Υποτονική ήταν η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου την πρώτη εβδομάδα των χειμερινών εκπτώσεων. Λίγο το γεγονός ότι οι καταναλωτές είχαν προμηθευτεί τα απαραίτητα την περίοδο των γιορτών, λίγο η ακρίβεια, αλλά και η ανάγκη για έρευνα αγοράς και επεξεργασίας του οικογενειακού προϋπολογισμού με δεδομένη την ακρίβεια και τις ανατιμήσεις, αλλά και την πληθώρα των οικονομικών υποχρεώσεων με τις οποίες είναι αντιμέτωπα τα νοικοκυριά δεν ευνόησαν προς το παρόν την αγορά.
Αυτό ήταν κάπως αναμενόμενο, υποστηρίζει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου, η οποία ωστόσο εκτιμά ότι την επόμενη εβδομάδα η αγορά θα τονωθεί: «ήταν κατά κάποιο τρόπο λογικό να μην υπάρχει μεγάλη κίνηση την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων. Οι καταναλωτές αφενός είχαν κάνει τα ψώνια τους την περίοδο των γιορτών και αφετέρου χρειάζονται χρόνο για να συγκρίνουν τιμές, να δουν τις εκπτώσεις που υπάρχουν στα καταστήματα και αν αυτές ανταποκρίνονται στο πορτοφόλι τους. Σίγουρα ο μεγάλος εχθρός είναι και παραμένει το σουπερ μάρκετ, όπου οι ανατιμήσεις των προϊόντων είναι καθημερινές. Αυτό σημαίνει ότι όλα αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να επεξεργαστούν από το κάθε νοικοκυριό για να μπορέσει στη συνέχεια να κάνει αγορές για είδη που έχει ανάγκη. Ωστόσο εκτιμώ ότι την επόμενη εβδομάδα θα αλλάξει το κλίμα και η αγορά θα ενισχυθεί. Μπαίνουμε δειλά δειλά και στην καρναβαλική περίοδο, οπότε διατηρώ την αισιοδοξία μου για την πορεία των εκπτώσεων, που παρέχουν μια καλή ευκαιρία στους καταναλωτές να πάρουν τα προϊόντα που χρειάζονται σε χαμηλές τιμές», είπε.
Υπενθυμίζεται ότι τα καταστήματα θα είναι προαιρετικά ανοιχτά αύριο Κυριακή από τις 11:00 έως τις 6:00 το απόγευμα.
Αναλυτικά οι Κυριακές που θα είναι ανοικτά τα καταστήματα σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο είναι:
15 Ιανουαρίου 2023 – Αυτή είναι η πρώτη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων
09 Απριλίου 2023 – Κυριακή των Βαΐων
16 Ιουλίου 2023 – Η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων
24 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν τα Χριστούγεννα
31 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν την Πρωτοχρονιά
Συμβουλές για τις εκπτώσεις
Με αυτή την αφορμή, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, επισημαίνει στους καταναλωτές μερικά από τα δικαιώματά τους, κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών:
– Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
– Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
– Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
– Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ.
Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.