Ένα χρήσιμο αναπτυξιακό εργαλείο για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος του νομού, την ενίσχυση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως είναι ο ποδηλατικός, ο περιπατητικός, ο πολιτιστικός ο φυσιολατρικός και ιατρικός τουρισμός, αλλά και τη στροφή σε βιώσιμες μορφές τουριστικής ανάπτυξης αποτελεί ο Οργανισμός Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DΜMO) που βρίσκεται σε διαδικασία ίδρυσης από τον δήμο Ρεθύμνης και τη συμμετοχή των δήμων του νομού και ιδιωτών.
Σε τοπικό επίπεδο είχαν γίνει στο παρελθόν αρκετές συζητήσεις από παράγοντες του τουριστικού κλάδου σχετικά με τη δημιουργία οργανωμένων δομών για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος του τόπου, οι οποίες παρότι ήταν σε προχωρημένο στάδιο, τελικά δεν προχώρησαν καθώς είχε αποφασιστεί φορέας υλοποίησης του DMΜO στο Ρέθυμνο να είναι η Αναπτυξιακή Εταιρία του Επιμελητηρίου, η οποία καταργήθηκε. Με το νέο πλαίσιο που ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο τουρισμού δίνει το δικαίωμα στους δήμους να είναι φορείς υλοποίησης του οργανισμού, όπως εξηγεί μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η αρμόδια αντιδήμαρχος Πέπη Μπιρλιράκη. Πλέον σε συνεργασία με τους υπόλοιπους δήμους του νομού, την περιφέρεια αλλά και ιδιώτες ξενοδόχους, πράκτορες και επιχειρηματίες, ετοιμάζεται ο φάκελος για τη σύσταση και λειτουργία του Οργανισμού Διαχείρισης του Τουριστικού Προορισμού του Ρεθύμνου.
Ο ρόλος του τουριστικού προορισμού είναι αυτός στον οποίο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στον τουριστικό τομέα για να αποκτήσει κάθε τόπος ταυτότητα. Κάθε τουριστικός προορισμός έχει και κάποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα τα οποία τον κάνουν να ξεχωρίζει και να εκπληρώνει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για την προσέλκυση επισκεπτών. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά θα πρέπει να αναδειχθούν για να ενισχυθεί η αξία του και να συμβάλει στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.
Ο Οργανισμό Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού θα αποτελεί μια συλλογική δομή με σκοπό τη διαχείριση, την προώθηση και την αντικειμενική πληροφόρηση για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος στον συγκεκριμένο τουριστικό προορισμό. Είναι αυτό ακριβώς που έχει ανάγκη η κάθε τουριστική περιοχή. Μια καταγραφή όλων των τουριστικών δραστηριοτήτων κάθε προορισμού και εφαρμογή μιας σειράς οργανωμένων ενεργειών για την προβολή και την προώθηση τους στις τουριστικές αγορές. Αυτό θα γίνει παρέχοντας στον κόσμο όλη την αναγκαία και αντικειμενική πληροφόρηση για να έχει έτσι ο κάθε επισκέπτης μια συνολική εικόνα για το τουριστικό προϊόν κάθε προορισμού. Γνωρίζει έτσι τις τουριστικές επιχειρήσεις που υπάρχουν στην περιοχή, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παρέχουν.
Σε σχετικές δηλώσεις τα στα «Ρ.Ν.», η αντιδήμαρχος τουρισμού του δήμου Ρεθύμνης Πέπη Μπιρλιράκη, ανέφερε: «Αυτός ο Οργανισμός Διαχείρισης και προώθησης του προορισμού, είναι ένας οργανισμός που διαθέτουν όλοι οι δημοφιλείς προορισμοί του κόσμου και για αυτό πιστεύαμε και θέλαμε και στην Ελλάδα να υπάρξει το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, όπου θα καλύπτει τη δημιουργία και στήριξη αυτών των οργανισμών. Προς το παρόν δεν λειτουργεί τέτοιος οργανισμός στη χώρα μας. Μόλις πριν λίγες μέρες ο υπουργός τουρισμού ανακοίνωσε το πρώτο πλαίσιο λειτουργίας τους και μάλιστα από τους ΟΤΑ. Εμείς σαν δήμος, άκρως τουριστικός, θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα τέτοιο οργανισμό, ο οποίος θα δώσει αυτά που πραγματικά χρειάζεται η τουριστική ανάπτυξη μέσα στα πλαίσια της εποχής. Δηλαδή, το να μελετήσεις και να σχεδιάσεις σωστά και στοχευμένα που κάνεις προβολή, ποια είναι η ταυτότητα σου, τι έχεις να δώσεις και τι έχεις να πάρεις από τον τομέα τουρισμού, ο οποίος άπτεται πολλών άλλων επαγγελμάτων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τουρισμός όταν δουλευτεί σωστά, φέρνει ανάπτυξη και ευημερία σε μια κοινωνία και το έχει αποδείξει. Αυτό που εμείς θέλουμε είναι να ετοιμάσουμε τον φάκελο μας και να το καταθέσομε στο υπουργείο. Αυτός ο οργανισμός μπορεί να ξεκινήσει από τον δήμο και να είναι μέλη του οι υπόλοιποι ΟΤΑ αλλά και οι ιδιωτικοί φορείς» και συμπλήρωσε ότι: «Είναι πολύ σημαντικό ότι στο οργανισμό, θα υπάρχει ένα παρατηρητήριο και θα υπάρχουν εμπειρογνώμονες και επιστήμονες του τουρισμού και ελπίζουμε σιγά-σιγά ο DMΜO να διαχειρίζεται πολύ σημαντικά θέματα. Θα έχουμε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Κρήτης με το βλέμμα μας στραμμένο στη δημιουργία σχολής Τουρισμού. Γιατί και αυτό το θέμα θέλουμε να το δουλέψουμε μέσα από τον οργανισμό».
Π. Μπιρλιράκη: «Φιλοδοξούμε μέσα από τον οργανισμό να γίνουμε ένας πιο βιώσιμος και ανταγωνιστικός προορισμός»
Η Πέπη Μπιρλιράκη πρόσθεσε ότι η επιτροπή τουριστικής ανάπτυξης του δήμου λειτουργεί σήμερα σαν ένας άτυπος DMΜO, όμως ένας προορισμός όπως το Ρέθυμνο, που έχει φτάσει σε τέτοιοι υψηλό επίπεδο δεν μπορεί, όπως είπε, να βασίζεται σε μια επιτροπή του δήμου αλλά θα πρέπει να είναι η βάση φορέων του δημοσίου και ιδιωτών η οποία θα έχει ένα σταθερό οργανισμό και δεν θα αλλάζει κάθε φορά που αλλάζει κυβέρνηση. «Θα έχει μια σταθερότητα -είναι αυτό που επιδιώκουμε- και επίσης θα έχει μια επιστημονική αφή. Θα έχουμε τη δυνατότητα να λειτουργούμε με επαγγελματίες και με επιστήμονες σαν δήμος. Οι θέσεις εργασίας δεν θα είναι πολλές αλλά θα είναι συμπληρωμένες από καταρτισμένους επιστήμονες του κλάδου, κάτι που είναι σημαντικό για εμάς. Αυτό που εμείς πιστεύουμε είναι ότι η δύναμη που θα δώσει αυτή η γνώση, του παρατηρητηρίου, που θα παρατηρεί τις αγορές του κόσμου αλλά και όλα όσα καλλιεργήσουμε μέσα από τους σκοπούς του DΜΜO, θα μας κάνει ένα προορισμό όχι μόνο βιώσιμο άλλα και λίαν ανταγωνιστικό σε σχέση με τις προκλήσεις της εποχής και τα ζητήματα που έχουν ανακάμψει με την οικονομική κρίση, το θέμα του προσωπικού, της κατάρτισης. Εκτιμούμε ότι θα μας βοηθήσει αυτός ο οργανισμός να τα δούμε όλα αυτά τα ζητήματα σε βάθος και να τα αντιμετωπίσουμε».
Σημειώνεται ότι ο DMMO μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό ή και να επωφελείται από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία.
Οι σκοποί του DMΜO
Οι σκοποί του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού αφορούν:
– Την επιστημονική, συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη.
– Την προώθηση και την αντικειμενική πληροφόρηση για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος.
– Τη δημιουργία, υποστήριξη και εφαρμογή της αναπτυξιακής και τουριστικής πολιτικής.
– Τη μελέτη και παρακολούθηση της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού των υποδομών και υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.
– Την εκπόνηση και υλοποίηση στρατηγικού σχεδίου.
– Τη σύναψη συμβάσεων με σκοπό την τουριστική προβολή.
– Την εκπόνηση μελετών.
– Το σχεδιασμό και την υλοποίηση της στρατηγικής μάρκετινγκ και τουριστικής προβολής.
– Τη δημιουργία και τη διαχείριση τοπικών σημάτων ποιότητας.
– Την ανάπτυξη ερευνητικού έργου.
– Την ανάπτυξη τουριστικών προϊόντων.
– Τη σύσταση Τοπικού ή Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης.
Οι δυνατότητες
Οι δυνατότητες του οργανισμού θα είναι:
– Παροχή εξειδικευμένων πληροφοριών για κάθε τύπο επισκέπτη ανάλογα με τις ανάγκες του και τις εμπειρίες του.
– Η δυνατότητα αυτή βελτιώνει σημαντικά την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος γιατί εξυπηρετείται άμεσα ο επισκέπτης χωρίς να πρέπει να μπει στον κόπο μόνος του να αναζητήσει τις πληροφορίες που θέλει.
– Αξιοποίηση των εφαρμογών του διαδικτύου (μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές για smartphone, κ.τλ.) έτσι ώστε ο επισκέπτης να έχει άμεση ενημέρωση και πληροφόρηση για τον τουριστικό προορισμό για όλη τη διάρκεια της τουριστικής του εμπειρίας.
– Ενθάρρυνση της τοπικής κοινωνίας για την ενεργώ συμμετοχή της σε αυτήν την πρωτοβουλία, έτσι ώστε να αναπτύξει μεγαλύτερη τουριστική συνείδηση και να συνεργαστεί αποτελεσματικά για μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
– Αναβάθμιση των θεμάτων της τουριστικής πολιτικής σε κάθε επίπεδο δημοσίας διοίκησης, έτσι ώστε να είναι εμφανή στην κοινωνία τα οφέλη της τουριστικής ανάπτυξης για την τοπική οικονομία. Ένα σημαντικό όφελος για παράδειγμα είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από τις τουριστικές επιχειρήσεις της περιοχής. Αυτό αναμένεται να δώσει επιπλέον κίνητρα στην τοπική κοινωνία, για μια αποτελεσματική και μακροχρόνια συνεργασία με τις επιχειρήσεις αλλά και με τους φορείς με σκοπό την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος..
Σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο, οι προτεινόμενοι φορείς (ενδεικτικά) κατά την πρώτη φάση δημιουργίας και λειτουργίας του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού είναι: Υπουργείο Τουρισμού και Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, Περιφέρειες, λοιποί αναπτυξιακοί οργανισμοί, φορείς σχεδιασμού και διαχείρισης θεματικών ΟΧΕ Πολιτισμού – Τουρισμού, DMMO που λειτουργούν, Επιμελητήρια και Ενώσεις επαγγελματιών, Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, εκπρόσωποι ΟΤΑ Ά Βαθμού με τουριστική δραστηριότητα στις περιφέρειες, πανεπιστήμια με τουριστικά τμήματα, ιδιωτικοί φορείς με ερευνητικούς σκοπούς, φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, εκπρόσωποι επιχειρήσεων ή επαγγελμάτων θεματικού τουρισμού, εκπρόσωποι ιδιωτικών επιχειρήσεων τουρισμού ή συνεργατικών σχημάτων τουρισμού, δίκτυα Β2Β.