Στο ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα αναφέρθηκε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλώντας στο ΕΡΤNews και την εκπομπή “Συνδέσεις”, επισημαίνοντας ότι δεν είναι ένα θέμα που θα κλείσει από τη μία στιγμή στην άλλη.
Όπως είπε η κα Μενδώνη, κάνοντας αναφορά στις πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού, “γίνονται συζητήσεις, υπάρχουν διαβουλεύσεις με το βρετανικό μουσείο, κάνουμε έναν ανοιχτό διάλογο με όλη την επιστημονική κοινότητα. Υπάρχει ένα κλίμα το οποίο είναι θετικό για όλες τις περιπτώσεις επαναπατρισμού πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσης τους“.
“Υπάρχει πλέον ένα διεθνές κλίμα το οποίο ευνοεί την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών τα οποία εκλάπησαν, εξήχθησαν βιαίως από το έδαφος μίας χώρας στην τόπο της γέννησης τους. Αυτό είναι ένα ηθικό θέμα το οποίο διατρέχει τις πολιτικές των μεγάλων μουσείων και γενικά την πολιτιστική πολιτική διεθνώς” σημείωσε η υπουργός. “Υπάρχει μία συνεχής ένταση στο θέμα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα. Είναι ένα πάγιο αίτημά μας. Η κυβέρνηση ολόκληρη εργάζεται για αυτό, υπό την καθοδήγηση του πρωθυπουργού” πρόσθεσε.
Σχετικά με το «θραύσμα Fagan», η υπουργός υπενθύμισε ότι συμφωνήθηκε με την αυτόνομη κυβέρνηση στη Σικελίας και εν τέλει με την κυβέρνηση της Ιταλικής Δημοκρατίας καταρχήν ο όρος της “κατάθεσης”. “Το θραύσμα Fagan από το μουσείο του Παλέρμου κατετέθη στο μουσείο της Ακρόπολης από κει και πέρα σε σύντομο σχετικά χρόνο και αυτό έλεγε η πρώτη μορφή της συμφωνίας έρχεται στο μουσείο της Ακρόπολης, επανενώνεται με την ζωφόρο και εν τω μεταξύ θα βρεθεί και η νομική λύση. Η νομική λύση βρέθηκε στην περίπτωση της Ιταλίας σε σύντομο χρονικό διάστημα όταν το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού και ο αντίστοιχος θεσμός του νομικού συμβουλίου του κράτους βρήκαν τον τρόπο της οριστικής παραμονής του θραύσματος Fagan στο μουσείο της Ακρόπολης. Ήταν μία λύση καινοτόμα, η οποία μάλιστα υιοθετήθηκε και από την Unesco ως καλή πρακτική” εξήγησε.
Η κα Μενδώνη σημείωσε ότι στο θέμα των Γλυπτών χρειάζεται χρόνος και επεσήμανε ότι είναι σημαντικό να βρεθούν αυτά τα σημεία τα οποία μπορούν να συμφωνήσουν τα δύο μέρη χωρίς να θίξουν τις κόκκινες γραμμές τους.
Η υπουργός εξέφρασε την αισιοδοξία της για την έκβαση της υπόθεσης τονίζοντας: “Ξεκινώντας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη μέχρι όλους μας, όσοι εμπλεκόμεθα σε αυτό το θέμα, δεν θα εργαζόμαστε με αυτή την αφοσίωση, το σύστημα, τη μεθοδικότητα εάν πραγματικά δεν πιστεύαμε ότι τα Γλυπτά θα επανέλθουν στο αττικό φως“.
Στο “φως” η θεμελίωση της Θεσσαλονίκης
Για τα αρχαιολογικά ευρήματα στο μετρό Θεσσαλονίκης η κα Μενδώνη σημείωσε ότι από την ανασκαφή στον σταθμό Βενιζέλου κυρίως και δευτερευόντως από της Αγίας Σοφίας, έγινε γνωστή η ιδρυτική φάση της πόλης της Θεσσαλονίκης, δηλαδή τα τεκμήρια της θεμελίωσης της πόλης το 316 από τον Κάσσανδρο προς τιμήν της συζύγου του Θεσσαλονίκης, στην οποία οφείλει και η πόλη το όνομά της.
“Aυτό το οποίο απεκαλύφθη είναι η πυκνότητα του πολεοδομικού ιστού της πόλης στη μεγάλη διαχρονία. Ξεκινώντας δηλαδή από το 316 π.Χ. και φθάνοντας μέχρι την νεώτερη Θεσσαλονίκη, μέχρι την Θεσσαλονίκη του 20ου αιώνα. Έγινε μια τομή στο χρόνο, η οποία αποκάλυψε τα στρώματα αυτά. Αποκάλυψε στους πρώτους βυζαντινούς αιώνες τις μαρμαρόστρωτες και κυονοστήριχτες πλατείες και τους δρόμους, για τους οποίους δεν είχαμε σαφή εικόνα. Πλέον έχουμε μια σαφέστατη εικόνα της Θεσσαλονίκης των ρωμαϊκών χρόνων, των πρώτων Βυζαντινών, της τεράστιας αναδιαμόρφωσης του δημόσιου αστικού χώρου που έγινε στον 6ο αιώνα. Είναι πάρα πολύ σημαντικά τα ιστορικά και αρχαιολογικά δεδομένα” είπε η υπουργός.
“Αυτό το οποίο βλέπουμε στο σταθμό Βενιζέλου είναι η φάση των πρώτων βυζαντινών αιώνων. Ο Μεγάλος Δρόμος, όπως τον βλέπουμε σήμερα, είναι όπως κατασκευάστηκε στον 6ο αιώνα. Από κάτω από τον δρόμο, από την φάση αυτή υπήρξε η ρωμαϊκή φάση. Υπήρξε στο ενδιάμεσο η φάση του 4ου αιώνα, όπου ο δρόμος είναι μαρμαρόστρωτος, όπως και ο αντίστοιχος κάθετος σε αυτόν δρόμος και φτάσαμε μέχρι τους χαλικόστρωτους δρόμους του 3ου αιώνα. Αυτό το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό είναι ότι επιβεβαιώνεται ότι από τον 3ο προχριστιανικό αιώνα μέχρι σήμερα, στην πραγματικότητα η διασταύρωση της σημερινής Εγνατίας με τη Βενιζέλου υπήρχε στο ίδιο σχεδόν σημείο” πρόσθεσε.
Η κα Μενδώνη τόνισε ότι το μετρό δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου, ενώ έκανε γνωστό ότι κατασκευάζεται ένα ακόμη μουσείο για να φιλοξενήσει ένα μέρος των κινητών ευρημάτων των ανασκαφών του μετρό Θεσσαλονίκης, που αριθμούν περισσότερα από 300.000.
Πηγή: ertnews.gr