Τα social media έχουν αλλάξει τις νοοτροπίες στον τρόπο διασκέδασης όπως και η οικονομική κρίση τις προτεραιότητες του κόσμου αλλά και τη συμπεριφορά τους κατά τη νυχτερινή τους έξοδο
Η νυχτερινή ζωή του Ρεθύμνου έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια επηρεαζόμενη σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική κρίση και την πανδημία, ενώ η κυριαρχία των social media έχει διαμορφώσει νέες τάσεις και νοοτροπίες από πλευράς πελατών. Από τη μία η διάθεση του κόσμου για διασκέδαση που μοιάζει να έχει μειωθεί καθότι πια οι προτεραιότητές του αφορούν την επιβίωση και από την άλλη η κουλτούρα του «φαίνεσθαι» κυριαρχεί στις συμπρόφερες που καταγράφονται στα νυχτερινά μαγαζιά.
Την ίδια ώρα, η ίδια η νυχτερινή εργασία παραμένει δύσκολη και απαιτητική μιας και τα περιστατικά μέθης και βίας δεν λείπουν παρόλο που όπως ανέφεραν όλοι οι εργαζόμενοι που μίλησαν στα «Ρ.Ν.», το Ρέθυμνο ως μικρή τοπική κοινωνία αποτελεί σχετικά ασφαλή πόλη όπου οι ακραίες συμπεριφορές δεν καταγράφονται σε μεγάλη συχνότητα. Όπως όμως εξήγησαν η δουλειά στη νύχτα απαιτεί ικανότητες και συνεργασία για τη διαχείριση ακόμα και των ελάχιστων περιστατικών που μπορεί να προκύψουν.
Οι επαγγελματίες της νυχτερινής διασκέδασης αναφέρουν στα «Ρ.Ν» πως καθημερινά αντιμετωπίζουν τις αλλαγές και τις προκλήσεις στο τοπίο της νυχτερινής ζωής της πόλης. Μπορεί όμως να έχουν γίνει πιο αυστηροί οι κανόνες ιδίως μετά την Covid εποχή και οι προτεραιοποιήσεις του κόσμου να έχουν αλλάξει, η νυχτερινή ζωή του Ρεθύμνου όμως παραμένει «ζωντανή», με τις εντάσεις και τις απολαύσεις της να συνυπάρχουν.
Αλλαγές στην κουλτούρα διασκέδασης και η επίδραση της οικονομικής κρίσης
Η νυχτερινή ζωή του Ρεθύμνου, όπως επισημαίνουν στα «Ρ.Ν.» τόσο ο Άγγελος Β. από το πόστο υποδοχής σε νυχτερινό μαγαζί της παραλιακής όσο και η Σταμουλία Κ., μπαρτέντερ σε νυχτερινή επιχείρηση, έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια. Από τη μια η αλλαγή στον τρόπο που διασκεδάζει ο κόσμος ο οποίος επικεντρώνεται στην εξωτερική εμφάνιση λόγω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, από την άλλη η εφαρμογή κανόνων που έχουν επικρατήσει από την πανδημία και κυρίως η οικονομική δυσπραγία που βιώνει η πλειοψηφία των πολιτών είναι παράγοντες που έχουν αλλάξει σημαντικά την νυχτερινή ζωή του τόπου.
Ο Άγγελος Β. κάνει ιδιαίτερη αναφορά στα social media, τα οποία όπως λέει αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι στις νυχτερινές εξόδους κυρίως των νεών, οι οποίοι βγαίνουν έξω απλά για να «περάσουν καλά για να το δείξουν» στα κοινωνικά δίκτυα και όχι για να διασκεδάσουν και να το απολαύσουν: «Αισθάνομαι ότι οι άνθρωποι πλέον δεν περνάνε τόσο καλά όταν βγαίνουν έξω. Τους ενδιαφέρει κυρίως να επιδείξουν πως περνούν στα social media και όχι να νιώσουν όμορφα και να απολαύσουν τη συναναστροφή με την παρέα τους. Σταμάτησε να υπάρχει το «περνάω καλά» και έχουμε φτάσει στο σημείο «περνάω καλά για να βγάλω το στόρι». Δεν διασκεδάζω, δεν χορεύω, δεν κουβεντιάζω αλλά βγαίνω έξω μόνο για να βγάλω φωτογραφίες. Αυτό το φαινόμενο είναι πολύ έντονο. Δεν ζούνε το τώρα οι άνθρωποι, υπάρχει πολύ το «είμαι εδώ για να το δείξω».
Από την άλλη, η Σταμουλία Κ., αναφέρει ότι και η δουλειά τη νύχτα έχει αλλάξει καθώς όπως λέει έχει γίνει πιο οργανωμένη μετά τον κορονοϊό. Παρ’ όλα αυτά, παρατηρεί και εκείνη ότι η διασκέδαση σήμερα είναι πιο περιορισμένη, με τον κόσμο να μην έχει τη «ρευστότητα» που είχε παλαιότερα: «Η νυχτερινή ζωή στο Ρέθυμνο έχει αλλάξει αρκετά. Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι δεν υπάρχει ρευστότητα. Παλαιότερα ο κόσμος έβγαινε και κατανάλωνε στη διασκέδασή του. Πλέον με όλες τις αύξησες όλοι είναι πολύ περιορισμένοι».
Πάντως, όπως αναφέρει και ο Αγγελος Β., παρά τις δυσκολίες και τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν, η συνεργασία με συναδέλφους και η ασφάλεια που παρέχεται από τους εργοδότες είναι αυτά που κρατούν τους επαγγελματίες στη νυχτερινή ζωή, ενώ όπως χαρακτηριστικά τονίζει η μεγαλύτερη πρόκληση για πολλούς είναι η «φθορά» της νύχτας και η συσσωρευμένη κούραση: «Η δυσκολία είναι ότι δεν υπάρχει χρόνος. Όταν δουλεύεις νύχτα η κούραση σου βγαίνει την επόμενη μέρα. Που σημαίνει ότι το πρωί δεν έχεις τον χρόνο να κάνεις όλα αυτά που θέλεις. Είμαι και φοιτητής παράλληλα οπότε είναι πάρα πολύ δύσκολο να συνδυαστεί η νύχτα και το να πας στη σχολή».
Οδηγοί ταξί: οι μεθυσμένοι οδηγοί είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της νύχτας
Εργαζόμενοι της νύχτας είναι και οι ταξιτζήδες, οι οποίοι περιγράφουν τη δουλειά τους ως απαιτητική και ιδιαίτερα επικίνδυνη, εξαιτίας της μέθης των πελατών και δη των οδηγών. Ο Μανόλης Ακουμιανάκης, ιδιοκτήτης ταξί, επισημαίνει ότι οι μεγαλύτερες δυσκολίες προκύπτουν από τους οδηγούς που έχουν καταναλώσει αλκοόλ. Παρόλα αυτά, εν γένει δεν αισθάνεται ανασφάλεια στο Ρέθυμνο, όπως δήλωσε, καθώς η μικρή κοινωνία προσφέρει έναν βαθμό ασφάλειας.
Από την πλευρά του, ο Πέτρος Περδικάκης, πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Ταξί Κρήτης, τονίζει την ιδιαίτερη συνθήκη της μικρής πόλης, όπου οι ταξιτζήδες και οι πελάτες γνωρίζονται προσωπικά. Αν και οι δυσκολίες δεν είναι πολλές, η μεγαλύτερη πρόκληση παραμένει η κατανάλωση αλκοόλ και οι επικίνδυνες διαδρομές: «Δουλεύω σχεδόν 30-33 χρόνια στο ταξί. Είναι μικρή η πόλη στο Ρέθυμνο, γνωριζόμαστε μεταξύ μας και οι πελάτες και οι ταξιτζήδες. Έχουμε μια καλή σχέση οπότε δυσκολίες όσον αφορά την επικινδυνότητα δεν υπάρχουνε. Το μόνο πρόβλημα από πλευράς επικινδυνότητας, είναι το ποτό και η μέθη και αυτά που μπορεί να προκαλέσουν άνθρωποι που έχουν καταναλώσει αλκοόλ. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα για εμας τους οδηγούς ταξί. Φτάνουμε σε σημείο να αποφεύγουμε κάποιες διαδρομές που θεωρούμε ότι είναι επικίνδυνες όπως ο παραλιακός δρόμος που είναι κίνδυνος – θάνατος τις μεταμεσονύκτιες ώρες. Αυτό είναι το σοβαρό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε. Όλα τα άλλα είναι διαχειρίσιμα. Στο Ηράκλειο και τα Χανιά για παράδειγμα, έχουνε και κλοπές, εκεί πολλές φορές δεν θα πληρώσουν οι πελάτες κ.λπ. που αυτά είναι θέματα που αντιμετωπίζουν κυρίως οι μεγάλες πόλεις».
Η διαφορά της νυχτερινής ζωής τότε και τώρα, σύμφωνα με τον κ. Περδικάκη, πάντως είναι εμφανής: τα τελευταία χρόνια ο θυμός και η ανασφάλεια των ανθρώπων, είναι έντονα στοιχεία στη συμπεριφορά τους και δη την οδηγική, πράγμα που σύμφωνα με τον ίδιο οφείλεται στην οικονομική ανασφάλεια που βιώνουν οι περισσότεροι: «Όταν κατέβηκα στην πιάτσα, δηλαδή πριν τριάντα χρόνια, υπήρχε ευημερία, ήταν πιο χαλαρά τα πράγματα και πιο αντιμετωπίσιμα. Αυτή τη στιγμή τα παιδιά είναι επιθετικά. Τον βλέπουμε τον θυμό. Ο ταξιτζής – επειδή η δουλειά του είναι στον δρόμο, επικοινωνεί με κόσμο κ.λπ. – μπορεί να καταλάβει αν ένας οδηγός είναι θυμωμένος από την ταχύτητά του, τις κινήσεις του κ.λπ. Βλέπεις ότι σταματάς να πάρεις έναν πελάτη και τα δευτερόλεπτα που θα σταματήσω έχω ακούσεις τρεις κόρνες από πίσω. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Το βράδυ ειδικά δεν ακούς και μόνο την κόρνα, μπορεί να ακολουθήσει και ύβρις κι ας μην υπάρχει λόγος, κι ας μην έχει κίνηση».
«Η νύχτα θέλει υπομονή»
Η εργασία στο περίπτερο τη νύχτα, σύμφωνα με τον κ. Μανόλη εργαζόμενο σε περίπτερο της παραλιακής για αρκετά χρόνια, έχει τις δικές της προκλήσεις αλλά και απολαύσεις. Όπως λέει, απαιτεί υπομονή και ψυχραιμία, καθώς οι πελάτες, συχνά υπό στην επήρεια μέθης ή σε κατάσταση έντασης, χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείριση. Παρά τις δυσκολίες όμως η εμπειρία τον έχει βοηθήσει να διαχειρίζεται όλα τα παραπάνω: «Η νύχτα θέλει υπομονή. Έχει ανθρώπους υπό την επήρεια μέθης που θέλουν ιδιαίτερη μεταχείριση, έχει και «μπαχαλάκιδες», έχει και κάποιους που προσπαθούν να κλέψουν. Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε περισσότερα περιστατικά τέτοια. Τώρα έχουμε περισσότερη εμπειρία, προσπαθούμε με ωραίο τρόπο να το διαχειριστούμε. Επίσης, πρέπει να έχουμε καλές σχέσεις με τα γύρω μαγαζιά. Υπάρχει όμως αγένεια. Θα πετάξουν τα κέρματα, δεν σέβονται, δεν λένε «καλησπέρα», καταλήγει και συμπληρώνει: «Θέλει ιδιαίτερη μεταχείριση γιατί πολλοί έρχονται με τσαμπουκά να δημιουργήσουν φασαρίες αν όμως εσύ είσαι ψύχραιμος φεύγει γιατί δεν βρήκε πάτημα».
Πάντως ο κ. Μανόλης δεν παραλείπει να αναφέρει και τα «ωραία της νύχτας» όπως λέει χαρακτηριστικά, τα οποία υπάρχουν και αυτά κάνοντας τη νυχτερινή δουλειά πιο ενδιαφέρουσα παρόλη τη «φθορά»: «Γνωρίζεις κόσμο εδώ, επικοινωνείς, μαθαίνεις τις ιστορίες τους» αναφέρει και συνεχίζει: «Έχει τύχει και ερωτική εξομολόγηση πίσω από το περίπτερο, φανταστείτε. Και να κάθομαι μέσα, να θέλω να κλείσω, να φύγω, να πάω σπίτι μου και να μην μπορώ να βγω για να μην τους το χαλάσω. Τη νύχτα έχουμε και τα ωραία».