Το σχέδιο που θα καταθέσει στο υπουργείο προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες δημοπράτησης των δυο πρώτων έργων που εντάσσονται στην πρόταση οδικής ασφάλειας του δήμου Ρεθύμνου, που εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 2,2 εκ. ευρώ, ετοιμάζει ο δήμος Ρεθύμνου.
Πρόκειται για πρόταση που έχει καταθέσει στο «Πρόγραμμα βελτίωσης οδικής ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο», η οποία εγκρίθηκε από τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών και θα χρηματοδοτηθεί με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGeneration EU.
Η ένταξη της πράξης προήλθε από Κοινή Απόφαση των αναπληρωτών υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών κ. Πέτσα και Σκυλακάκη.
Αναλυτικότερα η έγκριση της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, αφορά σε δύο κύριες παρεμβάσεις και συγκεκριμένα:
– Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας Οδού Ι. Κονδυλάκη, εντός σχεδίου πόλεως Ρεθύμνου 1.840.000 ευρώ.
– Υπογειοποίηση δικτύου ΔΕΔΔΗΕ στην οδό Ι. Κονδυλάκη 350.000 ευρώ.
– Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας οδών οικισμού Αργυρούπολης 850.000 ευρώ.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.», ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, ανέφερε: «Εξασφαλίσαμε ένα σημαντικό κονδύλι από το πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας ύψους 2.240.000 ευρώ με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Ήδη προετοιμαζόμαστε για να ξεκινήσουμε τις διαδικασίες δημοπράτησης του μεγάλου έργου της ανάπλασης της οδού Κονδυλάκη καθώς και των παρεμβάσεων στο οδικό δίκτυο της Αργυρούπολης. Αυτά τα έργα θα επιλέξουμε κατά προτεραιότητα να δημοπρατήσουμε, αφού πρώτα υποβάλουμε ένα σχέδιο στο υπουργείο από το συνολικό πρόγραμμα, ποιο κομμάτι θα κάνουμε. Έπειτα θα πάρουμε άδεια δημοπράτησης και θα δημοπρατήσουμε τα έργα. Θα κάνουμε πρώτα αυτά τα δύο έργα, Κονδυλάκη και Αργυρούπολη. Εάν έχουμε εντολή δημοπράτησης από το υπουργείο μπορεί να ξεκινήσει η διαδικασία άμεσα».
Τι περιλαμβάνει η μελέτη ανάπλασης της οδού Κονδυλάκη
Αναλυτικότερα, η μελέτη που ετοίμασε ο μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας Χαράλαμπος Κυδωνάκης, αφορά την ανάπλαση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας της οδού Ι. Κονδυλάκη και έχει δηλαδή εξασφαλίσει την έγκριση του συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Ρεθύμνου.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, η οδός αποτελεί την είσοδο της πόλης από τον επαρχιακό δρόμο και συνδέει την οδό Κουρμούλη στα νότια με την οδό Μοάτσου στα βόρεια, δύο οδούς στις οποίες έχει πραγματοποιηθεί ανάπλαση τα προηγούμενα χρόνια. Η κύρια χρήση στα Ο.Τ. της οδού Κονδυλάκη είναι η κατοικία, σε περιορισμένη χρήση ορισμένες εμπορικές δραστηριότητες και τέλος σημειώνεται η ύπαρξη δύο σχολικών συγκροτημάτων, του 13ου δημοτικού σχολείου και του 1ου Γ.Ε.Λ. και Πειραματικού λυκείου. Η οδός έχει μονοδρομηθεί εκτός το τμήμα μεταξύ των οδών Χ. Γιάνναρη και Ζαμπελίου το οποίο έχει διπλή κατεύθυνση.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση η κατάσταση των πεζοδρομίων της οδού κρίνεται ανεπαρκής για τη χρήση τους σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές, ενώ η μη οριοθέτηση των θέσεων παρόδιας στάθμευσης συμβάλει σε μια άναρχη κατανομή των οχημάτων εντός του οδοστρώματος.
Να σημειωθεί ότι οι εγκεκριμένες ρυμοτομικές γραμμές του σχεδίου πόλης τέμνουν σε κάποια σημεία τις περιφράξεις ορισμένων ιδιοκτησιών επί της οδού. Επίσης ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της οδού είναι η ύπαρξη πολυπληθών εισόδων σε θέσεις στάθμευσης εντός της πρασιάς των οικοπέδων κατά μήκος της οδού. Το γεγονός αυτό από τη στιγμή που οι είσοδοι αυτές διατηρούνται μειώνει σημαντικά τον αριθμό των θέσεων παρόδιας στάθμευσης που θα μπορούσε θεωρητικά να εξασφαλιστεί. Στα σημεία που το απαιτούμενο πλάτος πεζοδρομίου το επιτρέπει και όπου δε χωρούν θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων δημιουργούνται λωρίδες στάθμευσης δικύκλων.
Η μελέτη αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη νότια πύλη εισόδου της πόλης, όπως επίσης στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής με την ανάπλαση των περιμετρικών πεζοδρομίων, την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των δρόμων σε χρήστες ΑΜΕΑ, το φωτισμό των κοινόχρηστων χώρων, τη φύτευση κι επιλογή ψυχρών υλικών που μειώνουν τη θερμική ακτινοβολία και δημιουργούν ένα μικροκλίμα εντός της περιοχής επέμβασης.
Ως προς τη γεωμετρία της μελέτης:
– Επανακαθορίζεται ο άξονας της οδού σύμφωνα με τα απαραίτητα πλάτη, διαπλατύνσεις και συναρμογές με τις κάθετες στην Ι. Κονδυλάκη οδούς.
– Σχεδιάζονται πεζοδρόμια σύμφωνα με τις προδιαγραφές τα οποία είναι προσπελάσιμα μέσω ραμπών και στα οποία υπάρχουν σε εσοχή θέσεις στάθμευσης τόσο για αυτοκίνητα όσο για μοτοσικλέτες καθώς και νησίδες πρασίνου.
– Προτείνεται διαμόρφωση για υποδοχή υποσταθμού ΔΕΔΔΗΕ που θα χρειαστεί μετά την υπογειοποίηση των δικτύων ηλεκτρισμού και μικρή πλατεία και χώρο πρασίνου στην οδό Κνωσού στη βόρεια πλευρά του 13ου δημοτικού σχολείου.
Λόγω των πρόσφατων αναπλάσεων στις οδούς Μοάτσου και Κουρμούλη που ακολουθούν παρόμοια φιλοσοφία, τα υλικά που επιλέγονται για την ενδιάμεσή τους οδό Ι. Κονδυλάκη είναι παρόμοια με τα υλικά που έχουν εφαρμοστεί έως τώρα στις αναπλάσεις των δρόμων αυτών κι η επιλογή τους έγινε για τον λόγο αυτό, καθώς και λαμβάνοντας την αντοχή τους, το μελλοντικό κόστος συντήρησης, τη βιοκλιματική συμπεριφορά τους και τις αντιολισθηρές ιδιότητές τους λόγω της κλίσης της οδού Ι. Κονδυλάκη.
– Παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στην Αργυρούπολη: Στην Αργυρούπολη ο δήμος Ρεθύμνου σχεδιάζει ανακατασκευή οδοστρώματος και τοποθέτηση των απαραίτητων προστατευτικών στηθαίων και σημάνσεων. Πρόκειται για ένα δρόμο 1,5 περίπου χιλιομέτρου που εξυπηρετεί τους περισσότερους οικισμούς του δήμου Λαππαίων.
Σημειώνεται ότι στην απόφαση έγκρισης χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνονται δύο ακόμα υποέργα και συγκεκριμένα:
– Διαμόρφωση υπαίθριου χώρου στάθμευσης στον Κουμπέ, 160 θέσεων προϋπολογισμού 200.000 ευρώ.
– Προμήθεια φορτιστών και φωτοβολταϊκών στεγάστρων, για τον χώρο στάθμευσης στον Κουμπέ, 63.115 ευρώ, παρεμβάσεις τις οποίες όπως αναφέρει η απόφαση θα καλύψει ο δήμος με ίδιους πόρους.
«Ο δήμος θα καλύψει με ίδιους πόρους το υποέργο 2 (Διαμόρφωση υπαίθριου χώρου στάθμευσης στον Κουμπέ, 160 θέσεων) και το υποέργο 4(€): Προμήθεια φορτιστών και φωτοβολταϊκών στεγάστρων, για τον χώρο στάθμευσης στον Κουμπέ). Ο συνολικός προϋπολογισμός της πράξης ανέρχεται στα 3.303.115,96€ (συμπ.ΦΠΑ), εκ των οποίων τα 503.115,96€ αποτελούν ιδία συμμετοχή του δικαιούχου (υπέρβαση πλαφόν πρόσκλησης)» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση ένταξης.