«Στο σχεδιασμό πρέπει να ληφθεί υπόψη και ο περιφερειακός δρόμος» τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ Σπύρος Καλησπεράκης
Την καθοριστική σημασία του έργου κατασκευής του κόμβου στην οδό Κουρμούλη με όρους οδικής ασφάλειας για τους οδηγούς, αλλά και την επιτακτική ανάγκη να ληφθεί υπόψη στο σχεδιασμό το υπό μελέτη έργο κατασκευής του περιφερειακού δρόμου της πόλης, επεσήμανε στην τελευταία συνεδρίασή του το Νομαρχιακό Τμήμα του ΤΕΕ Ρεθύμνου.
Η πρόσφατη παρουσίαση της μελέτης σύνδεσης της περιοχής του Τιμίου Σταυρού, όπου λειτουργούν σχολικές μονάδες με τον Μασταμπά και την επαρχιακή οδό Αγίου Βασιλείου, που έγινε στο δημαρχείο από τον μελετητή του έργου Στ. Ξεζωνάκη, στον οποίο ανέθεσε η Αντιπεριφέρεια Ρεθύμνου τη σχετική μελέτη, δεν είχε λάβει υπόψη της, τουλάχιστον στο πρωταρχικό της στάδιο, το έργο του περιφερειακού δρόμου της πόλης του Ρέθυμνου.
Τα μέλη του ΤΕΕ στη διάρκεια της συνεδρίασής τους επεσήμαναν το θέμα αυτό και ήδη ήρθαν σε επαφή με τον κ. Ξεζωνάκη (που είναι ο μελετητής), αλλά και την Αντιπεριφέρεια Ρεθύμνου (που χρηματοδοτεί τη μελέτη), όπου και δόθηκαν διαβεβαιώσεις ότι θα συμπεριληφθεί στην μελέτη και αποφασίστηκε ότι στο εξής θα είναι σε συνεργασία, ώστε να ληφθεί υπόψη το έργο του περιφερειακού δρόμου.
Άλλωστε, όπως είπε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Σπύρος Καλησπεράκης, το γεγονός ότι τόσο ο μελετητής του κόμβου της Κουρμούλη όσο και αυτός του περιφερειακού δρόμου είναι Ρεθεμνιώτες, θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του θέματος με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ειδικότερα, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο κ. Καλησπεράκης, ανέφερε: «Είναι πολύ σημαντικό που εκπονείται αυτή η μελέτη, γιατί το σημείο είναι εξαιρετικά επικίνδυνο με συνεχώς αυξανόμενη κίνηση, δεδομένου της λειτουργίας του 1ου γυμνασίου τώρα, του ιδρύματος Θεομήτωρ και του νέου 16ου δημοτικού σχολείου. Επομένως είναι ένα μέρος με πολλή κίνηση και είναι πολύ σημαντικό να γίνει εκεί ο κόμβος. Ταυτόχρονα εκείνο το σημείο είναι η πρόσβαση προς Κριάρη, όπου υπάρχουν πολλές νέες κατασκευές. Είναι δηλαδή μια ακόμα κίνηση της πόλης προς τα έξω, οπότε είναι πολύ σημαντικός ο κόμβος. Απλώς υπάρχει μια ιδιαιτερότητα. Επειδή εκεί θα καταλήξει ο περιφερειακός δρόμος και από εκεί θα συνεχίσει προς πανεπιστήμιο που επίσης συζητάμε ότι πρέπει να μελετηθεί, θα πρέπει στη μελέτη που εκπονείται να ληφθεί υπόψη το έργο του περιφερειακού δρόμου της πόλης του Ρεθύμνου. Μέχρι τώρα δεν έχει ληφθεί υπόψη, αλλά μετά από συζήτηση που είχαμε με την Αντιπεριφέρεια μας διαβεβαίωσαν ότι το έχουν και αυτοί υπόψη τους και ότι θα το αντιμετωπίσουν, όπως επίσης ότι θα μας καλέσουν και εμάς στις επόμενες συναντήσεις για να έχουμε άποψη περί αυτού. Το ΤΕΕ μέχρι σήμερα δεν είχε συνεργασία με την περιφέρεια και τον δήμο για τον σχεδιασμό. Το είδαμε εκ των υστέρων και γι’ αυτό ανησυχήσαμε και έγινε όλη η συζήτηση για να επιβεβαιώσουμε ότι δεν θα προχωρήσουν, χωρίς να ληφθεί υπόψη στη μελέτη ο περιφερειακός δρόμος.
Ωστόσο λάβαμε διαβεβαιώσεις και από πλευράς του δήμου και από πλευράς περιφέρειας ότι στη μελέτη θα ληφθεί υπόψη ο περιφερειακός δρόμος και στο εξής θα είμαστε σε συνεργασία» και πρόσθεσε ότι: «Συμφωνήσαμε όλοι να βρεθούμε όλοι μαζί, το ΤΕΕ με μελετητή του κόμβου της Κουρμούλη και αυτόν του περιφερειακού δρόμου, που είναι Ρεθεμνιώτες και μπορούμε να συντονιστούμε και να συνεργαστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Υπενθυμίζεται ότι στη σύσκεψη που έγινε στο δημαρχείο την περασμένη εβδομάδα εξετάστηκαν σύμφωνα με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα τεχνικές παράμετροι τριών εναλλακτικών προτάσεων κατασκευής του σημαντικού έργου κατασκευής του κόμβου που θα συνδέει τον Αγιοβασιλιώτικο δρόμο με την ευρύτερη περιοχή των Τριών Μοναστηρίων Ρεθύμνου. Πιο συγκεκριμένα, η περιοχή επέμβασης έχει αφετηρία στην οδό Γαβαλάδων και κατάληξη στο σημείο που ο επαρχιακός δρόμος εισέρχεται στον Μασταμπά.
«Η πρόταση που αξιολογήθηκε ως η επικρατέστερη, θα διερευνηθεί περισσότερο με βάση τις παρατηρήσεις που κατατέθηκαν στη διάρκεια της σύσκεψης προκειμένου να ολοκληρωθεί η μελέτη, ώστε να δρομολογηθεί η διαδικασία αδειοδότησης και δημοπράτησης του έργου, αφού πρώτα εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του» ανέφερε το σημείωμα.
Μελέτες για την επέκταση του περιφερειακού δρόμου
Υπενθυμίζεται ότι πλέον εκτός από τις μελέτες που προχωρούν και είναι στο στάδιο της ολοκλήρωσης και αφορούν το τμήμα από την οδό Δασκαλάκη (παλιό πανεπιστήμιο) μέχρι και τον κόμβο Θεοτοκοπούλου και το τμήμα από κόμβο Θεοτοκοπούλου, μέχρι Κουρμούλη, εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση και για τα δύο τμήματα ανατολικά και δυτικά για την επέκτασή του.
Ειδικότερα, πρόκειται για το τμήμα από το παλιό πανεπιστήμιο μέχρι και τον κόμβο Αμαρίου και από την οδό Κουρμούλη μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου.
Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, όπως μας έχει ενημερώσει ο πρόεδρός του, Θοδωρής Νίνος, έχει αναθέσει τις μελέτες με χρήματα του υπουργείου Υποδομών, τα οποία είχαν εξασφαλιστεί για μελέτη που αφορά στην αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, ο οποίος θα μελετηθεί στα πλαίσια της παράκαμψης της πόλεως του Ρεθύμνου από τον μελετητή του υπουργείου Υποδομών. Έτσι το ποσό των 139.000 ευρώ που είχε προβλεφθεί για τον κόμβο Ατσιποπούλου θα αξιοποιηθεί για την μελέτη επέκτασης του περιφερειακού δρόμου της πόλης μέχρι τον κόμβο Αμαρίου ανατολικά και από την Κουρμούλη, μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου δυτικά.
Αναλυτικότερα, η σύμβαση που θα υπογραφεί τις επόμενες ημέρες -έχει καθυστερήσει λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών -αφορά στις παρακάτω μελέτες:
1) Προωθημένη Αναγνωριστική Μελέτη – Οριστική Μελέτη, Συνδετήριας Δευτερεύουσας οδού του κόμβου Ατσιποπούλου με την οδό Γ. Κουρμούλη μήκους περίπου 3km.
2) Προωθημένη Αναγνωριστική Μελέτη – Οριστική Μελέτη, Συνδετήριας Δευτερεύουσας οδού της οδού Δασκαλάκη με τον κόμβο Αμαρίου μήκους περίπου 0,8 km.
3) Προκαταρκτική Μελέτη Ισόπεδου κυκλικού Κόμβου στη διασταύρωση της Παλαιάς Ε.Ο. με την οδό Ρεθύμνου – Γάλλου, Βόρεια του Ι/Κ Ατσιποπούλου, Οριστική Μελέτη Ισόπεδου Κόμβου της Λύσης που θα εγκριθεί.
4) Μελέτη σήμανσης – ασφάλισης οδικών έργων (κόμβος + οδοί).
5) Τοπογραφική αποτύπωση – Κτηματογράφηση – Σύνταξη Κτηματολογίου (~500 στρ.).
6) Περιβαλλοντική Μελέτη (Κόμβου + Οδών).
7) Οριστική Γεωλογική Μελέτη (Κόμβου + Οδών).
8) Υδραυλικές Μελέτες Συγκοινωνιακών Έργων.
9) Μελέτες Τεχνικών Έργων (Προκαταρκτικής Μελέτης Γέφυρας L= 150 μ.)
10) Ηλεκτρομηχανολογική Μελέτη Φωτισμού Κόμβου και Οδών.
11) Έλεγχος της μελέτης για οδική ασφάλεια από εξειδικευμένο και πιστοποιημένο μελετητή (Safe Audit).
12) ΣΑΥ-ΦΑΥ. (Το σχέδιο ασφάλειας και υγείας και ο φάκελος ασφάλειας και υγείας).
Ειδικότερα, σύμφωνα με την προκήρυξη, ο τεχνικός μελετητής θα εκπονήσει το σύνολο των μελετών βόρεια και ανατολικά του Ισόπεδου Κόμβου Ατσιποπούλου με στόχο την αναβάθμισή του, αλλά και τη σύνδεση μέσω νέας νότιας περιφερειακής συνδετήριας οδού της πόλεως του Ρεθύμνου με τους κόμβους Σπηλίου και Αμαρίου.
Για το σκοπό αυτό θα εκπονηθούν:
– Μελέτη νέου ισόπεδου κόμβου, βόρεια του ΙΚ Ατσιποπούλου, στη διασταύρωση της παλαιάς Ε.Ο. με την οδό Ρεθύμνου – Γάλλου,
– Μελέτη νέας συνδετήριας οδού του κόμβου Ατσιποπούλου με την οδό Κουρμούλη μήκους περίπου 3 km.
– Μελέτη νέας συνδετήριας οδού Δασκαλάκη με τον κόμβο Αμαρίου μήκους περίπου 0,8 km.
Ο συγκεκριμένος Ισόπεδος κόμβου Ατσιποπούλου λειτουργεί σήμερα, και θα αναβαθμιστεί μερικώς, μέσω της χάραξης του Νέου Β.Ο.Α.Κ., αλλά και περαιτέρω, μέσω της σύνδεσής του με μια νέα Νότια Περιμετρική οδό της πόλεως του Ρεθύμνου, η οποία θα αποσυμφορήσει τον κυκλοφοριακό φόρτο από τους κεντρικούς δρόμους, και θα συνδέσει τις νότιες επεκτάσεις της πόλεως.
Η νέα περιμετρική οδός, καθώς και ο νέος ισόπεδος κόμβος, όπως αναφέρεται στην τεχνική περιγραφή, θα συμβάλουν στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου από τους κεντρικούς δρόμους του Ρεθύμνου, θα ενοποιήσουν τις νότιες επεκτάσεις της οικιστικής ανάπτυξης και θα συμβάλλουν στην επίτευξη του ρόλου του νέου Β.Ο.Α.Κ. (στο τμήμα της παράκαμψης της πόλεως του Ρεθύμνου) να λειτουργήσει όσο το δυνατόν ως κλειστός αυτοκινητόδρομος.