Στην τοποθέτηση της η κ.Κουτσαλεδάκη ανέφερε:
«Ως παράταξη «Μαζί για την Αλλαγή», δηλώσαμε την κατηγορηματική αντίθεσή μας στην προτεινόμενη αύξηση των δημοτικών τελών. Καταψηφίσαμε την συγκεκριμένη εισήγηση. Καλέσαμε μάλιστα τη δημοτική αρχή να επανεξετάσει τη στάση της και να προτείνει λύσεις που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, χωρίς να επιβαρύνει περαιτέρω τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις του Ρεθύμνου. Η ευημερία των πολιτών πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα και όχι μια ακόμη χαμένη ευκαιρία.
Η απόφαση της δημοτικής αρχής για αύξηση των δημοτικών τελών έχει επιφέρει και δικαιολογημένα προβληματισμό και αναστάτωση στην πλειοψηφία των δημοτών του Δήμου μας. Η απόφαση αυτή λαμβάνεται σε μια περίοδο μάλιστα που οι πολίτες πλήττονται σφοδρά από την οικονομική λιτότητα, την ακρίβεια και τις αυξανόμενες ανισότητες. Αντί η δημοτική αρχή να σταθεί αρωγός στην κοινωνία, επιλέγει να μεταφέρει το οικονομικό βάρος στους ώμους των δημοτών που παλεύουν καθημερινά για την επιβίωσή τους.
Η αύξηση των δημοτικών τελών δεν αποτελεί απλώς μία οικονομική επιβάρυνση. Επισημαίνουμε ότι αποτελεί μία άδικη, μονόπλευρη και μη κοινωνικά ευαίσθητη απόφαση καθώς δεν διασυνδέονται τα τέλη καθαριότητας με την ποσότητα των παραγόμενων απορριμάτων. Η έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας γίνεται ακόμη πιο έντονη καθώς αγνοείται η δυσχερής οικονομική κατάσταση πολλών συμπολιτών μας, ιδιαίτερα των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων.
Ο Δήμος Ρεθύμνης προχώρησε σε αύξηση των δημοτικών τελών σε πολλές κατηγορίες κατοικίας ,επαγγελματικής στέγης ,επαγγελματικών δραστηριοτήτων σε άλλες περιπτώσεις 25%,σε άλλες 28,5%,30% 50% έως και 275% .
1η παρατήρηση: προεκλογικά δεν εκφράστηκε από τη δημοτική αρχή η πρόθεσή της να προχωρήσει σε τόσο μεγάλες αυξήσεις.
2η παρατήρηση: Δεν υπήρξε καμία σοβαρή και συντονισμένη προσπάθεια αξιοποίησης ενός σχεδίου με άλλες λύσεις που θα μπορούσαν να αναζητηθούν αντί της αύξησης των τελών.
3η παρατήρηση: Να σας δώσουμε ένα μόνο παράδειγμα: Μόλις πριν λίγες ημέρες το Δημοτικό Συμβούλιο Κατερίνης σε τακτική του συνεδρίαση αποφάσισε μηδενική αύξηση όλων των Δημοτικών Τελών, για το έτος 2025. Υπάρχει λοιπόν και άλλος δρόμος.
Το συνολικό κόστος για την καθαριότητα του Μητροπολιτικού δήμου προσεγγίζει τα 13 εκ. ευρώ – από 11 εκ. που είναι, ενώ το συνολικό κόστος υπηρεσίας για το 2023 ήταν στα 9,5 εκατομμύρια ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά προσωπικό, , ιδιώτη εργολάβο ,ενεργειακό ,τέλος ταφής που φτάνει τις 750.000.Το τέλος χρήσης ΜΕΑ Αμαρίου ΧΥΤΑ με 2.300.000.Το ενεργειακό κόστος αλλά και οι παρακρατήσεις αποδόσεων στους Δήμους είναι θέματα υπαρκτά που δυσχεραίνουν
• Ιδιωτικοποιεί την καθαριότητα σε ιδιώτη εργολάβο ,αναθέτοντας του την αποκομιδή απορριμμάτων στην Ενότητα Αρκαδίου με αντίτιμο 1450.000ε ,και τώρα έρχονται οι αυξήσεις στα δημοτικά τέλη που επιβαρύνουν τους δημότες . Αποτελεί όμως μονόδρομο όπως υποστηρίζει; Μήπως με ένα σωστό προγραμματισμό να γίνονταν η διεκδίκηση προσωπικού μέσω :
Α) μόνιμων προσλήψεων της 7Κ/2024 αλλά και προηγούμενων με εργαζόμενους στην καθαριότητα εσωτερικών και εξωτερικών χώρων θα μπορούσε να τονώσει την ανάγκη χωρίς να προσφύγουμε σε ιδιώτη. Αυτό έγινε βάσει πινάκα κατανομής θέσεων σε Ηράκλειο και Χάνια .Στο δήμο μας διεκδικήσαμε για την καθαριότητα μόνο 1 ΠΕ καθαριότητας εσωτερικών χωρων,3 ΥΕ καθαριότητας εξωτερικών χώρων και 1ΥΕ οικογενειακού βοηθού.
Β)με συμβασιούχους όπου στις 5-3-2024 στη ΔημΕπιτρ ψηφίσαμε την πρόσληψη 41 ατόμων στην ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ανταποδοτικού χαρακτήρα .Τον Απρίλιο εγκρίνεται πρόσληψη για 442 από το Υπουργείο Εσωτερικών ατόμων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου σε ΟΤΑ .Στο δήμο μας μετά από τρεις νεκρούς μήνες υπογράφεται στις 3-7-2024 η σύμβαση 8μηνου .Είναι αργά και δεν υπάρχει ενδιαφέρον μιας και είναι καλοκαίρι και όλοι δουλεύουν .Πήραμε έναν οδηγό οδοκαθαρισμού ,δυο οδηγούς στην Τεχνική Υπηρεσία. Επόμενη προκήρυξη ήταν 12-8-2024 και τα αποτέλεσμα βγήκαν 25-9-2024 όπου ζητούνταν 4 οδηγοί όμως πήραμε 3 και 10 εργάτες στην αποκομιδή που έστειλαν και στον οδοκαθαρισμό.
Οι μετακινήσεις εργαζομένων στην καθαριότητα σε θέση άλλη πχ από οδηγό σε επόπτη ,οι « πάνω από 1000» αναρρωτικές του προσωπικού αλλά και η μη πληρωμή υπερωριών και η κτήση αυτών από ρεπό είναι θέματα που βαλτώνουν και αποτελούν καταπέλτη στη λειτουργία της καθαριότητας. Η αναποτελεσματικότητα στην εξεύρεση λύσης από πολύ νωρίς έφτασε σε τέλμα την υπηρεσία .Η λύση της ιδιωτικοποίησης στερεί από το Δήμο το κοινωνικό πρόσωπο ,εκείνο με τη μοριοδότηση υποψηφίου με οικογένεια την ώρα που το κράτος τονώνει το δημογραφικό πρόβλημα.
Παράλληλα με τις αυξήσεις οι πολίτες θα επιζητήσουν και καλύτερη ποιότητα ζωής .Καλούμαστε να πληρώσουμε το λογαριασμό της ολιγωρίας και της αδράνειάς μας στη λειτουργία χρόνων .
Ας ελπίσουμε το ΣΤΕ να αποφασίσει την κατάργηση του τέλους ταφής μειώνοντας την ψαλίδα των εκκρεμοτήτων των δήμων .Και ας δεσμευτεί και η δημοτική αρχή πως όποια και αν είναι η έκβαση της απόφασης ,αν υπάρξει κατάργηση να ξαναδεί τα δημοτικά τέλη που σήμερα θα λάβει απόφαση .
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
-Να μην ισχύσουν οι μεγάλες αυξήσεις στα δημοτικά τέλη . Η κοινωνία αντιστέκεται, ΑΝΤΙΔΡΑ ΚΑΙ ΩΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ για τη στενότητα που θα αντιμετωπίσει .
.-O δήμος Ρεθύμνης θα πρέπει να εξετάσει «έξυπνα» συστήματα περιορισμού παραγωγής των απορριμμάτων και καλλιέργειας περιβαλλοντικής συνείδησης στους δημότες τους παρέχοντας οικονομικά κίνητρα και όχι πρόστιμα μόνο. Η ανακύκλωση όπως γίνεται στο εξωτερικό θα πρέπει να μπει στη ζωή μας με σοβαρότητα αφού πρώτα μπει στη σκέψη μας .
-να λειτουργήσει ορθότερα την υπηρεσία με προσλήψεις προσωπικού από την 7Κ , η μέσω συμβασιούχων έγκαιρα και ειδικά το καλοκαίρι .Τη πρόσληψη μονίμου προσωπικού μέσω της 7κ /2024για την κάλυψη αναγκαίων κενών θέσεων.
– να εκπονηθεί «μελέτη έργου» οικονομοτεχνικού χαρακτήρα με κύριο σκοπό τη βελτίωση και αναδιοργάνωση του συστήματος αποκομιδής.
– να γίνει άλλος σχεδιασμός, μειώνοντας τα κόστη, ενεργοποιώντας τους πολίτες με ενημέρωση για να αντιληφθούν ότι τα πράγματα πλέον δεν είναι απλά προχωρώντας στα Πράσινα Σημεία, στους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Αποβλήτων (ΣΜΑ) και στην αλλαγή νοοτροπίας των συνδημοτών μας. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρξει εξοικονόμηση οικονομικών πόρων και αξιοποίηση προσωπικού . Η αδιαφορία για τη διαφοροποίηση των τελών ανάλογα με την παραγωγή απορριμμάτων καταδεικνύει την έλλειψη στρατηγικής και κοινωνικής δικαιοσύνης στη διαχείριση του ζητήματος.
-Να διατεθεί το ποσοστό 50% των εισπραττόμενων τελών παρεπιδημούντων και των τελών επί των ακαθαρίστων εσόδων που θα εισπραχθούν , για την κάλυψη των δαπανών της Υπηρεσίας Καθαριότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 25/75.Οπως γίνεται τόσα χρόνια.
-να διατηρηθούν τα ελαττωμένα ποσοστά ευάλωτων ομάδων πχ 50% για ΑΜΕΑ με ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω. Το ποσοστό 30% στην πρώτη κατοικία των πολυτέκνων, τριτέκνων και μονογονεϊκών οικογενειών. Το ποσοστό 50% για τους δικαιούχους του κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης (ΚΕΑ). Το ποσοστό 50% για τους μακροχρόνια άνεργους με συνολικό ετήσιο εισόδημα που δεν ξεπερνά τις 14.000,00.
Σε περιόδους κρίσης, η αλληλεγγύη και η κατανόηση είναι τα εργαλεία που μπορούν να ενισχύσουν τη συνοχή και την ευημερία μιας κοινωνίας. Οι δημότες του Ρεθύμνου αξίζουν μια διοίκηση που θα επενδύσει σε ουσιαστικές πολιτικές στήριξης και όχι σε αποφάσεις που οδηγούν στην οικονομική εξαθλίωση”.