Κορυφώνεται σήμερα η αγοραστική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου, με την παραμονή Χριστουγέννων να αποτελεί μία κατεξοχήν αφορμή για αγορές δώρων για την οικογένεια και τους φίλους. Ο καλός καιρός των τελευταίων ημερών δημιούργησε τις προϋποθέσεις για αυξημένη καταναλωτική διάθεση, αρχής γενομένης από το περασμένο σαββατοκύριακο, ωστόσο το τελικό «ταμείο» θα φανεί με το πέρας των εορτών. «Υπάρχει ικανοποιητική προς το παρόν κίνηση, κάτι το οποίο ελπίζουμε να αποτυπωθεί και στις εισπράξεις των καταστημάτων, για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να ανταπεξέλθουν ενόψει και του δύσκολου χειμώνα» ανέφερε, μεταξύ άλλων, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο Γιώργος Πολιουδάκης, μέλος της Παγκρήτιας Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης και του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
Μπορεί οι καταστηματάρχες να μην κατάφεραν να κρατήσουν τις πωλήσεις σε υψηλά επίπεδα για πολλές ημέρες, αλλά τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά αναμένονται να ενισχύσουν όπως κάθε χρόνο, την τοπική αγορά.
Στο επίκεντρο των αγορών βρίσκονται τα παιδιά, με αγορές παιχνιδιών και ρούχων να μπαίνουν σε προτεραιότητα για τα νοικοκυριά. Σε δεύτερο χρόνο, τα ηλεκτρονικά είδη προσελκύουν μεγάλο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, την ώρα που οι γυναικείες αγορές «επικρατούν» των ανδρικών, με είδη καλλωπισμού και ένδυσης να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις, σύμφωνα με όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η Αθηνά Τσικιντίκου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου. Εντούτοις, ως «επιζήμια» για τα καταστήματα, χαρακτήρισε την περίοδο της Black Friday, η κ. Τσικιντίκου, επισημαίνοντας ότι οι παρατεταμένες εκπτώσεις οδήγησαν τους καταναλωτές σε αγορές, τις οποίες στερείται η αγορά τώρα, γεγονός που επιβεβαιώνει και ο κ. Πολιουδάκης, κάνοντας λόγο για καταστήματα με εκπτωτικές προσφορές αρκετών εβδομάδων.
«Χριστουγεννιάτικο τραπέζι – Πρωτοχρονιάτικα δώρα»
Η κίνηση των ημερών βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα, ωστόσο οι καταστηματάρχες αναμένουν την τελική αποτύπωση στις εισπράξεις τους, για να αποδώσουν θετικό ή αρνητικό πρόσημο στον τρόπο που κινήθηκε η αγορά αυτές τις μέρες, σύμφωνα με τον κ. Πολιουδάκη: «Από την Παρασκευή και το Σάββατο ξεκίνησε ουσιαστικά η κίνηση της Χριστουγεννιάτικης εβδομάδας και θα κορυφωθεί σήμερα. Περισσότερο αναμένεται να δουλέψουν τα κρεοπωλεία και τα σούπερ μάρκετ για το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι και μετά παίρνουν σειρά τα δώρα, η ένδυση και η υπόδηση. Υπάρχει ικανοποιητική προς το παρόν κίνηση, κάτι το οποίο ελπίζουμε να αποτυπωθεί και στις εισπράξεις των καταστημάτων, για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να ανταπεξέλθουν ενόψει και του δύσκολου χειμώνα. Τα Χριστούγεννα μπαίνει σε προτεραιότητα το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, ενώ την Πρωτοχρονιά τα δώρα και οι αγορές στα εμπορικά καταστήματα. Οι ονομαστικές γιορτές επίσης ενισχύουν τις αγορές με τα δώρα».
Ιδιαίτερα δύσκολο είναι να προσδιοριστεί η μέση δαπάνη των καταναλωτών, από τη στιγμή που τα κίνητρα, οι προθέσεις και τα πορτοφόλια διαφέρουν. «Ο καθένας ξοδεύει ανάλογα με τα χρήματα που έχει και με το τι θέλει να αγοράσει και τι υποχρέωση θέλει να καλύψει», σημείωσε η κ. Τσικιντίκου, προσθέτοντας, ότι παρά την αδυναμία της αγοράς να κρατηθεί σε πολυήμερα διαστήματα υψηλής καταναλωτικής κίνησης, οι τελευταίες μέρες, με αποκορύφωμα τη σημερινή, έχουν πολύ θετικό πρόσημο. «Ο καιρός ήταν καλός και το σαββατοκύριακο η αγορά γέμισε από κόσμο. Δυστυχώς δεν καταφέραμε να διατηρήσουμε μία αγορά σαράντα ημερών που θα έχει δουλειά, αλλά τις τελευταίες μέρες δούλεψε και θα κορυφωθεί σήμερα, παραμονή Χριστουγέννων», ανέφερε μεταξύ άλλων η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
«Η γιορτή των παιδιών»
Παιδιά και γυναίκες μονοπωλούν καθώς φαίνεται τις αγορές των καταστημάτων του Ρεθύμνου, με παιχνίδια, ρούχα, καλλυντικά και άλλα είδη υποδημάτων να αποτελούν τα αντικείμενα των συχνότερων αγορών. «Τα Χριστούγεννα είναι η γιορτή των παιδιών, με τα παιδικά ρούχα και παιχνίδια να έχουν τον πρώτο λόγο. Ο,τιδήποτε έχει να κάνει με τη γυναίκα, είτε είναι ρούχα, είτε καλλυντικά, είτε παπούτσια έχει σαφώς μεγαλύτερη κίνηση από τα ανδρικά καταστήματα», ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η κ. Τσικιντίκου. Οι ονομαστικές γιορτές των ημερών έχουν επίσης την τιμητική τους, με τα δώρα να μην λείπουν από τα καλάθια των καταναλωτών.
Με την σειρά του ο κ. Πολιουδάκης τόνισε το υψηλό ενδιαφέρον που υπάρχει για ηλεκτρονικά είδη, ως ένα «φυσικό» φαινόμενο των καιρών: «Τα τελευταία χρόνια, όπως και φέτος οι περισσότερες αγορές των καταναλωτών επικεντρώνονται σε ηλεκτρονικές συσκευές και στην ένδυση».
Την ίδια ώρα, με προσμονή αναμένεται η Πρωτοχρονιά, καθώς εκείνες οι μέρες κρίνονται κομβικές για την τοπική αγορά. Το εορταστικό ωράριο, που διατηρεί για πολλές ώρες ανοιχτά τα καταστήματα, σε συνδυασμό με την ευθυμία και τη διάθεση του κόσμου για κατανάλωση δημιουργεί προσδοκίες για αυξημένες πωλήσεις. «Αναμένεται να κορυφωθεί η κίνηση στα καταστήματα, μέχρι σήμερα το βράδυ, την ώρα που περιμένουμε με ανυπομονησία την Πρωτοχρονιά, ως ένα χρονικό διάστημα τεσσάρων με πέντε ημερών, με αρκετή δουλειά», υπογράμμισε η κ. Τσικιντίκου, με τον κ. Πολιουδάκη να συμπληρώνει: «Οι επιδοτήσεις των τελευταίων ημερών για τους δικαιούχους θα είναι μία καλή ανάσα για την τοπική οικονομία, καθώς κομμάτι αυτών αναμένουμε να πέσει στην αγορά».
Ανοδική πορεία λόγω κορονοϊού – μακριά από τις «χρυσές» εποχές
Η άνοδος της αγοράς μετά την πανδημία θεωρείται δεδομένη, η ακρίβεια όμως και τα στενά οικονομικά περιθώρια των πελατών έχουν επηρεάσει τις εισπράξεις των καταστημάτων, με τις ημέρες αυξημένης καταναλωτικής κίνησης να μειώνονται κάθε χρόνο, σύμφωνα με τον κ. Πολιουδάκη: «Μετά την περίοδο του κορονοϊού η αγορά έχει αναθερμανθεί και η επιτυχημένη φετινή τουριστική σεζόν θα βοηθήσει την αγορά να τα βγάλει πέρα φέτος και να έχει καλούς τζίρους τις γιορτές. Ωστόσο, κάθε χρόνο τα πράγματα δυσκολεύουν, οι μέρες λειτουργίας μειώνονται, ο κόσμος ζορίζεται και οι οικονομικές και φορολογικές υποχρεώσεις των ανθρώπων έχουν αντίκτυπο και στην εμπορική αγορά».
Σε συμφωνία βρίσκεται και η κ. Τσικιντίκου, η οποία αναφέρεται σε ολοένα και λιγότερες μέρες υψηλής αποδοτικότητας και λειτουργίας των καταστημάτων κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια των εορτών, με τη διαφορά να είναι ήδη αισθητή σε σχέση με πέρυσι. Πρόκειται για μία εικόνα που δεν διαμορφώθηκε αιφνιδίως, αλλά για μία σταδιακή εξέλιξη των τελευταίων ετών, σύμφωνα με την κ. Τσικιντίκου: «Πέρσι ήταν περισσότερες οι ημέρες δουλειάς, δηλαδή μέρες που να έχει κόσμο η αγορά. Αυτή η ψαλίδα δεν έγινε φέτος και πέρσι, αλλά δρομολογείται εδώ και πολλά χρόνια».
«Η οικονομική αιμορραγία της Black Friday»
Οι παρατεταμένες εκπτώσεις του Νοεμβρίου φαίνεται να στερούν, όπως υποστήριξε η κ. Τσικιντίκου, από τα εμπορικά καταστήματα πιθανές αγορές, που έγιναν από τους καταναλωτές κατά τη διάρκεια της Black Friday. Ένας καταναλωτικός κορεσμός, αλλά και ένα αίσθημα οικονομικών δαπανών σε είδη που δεν είναι άμεσα αναγκαία οδηγούν τους πελάτες σε μία πιο συντηρητική στάση αυτές τις μέρες. «Από τη στιγμή που υπάρχει μία Black Friday, που κρατάει έναν μήνα και ξοδεύονται αρκετά χρήματα και μετά έρχονται καπάκι οι γιορτές, η αιμορραγία στο οικονομικό κομμάτι είναι μεγάλη. Η Black Friday έδωσε ένα αρνητικό πρόσημο στην αγορά στις γιορτές, γιατί υπήρξε εκτεταμένη σπατάλη χρημάτων σε είδη που δεν είναι άμεσης προτεραιότητας. Χωρίς εκείνο το χρονικό διάστημα προσφορών, ενδεχομένως η αγορά να ήταν σε καλύτερη κατάσταση τώρα», ανέφερε η κ. Τσικιντίκου.
Αντίστοιχα, ο κ. Πολιουδάκης ανέφερε: «Περάσαμε την Black Friday, η οποία στην ουσία σε πολλά καταστήματα διήρκησε για μεγάλο διάστημα και έγιναν αγορές κυρίως σε ηλεκτρονικά είδη, οι οποίες θα γίνονταν την περίοδο των γιορτών, αλλά τώρα θα λείψουν από εκεί».