Με τις ψήφους της πλειοψηφίας και εν μέσω αντιδράσεων εγκρίθηκε χθες ο προϋπολογισμός του δήμου Ρεθύμνης για το 2025, τον οποίο καταψήφισε σύσσωμη η αντιπολίτευση.
Όπως ανέφερε στην εισήγησή του ο αρμόδιος αντιδήμαρχος οικονομικών Δημήτρης Λαχνιδάκης: «Ο προϋπολογισμός δεν είναι μόνο αριθμοί, δεν είναι απλή λογιστική κατάσταση των προβλέψεων εσόδων και εξόδων, αλλά μια σύνθετη και πολύπλοκη διαδικασία, που συνίσταται στον προγραμματισμό και τον συντονισμό των δραστηριοτήτων του Δήμου», οι οποίες, όπως επεσήμανε δε θα μπορούσαν να είναι αποκομμένες από το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο κινείται η οικονομία, το ανθρώπινο δυναμικό, η κατεύθυνση, η ιεράρχηση και οι προτεραιότητες.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο προϋπολογισμός είναι βιώσιμος, ρεαλιστικός, ισοσκελισμένος με ορθολογική κατανομή των πόρων και διαφάνεια, με στόχο την ανάπτυξη και τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες. Σημείωσε μεταξύ άλλων: «Ο αναπτυξιακός χαρακτήρας του προϋπολογισμού αποδεικνύεται από τις δράσεις που περιλαμβάνονται στο τεχνικό πρόγραμμα, το οποίο είναι ένα πρόγραμμα, ύψους άνω των 43 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 34.729.987,71 ευρώ είναι χρηματοδοτούμενα προγράμματα και τα 8.789.234,28 ευρώ προέρχονται από ιδίους πόρους. Σχετικά με τα έσοδα έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
• Τα τακτικά έσοδα του Δήμου, δηλαδή τα έσοδα που προέρχονται από τα μισθώματα της ακίνητης περιουσίας του δήμου, από την κινητή περιουσία, από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα, φόρους και εισφορές, εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο πόσο των 29.956.295,07 ευρώ.
• Τα έκτακτα έσοδα που περιλαμβάνουν έσοδα από εκποίηση κινητής και ακίνητης περιουσίας, διάφορες επιχορηγήσεις για κάλυψη λειτουργικών δαπανών, συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα κ.ά. εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 20.745.925,31 ευρώ.
• Τα Έσοδα παρελθόντων οικονομικών ετών ΠΟΕ που βεβαιώνονται για πρώτη φορά, ανέρχονται στο ποσό των 2.514.500,00 ευρώ.
Ως οικονομική υπηρεσία κάνουμε ότι είναι δυνατόν να ενημερωθούν οι δημότες αποστέλλοντας ειδοποιήσεις και καλώντας τους να ρυθμίσουν τις οφειλές τους.
• Οι Εισπράξεις από δάνεια και Απαιτήσεις από Π.Ο.Ε είναι 27.150.465,89 ευρώ.
• Οι εισπράξεις υπέρ του Δημοσίου και τρίτων, επιστροφές χρημάτων – Έσοδα προς απόδοση σε τρίτους, είναι 9.399.202,76 ευρώ.
Σύμφωνα με τις οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού, το χρηματικό υπόλοιπο του έτους 2024 που μεταφέρεται στη χρήση 2025, είναι το ποσό 22.063.360,85 ευρώ.
Το αποθεματικό είναι ποσό διαθέσιμο για αναπλήρωση των ανεπαρκών πιστώσεων και για τη δημιουργία νέων μη προβλεπόμενων στον προϋπολογισμό».
Και κατέληξε επισημαίνοντας πως «παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, ο προϋπολογισμός έχει αναπτυξιακή διάσταση και απαντά στις καθημερινές ανάγκες του δήμου μας. Και με τη συστηματική δουλειά και προσπάθεια αλλά και με τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκτήσαμε το προηγούμενο διάστημα, προχωράμε μπροστά».
Καταψήφισε η αντιπολίτευση
Τον προϋπολογισμό καταψήφισε η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Ειρήνη Κουτσαλεδάκη, η οποία μεταξύ άλλων τόνισε ότι: «Υπάρχει στρατηγική επιλογή της δημοτικής αρχής σε ό, τι αφορά την ιεράρχηση αναγκών στη διάθεση των χρηματικών ποσών». Ανέφερε όσα είχε πει και στην εισήγησή της στο τεχνικό πρόγραμμα, ότι δηλαδή πρέπει να γίνεται ένας απολογισμός του έτους σε θεάματα τεχνικά, αθλητισμού, κοινωνικής πολιτικής.
Η ιδιά αναφέρθηκε σε αύξηση των εξόδων του δήμου στον τουρισμό, στον ήχο και σε μια σειρά άλλων δράσεων αλλά και στις ιδιωτικοποιήσεις που επιβαρύνουν τους δημότες. Η κ. Κουτσαλεδάκη έκανε λόγο για ένα μη ρεαλιστικό σχέδιο, για έναν προϋπολογισμό που αναμορφώνεται, ενώ επεσήμανε ότι η πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει για την ενίσχυση των αναγκών των σχολείων, της ναυαγοσωστικής κάλυψης του δήμου και αλλά. «Καταψηφίσαμε τα δημοτικά τέλη, καταψηφίσαμε το τεχνικό πρόγραμμα και καταψηφίζουμε και τον προϋπολογισμό», κατέληξε.
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Μανούσος Μανουσογιάννης, τόνισε ότι: «Ο προϋπολογισμός είναι φοροεισπρακτικός, αντιλαϊκός, με τις μεγαλύτερές προκλητικές παροχές στα μεγάλα συμφέροντα τα τελευταία πολλά χρονιά. Οι δημοτικοί προϋπολογισμοί είναι συνέχεια του κρατικού προϋπολογισμού και των οδηγιών της γνωστής ΚΥΑ. Εσείς, όμως, αυτή την πολιτική σε βάρος των δημοτών τη στηρίζετε, την εφαρμόζετε και την κάνετε ακόμα χειρότερη για τον λαό», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην αύξηση στα έξοδα χρήσης, ενώ, όπως είπε, η υποχρηματοδότηση κοινωνικών δομών μεγαλώνει. Ο κ. Μανουσογιάννης, ζήτησε ειδική ψηφοφορία για την ανάθεση της καθαριότητας σε ιδιώτη, επισημαίνοντας ότι η νέα σύμβαση με τον ανάδοχο θα έπρεπε αφενός να είχε συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο και όχι στη Δημοτική Επιτροπή, ενώ τόνισε πως θα έπρεπε η σύμβαση με τον ιδιώτη να είχε εγγραφεί σε χωριστό κωδικό, γεγονός που προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση του δημάρχου αλλά και του αρμόδιου αντιδημάρχου. Ο κ. Μανουσογιάννης ανέλυσε τα όσα προβλέπει η μελέτη ανάθεσης της καθαριότητας σε ιδιώτη, υποστηρίζοντας ότι αν ο δήμος αγόραζε ο ίδιος τα οχήματα και τον εξοπλισμό ή ακόμα και αν προσλάμβανε προσωπικό με μπλοκάκι θα είχε λιγότερα έξοδα και κάλεσε το δημοτικό συμβούλιο να το επανεξετάσει.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνης, Γιώργης Μαρινάκης, απαντώντας στην αντιπολίτευση ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Εμείς δεν είμαστε για να διαγωνιζόμαστε ποιος είναι πιο επαναστάτης από τον άλλον. Δεν είναι ένας δήμος που μπορεί ο καθένας να τον φέρει σε μια δυσκολία επιβίωσης κάνοντας τον γενναίο ή κάνοντας υπολογισμούς που όταν τους αποτυπώνεις στην πραγματικότητα είναι καταστροφικοί».
Ανέφερε, επίσης, ότι 3 εκ. ευρώ δόθηκαν στην «Βοήθεια στο σπίτι», στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, στο Κέντρο Κοινότητας στο ΚΗΦΗ, ενώ είπε ότι ο δήμος έχει προϋπολογίσει 800. 000 ευρώ για το κοινωνικό παντοπωλείο και για το συσσίτιο Αγ. Κωνσταντίνου που είναι, όπως είπε, του δημίου Ρεθύμνης.
Ο δήμαρχος επανέλαβε ότι φέτος την ανταποδοτικότητα δεν θα την χρηματοδοτήσουν ιδίοι πόροι: «Αν δεν το κάναμε αυτό δεν θα είχαμε χρήματα να κάνουμε τίποτα για τα σχολεία μας και για την κοινωνική πολιτική του δήμου μας».
Ο δήμαρχος απάντησε με στοιχεία για την πρόταση του κ. Μανουσογιάννη αναφορικά με τα δημοτικά τέλη κάνοντας τους σχετικούς υπολογισμούς και κατέληξε λέγοντας πως «ο κ. Μανουσογιάννης ζητούσε να μείνει σταθερά η κατοικία 1,10 και αντίστοιχα 1 ευρώ για τις περιοχές εκτός πόλης. Αν βάζαμε τους συντελεστές που πρότεινε ο κ. Μανουσογιάννης που είναι ο ανώτερος επιτρεπόμενος, θα εισέπραττε παραπάνω ο Δήμος, 109.227 ευρώ.
Με βάση τον συντελεστή που βάζει ο δήμος, δηλαδή 1,65 επί των δωματίων, ο δήμος επιβαρύνει τα ξενοδοχεία με 107.756 ευρώ. Από τους ξενοδόχους, σύμφωνα με την πρόταση του κ. Μανουσογιάννη θα εισπράτταμε επιπλέον 1.471 ευρώ. Όμως θα πλήτταμε ανεπανόρθωτα τις παραγωγικές τάξεις, καθώς έχουμε ελάχιστες εγκαταστάσεις άνω των χιλίων τετραγωνικών. Οι περισσότεροι είναι μικροεπαγγελματίες, στους οποίους θα φορτώναμε 309.878 τέλη. Από τα Σούπερ Μάρκετ, σύμφωνα με τον κ. Μανουσογιάννη θα προέκυπτε παραπάνω ποσό 72.310 ευρώ. Αθροίζοντας όλα αυτά τα ποσά που θα προέκυπταν, εφόσον εφαρμόζαμε τις προτεινόμενες πολιτικές του κ. Μανουσογιάννη, ο Δήμος Ρεθύμνης θα εισέπραττε επιπλέον 491.415 ευρώ. Όμως το έλλειμά μας είναι 5.215.096, 45 ευρώ. Πως θα ισοσκέλιζε, λοιπόν, ο προϋπολογισμός, αφού σύμφωνα με τη δική του πρόταση θα προστίθενται στα έσοδα μόνο 491.415 ευρώ;
Πως θα ήταν νόμιμος ο προϋπολογισμός αν δεν υπήρχε η απαιτούμενη ανταποδοτικότητα; Θα είχαμε ένα τεράστιο έλλειμα που θα έφτανε τα 4.723.681,45 ευρώ».
Α. ΕΣΟΔΑ | |
ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ | 29.956.295,07 |
ΕΚΤΑΚΤΑ ΕΣΟΔΑ | 20.745.925,31 |
ΕΣΟΔΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΤΩΝ (Π.Ο.Ε.) ΠΟΥ ΒΕΒΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ | 2.514.500,00 |
ΕΙΣΠΡΆΞΕΙΣ ΑΠΌ ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΠΌ Π.Ο.Ε. | 27.150.465,89 |
ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ και ΤΡΙΤΩΝ, ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΩΝ – ΕΣΟΔΑ ΠΡΟΣ ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΕ ΤΡΙΤΟΥΣ | 9.399.202,76 |
ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ | 22.063.360,85 |
ΣΥΝΟΛΟ ΕΣΟΔΩΝ | 111.829.749,88 |