Η πολυσχιδής σκέψη της γυναίκας, η εναλλαγή των ρόλων της στη σημερινή κοινωνία, η κόρη, η σύντροφος, η μητέρα η γιαγιά, η γυναίκα χαρούμενη, λυπημένη, πτυχωμένη, κακοποιημένη. Όλες οι μορφές της ξετυλίγονται μέσα από τις τριάντα φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση φωτογραφίας που πραγματοποιείται στον Δημοτικό Κήπο, την οποία παρουσιάζουν τα Μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου σε συνδιοργάνωση με τον δήμο Ρεθύμνου – Τμήμα Πολιτισμού.
Ο υπεύθυνος μαθημάτων φωτογραφίας Μανόλης Καραταράκης μιλά στα «Ρ.Ν.» για τη θεματική της έκθεσης, επισημαίνοντας ότι μέσα από την έκθεση δίδεται και το μήνυμα της ευαισθητοποίησης και της αφύπνισης της κοινωνίας σε ζητήματα έμφυλης βίας και κακοποίησης. Ο ίδιος ανάφερε: «Είναι μια έκθεση αφιερωμένη στο πάνω από το 50% του πληθυσμού του κόσμου, που είναι οι γυναίκες. Η γυναίκα, μέσα από την οπτική διαφόρων ανθρώπων, δηλαδή των μαθητών όπου μέσα από την έκθεση βλέπουμε τη διαφορετική χροιά που έδωσε ο καθένας από αυτούς. Βλέπουμε στην αρχή, τη χαρούμενη αντιμετώπιση και την ανέμελη ζωή μια γυναίκας, μέχρι αργότερα που φαίνεται έντονα η πίεση που νιώθει για διάφορους λόγους μια γυναίκα. Βλέπουμε ακόμα και την πολυσχιδής σκέψη ή και την εναλλαγή ρόλων που μπορεί να λαμβάνει στην ίδια στιγμή μια γυναίκα. Αντικρίζουμε, λοιπόν, όλο αυτό το θαύμα της φύσης και χαίρομαι που μου δόθηκε η ευκαιρία να αφιερώσω αυτήν την έκθεση σε ό,τι πιο πολύτιμο έχουμε δίπλα μας, που είναι η μάνα μας, η αδερφή μας, η φίλη μας, η σύζυγος, η σύντροφος. Δεν είναι μόνο το αλάτι, αλλά είναι και η ουσία. Εγώ έδωσα στους μαθητές μόνο τη λέξη γυναίκα και ζήτησα να δώσουν την οπτική τους γύρω από αυτό. Αποτυπώθηκαν σχεδόν όλες οι πτυχές της, η μητρότητα, η ανεμελιά. Σαφώς, αποτυπώθηκε και αυτό το σφράγισμα του στόματος, γιατί πολλές γυναίκες δεν μπορούν ή φοβούνται να μιλήσουν για το τι θα πει ο κόσμος. Αποτυπώθηκε η κακοποίηση της γυναίκας, η απόγνωση επίσης έχει φανεί, όπως σε μια φωτογραφία που έχει μπει μέσα στη θάλασσα και προχωράει. Έδωσα στους μαθητές μου αυτό το θέμα για να τιμήσω και να αφυπνίσω την κοινωνία, τη στιγμή που ήδη και στο Ρέθυμνο έχουμε τέτοια περιστατικά κακοποίησης και ή και θάνατο μίας γυναίκας από τον άντρα της. Πρέπει να αφυπνιστούμε πάνω σε αυτό το θέμα και όχι απλώς να μετράμε τα θύματα, όπως έγινε στην περίπτωση των Τεμπών ή στο Μάτι. Μετράμε τους νεκρούς και στην καλύτερη περίπτωση θυμόμαστε το νούμερο. Αυτό δεν είναι λογική. Η λογική είναι να αφυπνιστούμε και να ενεργήσουμε».
Τα τριάντα έργα της έκθεσης παρουσιάζονται στην εξωτερική πλευρά του Δημοτικού Κήπου από την Πέμπτη και ως τις 30 Ιουνίου
Στη έκθεση, της οποίας επιμελητής είναι ο ιστορικός τέχνης, Γιώργος Καραταράκης, εκθέτουν έργα τους οι:
– Αλεξάνδρα Manston, Αναστασία Νικολαΐδου
– Άννα Σιντορένκο, Αννή Στεφανάκη
– Βούλα Φιλιππάκη, Δανάη Γιοβάνη
– Δέσποινα Ζωγραφάκη, Δέσποινα Μαλλιαρού
– Ελένη Περπιράκη, Ζωή Φωτάκη
– Ιωάννα Καλούδη, Κατερίνα Γιαχακοπούλου
– Κατερίνα Μαραβελάκη, Κατερίνα Χατζηκυριακίδου
– Λίτσα Μουρτζανού, Μανούσος Σαριδάκης
– Μανώλης Λιουδάκης, Μαρία Ανδρουλιδάκη
– Μαριαλένα Πανταζίδου, Μαρίνα Τζανιδάκη
– Μελίντα Χρηστέλλη, Παναγιώτης Μερτζιάνης, Χρυσούλα Δημητρακάκη.
Σε σημείωμά του για την έκθεση, ο επιμελητής Γιώργος Καραταράκης, αναφέρει:
«Οι θεωρητικές δημοσιεύσεις για τη σχέση Φεμινισμού και Τέχνης, που διατυπώθηκαν στη δεκαετία του 1970, άνοιξαν νέους δρόμους, σαγηνεύοντας τον κόσμο της τέχνης με τα θέματα που αφορούν τη γυναίκα, όπως η ζωή και η σεξουαλικότητά της. Αμέτρητοι καλλιτέχνες σε όλη την ιστορία της περιόδου – που ενδεχομένως βιαστικά έχουμε ονομάσει Μεταμοντερνισμός -, δημιούργησαν έργα που στόχευαν στην εξερεύνηση της πολυπλοκότητας και των αποχρώσεων της γυναικείας πραγματικότητας.
Η γοητεία αυτή είναι εμφανής στις πολλές εκθέσεις καλλιτεχνικής φωτογραφίας που έχουν πραγματοποιηθεί με την κάθε μία να προσφέρει μια μοναδική οπτική για το θέμα.
Οι φωτογραφίες της Francesca Woodman, για παράδειγμα, στη δεκαετία του 1970, αποτύπωσαν την αθωότητα της νεαρής ηλικίας, τονίζοντας παράλληλα τις πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες για να συμμορφωθούν με τους κοινωνικούς κανόνες και τις προσδοκίες. Η Cindy Sherman από την άλλη προκάλεσε τους θεατές να αντιμετωπίσουν τις δικές τους προκαταλήψεις για την ομορφιά, τη γήρανση, τη σεξουαλικότητα και τη θηλυκότητα.
Στον απόηχο τους και με σαφείς επιρροές από τις παραπάνω, η έκθεση με τίτλο: «Γυναίκες» προσφέρει ένα δυνατό σχόλιο για την περιπλοκότητα της σύγχρονης γυναικείας ζωής. Οι καλλιτέχνες εξερευνούν τους τρόπους με τους οποίους οι γυναίκες συχνά περιορίζονται σε στερεότυπα ή αντικειμενοποιούνται. Πραγματεύονται ζητήματα, σεξουαλικότητας και υπαρξισμού, στη δημόσια και ιδιωτική σφαίρα. Περισσότερο από οτιδήποτε, ωστόσο, οι ακόλουθες φωτογραφίες γιορτάζουν τη δύναμη, την ανθεκτικότητα και τη διαφορετικότητα των γυναικών, δείχνοντάς τους πολλούς διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους περιηγούνται στον κόσμο και αφήνουν το στίγμα τους στην ιστορία».
Σημειώνεται ότι η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 10 Ιουνίου 2023.