Σημαντική τονωτική ανάσα για την αγορά του Ρεθύμνου αποτέλεσε η πασχαλινή περίοδος, ανοίγοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη νέα τουριστική σεζόν.
Επισκέπτες από ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και Έλληνες από κάθε γωνιά της Ελλάδας, επέλεξαν την πόλη μας για τις διακοπές του Πάσχα και αυτό ήταν φανερό τόσο από την κίνηση στους δρόμους, όσο και από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Εστιατόρια και ταβέρνες και καφετερίες πλημμύρισαν από κόσμο, που έδειξε με τον τρόπο του την μεγάλη του ανάγκη να βγει έξω και να διασκεδάσει, μετά από μια διετία πανδημίας και περιοριστικών μέτρων, που πραγματικά φάνηκε ότι τους είχε κουράσει.
Τόσο το μεσημέρι όσο και το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής, μετά την περιφορά του Επιταφίου, η παλιά πόλη πλημμύρισε από κόσμο, που επέλεξε τα μεζεδοπωλεία και τις ταβέρνες για τα καθιερωμένα νηστίσιμα, ενώ η ίδια εικόνα ακολούθησε και το Μεγάλο Σάββατο, την Κυριακή και τη Δευτέρα του Πάσχα. Με σύμμαχο τον καλό καιρό ντόπιοι και επισκέπτες έκαναν τη βόλτα τους στην πόλη και επισκέφτηκαν τα καταστήματα απολαμβάνοντας μαζί με τον ήλιο, τον καφέ και το φαγητό τους.
Οι επαγγελματίες του κλάδου εμφανώς ικανοποιημένοι από την αυξημένη κίνηση, κάνουν λόγο για ένα θετικό πρόσημο που τους γεμίζει αισιοδοξία και ευελπιστούν η εικόνα αυτή να επικρατήσει και τους επόμενους μήνες του καλοκαιριού.
Κόντρα στην ακρίβεια και μακριά από τις κακές ειδήσεις του πολέμου και της πανδημίας ο κόσμος έδειξε την καλή του διάθεση, αλλά κυρίως την ανάγκη του να ξεσκάσει και να επιστρέψει σε συνθήκες κανονικής διασκέδασης.
Ο πρόεδρος το συλλόγου εστίασης και αναψυχής Αντρέας Κλαψινός, έκανε λόγο για ένα θετικό πρόσημο, εκφράζοντας την αισιοδοξία η εικόνα αυτή να επικρατήσει για όλη τη σεζόν: «Πήγε πολύ καλά η Μεγαλοβδόμαδα και η Δευτέρα του Πάσχα. Όλοι οι συνάδελφοι είμαστε πολύ ευχαριστημένοι, είχε κίνηση, είχε κόσμο. Έχουν έρθει αρκετοί συντοπίτες από την Αθήνα, τα χωριά είχαν κόσμο ήταν μια πολύ καλή εβδομάδα για τον κλάδο της εστίασης, καθώς την περιμέναμε με αγωνία για να πληρώσουμε κάνα λογαριασμό, καθώς τα χρέη μας έχουν συσσωρευτεί και θέλαμε να προετοιμαστούμε με τον καλύτερο τρόπο και για τη νέα σεζόν. Έχουν ήδη φανεί οι αφίξεις των τουριστών, τους είδαμε και στα καταστήματά μας. Σίγουρα δεν είναι ψηλές ακόμα οι πληρότητες στα ξενοδοχεία, όμως η παρουσία τους ήταν εμφανής και αυτό είναι ένα κάλο μήνυμα για τη νέα σεζόν. Επίσης εμφανής ήταν η διάθεση των Ελλήνων να διασκεδάσουν μετά από δυο χρόνια κλεισούρας και ειδικά για τους συντοπίτες μας που ήρθαν από Αθήνα. Βοήθησε πολύ και ο καιρός που ήταν καλός όλες τις μέρες και ο κόσμος βγήκε έξω. Οπότε με την κίνηση που είχαμε και με τους Έλληνες και τους τουρίστες που φάνηκαν, η εστίαση κινήθηκε πολύ καλά. Παράλληλα περιμένουμε αυξημένη κίνηση και το επόμενο διήμερο της Πρωτομαγιάς, καθώς η αργία μεταφέρθηκε για τη Δευτέρα. Ευελπιστούμε ότι όλα θα πάνε καλά εκτός αν έχουν κάποιο απροσδόκητο παράγοντα» τόνισε ο κ. Κλαψινός.
Από την πλευρά του ο εστιάτορας Όθωνας Χριστουλάκης έκανε λόγο για ικανοποιητική κίνηση την περίοδο του Πάσχα τονίζοντας πως «Οι δυο μέρες που ήταν καθοριστικές για την περίοδο του Πάσχα, Παρασκευή και Σάββατο ήταν αρκετά καλές. Υπάρχει κόσμος. Υπήρχαν ελληνόφωνες που αναθαρρεύουν ολοένα και περισσότερο με τη σταδιακή απελευθέρωση των μέτρων για τον κορονοϊό. Είμαστε ευχαριστημένοι διότι είχαμε δυνατές πληρότητες στα καταστήματά μας και τις δυο μέρες».
Ακρίβεια και έλλειψη εργατικού δυναμικού προβληματίζει τον κλάδο της εστίασης
Ο κ. Χριστουλάκης, πάντως δεν έκρυψε την ανησυχία του για τις ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες που προκαλούν πρόβλημα στα καταστήματα εστίασης, όπως ανέφερε αλλά και στην σχέση του καταναλωτή με τον επιχειρηματία, ενώ ιδιαίτερη μνεία έκανε και στο πρόβλημα έλλειψης εργατικού δυναμικού, το οποίο μπορεί να μην είναι ανάλογο με εκείνο που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία, υπάρχει όμως, όπως εξήγησε και προκαλεί προβληματισμό. Χαρακτηριστικά ο κ. Χριστουλάκης υπογράμμισε: «Αυτό που μας ανησυχεί έχει να κάνει με δυο συγκεκριμένους παράγοντες. Ο ένας αφορά στην αγορά εργασίας και ο άλλος στην αστάθεια των τιμών. Πρέπει να έχουμε μια σταθερή εικόνα, ώστε να ξέρει ο πελάτης ερχόμενος στα καταστήματα μας τι θα αντιμετωπίσει. Δηλαδή είναι βάρβαρο και βάναυσο για ένα πελάτη να φάει τη μια μέρα τη χωριάτικη 5,80 ευρώ και την επομένη 6,40 ευρώ, γιατί ξαφνικά ακρίβυνε το τυρί, η ντομάτα ή το αγγούρι. Είναι παράγοντες που μας στεναχωρούν και εμάς και τους πελάτες μας. Βεβαίως οι ευρωπαίοι έχουν αρκετό ποσοστό κατανόησης γιατί και αυτοί αντιμετωπίζουν στις πατρίδες τους ανάλογα φαινόμενα, αλλά όχι στο βαθμό που υπάρχει στην Ελλάδα. Γιατί στην Ελλάδα δεν είναι μόνο το πρόβλημα αντιμετώπισης της ακρίβειας, αλλά είναι και αυτό της αισχροκερδείας που υπάρχει από πλευράς εμπόρων. Το μοσχάρι στην αγορά αυτή τη στιγμή μπορεί να έχει αύξηση στο 100% από τον Οκτώβριο. Εμείς δεν έχουμε προσχωρήσει σε αντίστοιχη αύξηση. Αυτό το παραπάνω κόστος της μερίδας το μετακυλύουμε στην πώληση και προσπαθούμε έτσι να διαμορφώνουμε καλύτερη εικόνα με τον πελάτη, να χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τον πελάτη. Από την άλλη στα αρνητικά είναι ότι ψάχνεις να βρεις εργατικά χέρια και δεν βρίσκεις. Έπαψε να υπάρχει μια καλή σχέση συνέχειας συνέπειας, σε σχέση με τη προ κορονοϊού εποχή. Πολλοί έφυγαν γιατί άλλες οικονομίες είχαν την δυνατότητα να τους παράσχουν εργασία και όχι επιδοματική πολιτική, με αποτέλεσμα να βρουν καλύτερη στέγη εκεί. Τώρα πρέπει να υπάρξει χρόνος κα κάποια ηρεμία, που να δώσουν στοιχεία προοπτικής για να ξαναγεννηθούν καινούριες θέσεις εργασίας».
Ο κ. Χριστουλάκης κατέληξε λέγοντας πως: «Η σεζόν πάντως δείχνει ότι θα είναι αξιόλογη. Πρέπει να προσέξουμε βέβαια γιατί μπαίνουμε σε μια νέα φάση που θα ισχύσει μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων από 1η Μαΐου, να χτίσουμε σχέση εμπιστοσύνης, να χρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν μπορούμε ντόπια υλικά, γιατί έτσι θα επενδύσουμε στην ταυτότητα του προορισμού και πάνω από όλα να βοηθήσουμε και την τοπική οικονομία, γιατί αν δεν βοηθήσουμε την τοπική οικονομία θα απουσιάζουν και αυτά (τα ντόπια προϊόντα)».
Μεγάλη όμως είναι και η αγωνία των επιχειρηματιών του κλάδου για το τι μέλλει γενέσθαι με την μη επιστρεπτέα προκαταβολή, για την οποία ακούγεται ότι θα φορολογηθεί. Γεγονός που προκαλεί προβληματισμό και ανησυχία στον κλάδο.
Αυξημένη κίνηση και στα εμπορικά καταστήματα
Αυξημένη ήταν η κίνηση και στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου το Πάσχα. Τα δώρα για τα βαφτιστήρια που είχαν την τιμητική τους αλλά και άλλες «υποχρεώσεις», καθώς και τα απαραίτητα για το πασχαλινό τραπέζι, τόνωσαν σημαντικά την κίνηση στις τοπικές επιχειρήσεις, που μετά από ένα αρκετά μεγάλο διάστημα, είδαν την εικόνα και το κλίμα να αλλάζει. Οι έμποροι όπως και οι επιχειρηματίες εστίασης έχουν και αυτοί πολλές προσδοκίες από τη νέα τουριστική σεζόν και εκτιμούν πως έγινε μια καλή αρχή στη διάρκεια της πασχαλινή περιόδου.