Μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχολείων των νομού Ρεθύμνου συμμετείχαν στο διαδικτυακό παιχνίδι θησαυρού, ερχόμενοι σε επαφή με την ιστορία του τόπου, την τεχνολογία, μαθαίνοντας παράλληλα για τη σημασία της συνεργασίας και της ομαδικότητας
Πάνω από 500 μαθητές 24 σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Ρεθύμνου, χωρισμένοι σε 33 ομάδες, συμμετείχαν στο διαδικτυακό κυνήγι θησαυρού, που πραγματοποιήθηκε στις 7 Νοεμβρίου του 2024, στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 158 χρόνια από την Αρκαδική Εθελοθυσία. Το διαδικτυακό παιχνίδι ιστορικών γρίφων, στο οποίο κλήθηκαν να ανταποκριθούν οι νεαροί μαθητές, με τίτλο «Ο μικρός Νικόλας και τα ταξίδια της ελπίδας» για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και «ΑΡΚΑΔΙΑΣ – Ψάλλε μας, αοιδέ, το έπος του Αρκαδίου» για τη δευτεροβάθμια ήταν ουσιαστικά μία αναδρομή στην Κρητική ιστορία αντλώντας τη θεματική του, από το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου, αλλά και από τον Δημοτικό Κήπο Ρεθύμνου, με αφορμή τα 100 χρόνια, που συμπληρώνονται το 2025 από τη δημιουργία του.
Στην εκδήλωση που διοργάνωσε το απόγευμα της Δευτέρας, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ρεθύμνου σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, με την αρωγή της Ι.Μ. Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου και όλων των Δήμων της Π.Ε. Ρεθύμνου, ανήμερα της γιορτής των Τριών Ιεραρχών στο Κέντρο Πολιτισμικής και Κοινωνικής Διακονίας «Θεομήτωρ», για την ετήσια, καθιερωμένη κοπή της βασιλόπιτας, παρουσιάστηκε το μαθητικό διαδικτυακό παιχνίδι θησαυρού, δόθηκαν βραβεία στις μαθητικές ομάδες που κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις και μοιράστηκαν ως δώρα, φορητοί και επιτραπέζιοι υπολογιστές στους νικητές. Το 15ο Δημοτικό Σχολείο και το 1ο ΓΕΛ αναδείχθηκαν οι νικήτριες ομάδες και θα αναλάβουν τη διοργάνωση του παιχνιδιού για την επόμενη χρονιά, ενώ κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης δόθηκαν θερμά συγχαρητήρια στους συντελεστές του παιχνιδιού και τους εκπαιδευτικούς που ανέλαβαν την εκπόνησή του, μία ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία αναζήτησης σημαντικών πτυχών της Κρητικής ιστορίας. Πριν την έναρξη των ομιλιών και των βραβεύσεων, η χορωδία του Μουσικού Σχολείου Ρεθύμνου, έπαιξε ένα σύνολο Βυζαντινής και Παραδοσιακής μουσικής.
«Τα παιδιά βρίσκουν μόνα τους τη γνώση και τη συνδέουν με τον τόπο που ζουν»
Τιμώντας την ημέρα της παιδείας και των γραμμάτων, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ρεθύμνου έχοντας καθιερώσει πλέον τα τελευταία χρόνια τη διοργάνωση εκδήλωσης, ανήμερα των Τριών Ιεραρχών, για την κοπή της βασιλόπιτας, φιλοξένησε την παρουσίαση του διαδικτυακού παιχνιδιού θησαυρού και τη βράβευση των μαθητών. Ο Σύνδεσμος έχει τη γενική εποπτεία του παιχνιδιού, το οποίο ξεκίνησε αρχικά από το 2016, μόνο για τα γυμνάσια του νομού, ενώ φέτος πραγματοποιήθηκε το 7ο κυνήγι για τη δευτεροβάθμια και το 5ο για την πρωτοβάθμια.
Ο Φώτης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Ρεθύμνου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Είναι ένα παιχνίδι που μαθαίνει στα παιδιά να αναζητούν την τοπική τους ιστορία, με αφορμή το μεγάλο γεγονός της Αρκαδικής Εθελοθυσίας, με τους περισσότερους γρίφους να είναι παρμένοι από εκεί. Τα παιδιά βρίσκουν μόνα τους τη γνώση και τη συνδέουν με τον τόπο που ζουν, το Ρέθυμνο και την Κρήτη γενικότερα, αλλά ακόμα και άλλα σχετικά μέρη με ιστορικά πρόσωπα του ολοκαυτώματος του Αρκαδίου. Τα παιδιά γνωρίζουν τους δρόμους, τις ονομασίες και τα χωριά, βιώνοντας διαδραστικά την ιστορία τους».
Το παιχνίδι καλεί τα παιδιά να μάθουν να συνεργάζονται και να δουλεύουν ομαδικά, αξιοποιώντας την τεχνολογία και αναζητώντας πτυχές της τοπικής ιστορίας, στις οποίες βρίσκονται και οι απαντήσεις των γρίφων, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο: «Το παιχνίδι απευθύνεται σε καλά προετοιμασμένους μαθητές, με τα παιδιά να καλούνται να διαβάσουν, να μάθουν, να εμπλουτίσουν τις ιστορικές τους γνώσεις και να αναζητήσουν. Όλα αυτά απαιτούν συνεργασία, ομαδικότητα, με τα παιδιά να οργανώνονται από νωρίς σε ομάδες και να προετοιμάζονται όσο το δυνατόν καλύτερα για την ημέρα του παιχνιδιού. Εκμεταλλευόμαστε την ικανότητα των παιδιών να αναζητήσουν με ταχύτητα στο διαδίκτυο ή σε άλλα ψηφιακά μέσα τη γνώση, την οποία θέλουμε να αναζητήσουν και να ζήσουν την ιστορία όπως κρίνουν αυτοί. Πρέπει να καταλάβουν ότι το όνομα που βλέπουν σε ένα δρόμο δεν είναι ένα απλό όνομα, αλλά μία ζωντανή ιστορία, γι’ αυτό και τα παιδιά δουλεύουν πάρα πολύ τους χάρτες της Google, προκειμένου να ταυτίσουν ένα πρόσωπο με μία τοποθεσία».
«Ένα διαδραστικό, βιωματικό παιχνίδι ιστορίας»
Από τα 100 χρόνια της Μικρασιατικής καταστροφής, στα 200 χρόνια από τους Τέσσερις Μάρτυρες και στα 100 χρόνια από τη δημιουργία του Δημοτικού κήπου, το παιχνίδι συνδέει τα τελευταία τρία χρόνια, σημαντικά ιστορικά γεγονότα με τους γρίφους, σύμφωνα με τον Ηλία Πίτερη, υποδιευθυντή του Μουσικού σχολείου Ρεθύμνου και μέλος της οργανωτικής επιτροπής.
«Τα παιδιά μπορούν να μάθουν μέσα από αυτό το παιχνίδι την ιστορία του τόπου και γεγονότα που έγιναν την περίοδο του Αρκαδίου και όχι μόνο, αλλά όσα έγιναν και την περίοδο της τουρκοκρατίας. Γίνονται αναφορές σε μάχες που έγιναν στα Χανιά, στα πλοία που βοήθησαν την Κρητική επανάσταση, τους φιλέλληνες που έστελναν χρήματα και πολλά ακόμα. Υπάρχουν μέσα στους γρίφους τούρκικες λέξεις, για να μπουν να ψάξουν και να μεταφράσουν, να τις αντικαταστήσουν με ελληνικές. Φέτος, υπήρχε η ιδιαιτερότητα ότι δεν ήταν μόνο γρίφοι, αλλά με αφορμή την Ιλιάδα του Ομήρου σχηματίστηκε η «Αρκαδιάδα», δηλαδή ένα μακροσκελές ποίημα, το οποίο αντί για γρίφους είχε ραψωδίες», σημείωσε ο κ. Πιτέρης.
Το παιχνίδι είναι ένας τρόπος αποφυγής της στείρας εκμάθησης πληροφοριών, που συνήθως δεν αποτυπώνεται στα παιδιά, αλλά και μία ευκαιρία για συνεργασία, αναζήτηση και εύρεση απαντήσεων από κοινού: «Δίνουμε στα παιδιά τα στοιχεία και τις πληροφορίες που πρέπει να διαβάσουν, αλλά μπορούν να ανατρέξουν, επίσης, στο διαδίκτυο και να βρουν τα πάντα. Ένας γρίφος που για έναν καθηγητή ή για έναν ενήλικα απαιτεί αρκετό χρόνο για να τον λύσει, τα παιδιά μπορούν να τον λύσουν σε λεπτά. Προσπαθήσαμε μέσα σε μιάμιση ώρα να έχει ολοκληρωθεί το παιχνίδι, ενώ σε αυτό συμμετείχαν μαθητές από την πρώτη γυμνασίου, μέχρι την τρίτη λυκείου. Συνήθως τα μεγαλύτερα παιδιά έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και συμμετοχή. Φέτος είχαμε και τον μεγαλύτερο αριθμό, επίσης, σχολείων που συμμετείχαν».
«Κρατάμε τα παιδιά κοντά στην ιστορία του τόπου»
Ιδιαίτερα σημαντικός ήταν ο ρόλος των εκπαιδευτικών που συντόνισαν το παιχνίδι και κυρίως που ανέλαβαν την εύρεση και τη διατύπωση των γρίφων, με την Μαρία Ψαρρού, εκπαιδευτικό στο 14ο Δημοτικό Σχολείο να αναφέρει: «Πρώτα ήρθαμε οι εκπαιδευτικοί σε επαφή με την ιστορία και την τεχνολογία, γιατί ήταν κάτι που δεν είχαμε ξανακάνει και χρειάστηκε να αναζητήσουμε πάρα πολλά πράγματα για την ιστορία της Κρήτης, ψάχνοντας σε άρθρα από εφημερίδες, σε βιβλία και σε άλλες πηγές. Θέλαμε να ξεφύγουμε από τα γεγονότα του Αρκαδίου, να βάλουμε τα γεγονότα σε ένα ιστορικό πλαίσιο, ξεκινώντας από το 1866».
Μία ιστορική διαδρομή, από την Βενετοκρατία, στην Τουρκοκρατία και ένα ιστορικό μάθημα, το οποίο είναι παράλληλα και παιχνίδι, με τους γρίφους να μην είναι απαραίτητα ιστορικοί, αλλά και γλωσσικοί ή γεωγραφικοί, σύμφωνα με την κ. Ψαρρού: «Η ιστορία έχει να κάνει με έναν παππού που έχει γράψει 17 επιστολές στον εγγονό του, τον Νικόλα, ξεκινώντας με μία εισαγωγή που λέει ότι η Κρήτη πέρασε στα χέρια των Τούρκων το 1669, συνεχίζει με την ελληνική επανάσταση του 1821, όταν επαναστάτησαν και οι Κρητικοί, όπως οι υπόλοιποι Έλληνες, αλλά δεν ευδοκίμησε η επανάσταση, μετά περνάει στα χέρια των Αιγυπτίων το 1830 με 1840 και το 1861 έρχεται νέος διοικητής, ο Ισμαήλ Πασάς, ο οποίος είναι πιο αυστηρός από τους προηγούμενους και δημιουργούνται πιο δύσκολες συνθήκες διαβίωσης για τους υπόδουλους».
Τέλος, ο Μανώλης Μεταξάκης, συνταξιούχος εκπαιδευτικός και δημιουργός της πλατφόρμας του παιχνιδιού δήλωσε στα «Ρ.Ν.»: «Εγώ δημιούργησα το τεχνικό κομμάτι του παιχνιδιού. Στόχος ήταν τα διαδικτυακά παιχνίδια θησαυρού να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των μαθητών για το περιεχόμενο του παιχνιδιού και τη διαδικασία μέχρι να φτάσουν στο θησαυρό. Τα παιδιά παθιάζονται, ενδιαφέρονται, προετοιμάζονται και διαβάζουν, οπότε μαθαίνουν την ιστορία. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί κρατάμε τα παιδιά κοντά στην ιστορία του τόπου, που είναι και σκοπός του παιχνιδιού».
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης παραβρέθηκε πλήθος κόσμου, μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, ενώ μεταξύ άλλων παρόντες ήταν ο Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου Πρόδρομος, η αντιπεριφερειάρχης Μαρια Λιονή, ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργος Μαρινάκης, ο αντιδήμαρχος Νεκτάριος Παπαδογιάννης, οι προϊστάμενοι Α/θμιας και Β/θμιας Λάμπρος Καρβούνης και Μανούσος Μαραγκάκης, το μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Κωνσταντίνος Σπανουδάκης, η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου Ρεθύμνης, Ειρήνη Κουτσαλεδάκη.