33 °C Rethymno, GR
18/08/2022

Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου Π.Κ -Αρσάνιο Λύκειο

«Μαζί για μια κοινή πολιτιστική βιωσιμότητα»

Ένα ταξίδι στους πολιτισμούς και στην πολιτιστική κληρονομιά τεσσάρων χωρών έφερε στο φως την κοινή μας αντίληψη για την πολιτιστική κληρονομιά και τη βιωσιμότητα, επισημαίνοντας τις ευρωπαϊκές αξίες και την ηθική μεταξύ των εθνών!!!

Κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης περιόδου όπου η εποχή του COVID προκάλεσε απομόνωση και ατομικισμό, ζώντας σε μια εποχή τώρα όπου η ειρήνη διακυβεύεται, εμείς συνεχίζουμε να μένουμε μαζί φέρνοντας τις ηθικές και πολιτιστικές μας αξίες σε μια κοινή προοπτική ενότητας σε έναν ειρηνικό κόσμο!!

Σε αυτό το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα οι μαθήτριες και οι μαθητές  διεύρυναν την έννοια και το περιεχόμενο της «πολιτιστικής κληρονομιάς», ενσωματώνοντας πέρα από τα ιστορικά μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους εναλλακτικούς χώρους διαμόρφωσης της πολιτιστικής ταυτότητας, όπως γαστρονομικές δημιουργίες, αθλητικές δραστηριότητες σε βιότοπους, επένδυση στον οικοτουρισμό, εναρμόνιση με βιότοπους.

Η πολιτιστική βιωσιμότητα αποτελεί τον 4ο πυλώνα της βιώσιμης ανάπτυξης μαζί με την οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα. Νοείται ως η διατήρηση πολιτιστικών πρακτικών και πεποιθήσεων, η διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς καθώς και η πορεία των πολιτισμών στο μέλλον.

Κάθε περιοχή από τις 3 συμμετέχουσες χώρες (Αυστρία, Ιταλία, Πορτογαλία) είχε την ευκαιρία να προβάλει στοιχεία του πολιτισμού της και της κληρονομιάς της μέσα από εικονικές ξεναγήσεις (Geo caching), επιτόπιες πληροφορίες μέσω QR codes, μαγειρική, παραδοσιακές βραδιές, προπαρασκευαστικά μαθήματα και  on line quiz games (Kahoot).

H τελευταία μετακίνηση στις Αζόρες επικεντρώθηκε στην ηφαιστειακή δραστηριότητα, η οποία διαμορφώνει την οικονομία, την κοινωνία και τον πολιτισμό. Οι κάτοικοι στις Αζόρες είναι πλήρως εναρμονισμένοι με τις κλιματολογικές και γεωλογικές συνθήκες που διαμορφώνουν την καθημερινότητά τους. Oι μαθήτριες και οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν επίσης φάρμες καλλιέργειας ανανά και τσαγιού, όπου εκεί αντιλήφθηκαν πώς συγκεκριμένες καλλιέργειες στοιχειοθετούν την πολιτιστική ταυτότητα των κατοίκων. Αυτές οι διαφορετικές αντιτιθέμενες δυνάμεις συνθέτουν ένα πλούσιο πολιτιστικά, κοινωνικά και οικονομικά πεδίο.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη  στο Ρέθυμνο την εβδομάδα 4-8 Απριλίου, όπου εδώ δόθηκε έμφαση στην ιστορικότητα και διαχρονικότητα του κάστρου της Φορτέτζας ως σύμβολο κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής βιωσιμότητας, καθώς και στην Ομηρική Εποχή μέσα από τα ευρήματα του Μουσείου της Ελεύθερνας σε σχέση με το ρόλο της ευρύτερης περιοχής στην οικονομία, κοινωνία και πολιτισμό της Εποχής του Ομήρου!

Φωτεινή Γιαννακουδάκη

Κωστής Σιπιτάνος

Εκπαιδευτικοί του Πειραματικού Γυμνασίου  Ρεθύμνου ΠΚ

(Με τη συνεργασία του Αρσάνιου Λυκείου)