Η ευημερία και η ευμάρεια αποτελούν κατεξοχήν ζητούμενα σ’ έναν κόσμο που τον χαρακτηρίζουν οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες. Οπότε, όταν οι πολίτες έχουν τη δουλειά τους και οι οικονομικές προοπτικές είναι σταθερές και ευοίωνες, η κοινωνική γαλήνη αποτελεί το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζεται το μέλλον. Πόσω μάλλον όταν ο τόπος που συμβαίνουν όλα αυτά είναι «ευλογημένος» όπως συμβαίνει με το Ρέθυμνο, την Κρήτη και την Ελλάδα γενικότερα. Ωστόσο, τη στιγμή αυτή της γαλήνης και του υλικού καθησυχασμού είναι που πρέπει να σκεφτούμε και να σχεδιάσουμε με όραμα και ενάργεια τα επόμενα βήματα, γιατί το θάμπωμα της επιτυχίας μπορεί να υπονομεύσει το αύριο των γενιών που έρχονται.
Είναι, επίσης, απόλυτα δικαιολογημένη η ικανοποίηση, ακόμη και η θριαμβολογία, για την πληρότητα στα ξενοδοχεία και τα καταλύματα για την τρέχουσα τουριστική σεζόν. Το Ρέθυμνο και η Κρήτη θα αναδειχθούν για μια ακόμη χρονιά πρωταγωνιστές, το τουριστικό brand name θα ενισχυθεί περαιτέρω, οι επιχειρήσεις, καθώς και οι εργαζόμενοι, μόνιμοι και εποχιακοί, θα δουν τον «κουμπαρά» τους να γεμίζει. Επιτεύγματα, που φαντάζουν μακρινά όνειρα για πολλές ηπειρωτικές περιοχές της χώρας μας, σε μια εποχή που η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών έχει μειωθεί αισθητά και τα χρέη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ρίχνουν βαριά τη σκιά τους στη επιβίωσή τους και στην προσπάθεια απεγκλωβισμού από τη μέγγενη της υπερδεκαετούς κρίσης.
Σε αυτό το πλαίσιο οι αρμόδιοι φορείς και οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να δουν σοβαρά τι σημαίνει και πού μπορεί να οδηγήσει αυτός ο υπερβολικός αριθμός επισκεπτών που καταφθάνουν κάθε καλοκαίρι και θα «βουλιάξουν» την πόλη και το νησί, και προέρχονται κυρίως από το εξωτερικό. Αυτό δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση ανάσχεση των τουριστικών ροών, αλλά οργάνωση ούτως ώστε να μην δημιουργείται η εικόνα μιας ασφυκτικής κατάστασης στα σοκάκια της παλιάς πόλης και κυκλοφοριακό μποτιλιάρισμα στους δρόμους του Ρεθύμνου. Γιατί από τη μια πλευρά υπάρχει η προωθητική εντύπωση του ελκυστικού προορισμού, από την άλλη όμως δεν θα αργήσουν οι αρνητικές κριτικές περί ταλαιπωρίας, όχι μόνο για τους μόνιμους κατοίκους αλλά και για τους επισκέπτες.
Τα παραδείγματα από άλλες τουριστικές περιοχές της Ελλάδας, όπως λόγου χάρη η Μύκονος, δείχνουν, για να δανειστώ τον τίτλο ενός άρθρου της έγκριτης συναδέλφου Ξένιας Κουναλάκη στην Καθημερινή, ότι «Οι τόποι φωνάζουν «δεν χωράνε άλλοι», με όλες τις αρνητικές συνέπειες που ακολουθεί το φαινόμενο. Στο Ρέθυμνο και την Κρήτη δεν έχει συμβεί ακόμη αυτό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να συμβεί. Καλό θα είναι να ακούσουμε τη σοφία των πρωτοπόρων του τουρισμού στο Ρέθυμνο για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, που θα διαχύσει τους επισκέπτες σε όλη τη διάρκεια του έτους, καθώς και τους θιασώτες της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που σέβεται τον τόπο και απευθύνεται σε ξένους αλλά και σε Έλληνες. Γιατί ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος το ρήμα «βουλιάζουμε» να αποκτήσει την κυριολεκτική του σημασία.
* Ο Δημήτρης Στεμπίλης είναι δημοσιογράφος-ιστορικός