Ρέθυμνο και Χανιά στις χειρότερες περιοχές της Ευρώπης με τους περισσότερους νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα
Αιματοχυσία δίχως τέλος στην άσφαλτο της Κρήτης με το νησί να σπάει φέτος κάθε αρνητικό ρεκόρ και να μετρά 64 νεκρούς στους δρόμους του.
Το τελευταίο θύμα της ασφάλτου στον νομό Ρεθύμνης (μέχρι χθες) ήταν ο 35χρονος Αντώνης Τζωρτζάκης, που το μεσημέρι του Σαββάτου έσβησε στην άσφαλτο σε τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε επί του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο ύψος του Σφακάκι.
Ο τραγικός θάνατος του 35χρονου πατέρα δυο παιδιών βύθισε στο πένθος την τοπική κοινωνία του Ρεθύμνου, ενώ χθες συγγενείς και φίλοι τον συνόδευσαν στην τελευταία του κατοικία στη Νίθαυρη Αμαρίου.
Τα στοιχεία σοκάρουν και κατατάσσουν την περιοχή της Δυτικής Κρήτης στις χειρότερες περιοχές της Ευρώπης όσον αφορά στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα.
Από τους 64 νεκρούς, οι 23 τραυματίστηκαν θανάσιμα στα Χανιά, 13 στο Ρέθυμνο, 23 στο Ηράκλειο και 5 στο Λασίθι.
Η αύξηση σε σχέση με πέρυσι είναι τεράστια, καθώς το 2023 οι νεκροί στο οδικό δίκτυο του νησιού ανήλθαν σε 39!
Ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ (Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων), Γιάννης Λιονάκης, αναφέρει ότι το 2024 είναι χειρότερη χρονιά των τελευταίων δέκα ετών.
«Ήταν φέτος η χρονιά δυστυχώς που 18 παιδιά, κάτω των 24 χρονών, από αυτά τρία κάτω από 17 χρονών έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Το 2024 είναι η χειρότερη χρονιά της δεκαετίας, καθώς μέχρι σήμερα είχαν καταγραφεί -το 2015 -οι περισσότεροι νεκροί που ήταν 60. Από τότε και μέχρι σήμερα είχαμε 59, 58, 55 και τα χρόνια του κόβιντ 30 μέχρι 39. Πέρσι είχαμε 39.
Το Ρέθυμνο έχει 156 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, τα Χανιά 148, το Ηράκλειο 76 και το Λασίθι 66.
Πέρσι η Ελλάδα είχε 68 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων και η Ευρώπη 51. Το Ρέθυμνο θα είναι στις πέντε χειρότερες περιοχές της Ευρώπης. Και τα Χανιά το ίδιο.
Μιλάμε για νέους ανθρώπους ως επί το πλείστον.
Από αυτούς, 26 ήταν αναβάτες μηχανών, εκ των οποίων μόνο δύο φορούσαν κράνος και αυτό είναι σοβαρό θέμα. Στην πλειοψηφία τους οι νεκροί της ασφάλτου είναι άντρες. Φέτος επίσης είχαμε πολύνεκρα τροχαία. Σε δύο θανατηφόρα είχαμε πέντε νεκρούς. Γι’ αυτό και έχουμε 20 νεκρούς στο Β.Ο.Α.Κ. τα τελευταία 15 χρόνια».
Τα στοιχεία για το Ρέθυμνο
Από τους 13 νεκρούς της ασφάλτου στο Ρέθυμνο ο ένας ήταν πεζός, ένας επιβάτης και οι 11 οδηγοί. Τρεις εξ αυτών ήταν κάτω των 24 ετών. Οι οκτώ ήταν με μηχανές, τέσσερις με αυτοκίνητο και ένας με φορτηγό.
Από τα 13 τροχαία δυστυχήματα τα έξι σημειωθήκαν στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, έξι στο επαρχιακό δίκτυο και ένα στην πόλη, με μηχανή.
Ο Οκτώβριος ήταν ο χειρότερος μήνας.
«Κακή οδηγική συμπεριφορά και κακοί δρόμοι»
Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Κρήτη έχει να κάνει με την οδηγική μας συμπεριφορά, τονίζει ο κ. Λιονάκης, η οποία όπως εξηγεί: «ειδικεύεται στις υψηλές ταχύτητες σε δρόμους κακής ποιότητας, παλιούς, κακοσυντηρημένους, όπως είναι ο Β.Ο.Α.Κ. και στην υψηλότατη κατανάλωση αλκοόλ. Αυτά είναι τα στοιχεία που μαρτυρούν την κακή μας οδηγική συμπεριφορά.
Το 90% των λόγων και πλέον είναι η οδηγική μας αγωγή. Δεν έχουμε μάθει κάθε φορά να προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες που επικρατούν, είτε του δρόμου είτε τις καιρικές είτε άλλες. Οδηγούμε χωρίς αύριο, χωρίς να δίνουμε σημασία για το που βρισκόμαστε κάθε φορά.
Δεν υπάρχει αυτοεκτίμηση και υπάρχει η μαγκιά ότι εμείς όλα τα καταφέρνουμε».
Ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων σημειώνει τη σημασία της αστυνόμευσης του Β.Ο.Α.Κ. από την ομώνυμη τροχαία τονίζοντας ότι «Αν δεν είχαμε την αστυνομία στον Β.Ο.Α.Κ., θα ήμασταν στους 30 θανάτους χωρίς αμφιβολία», ενώ επισημαίνει την αναγκαιότητα να επαναλειτουργήσουν οι κάμερες παρακολούθησης και να τοποθετηθούν προστατευτικά στηθαία ασφάλειας.
Επί ποδός το σύνολο της δύναμης της Τροχαίας Β.Ο.Α.Κ.
Την ίδια στιγμή και ενώ η μαύρη λίστα των θυμάτων της ασφάλτου μεγαλώνει για το νησί η Τροχαία Β.Ο.Α.Κ. καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια με συστηματική παρουσία επί του εθνικού οδικού δικτύου καθόλη τη διάρκεια του 24ωρου.
Όπως ανέφερε χθες σε δηλώσεις της η διοικήτρια της Τροχαίας Β.Ο.Α.Κ., Ελένη Παπαθανασίου, στο πλαίσιο προληπτικών μέτρων ενόψει της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων, από την υπηρεσία έχει εκπονηθεί ειδικό σχέδιο τροχονομικής αστυνόμευσης. Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό θα υπάρχει εμφανή αστυνόμευση, τόσο στις εισόδους και τις εξόδους των πόλεων, όσο και κατά μήκος του Β.Ο.Α.Κ. Επιπλέον θα υπάρχουν συμβατικά οχήματα, τα οποία θα κινούνται κατά μήκος του Β.Ο.Α.Κ., με σκοπό την αποφυγή παραβατικών συμπεριφορών.
Ειδικότερα ανάφερε: «Θα γίνονται προληπτικοί έλεγχοι, μέσω των οποίων στοχεύουμε αποκλειστικά στην αποφυγή παραβατικών συμπεριφορών των οδηγών και κατ’ επέκταση αποφυγή τροχαίων δυστυχημάτων. Θα υπάρχει ιδιαίτερη βαρύτητα στις επικίνδυνες παραβάσεις, που σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία ενοχοποιούνται για τα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα. Τέτοιου είδους παράβαση είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Καλό είναι ένα άτομο από την παρέα να μην πιει. Ένα άτομο να είναι υπεύθυνο, ώστε να φτάσουν όλοι στον προορισμό τους, σώοι και αβλαβείς. Επίσης, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα και οι επικίνδυνοι ελιγμοί δεν συνάδουν με υπευθυνότητα. Επιπλέον, η υπερβολική ταχύτητα, τηρούμε τα όρια ταχύτητας, η χρήση ζώνης και κράνους σώζει ζωές», ενώ εδική αναφορά έκανε στη χρήση του κινητού τηλεφώνου:
«Έχουμε αναφέρει πολλές φορές, ότι με την χρήση κινητού τηλεφώνου, όταν μιλάμε και στέλνουμε μηνύματα χάνεται η προσοχή μας από τον δρόμο. Αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια ένα πολύ σοβαρό δυστύχημα, το οποίο μπορεί να συμβεί σε ένα κλάσμα δευτερολέπτου. Αυτές τις ημέρες υπάρχει αυξημένη κίνηση, το προσωπικό του τμήματος τροχαίας Β.Ο.Α.Κ., το δίκτυο ευθύνης μας θα είναι επί ποδός σε 24ωρη βάση, έτσι ώστε τόσο οι πολίτες, όσο και οι επισκέπτες στο νησί να κινούνται με ασφάλεια. Στόχος και σκοπός μας είναι να μειώσουμε τα τροχαία δυστυχήματα. Θερμή παράκληση, αυτές τις μέρες να είμαστε ακόμα πιο προσεκτικοί, πάντα πρέπει να έχουμε την προσοχή μας όταν οδηγούμε. Αυτές τις μέρες, που είναι αυξημένη η κίνηση, ας δώσουμε μεγαλύτερη βαρύτητα, ας είμαστε πιο συνεπείς και υπεύθυνοι, να τηρούμε τον Κ.Ο.Κ., για να γυρίσουμε όλοι στα σπίτια μας, έτσι όπως πρέπει».
Σύμφωνα με την κ. Παπαθανασίου, η νούμερο ένα παράβαση που καταγράφεται στον Β.Ο.Α.Κ. είναι η υπερβολική ταχύτητα, ο υπέρμετρος εγωισμός. «Πιστεύουν ότι, ό,τι και να συμβεί μπορούν να ελέγξουν το όχημά τους και τον εαυτό τους. Όλοι λένε δεν θα συμβεί σε εμένα. Επίσης, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι επικίνδυνοι ελιγμοί, τα αντικανονικά προσπεράσματα δείχνουν ότι δεν υπάρχει υπομονή, σε σημείο που μπορεί να προσπεράσει κάποιος που δεν είναι στροφές και να περιμένει, για να κάνει την προσπέραση με τον νόμιμο τρόπο. Έτσι, φέρνει πολύ δυσάρεστα αποτελέσματα» τονίζει.