Σε 254.500 ευρώ ανέρχεται το πρόγραμμα τουριστικής προβολής του δήμου Ρεθύμνου για το 2023, το οποίο ψηφίστηκε χθες από το δημοτικό συμβούλιο. Στη διάρκεια της συνεδρίασης έγινε απολογισμός των δράσεων της σεζόν όπου πέρασε, αλλά και οι δράσεις που έχουν προγραμματιστεί για τη νέα περίοδο με τους στόχους να επικεντρώνονται στην αειφορία και στη βιώσιμη ανάπτυξη με προβολή και προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού και μεγάλο στόχο να παραμένει η προσέλκυση επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Στην εισήγησή της η αντιδήμαρχος τουρισμού, Πέπη Μπιρλιράκη, αναφέρθηκε στην πρωτόγνωρη συγκυρία, η οποία έχει διαμορφωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού και του πολέμου στην Ουκρανία, που έχουν επιφέρει, όπως είπε, μια κοινωνική και οικονομική κρίση σε όλα τα επίπεδα, μεταξύ αυτών και στον τουρισμό. Το τουριστικό περιβάλλον, όπως είπε, είναι αβέβαιο, που επηρεάζει παγκοσμίως ολόκληρη την τουριστική βιομηχανία, ενώ εμφανίζονται συνεχώς νέες προκλήσεις, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν με επιτυχία, ώστε να επιτευχθεί μία βιώσιμη ανάπτυξη για την κοινωνία.
Η κρίση αυτή, από την άλλη μεριά, πρόσθεσε η κυρία Μπιρλιράκη, αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για ουσιαστικές και βιώσιμες αλλαγές στις πολιτικές τουρισμού, τόσο από την πλευρά των θεσμών όσο και από την πλευρά των επιχειρήσεων.
Μεταξύ άλλων η αντιδήμαρχος τουρισμού, Πέπη Μπιρλιράκη, ανέφερε: «Ο κλάδος της φιλοξενίας, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός. Στοχεύοντας να είμαστε ευέλικτοι και καινοτόμοι επιδιώκουμε να εντοπίσουμε τι έχει αλλάξει και να δράσουμε βάσει καλά σχεδιασμένων ενεργειών και προτεραιοτήτων, τις οποίες θέτει η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης. Μπορούμε να επιτύχουμε και να ανεβάσουμε το τουριστικό προϊόν εκεί που του αξίζει συνεχίζοντας τις «επενδύσεις» που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Για να διακριθούμε και να ανεβάσουμε τουριστικά το Ρέθυμνο συνεχίζουμε να καινοτομούμε, να διευρύνουμε τα όρια της δημιουργικότητας και να παρουσιάζουμε νέες, φρέσκιες ιδέες. Οι δράσεις του Τμήματος Τουρισμού πρέπει να είναι καλύτερα προετοιμασμένες για την ομαλή προσαρμογή μας στην επερχόμενη οικονομική ύφεση.
Οι πιο ενδιαφέρουσες ευκαιρίες βρίσκονται σε 2 τομείς: στις συνεργασίες / συνέργειες του Τμήματος Τουρισμού με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας για οικονομικές επενδύσεις σε έργα υποδομής αλλά και για επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό, με προγράμματα και συνεργασίες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με κύριο στόχο τη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη του Ρεθύμνου.
Ένα βασικό στοιχείο του μετασχηματισμού που επιβάλλεται για τον κλάδο είναι σίγουρα το να μην κοιτάμε μόνο τις αφίξεις αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες και ειδικότερα την ποιότητα με προσέγγιση προσανατολισμένη στην ποιοτική αναβάθμιση του προορισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ως αποτέλεσμα της καθιέρωσης αυτής της κουλτούρας προσανατολισμένης στην ποιότητα και την τουριστική επιμήκυνση είναι η στενή συνεργασία με κοινές δράσεις με όλους τους φορείς που απαρτίζουν την Επιτροπή Τουρισμού. Ένας άλλος τομέας μετασχηματισμού αναδύεται φυσικά με την εύρυθμη λειτουργία και συνεργασία με τα τμήματα του Δήμου να είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους (π.χ. πολιτισμός, αθλητισμός, τεχνικές υπηρεσίες, οικονομικά). Με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίζεται ότι όλα τα «μέρη του οργανισμού» είναι ευθυγραμμισμένα και εργάζονται μαζί για τον ίδιο στόχο αναζήτησης της αποδοτικότητας ως ένας ζωντανός οργανισμός. Σε αντίθεση με το να υλοποιούνται ένα σωρό μεμονωμένες ενέργειες που μπορεί να ωφελήσουν ένα μέρος ή να επικεντρωθούν σε ένα συγκεκριμένο στόχο μη ενισχύοντας τη συνολική εικόνα του προορισμού.
Για να ενισχύσουμε και να προβάλλουμε τον προορισμό Ρέθυμνο, εδώ είναι που μπαίνουν στο παιχνίδι και οι τεχνολογικές λύσεις. Η λειτουργία της διαδικτυακής πλατφόρμας www.rethymno.guide στο cloud, έχει ως αποτέλεσμα την ταχεία ανάπτυξη και εφαρμογή της τεχνολογίας σε όλες τις μορφές marketing & communication του προσφερόμενου Ρεθεμνιώτικου προϊόντος. Η δυναμική σίγουρα αναπτύσσεται γύρω από τον κλάδο της τεχνολογίας και φιλοξενίας, ειδικά μετά την κρίση της πανδημίας covid-19, που όλοι μας νιώσαμε πολύ έντονα, όπου η ύπαρξη της πλατφόρμας συνέβαλε στην ηλεκτρονική προβολή και προώθηση του προορισμού».
Ο δήμαρχος, Γιωργος Μαρινάκης, μεταξύ άλλων στην εισήγησή του εξήρε το έργο της επιτροπής τονίζοντας ότι δεν χρησιμοποίησε παρά 50 χιλιάδες ευρώ από τις 200 και πλέον χιλιάδες που είχαν προϋπολογιστεί.
Μεταξύ άλλων είπε: «ως δήμος θα πρέπει να είμαστε χαρούμενοι και περήφανοι για συλλογική δουλειά που γίνεται στην επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης, όπου συμμετέχει η κοινωνία, οι εργαζόμενοι και όλοι οι επαγγελτικοί κλάδοι και αυτό έχει ως αποτέλεσμα η επιτροπή να μπορεί και να βγαίνει μια εικόνα εξωστρέφειας του Ρεθύμνου. Αν θέλουμε όλοι οι σχεδιασμοί να έχουν νόημα θα πρέπει να δούμε πολύ καλά τις επιπτώσεις του υπερτουρισμού στους φυσικούς πόρους, στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα στη δυνατότητα απορρόφησης κυκλοφορίας από την πόλη, από τις υποδομές, από τα συστήματα. Θα πρέπει να δούμε πως δημιουργούμε και τη ιδιωτική υποδομή. Δεν μπορεί κανείς να είναι περήφανος που τα παιδιά που ασχολούνται με τουρισμό έχουν ετήσιο εισόδημα 6-7 χιλιάδες ευρώ. Αυτό το προϊόν για να έχει βιωσιμότητα θα πρέπει να έχει και αυτονόητα και η κοινωνία να σηκώνεται μαζί με το επιχειρείν» και πρόσθεσε ότι: «Έχω εκφράσει επανειλημμένα τις ανησυχίες μου για τον υπερτουρισμό. Πρέπει να σκεφτούμε ότι το επόμενο διαβατήριό μας για τον τουρισμό του αύριο είναι ότι είμαστε ένας ποιοτικός και περιβαλλοντολογικά ουδέτερος προορισμός. Θέλουμε μια συνολική ολιστική διαχείριση τουρισμού και προφανώς να υπάρξει και φορολογική διαχείριση του θέματος, ώστε να υπάρξουν και αντικίνητρα στην παραοικονομία που παρέχει. Με αυτόματο πιλότο δεν πάει πουθενά τίποτα, πόσο μάλλον ο τουρισμός που είναι τόσο ευαίσθητο προϊόν».
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Θοδωρής Νίνος, υπερψήφισε τον απολογισμό, αλλά και τον σχεδιασμό δράσης του 2023 στο κομμάτι της τουριστικής προβολής. Χαρακτήρισε θετικό τον απολογισμό έργου της επιτροπής τουρισμού, ενώ αναφορικά με τη στόχευση για το νέο έτος έκανε αναφορά στο μονοθεματικό τουρισμό και τον υπερτουρισμό επισημαίνοντας πως θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε δράσεις και υποδομές που θα προσανατολίζονται στον 12μηνο τουρισμό και την αιεφόρο ανάπτυξη: «ο απολογισμός είναι ικανοποιητικότατος και θέλω να επισημάνω τη χρηστή διαχείριση χρημάτων, καθώς νομίζω το αποτέλεσμα σε σχέση με το κόστος είναι θετικό. Η επιτροπή και η επικεφαλής της προσκομίζουν πολύ καλά αποτελέσματα».
Αναφορά έκανε ο κ. Νίνος στα προβλήματα που παρουσιάζονται στο Ρέθυμνο από την αξιοποίηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των ακινήτων για τουριστικούς σκοπούς αφήνοντας ουσιαστικά χωρίς στέγη τους φοιτητές, έθεσε τα προβλήματα του πρωτογενή τομέα, τα οποία, όπως είπε, σχετίζονται άμεσα με τον τουρισμό, αλλά και τα ζητήματα που υπάρχουν με το νοσοκομείο. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι: «Όσον αφορά τη μονοθεματικότητα του τουρισμού θα ήθελα να δω ένα δήμο που θα επενδύει ή θα κοιτά ή θα ενθαρρύνει την καινοτομία και θα ενεργοποιεί, θα ερεθίζει τη νέα γενιά έξω από την πεπατημένη προς το αναπτυξιακό κομμάτι του τόπου. Νομίζω έχουμε μείνει πίσω σε αυτό το κομμάτι, θα έλεγα έχουμε βολευτεί λίγο. Η ευκολία με την οποία ο τουριστικός τομέας εξασφαλίζει τα προς το ζην στο τόπο μας, επιδρά λίγο ανασταλτικά στο να αναπτύξουμε άλλες πρωτοβουλίες και να αναδείξουμε άλλες κατευθύνσεις. Αν πραγματικά ευαγγελιζόμαστε αειφορία και βιώσιμη ανάπτυξη θα πρέπει να μας απασχολήσουν και αυτά τα θέματα, γιατί η μονοθεματικότητα ανάπτυξης μέσω του τουρισμού, προσωπικά θεωρώ είναι θνησιγενής, και αυτό με αγχώνει πολλάκις, γιατί με μηχανοδηγό τον τουρισμό οτιδήποτε παράγει πλούτο στον τόπο είναι άμεσα ή έμμεσα εξαρτώμενο. Μεγάλο στοίχημα είναι ο αειφόρος 12μηνος τουρισμός, στον τόπο θα πρέπει να αποφασίσουμε ότι θα πρέπει να αλλάξουμε τρόπο που σχεδιάζουμε υποδομές φιλοξενίας. Τα καταλύματα που λειτουργούν στο Ρέθυμνο είναι όλα κατασκευασμένα με προσανατολισμό Απρίλιο – Οκτώβριο -σχεδόν όλα. Αυτό δυστυχώς γίνεται και σε κατασκευές, όπως είναι οι βίλες. Αυτό είναι στην αντίστροφη κατεύθυνση από αυτό που λέμε 12μηνο τουρισμό» είπε.
Ο επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο μπροστά – Ένας δήμος για όλους», Θωμάς Κρεβετζάκης, εξήρε το έργο της επιτροπής για τη συστηματική δουλειά την τελευταία τριετία και όχι μόνο, όπως είπε, τονίζοντας ότι έχει αναπτύξει συνεργασία με όλους τους δήμους του νομού: «τα αποτελέσματα φαίνονται από συγκεκριμένους δείκτες, όπως είναι ο γαμήλιος τουρισμός, όπου είμαστε ο κορυφαίος προορισμός στην Κρήτη και στους τρεις πρώτους στην Ελλάδα, μια μορφή τουρισμού που επηρεάζει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων. Όπως μας ενημέρωσε ο υπουργός Τουρισμού στη συνάντηση που είχαμε την περασμένη εβδομάδα, το 40% των τουριστών παγκοσμίως κινούνται για να εξυπηρετήσουν την ανάγκη του πολιτισμού. Στο Ρέθυμνο είναι πάνω από μέσο όρο και η στόχευση είναι ποιοτικότερος τουρισμός. Το 80% προϊόντων πρωτογενούς τομέα απορροφούνται από τουριστικές επιχειρήσεις. Κορυφαία προϊόντα όπως τυροκομικά και κρασί στα μέσα της σεζόν είχαν απορροφηθεί. Το πρόβλημα είναι όμως ότι δεν μπαίνουν ως προϊόντα προστιθέμενης αξίας με αντίστοιχη τιμή» ανέφερε εκφράζοντας τον προβληματισμό του για τον υπερτουρισμό και τις υποδομές.
«Πρέπει να προχωρήσουμε στην εκπόνηση μίας μελέτης βιώσιμου τουρισμού που θα περιλαμβάνει τον νέο Στρατηγικό Σχεδιασμό και τη δημιουργία ταυτότητας προορισμού (DestinationBrand). Βλέποντας την ταχύτατη τουριστική ανάπτυξη ακόμα και την σημερινή ασταθή περίοδο, κρίνω αναγκαία την έγκαιρη εκπόνηση μελέτης που θα λαμβάνει υπόψη της την φέρουσα ικανότητα του Δήμου μας και όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την επικράτηση ενός μοντέλου βιώσιμου τουρισμού με τον παράλληλο στρατηγικό σχεδιασμό.
Η τουριστική προώθηση είναι μία προσπάθεια που αφορά όλους μας. Και σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι φορείς συντονισμένα. Η συνένωση δυνάμεων οδήγησε στα φετινά εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Το ετήσιο πρόγραμμα τουριστικής ανάπτυξης και προβολής κινείται στη σωστή κατεύθυνση και πέρα από τα ποσοτικά δεδομένα θα πρέπει να εστιάσει κανείς και στα ποιοτικά στοιχεία.
Θα πρέπει όλοι μαζί οι φορείς να συναποφασίσουν ποια κατεύθυνση θα πρέπει να πάρει ο τουρισμός του Ρεθύμνου και που θα πρέπει να φτάσει μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Επιπλέον θα πρέπει να δοθεί έμφαση και στη διάσταση της προσβασιμότητας.
Ένας από τους βασικούς στόχους θα μπορούσε επίσης να είναι και η δημιουργία film office στο Ρέθυμνο για την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών.
Όλες οι δράσεις θα πρέπει να γίνονται από ένα ενιαίο φορέα / οργανισμό, ώστε να μην υπάρχει «διαίρεση / διάσπαση» δυνάμεων που οδηγεί τελικά στην αποδυνάμωση της τουριστικής προώθησης του προορισμού.
Ο κόσμος περιμένει από εμάς ό,τι καλύτερο γίνεται σε επίπεδο προβολής. Χρειάζεται πολλή περισσότερη διαφήμιση. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και πρέπει να ενισχυθούν οι συντονισμένες προσπάθειες προώθησης του προορισμού μας», ανέφερε από την πλευρά του ο Σταύρος Βουρβαχάκης, επικεφαλής της παράταξης Ρέθυμνο – Ενεργοί Πολίτες, που υπερψήφισε τον απολογισμό αλλά και το πρόγραμμα τουριστικής προβολής του 2023.
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Μανούσος Μανουσογιάννης, διαφώνησε με τους συναδέλφους του, καταψήφισε το πρόγραμμα τουριστικής προβολής τονίζοντας τις εργασιακές συνθήκες και τους χαμηλούς θεσμούς των ξενοδοχοϋπαλλήλων, που πληρώνουν όπως είπε το τίμημα αυτής της τουριστικής ανάπτυξης, αλλά και στην έλλειψη που αντιμετώπισε ο κλάδος σε εργατικό δυναμικό. Χαρακτήρισε ρεαλιστική την εισήγησή της σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις της κρίσης, ωστόσο, όπως είπε «ο τουρισμός είναι πρώτα απ’ όλα λαϊκή ανάγκη, εμείς θέλουμε να αναπτύσσεται και να ικανοποιούνται οι λαϊκές ανάγκες. Βέβαια είναι και περίοδος οικονομικής δραστηριότητας, θα εξασφαλιστεί η κακοποίηση αυτή, η ανάγκη μόνο στο βαθμό που ο εργαζόμενος που είναι παραγωγός αυτής της υπηρεσίας θα γίνει ταυτόχρονα και αφεντικό της συλλογικά» για αυτό και καταψήφισε.
Οι δράσεις τουριστικής προβολής του 2023
Οι δράσεις που περιλαμβάνει το πρόγραμμα του 2023 μεταξύ άλλων έχουν ως εξής:
- Τουριστικό Μάρκετινγκ – Υποστήριξη της διαχείρισης των επικοινωνιακών δράσεων του Γραφείου Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης:
Το Τμήμα Τουρισμού επεξεργάζεται δράσεις και ενέργειες, μέρος των οποίων θα πραγματοποιηθούν με την υποστήριξη εξωτερικών συνεργατών και θα συμβάλλουν στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και θα δημιουργήσουν εμπειρίες στον επισκέπτη στο πλαίσιο της τάσης του βιωματικού τουρισμού. Επίσης, οι σχεδιαζόμενες δράσεις και εμπειρίες θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στόχο που έχει θέσει η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του Δήμου μας στο πλαίσιο και της βιώσιμης ανάπτυξης.
1.1 Δράσεις πληροφόρησης επισκεπτών (λειτουργία info-points)
1.2 Δράσεις προώθησης και προβολής
1.2.2 Ενέργειες ανάδειξης και προβολής του Ρεθύμνου σε έντυπη μορφή
1.3 Δράσεις δημοσιότητας και προβολής
- Συνεργασία με φορείς του τουρισμού και τοπικούς φορείς
- Διαδρομές σε συνεργασία και με τους τοπικούς Πολιτιστικούς Συλλόγους, πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων με στόχο την παροχή επιπλέον επιλογών στους χειμερινούς επισκέπτες του νησιού για διασκέδαση, ψυχαγωγία, άθληση, εκπαίδευση κλπ. Οι διαδρομές θα εμπλουτιστούν και με αυτές των άλλων δήμων του νομού, όπως έχει αναδειχθεί από τις μέχρι τώρα συναντήσεις με τις Επιτροπές Τουρισμού των δήμων του νομού και με την Περιφέρεια Κρήτης.
- Σε συνεργασία με τους άλλους Δήμους προγραμματίζεται να αναπτυχθούν τουριστικά προϊόντα για νέες ομάδες εξειδικευμένων πελατών. Για παράδειγμα, η δημιουργία περιπατητικών διαδρομών και η ανάδειξη των φαραγγιών. Μπορούμε να συνδυάσουμε τον αστικό και τον αγροτικό τουρισμό με έναν μοναδικό τρόπο, δημιουργώντας εμπειρίες και δράσεις που προάγουν τη φυσική άσκηση, την περιπέτεια και την υγιεινή ζωή.
- Συνεργασία με περιβαλλοντικούς συλλόγους όπως Αρχέλων, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, ορειβατικούς συλλόγους για την από κοινού οργάνωση δράσεων και για τους επισκέπτες.
- Συνεργασία με τουριστικούς πράκτορες και tour operators.
- Συνεργασία με το Επιμελητήριο Ρεθύμνης με παρότρυνση/παρακίνηση για εκπτώσεις σε περισσότερες τουριστικές υπηρεσίες, όπως τα ξενοδοχεία, τα cafe, σχετικά με τις μετακινήσεις κλπ.
- Συνεργασία με τον Τομέα Εστίασης και Ψυχαγωγίας για την προβολή θεματικών μενού που θα ενισχύσουν τον γαστρονομικό και οινικό τουρισμό. Παρόμοια συνεργασία προγραμματίζεται και με τα εστιατόρια και τις ταβέρνες μέσα και έξω από την πόλη, καθώς επίσης και με τα Boutique Hotels στο ιστορικό κέντρο, ενώ τα μεγάλα ξενοδοχεία μπορούν να γίνουν γνωστά για ξεχωριστά gastronomy events.
- Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και άλλους επιστημονικούς φορείς (Ι.Τ.Ε,Μ.Α.Ι.Χ κλπ.) για τη διενέργεια ερευνών και τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας στις υπηρεσίες που προσφέρει η πόλη προς τον επισκέπτη).
- Ατζέντα για Events, festivals, κλπ. να καταγραφούν και να προωθηθούν έγκαιρα στο ενδιαφερόμενο κοινό.
- Οργάνωση δράσης με θέμα την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη με τη συμμετοχή εμπλεκόμενων φορέων σε συνεργασία με την τοπική κοινότητα.
- Δράσεις Δημοσίων Σχέσεων
- 4. Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών Τουρισμού
- Αθλητικός Τουρισμός
- ii) Θαλάσσιος Τουρισμός
iii) Ανάπτυξη άλλων μορφών Εναλλακτικού Τουρισμού
Στον προγραμματισμό μας περιλαμβάνονται:
- Καταγραφή και σηματοδότηση μονοπατιών και φαραγγιών.
- Καθαρισμός και ευπρεπισμός των μονοπατιών και των φαραγγιών σε συνεργασία με τοπικούς Πολιτιστικούς Φορείς, τον Ορειβατικό Σύλλογο, εθελοντές, κλπ.
- Συντήρηση των υποδομών ποδηλασίας (περίπτερα) στην ύπαιθρο.
- Προβολή και προώθηση των εναλλακτικών μορφών Τουρισμού με ηλεκτρονικό υλικό.
- Συμμετοχή σε Τουριστικές Εκθέσεις & Road Shows.