Έως τις 15 Σεπτεμβρίου πρέπει να γνωμοδοτήσει το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης
Συγκεκριμένους κανόνες τουριστικής ανάπτυξης αλλά και πλαίσιο περιορισμών επιχειρεί να βάλει το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου.
Ο εθνικός χώρος κατηγοριοποιείται με βάση τη χωρική διάρθρωση των τουριστικών καταλυμάτων και προσδιορίζει τις δυνατότητες ανάπτυξης τουριστικών καταλυμάτων.
Στην Α κατηγορία είναι οι περιοχές ελέγχου, στη Β οι ανεπτυγμένες περιοχές, στη Γ οι αναπτυσσόμενες (ΔΕ Φοίνικα), στη Δ οι περιοχές με δυνατότητες ανάπτυξης και στην E οι μη ανεπτυγμένες περιοχές.
Στον νομό Ρεθύμνου δεν υπάρχουν περιοχές ελέγχου (κατηγορία Α) αλλά στην κατηγορία των ανεπτυγμένων περιοχών εντάσσονται οι Δημοτικές Ενότητες, όπως αναφέρονται, Ρεθύμνου, Αρκαδίου και Γεροποτάμου.
Χθες στο Ρέθυμνο με πρωτοβουλία της αντιπεριφερειάρχη πραγματοποιήθηκε σύσκεψη παρουσία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δήμων, συλλόγου Ξενοδόχων, επιμελητηρίου, Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων του Γεωπάρκου Ψηλορείτη, του ΚΤΕΛ της Εκκλησιάς προκειμένου να γίνει μια πρώτη συζήτηση και να κατατεθούν οι προτάσεις σε ό,τι άφορά την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου. Όπως κατέστη σαφές οι προτάσεις και οι απόψεις θα τεθούν υπόψη στη συζήτηση που θα γίνει στο περιφερειακό συμβούλιο, το οποίο ωστόσο θα γνωμοδοτήσει και δεν θα αποφασίσει καθώς η τελική απόφαση έγκειται στο υπουργείο Τουρισμού. Όπως ανάφερε η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή: «Αναλύθηκαν περισσότερο τα θέματα που αφορούν το Ρέθυμνο, δηλαδή ποιες περιοχές ορίζει ο σχεδιασμός αυτός ως ανεπτυγμένες, ποιες περιοχές ως αναπτυσσόμενες και ποιες περιοχές θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο, καθώς επίσης καθορίζει όρια και προϋποθέσεις για το τι σημαίνει αυτός ο χαρακτηρισμός για κάθε δημοτική ενότητα. Διότι ο διαχωρισμός που έχει γίνει, έχει γίνει με βάση τους καποδιστριακούς δήμους. Οπότε ακούστηκαν πάρα πολύ σοβαρά και σημαντικά θέματα, ακόμα και για τις αναπτυσσόμενες δημοτικές κοινότητες, ότι και εκεί τα πράγματα είναι άνισα, διότι εδώ στον βορρά θεωρείται ανεπτυγμένη περιοχή το Ρέθυμνο ή ο Γεροπόταμος ή ο τέως δήμος Αμαρίου, δεν είναι το ίδιο ανεπτυγμένες και η ενδοχώρα αυτών των ενοτήτων. Διατυπώθηκαν πάρα πολλά ζητήματα από τους δημάρχους που ήταν παρόντες, κυρίως από τον δήμαρχο Ανωγείων και Ρεθύμνου σε σχέση με τον τοπικό πολεοδομικό σχεδιασμό, όπου εκεί είναι κομβικό το σημείο των πολεοδομικών σχεδιασμών, διότι εκεί μπορούν να παρέμβουν, αφού ψηφιστεί το χωροταξικό, οι δήμοι πάρα πολύ δυναμικά και μπορούν να ανεβάσουν ή να κατεβάσουν μια περιοχή από ανεπτυγμένη σε αναπτυσσόμενη αιτιολογημένα, γιατί θα υπάρχουν κάποιες επιπτώσεις πίσω από κάθε λέξη που λέμε, καθώς επίσης θα πρέπει να γίνουν και μελέτες φέρουσας ικανότητας κάθε δημοτικού διαμερίσματος, επομένως τέθηκαν πολλά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τους φυσικούς πόρους, με την ύπαρξη οδικών δικτύων, με την ύπαρξη των νερών που υπάρχει θέμα σε ολόκληρη την Κρήτη. Όλες αυτές τις προτάσεις, είτε προφορικές, είτε γραπτές, εμείς θα τις επεξεργαστούμε και θα τις συζητήσουμε στο περιφερειακό συμβούλιο. Πάντως το γενικό συμπέρασμα είναι ότι το περιμένει ο κόσμος πάνω από 15-20 χρόνια το χωροταξικό του τουρισμού, διότι καλύτερα να είναι ένα χωροταξικό που ενδεχομένως στη χειρότερη να έχει κάποιες παραλείψεις, από το να μην υπάρχει καθόλου χωροταξικός σχεδιασμός. Εφόσον τελειώσει η διαβούλευση, στη συνέχεια θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο».
Κ. Κώτσογλου: «Το χωροταξικό πρέπει να υποδείξει πως θα γίνει η διασπορά του τουρισμού στον χώρο και τον χρόνο»
Στη χθεσινή συνεδρίαση παραβρέθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κρήτης Κυριάκος Κώτσογλου. Στο σύνολό τους οι φορείς του τόπου μίλησαν για την αναγκαιότητα ενός χωροταξικού σχεδιασμού, προσπάθεια η οποία απέτυχε δυο φορές στο παρελθόν.
Ο Κυριάκος Κώστογλου ήταν σαφής τονίζοντας ότι, η Κρήτη δεν είναι κορεσμένη αλλά ότι υπάρχουν συγκεκριμένες περιοχές που σε συγκεκριμένους χρόνους αντιμετωπίζουν πρόβλημα και αυτό καλείται να διευθετήσει το χωροταξικό, υποδεικνύοντας τη διασπορά του τουρισμού στον χώρο και τον χρόνο.
Χαρακτηριστικά σημείωσε:
«Εάν θα πρέπει να πούμε ότι η Κρήτη είναι κορεσμένη, η απάντηση είναι καταφανώς όχι. Εάν θα πρέπει όμως να διαπιστώσουμε ότι υπάρχουνε συγκεκριμένες περιοχές και συγκεκριμένες χρονικές στιγμές όπου υπάρχει υπερβολική συγκέντρωση και ροή, πράγμα που από τη μια μεριά μειώνει την ποιότητα ζωής του κατοίκου και μειώνει την ποιότητα της εμπειρίας του επισκέπτη, πρέπει να πούμε ναι. Άρα η Κρήτη πρέπει να μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται μέσα από τα χρόνια, προστατεύοντας αυτά τα δεκαπέντε τοπωνύμια τα οποία έχει, τα οποία είναι πολύ σημαντικά κομμάτια του brand name Κρήτη, που δίνουν σε μεγάλο βαθμό την έξωθεν εμπειρία και σε έναν βαθμό αποτελούν τα καρτ ποστάλ, τα οποία βλέπει ο επισκέπτης που θέλει να επισκεφτεί και κάνουν πολύ μεγαλύτερη δουλειά στο εξωτερικό, έχοντας όμως την ευθύνη όταν έρθει ο επισκέπτης, η εμπειρία του να είναι ταυτόσημη με την προσδοκία του. Άρα λοιπόν το χωροταξικό θα πρέπει να δει πως θα γίνει η διασπορά του κρητικού τουρισμού στον χώρο (βορά, νότο και ενδοχώρα), στον χρόνο και όσο γίνεται μέσα στο δωδεκάμηνο και στον τρόπο με εναλλακτικές μορφές παράλληλα με το μοντέλο «ήλιος – θάλασσα», το οποίο θα είναι πάντα το βασικό μας μοντέλο, αλλά θα πρέπει αναλογικά να υπάρχει μια διασπορά έτσι ώστε στην Κρήτη να μπορούμε να πούμε ότι θα κάνεις πολλά περισσότερα από μόνο θάλασσα, σε μεγάλο χρονικό εύρος και σε μεγάλο τοπικό κομμάτι».
Σε ό,τι αφορά τη βραχυχρόνια μίσθωση όπως εξήγησε είναι μια μορφή τουρισμού, και υπογράμμισε πως «Εάν δεν υπάρξει μια συνάρτηση του αριθμού των κλινών, των κυρίων καταλυμάτων, των ενοικιαζομένων δωματίων και της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τότε εξαιτίας της διαφορετικής οικονομικής και φορολογικής αντιμετώπισης που έχει η βραχυχρόνια μίσθωση, έχει δημιουργήσει ένα καθεστώς με το οποίο αυτή η κατηγορία ελαφρά αντιμετωπίζεται διαφορετικά φορολογικά, δημιουργώντας την ικανότητα να μεγαλώνει τους αριθμούς της έναντι των υπολοίπων. Εάν θεωρούμε ότι η ελεύθερη οικονομία θα βρει τον δρόμο της, δεν υπάρχει κανένας λόγος οι ιδιοκτήτες των ενοικιαζομένων ή των βιλών, οι ξενοδόχοι οι οποίοι έχουν πολύ σημαντικές αρμοδιότητες και πολύ σημαντικές νομικές υποχρεώσεις να νιώθουν αυτήν την αθεμιτότητα του ανταγωνισμού. Νομίζω ότι το χωροταξικό θα πρέπει ανάμεσα στα άλλα, βλέποντας το δάσος και όχι το δέντρο, να φέρει σε μια αρμονία αυτούς τους αριθμούς της βραχυχρόνιας μίσθωσης, των ενοικιαζόμενων και των ξενοδοχειακών κλινών, έτσι ώστε να ξέρουμε που υπάρχει τι και η οικονομία να αναπτύσσεται ισόρροπα. Χωροταξικά, οικονομικά και σε επίπεδο πολιτιστικής και άλλης δραστηριότητας γιατί ένας προορισμός και η βιωσιμότητά του δεν είναι μόνο τα οικονομικά, αλλά είναι και τα κοινωνικά, τα πολιτιστικά κ.λπ. Τουρισμός επίσης δεν είναι μόνο ο επισκέπτης, αλλά είναι και ο κάτοικος».
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα με τις αναγκαίες υποδομές για την υποστήριξη του ενισχυμένου τουριστικού ρεύματος ο κ. Κώτσογλου σημείωσε ότι το χωροταξικό θα εξετάσει τη φέρουσα ικανότητα και πάνω σε αυτή θα ακολουθήσουν οι υποδομές: «Η κορεσμένη περιοχή έχει την ανάγκη διαχείρισης και έχει την ανάγκη οριοθέτησης των αριθμών σε βαθμό που να μην ξεφύγει η ανάπτυξη και ξεπεράσει την ποιότητα ζωής, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που δεν θα έχει βιωσιμότητα στο τέλος. Η ολιστική Κρήτη, η Κρήτη των υποδομών, που είναι η πλευρά της Κρήτης που έχει το μεγαλύτερο έλλειμμα, οδικά δίκτυα, κάθετοι άξονες, στερεά διαχείριση αποβλήτων, βιολογικοί και όλα αυτά που μας ταλανίζουν όλα αυτά τα χρόνια, πρέπει πράγματι να προηγηθούν και για αυτόν τον λόγο θα πρέπει ξεκάθαρα να υπάρχει ένα όραμα αναφορικά με τη λειψυδρία. Η λειψυδρία θέλει υποδομές στο μεγαλύτερο κομμάτι της. Δεν είναι οι βιολογικοί πάνω στην παραλία, είναι φράγματα και λιμνοδεξαμενές, είναι δίκτυα, είναι μελέτες διαχείρισης ώστε να μην υπάρχει τόσο μεγάλη κατανάλωση και τόσο μεγάλη διαρροή νερού, να μπορούμε να πιάνουμε τα ύδατα εκεί που πρέπει και να έχουμε επιτέλους ένα διαχειριστικό σχέδιο που δεν υπάρχει. Μέχρι στιγμής ο καθένας καταναλώνει άκριτα. Άρα σε αυτήν την περίπτωση έρχεται ένας κλάδος που λέει «με λένε τουρισμό, έχω το 50% της οικονομίας της Κρήτης, του ακαθάριστου προϊόντος της, αλλά απαιτώ να υπάρχει προσβασιμότητα, βιωσιμότητα, αειφορία, υποδομές κ.ά. Σας παρακαλώ πολύ φροντίστε αυτά, διότι οι άνθρωποι που έρχονται από το εξωτερικό έχουν συνηθίσει στις χώρες τους να είναι επαρκείς ως προς τις υποδομές». Πόσο λογικό θα ήταν να υπάρξει καθυστέρηση της ανάπτυξης του τουρισμού επειδή δεν έχουμε υποδομές; Θα έπρεπε να προηγούνται. Αλλά σε αυτήν τη φάση θα πρέπει να δούμε τη φέρουσα ικανότητά μας και το πόσο μπορούμε να εξυπηρετήσουμε να το φτιάξει αυτό το χωροταξικό, ώστε να μην φιλοξενούμε παραπάνω από όσους μπορούμε και να αλλάξει αυτό δυναμικά όταν έρθουν οι υποδομές για να μπορούμε να εξυπηρετούμε καλύτερα. Μέχρι τότε, όχι παραπάνω από αυτό που μπορούμε να εξυπηρετούμε. Και αυτό να ακολουθήσει κλίνες και υποδομές».
Οι προτάσεις των επιχειρηματιών του τουρισμού
Τις πρώτες προτάσεις του (θα ακολουθήσει αναλυτικό υπόμνημα που θα κατατεθεί στο περιφερειακό συμβούλιο) κατέθεσε χθες ο σύλλογος Ξενοδόχων Ρεθύμνου με τον πρόεδρο του Μανόλη Τσακαλάκη να τονίζει ότι, πρωταρχικός στόχος είναι η διατηρήσιμη ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προορισμού «Ρέθυμνο». Όπως τόνισε, «Η ύπαρξη ενός χωροταξικού είναι σαφώς καλύτερη από την ανυπαρξία». Στις βασικές παρατηρήσεις του συλλόγου επί του ειδικού χωροταξικού είναι ότι αυτό δεν αντιμετωπίζει επαρκώς την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και δη την κλιματική κρίση, (όπως για παράδειγμα τη λειψυδρία), βάζοντας ουσιαστικούς περιορισμούς στις περιοχές με αυξανόμενη ασυμμετρία μεταξύ διαθέσιμων πόρων και ζήτησης. Τέτοιες περιοχές είναι ήδη ή μπορούν σε λίγα χρόνια να είναι, κάποιες από αυτές της κατηγορίας Β όπως αυτές του νομού μας. Παράλληλα όπως επισημαίνει η κατηγοριοποίηση των περιοχών βάσει της έντασης της τουριστικής δραστηριότητας (δείκτης τουριστικών κλινών προς κατοίκους και πυκνότητα κλινών) αποτελεί πολύ θετικό βήμα για τη διασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξης των προορισμών και το βιώσιμο τουριστικό τους μέλλον. Βασική προϋπόθεση όπως τονίζει, που θα καθιστούσε το Χωροταξικό ένα ουσιαστικότερο εργαλείο για την Βιώσιμη Ανάπτυξη των προορισμών, θα ήταν και η ανάλογη αξιολόγηση των καταλυμάτων και σύμφωνα με την περιβαλλοντική τους κατάταξη, όπως την αξιολόγησή τους βάσει αστεροποίησης. «Είναι πολύ θετικό ότι το υπουργείου Τουρισμού έχει στον σχεδιασμό τη θέσπιση μια τέτοιας κατάταξης και είναι ευκαιρία να εισαχθεί στο νέο Χωροταξικό με επιχειρησιακή ισχύ όπως ας πούμε να επιτρέπονται μόνο οι πλέον βιώσιμες τουριστικές υποδομές/εγκαταστάσεις στις περιοχές Α αλλά Β όπως αυτές του νομού μας. Οι ρυθμίσεις που θεσπίζει τώρα το Χωροταξικό βασίζονται στην παραδοσιακή κατάταξη αστεριών (με βάση δηλαδή την πολυτέλεια), ενώ γνωρίζουμε ότι τα πολυτελή 5* και 4* έχουν συχνά μεγαλύτερο ενεργειακό και υδατικό αποτύπωμα και δεν συνεισφέρουν δραστικά (συνήθως το αντίθετο) στη διασπορά (χωρική/χρονική/οικονομική) της τουριστικής δραστηριότητας».
Την ερχόμενη Πέμπτη, ο σύλλογος Ξενοδόχων θα έχει συνάντηση με τους συναδέλφους του από το Ηράκλειο και από άλλες περιοχές, ούτως ώστε στην επόμενη βδομάδα να οριστικοποιήσουν τις προτάσεις μας προς την περιφέρεια Κρήτης. Επειδή η Κρήτη είναι μια άκρως τουριστική περιοχή, είναι ο Νο1 προορισμός της χώρας, θα πρέπει να τον προσέξουμε ως κόρη οφθαλμού μέχρι να μπορέσουμε στο μέλλον να έχουμε μια πιο ισόρροπη ανάπτυξη, ούτως ώστε να μην εξαρτώμεθα 100%, όπως γίνεται αυτήν τη στιγμή στις περισσότερες παράκτιες περιοχές, από τον τουρισμό» υποστήριξε ο Τσακαλάκης.
Εκ μέρους του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου ο Στράτος Μπερέτης στο πλαίσιο της χθεσινής συζήτησης τόνισε μεταξύ άλλων: «Τα Χανιά κάθε χρόνο ανεβαίνουν, το Ρέθυμνο συρρικνώνεται. Οι Σκανδιναβοί δεν ξέρουν Ρέθυμνο, ξέρουν μόνο Χανιά. Τα γκρουπ δεν θέλουν Ρέθυμνο. Χανιά, Ηράκλειο, Άγιο Νικόλαο θέλουν. Αυτά είναι καμπανάκια που χτυπάνε για τον τόπο μας και το είδατε και φέτος. Τον Μάρτιο, αρχές Απριλίου η Παλιά Πόλη των Χανίων ήταν γεμάτη και εδώ ο κόσμος άρχισε να φαίνεται 20 Μαΐου. Στον Πλατανιά, για πρώτη φορά φάνηκε κόσμος στις 26 Μαΐου. Η παραλιακή του Ρεθύμνου τον Απρίλιο ήταν νεκρή. Αυτά είναι τα καμπανάκια για το Ρέθυμνο και πρέπει να βοηθήσουμε όλοι για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας. Κάπου γράφει το σχέδιο σχετικά με τα παραδοσιακά διατηρητέα – κτίρια και τα αρχαιολογικά κτίρια, να δοθούν να γίνουν ξενοδοχειακές μονάδες, για παράδειγμα. Δεν συμφωνούμε καθόλου. Αυτά πρέπει να δοθούν στην τοπική κοινωνία σε διαβούλευση και θα αποφασίσει η τοπική κοινωνία τι θα γίνουν. Συμφωνούμε, επίσης, ότι τα ΕΣΠΑ πρέπει να δοθούν σε μονάδες δύο και τριών αστέρων και μονάδες που έχουν μείνει εκτός τα τελευταία χρόνια. Όχι σε άλλες βίλες και μονάδες πέντε και τεσσάρων αστέρων. Επιπλέον, να δοθούν περισσότερες αρμοδιότητες και δύναμη στην αυτοδιοίκηση και δη Περιφέρεια και δήμο για να μπορούν να ελεγχθούν κάποιες καταστάσεις όπως για παράδειγμα στην περίπτωση του Κουρταλιώτικου όπου περιφέρεια και δήμος δεν έχουν τη δύναμη να κάνουν κάποια πράγματα άμεσα και γρήγορα. Επίσης, κατά τη γνώμη μας εγκαταλελειμμένα κτίρια τα οποία βρίσκονται σε αστικό ιστό θα πρέπει με κάποιο τρόπο κι αυτά να δοθούν στους δήμους για να γίνουν και αυτά χώροι στάθμευσης, χώροι πρασίνου, χώροι αναψυχής».
Εκτός των επιδοτήσεων φαίνεται πως μπαίνουν με το ειδικό χωροταξικό σχέδιο τα ενοικιαζόμενα δωμάτια όπως ανάφερε ο πρόεδρος του συλλόγου Εμμανουήλ Περράκης που κατέθεσε την πρότασή του στη χθεσινή συνεδρίαση.
Είναι σημαντικό ότι μπαίνουν κανόνες και ο δήμος μπορεί μέσω του ΤΠΣ να δημιουργεί ζώνες στις περιοχές
Από τον δήμο Ρεθύμνου στη χθεσινή συνεδρίαση συμμετείχε ο δήμαρχος Γιώργος Μαρινάκης, ο αντιδήμαρχος Πολεοδομικών Θεμάτων Στέλιος Ξεζωνάκης και ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος αρμόδιος για θέματα τουρισμού Κωνσταντίνος Γασπαράκης.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Γ. Μαρινάκη: «Πάμε να δημιουργήσουμε έναν οργανωμένο τρόπο υποδοχής μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας που μέχρι τώρα γίνεται χωρίς κανόνες και πλαίσιο, άρα άναρχα. Ο δήμος Ρεθύμνης έχει κατηγοριοποιηθεί σε δύο κατηγορίες. Το παραλιακό μέτωπο, ο τέως δήμος Ρεθύμνης είναι στις ανεπτυγμένες περιοχές μαζί με τον δήμο Αρκαδίου, και ο Φωκάς με τη Λάππα είναι στις περιοχές που έχουν περιθώρια ανάπτυξης. Αυτό σημαίνει και προνόμια, αλλά και περιορισμούς. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι δεν μπορούμε πλέον να χτίζουμε χωρίς να έχουμε εξαντλήσει τη φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής. Δηλαδή εάν δεν έχουμε μελετήσει ότι μπορούμε να υποδεχτούμε αυτήν την τουριστική και οικιστική ανάπτυξη και έχουμε τα νερά που απαιτούνται, έχουμε τις υποδομές που απαιτούνται, έχουμε τον τρόπο να διαχειριστούμε τα απορρίμματα που δημιουργούνται, τότε δεν μπορούμε να μιλάμε για να πάμε παρακάτω. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό και αυτό το χωροταξικό. Βάζει κανόνες και είναι ακόμα σημαντικότερο ότι το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο που ήδη ο δήμος Ρεθύμνης καταρτίζει μπορεί να παρεμβαίνει και στις γενικότερες ρυθμίσεις του χωροταξικού και να δημιουργεί ζωνοποιημένες περιοχές. Δηλαδή εκεί που λέει ότι όλος ο δήμος Αρκαδίου είναι ανεπτυγμένη περιοχή, όχι, είναι άλλη παραλιακή ζώνη και άλλη η ενδοχώρα. Οπότε δημιουργούμε άλλα κίνητρα, άλλες καταστάσεις και έτσι δεν αφαιρούμε το δικαίωμα και στην ενδοχώρα μας να επενδύσει και να έχει δυνατότητες να κάνει σωστά πράγματα, σωστά καταλύματα, αλλά έχοντας τη βοήθεια και του αναπτυξιακού νόμου. Το μυστικό αυτού του χωροταξικού είναι ότι συνδέεται άρρηκτα και με τον επενδυτικό νόμο. Είναι επίσης πολύ σημαντικό καθώς δίνει δικαιώματα να σώσουμε ιστορικά καταλύματα που υπάρχουν στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Έχουμε διατηρητέα μνημεία που δυστυχώς ο υφιστάμενος αναπτυξιακός νόμος δεν δίνει κανένα κίνητρο, καμία επιδότηση, καμία βοήθεια στους ιδιοκτήτες και αυτό είναι κάτι πολύ άδικο που δεν συνέβαινε στο παρελθόν. Την αποκαθιστά αυτήν την αδικία αυτός ο νόμος. Όπως επίσης δίνει τη δυνατότητα σε μεμονωμένους ερειπωμένους οικισμούς, είτε εν όλο, είτε εν μέρη, να δοθούν κίνητρα για να αναστηλωθούν και να δημιουργηθούν ιδιότυποι προορισμοί με οργανωμένα πλέον καταλύματα και φυσικά με έντονο το περιβαλλοντικό και αισθητικό τους αποτύπωμα».
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης τόνισε ότι το προτεινόμενο χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό έχει μαι καλή προσέγγιση για τους ορεινούς δήμους, «Μας αρέσει η έννοια για τα σποραδικά ξενοδοχεία, χαλαρώνει το πλαίσιο για την εγκατάσταση των ΑΠΕ ενώ αναφέρει πως τα χιονοδρομικά πρέπει να αποκτήσουν δραστηριότητα. «Μας αρέσει πολύ η έννοια του «σποραδικού» ξενοδοχείου που δίνει μια δυνατότητα σε εγκαταλελειμμένους οικισμούς να αποκτήσουν μια άλλη υποδομή. Σαφώς η πρόταση μας είναι στο σημείο που αναφέρεται για τον προσδιορισμό και την υποστήριξη δικτύων τουριστικών προορισμών όπου το σημείο αναφοράς είναι ο Ψηλορείτης. Το άλλο σημείο είναι ότι χαλαρώνει πάρα πολύ το πλαίσιο για την εγκατάσταση ΑΠΕ σε τουριστικές περιοχές, σε σχέση με τις προηγούμενες νομοθετήσεις. Μια άλλη επισήμανση είναι στα ήδη υπάρχοντα χιονοδρομικά ότι στην ουσία δίνει τη διάσταση ότι τα χιονοδρομικά είτε είναι στα Ανώγεια είτε στην Αράχοβα, δεν μπορεί να είναι βιώσιμα μόνο με αναφορά στο χιόνι αλλά πρέπει να αποκτήσουν περισσότερες δραστηριότητες, κυρίως σχετικές με τον ορειβατικό τουρισμό, την περίοδο δηλαδή όπου η ένταση του τουρισμού είναι πολύ σημαντική. Μια επισήμανση, επιπλέον, στην εξειδίκευση που γίνεται πλέον για τα είδη του τουρισμού, ιδίως του γεωτουρισμού αν μπορεί να επικεντρώνεται στις χαρακτηρισμένες περιοχές Unesco».
Οι προτάσεις του ΚΤΕΛ
Από πλευράς ΚΤΕΛ επισημάνθηκε ότι προτάσσει το θέμα της ανάπτυξης και αναβάθμισης των υποδομών του. Το πρώτο ζήτημα που θέτει είναι αυτό της χωροθέτησης και δημιουργίας ενός νέου, σύγχρονου, ευρωπαϊκών προδιαγραφών Συγκοινωνιακού Σταθμού που θα καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες των χιλιάδων αλλοδαπών, μεταξύ άλλων, επισκεπτών του Ρεθύμνου. το κρισιμότερο όλων είναι το σημείο που θα πρέπει να χωροθετηθούν οι νέες εγκαταστάσεις του ΚΤΕΛ. «Θα είναι έξω από τον κεντρικό ιστό της πόλης, έτσι όπως αυτός έχει αναπτυχθεί στις μέρες μας (με αυτό συνεπάγεται και για την οικονομική επιβάρυνση των επιβατών); Ή θα είναι σε σημείο άμεσα προσβάσιμο για τους πολίτες (ντόπιους και επισκέπτες); Είναι επίσης μείζονος σημασίας πρωτίστως για την ίδια την κοινωνία να γνωρίζει το όραμα που έχουν οι αρμόδιοι θεσμικοί φορείς και τον στρατηγικό σχεδιασμό τους για την ανάπτυξη των δημόσιων συγκοινωνιών σε βάθος χρόνου στο Ρέθυμνο. Μιας και αυτή η πολύ βασική παράμετρος, δεν αποτελεί μόνο θέμα της Εταιρίας (ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου) που σήμερα εκτελεί το έργο των δημόσιων μεταφορών, αλλά αποτελεί σταθμό για την ανάπτυξη του Ρεθύμνου καθιστώντας το (συνδυαστικά με άλλους παράγοντες) ως ένα ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό τουριστικό προορισμό» τόνισε η εκπρόσωπος τύπου του ΚΤΕΛ Στέλλα Μαθιουδάκη.
Εξίσου σημαντικό θέμα όπως συμπλήρωσε είναι και η βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών, που: «Εν ολίγοις, εάν βελτιωθεί το κυκλοφοριακό τότε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσουν ένα πολύτιμο εργαλείο στον σχεδιασμό της Δημοτικής και Περιφερειακής Αρχής για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου στο σύνολό της. Ένα άλλο επίσης καίριο θέμα είναι και ο επανασχεδιασμός των στάσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς. Διότι εάν δημιουργηθεί η κατάλληλη υποδομή (π.χ. ειδικές εσοχές για λεωφορεία), τότε θα αποτρέπετε (συνδυαστικά επίσης με άλλους παράγοντες) το κυκλοφοριακό «έμφραγμα» στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης κυρίως στις ώρες αιχμής. Παράλληλα με αυτό, στο «μικροσκόπιο» θα πρέπει να τεθεί και το θέμα της ανακατασκευής και συντήρησης, όπου κρίνεται απαραίτητο, των στεγάστρων των στάσεων. Η τοποθέτηση νέων καλαίσθητων και λειτουργικών στεγάστρων στον αστικό ιστό της πόλης με έμφαση στην τουριστική ζώνη, καθώς και στις περιοχές της ενδοχώρας που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών (Ελλήνων και επισκεπτών), είναι μια παράμετρος που θα συμβάλλει μεταξύ άλλων και στην «άνθιση» ποικίλων εναλλακτικών μορφών τουρισμού» κατέληξε.