Οι δύσκολοι μήνες που διανύουμε προειδοποιούν για το μέλλον. Οι πυρκαγιές στη Θράκη και οι πλημμύρες στην Θεσσαλία αποδεικνύουν την ανάγκη για μια συνεκτική πολιτική για την πρόληψη, το σχεδιασμό και τη δημιουργία υποδομών σε επίπεδο περιφερειών.
Με δεδομένη την κλιματική αλλαγή, δεν έχουμε την πολυτέλεια να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος: την αδιαφορία, τις επισκευές δρόμων και γεφυρών άρπα-κόλλα για να δοθούν το ταχύτερο στην κυκλοφορία, τα έργα-βιτρίνας που κοστίζουν 400 εκατομμύρια αλλά δεν προστατεύουν κανέναν, εκείνα που δεν έγιναν ποτέ.
Όπως τονίζει ο Σπύρος Δανέλλης, επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Η Κρήτη μας αλλιώς», οι περιφέρειες πρέπει να εγκαταλείψουν τη λογική της χρηματοδότησης αποσπασματικών έργων (για να ικανοποιήσουν τις τοπικές αρχές) και να αντιληφθούν την περιοχή ευθύνης τους ως ενιαίο χώρο που απαιτεί ενιαία αντιμετώπιση.Το μάθημα της Θεσσαλίας οφείλει να μας διδάξει τι πρέπει να κάνουμε στην Κρήτη για να μην έχουμε ανάλογα φαινόμενα στην Αγία Πελαγία ή σε οποιαδήποτε περιοχή όπου ο ποταμός -χείμαρρος απορροής νερών από πλάτος εκατοντάδων μέτρων στένεψε σ’ ένα δρομάκι.
Ο συνολικός σχεδιασμός δεν αφορά μόνο τα αναγκαία έργα για την προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών, αφορά όλες τις πλευρές της ζωής στην Κρήτη. Επιδιώκουμε η Περιφέρεια να λειτουργεί ως προμηθέας, να προβλέπει εξελίξεις και ανάγκες, να σχεδιάζει παρεμβάσεις και να δημιουργεί τις ανάλογες υποδομές.
Συμβολή της Περιφέρειας στην Εκπαίδευση
Το ίδιο μπορούμε να πούμε και για τον τομέα της εκπαίδευσης που είναι και το πεδίο της επαγγελματικής απασχόλησής μας.Στις σημερινές συνθήκες, η Περιφέρεια Κρήτης μπορεί και πρέπει να εξασφαλίσει πόρους με τους εξής στόχους:
1) Ενεργειακή μετάβαση. Είναι πλέον απόλυτα εφικτό και οικονομικά πρόσφορο να τοποθετηθούν φωτοβολταϊκά στις στέγες των σχολείων, τα οποία συνδεδεμένα με το δίκτυο της ΔΕΗ θα μειώσουν το κόστος λειτουργίας σε πετρέλαιο και ρεύμα, όπως και το οικολογικό αποτύπωμα των σχολικών εγκαταστάσεων.
2) Πρόγραμμα για τη στέγαση φοιτητών, εκπαιδευτικών και γιατρών σε συνεργασία με Δήμους καθώς και άλλες περιφέρειες της χώρας. Τα τελευταία χρόνια, σε όλες τις τουριστικές περιοχές, λόγω και της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τα υψηλά ενοίκια και η έλλειψη προσφερόμενων διαμερισμάτων αποθαρρύνουν την εγκατάσταση φοιτητών/τριων και δημοσίων υπαλλήλων. Λύσεις και προτάσεις υπάρχουν: κατασκευή εστιών, ενοικίαση ξενοδοχείων που είναι κλειστά, δημιουργία προγραμμάτων κοινωνικής κατοικίας για συγκεκριμένες κατηγορίες πληθυσμού, κ.α.
3) Αξιοποίηση των πανεπιστημίων της Κρήτης και του δυναμικού τους ως οργανικό κομμάτι του σχεδιασμού για το μέλλον του νησιού. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις εξής δυνατότητες συνεργασίας:
α) με το Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης για την δημιουργία προγραμμάτων προληπτικής ιατρικής στην ενδοχώρα των νομών.
β) με το Τμήμα Βιολογίας για την αποκατάσταση και αναγέννηση των ιχθυοαποθεμάτων.
γ) με το Πολυτεχνείο Κρήτης για τη χρήση drones με στόχο την έγκαιρη προειδοποίηση σε περίπτωση πυρκαγιών.
δ) με τα Τμήματα Κοινωνιολογίας, Ψυχολογίας και Παιδαγωγικών (ΠΚ) και Κοινωνικής Εργασίας (ΕΛΜΕΠΑ) για προγράμματα κοινωνικής παρέμβασης, ενίσχυσης ευάλωτων ομάδων, καθώς και για την υποστήριξη μαθητικών πληθυσμών με μεγάλα ποσοστά εγκατάλειψης.
ε) Αυτονόητη είναι η συνεργασία με το Τμήμα Γεωπονικής (ΕΛΜΕΠΑ) για τον μακροπρόθεσμο ανασχεδιασμό των καλλιεργειών, λαμβάνοντας υπόψη την αλλαγή των κλιματικών συνθηκών στη Μεσόγειο.
στ) και βεβαίως, με το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού για τη διαμόρφωση ενός ποιοτικού τουριστικού μοντέλου που θα λαμβάνει υπόψη την φέρουσα ικανότητα και τη χωροταξική κατανομή των οικονομικών δραστηριοτήτων ανά περιοχή.
4).Επανασχεδιασμός της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης ώστε να αντιστοιχεί στις ειδικότητες και στα επαγγέλματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Κρήτης (σχολές τυροκομίας, τεχνικών φωτοβολταϊκών, ειδικών στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων).
5).Τέλος, η Περιφέρεια μπορεί και πρέπει να συμβάλλει στη δημιουργία εκπαιδευτικών και κοινωνικών προγραμμάτων για την αντιμετώπιση εμπεδωμένων παθογενειών, ιδιαίτερα σε σχέση με την οπλοκατοχή, την κατανάλωση αλκοόλ από μικρές ηλικίες, την επιθετική οδήγηση κτλ. Οι πρακτικές αυτές, συνδεδεμένες με μια στρεβλή αντίληψη “μαγκιάς”, έχουν κοστίσει πολλές ανθρώπινες ζωές. Εξίσου απαραίτητη είναι η διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Οδικής Ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής, ώστε σε συνδυασμό με την βελτίωση του οδικού δικτύου, να μειωθεί ο κίνδυνος ατυχημάτων στο νησί μας.
Ως υποψήφιοι με τον συνδυασμό του Σπύρου Δανέλλη για την Περιφέρεια «Η Κρήτη μας αλλιώς» θα αγωνιστούμε για να διαμορφώσουμε ένα δημιουργικό, σύγχρονο και βιώσιμο πρότυπο ανάπτυξης, με μελέτη, σχεδιασμό και όραμα για την Κρήτη, τους ανθρώπους και το περιβάλλον τις δεκαετίες που έρχονται.
- Η Αθηνά Σκουλαρίκη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, μέλος Δ.Σ. του Ενιαίου Φορέα Διδασκόντων της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών
- Ο Γεώργιος Πολάκης είναι Δάσκαλος
- Ο Ευθύμιος Μαρκαντώνης,είναι Μαθηματικός 1ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου,Ταμίας στο Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου – μέλος στο Δ.Σ. του Ν.Τ. ΑΔΕΔΥ Ρεθύμνου
Kαι οι τρεις είναι υποψήφιοι περιφερειακοί σύμβουλοι στην Π.Ε.Ρεθύμνου με την παράταξη