Σειρά δράσεων τουριστικής προβολή και προώθησης του Ρεθύμνου ως προορισμού που σέβεται το περιβάλλον και την τοπική κουλτούρα, στοχεύουν στην ενίσχυση της τουριστικής περιόδου μέσω της ανάπτυξης μορφών τουρισμού που εκτείνονται πέρα από την παραδοσιακή καλοκαιρινή σεζόν, την ενεργοποίηση της τοπικής κοινότητας ως βασικού παράγοντα και συμμάχου για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και την υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων και καινοτόμων πρακτικών για την προώθηση του νησιού με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, περιλαμβάνεται στο ετήσιο πρόγραμμα τουριστικής προβολής και ανάπτυξης του τμήματος του τουρισμού του δήμου Ρεθύμνου, όπως αυτό ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ένας προϋπολογισμός που ανέρχεται στο ποσό των 280.000 ευρώ, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος αφορά στο DMO, τον περιβόητο Οργανισμό Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού Ρεθύμνης (ΟΔΠΠΡ – DMOR). Συνοπτικά ο ΟΔΠΠΡ, θα δράσει υποστηρικτικά ως προς:
• τη Συλλογή και ανάλυση δεδομένων
• την Κατανόηση των αναγκών και προτιμήσεων των επισκεπτών
• την Παρακολούθηση της απόδοσης του προορισμού μέσω KPIs (π.χ. ποσοστά πληρότητας, έσοδα, βαθμολογίες ικανοποίησης)
• τον Συντονισμός δράσεων
• την Ενοποίηση των δραστηριοτήτων των τοπικών φορέων
• την Αποτελεσματική διαχείριση πόρων και χρηματοδότησης
• την Ανάπτυξη προορισμού
• τη Βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και εμπειριών
• τη Διαχείριση της φέρουσας ικανότητας του προορισμού, προστατεύοντας το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον
• την Προώθηση της ανταγωνιστικότητας
• τον Καθορισμός ενός ισχυρού brand προορισμού
• τη Δημιουργία καινοτόμων και βιώσιμων τουριστικών προϊόντων.
Το θέμα του DMO και οι αντιδράσεις από την αντιπολίτευση
Προβληματισμό και ενστάσεις προκάλεσε το θέμα του DMO στη συνεδρίαση του δημοτικού Συμβουλίου Ρεθύμνης. Ένας οργανισμός, ο οποίος έχει κοστολογηθεί στα 100.000 ευρώ με προγραμματική σύμβαση με την αναπτυξιακή εταιρία του δήμου «Ριθυ». Ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος για θέματα του τουρισμού, Κωνσταντίνος Γασπαράκης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ένα θέμα το οποίο μας είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον και το δουλέψαμε αρκετά και ήταν στόχος του τμήματος τουρισμού είναι η θέσπιση του DMO, δηλαδή ενός οργανισμού διοίκησης προορισμού. Είναι ένα θέμα που μας προβληματίζει, που έχει ένα μεγάλο κόστος, της τάξης των 116.000 ευρώ, το οποίο δεν σημαίνει ότι επειδή υπάρχει αυτή η δαπάνη, μπορούμε να κάνουμε ανάθεση μόνο για να πούμε ότι το κάναμε. Πρέπει να βρεθεί το κατάλληλο άτομο και να φέρει τα κατάλληλα αποτελέσματα, διότι ο DMO είναι ο στρατηγικός τουριστικός σχεδιασμός για τον Δήμο. Το άτομο που θα το φέρει εις πέρας πρέπει να γνωρίζει καλά, να έχει τις γνώσεις και τριβή με το αντικείμενο».
Ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Νίκος Δερεδάκης, ρώτησε τον εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο τουρισμού αν υπάρχει κάποια ανοικτή πρόσκληση ενδιαφέροντος ή προκήρυξη για να καλυφθεί η θέση του υπεύθυνου του DMO, ή διερεύνα το δημοτικό σύστημα στοχευμένα να βρεθεί άτομο, με τον κ. Γασπαράκη να απαντά ότι δεν έχει γίνει ανοιχτή πρόσκληση και ότι πρόκειται για μία πολύ δύσκολη διαδικασία: «Δεν έχουμε κάνει ανοιχτή πρόσκληση. Ψάχνουμε το άτομο, ώστε όταν θα γίνει η ανοικτή πρόσκληση να το γνωρίζει και να μεγαλώσουν οι πιθανότητες ότι θα το αναλάβει εκείνος και το «κοσκινίζουμε» το θέμα όσο πιο πολύ μπορούμε. Είναι πάρα πολλά τα χρήματα και δεν θέλουμε να πάνε πεταμένα» απάντησε ο κ. Γασπαράκης, με τον κ. Δερεδάκη να παρεμβαίνει επισημαίνοντας ότι ο δημοτικός σύμβουλος μιλάει για μία απευθείας ανάθεση.
Σε αυτό το σημείο παρενέβη ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Νεκτάριος Παπαδογιάννης, ο οποίος είπε ότι «Το DMO είναι ένας οργανισμός, γιατί συζητάμε για άτομα;», με τον κ. Δερεδάκη να συνεχίζει αναφερόμενος στην αμοιβή του ατόμου ή της ομάδας ατόμων που θα αναλάβουν το DMO, η οποία είχε προβλεφθεί στις 80.000 ευρώ, δηλαδή το 80% περίπου του συνολικού ποσού, όπως είχε κατατεθεί την πρώτη φορά στο δημοτικό συμβούλιο, επί θητείας της κ. Μπιρλιράκη.
Με την σειρά του, ο κ. Γασπαράκης ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να γίνει στοχευμένη ανάθεση, αλλά και ότι ο Δήμος θα προσπαθήσει να κλείσει την καλύτερη δυνατή οικονομική συμφωνία: «Δεν είπα ότι θα πάμε να κάνουμε στοχευμένη ανάθεση σε κάποιον. Απλά να έχουμε μεγαλύτερες πιθανότητες, αν μετά από πολλές ώρες συνεδριάσεων, ραντεβού και έρευνας, βρεθεί ένα άτομο, να το «ανοίξουμε» τότε για να βελτιστοποιήσουμε τις πιθανότητες για να αναλάβει. Εννοείται θα ακολουθήσουμε τον νόμο, θα γίνει ανοιχτή προκήρυξη, όλα θα γίνουν βάση νόμου, δεν μπορούμε εμείς να κάνουμε κάτι και να το δώσουμε όπου θέλουμε. Θα γίνουν οι διαδικασίες όπως πρέπει να γίνουν. Τα 80.000 ευρώ δεν πάνε σε ένα άτομο, αλλά σε ομάδα ατόμων. Δεν σημαίνει όμως ότι αυτή τη στιγμή, το άτομο ή η ομάδα ατόμων θα πάρουν όλα τα χρήματα, που αναγράφει η προγραμματική σύμβαση. Δηλαδή μπορεί αυτή τη στιγμή να βγαίνει στον επικεφαλής του DMO 43.000 ευρώ, σύμφωνα με την προγραμματική, αλλά εμείς σαν Δήμος να προσπαθήσουμε να γίνει μία συμφωνία, από τα 43.000 να αναλάβει το DMO με τα 20.000. Εννοείται ότι δεν θα πάμε να δώσουμε σε κάποιον χρήματα που θα ξεπερνούν μισθούς ακόμα και του ίδιου του Δημάρχου ή ενός υψηλού διοικητικού στελέχους».
Η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου Ρεθύμνου, Ειρήνη Κουτσαλεδάκη, ψήφισε θετικά για τον προϋπολογισμό, επισημαίνοντας ότι το DMO πρέπει να προχωρήσει, ωστόσο σημείωσε ότι ο ανάδοχος δεν πρέπει να είναι ένα άτομο, αλλά μία υπεύθυνη εταιρεία. Όπως ανέφερε: «Είναι μονοκαλλιέργεια ο τουρισμός, καλώς ή κακώς. Ενώ υπάρχει εξωστρέφεια υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα αυτό του κορεσμού του ίδιου του προορισμού. Το τί θα γίνει θέλει στόχευση, στρατηγικό σχεδιασμό, υποδομές, να σχεδιαστούν και να ωριμάσουν έτσι ώστε όλα τα μηνύματα που έρχονται από τον τουρισμό και έρχονται καλά μηνύματα, να ικανοποιηθούν όπως πρέπει. Ο DMO είχε ξεκινήσει από πολύ νωρίς. Η ένστασή μας είναι να μην το αναλάβει ένα άτομο. Θα πρέπει να το αναλάβει μετά από διαγωνιστική διαδικασία μια εταιρεία με συγκεκριμένους επιστήμονες, με ομάδα ανθρώπων που θα μπορεί να το «τρέξει». Διατηρούμε επιφυλάξεις ως προς την ωριμότητα και ως προς το πώς θα «τρέξει» αυτό. Διατηρούμε επιφυλάξεις ως προς τη δέσμευση των χρημάτων και θέλουμε να ξεκολλήσει από την απραξία ο DMO με όρους διαφάνειας». Ο κ. Μαλάς απάντησε στην κ. Κουτσαλεδάκη ότι το DMO δεν μπορεί να το «τρέξει» μόνο ένα άτομο, αλλά θα πρόκειται για μία εταιρεία, η οποία θα παρέχει αυτήν την υπηρεσία.
O επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Μανούσος Μανουσογιάννης, αναφερόμενος στις ευρύτερες παθογένειες του τουρισμού και σε μία λογική εσωστρέφειας που ακολουθείται πλέον, καταψήφισε τον προϋπολογισμό: «Μας ενδιαφέρει και η προβολή του τόπου και η τουριστική κίνηση. Όμως η στάση του κράτους γύρω από τον τουρισμό είναι απαράδεκτη. Εμείς λέμε αυτοί που «αρμέγουν την αγελάδα», αυτοί να την ταΐζουν. Εμείς βλέπουμε τον τουρισμού πριν από όλα, σαν κοινωνική ανάγκη, σαν δικαίωμα για ανάπαυση, ανανέωση δυνάμενων των εργαζόμενων, για επικοινωνία, για πολιτιστική εξύψωση και ως κλάδο της οικονομίας να αναπτύσσεται ισόρροπα με τους άλλους κάδους. Η μονομέρεια είναι καταστροφική. Εμείς, λοιπόν, τέτοιο τουρισμό θέλουμε και αυτός θα πρέπει να οικοδομηθεί, να λειτουργεί προς όφελος των εργαζομένων».
«Από τα 273.950 ευρώ, ξοδέψαμε τα 28.194»
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης έγινε και ο απολογισμός του Τμήματος Τουρισμού για το 2024. Όπως είπε ο κ. Γασπαράκης, σχεδόν το ένα δέκατο του συνολικού ποσού που είχε δεσμευτεί από τον προϋπολογισμό του 2024 ξόδεψε η επιτροπή τουρισμού του δήμου Ρεθύμνης: «Θεωρώ ότι το Τμήμα Τουρισμού δούλεψε όσο περισσότερο μπορούσε οργανικά, δηλαδή χωρίς να πληρώνει για να καταφέρνει αποτελέσματα. Αυτό το βλέπουμε από τα έξοδα, όπου παρότι είχαμε έναν προϋπολογισμό περίπου στα 270.000 χρησιμοποιούμε μόνο τα 28.000 ευρώ. Είμαστε ένα πάρα πολύ φειδωλό τμήμα, το οποίο ενώ ο Δήμος μας είναι ένας καθαρά τουριστικός Δήμος, δείχνει τη φιλοσοφία του τμήματος, σεβόμενοι όλοι τα δημόσια χρήματα, παραπάνω ακόμα και από δικά μας».
Μεγάλη βαρύτητα δόθηκε στα info points, αλλά και στην ενίσχυση της τουριστικής ιστοσελίδας του Δήμου. Ο κ. Γασπαράκης συμπλήρωσε: «Θεσαμε σε λειτουργία τα info points, ενώ δεν λειτουργούσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα, όχι μόνο τα λειτουργήσαμε, αλλά από τις 8 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ τέθηκαν σε λειτουργία με άτομα τα οποία ήταν κατάλληλα για εκείνες τις θέσεις, μιλώντας πολλές γλώσσες και έχοντας μεγάλη εμπειρία στον τουρισμό. Κρατήσαμε στατιστικά αποτελέσματα από τα info points, δίδοντας ερωτηματολόγια και καταγράφοντας τον λόγο για τον οποίο ο κάθε επισκέπτης επισκεπτόταν το info point. Επίσης, στελεχώσαμε το info point με διαδραστικούς πίνακες, με τη βοήθεια του τμήματος προγραμματισμού, οι οποίοι βοήθησαν στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών, προσφέροντας οποιαδήποτε πληροφορία άμεσα, προωθώντας επίσης και το τουριστικό σάιτ του Δήμου μας, το rethymno guide»
Σχεδόν 150.000 επισκέπτες συνολικά καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν συγκέντρωσαν τα info points, ενώ όπως τόνισε ο κ. Γασπαράκης, οι εκδηλώσεις προώθησης του τουρισμού, που διοργανώθηκαν είχαν μεγάλη επιτυχία, όπως είπε.
Αναφορικά με τους στόχους της νέας χρονιάς, ο κ. Γασπαράκης σημείωσε: «Το καινούργιο πλάνο πατάει πάνω στο παλαιότερο για να φέρουμε εις πέρας ό,τι γινόταν και πριν, να μην παραλείψουμε κάτι. Να δημιουργηθεί, να θεσμοθετηθεί ο DMO, να γίνει η ανάθεση. Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Επιπλέον, οι εκδηλώσεις οι οποίες είχαν γίνει, να διεξαχθούν με ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, πιο στοχευμένες εκθέσεις και μεγαλύτερη αξιοποίηση της επιτροπής τουρισμού»
Ο προϋπολογισμός του δήμου για την τουριστική προβολή
Αμοιβές μεταφραστών: 3.000,00€
Δημιουργία πρωτογενούς ψηφιακού υλικού – συγγραφή κειμένων: 5.000,00€
Ανάθεση υπηρεσίας για δημιουργία μακετών για τουριστική προβολή: 5.000,00€
Κατασκευή ταμπελών και επιγραφών για τα κτήρια του Τμήματος Τουρισμού: 5.000,00€
Δαπάνη συντήρησης των κέντρων πληροφόρησης επισκεπτών: 10.000,00€
Έξοδα μεταφοράς αγαθών φορτοεκφορτωτικά: 500,00€
Έξοδα ενημέρωσης και προβολής δραστηριοτήτων του Δήμου: 10.000,00€
Δημιουργία Τουριστικής ηλεκτρονικής προβολής: 15.000,00€
Δαπάνες για online προβολή και social media: 10.000,00€
Δαπάνες για τις εκδηλώσεις του Τμήματος Τουρισμού: 15.000,00€
Δαπάνες εκθέσεων στο εσωτερικό και στο εξωτερικό: 30.000,00€
Οργάνωση προγραμμάτων φιλοξενίας – Fam Trips & Road Shows: 5.000,00€
Προμήθεια προωθητικού υλικού τουριστικής προβολής και δημοσίων σχέσεων: 2.000,00€
Συμμετοχές σε συνέδρια συναντήσεις και διαλέξεις: 1.000,00€
Διοργάνωση συνεδρίου με θέμα τον Τουρισμό: 1.000,00€
Πιστοποίηση του δήμου Ρεθύμνης ως τουριστικός προορισμός φιλικός προς το ποδήλατο (Bike Friendly Destination): 8.000,00€
Προμήθεια φωτογραφικού υλικού: 5.000,00€
Προμήθεια κινηματογραφικού υλικού: 30.000,00€
Προγραμματική σύμβαση με την αναπτυξιακή «Ριθυ» για ενιαίο φορέα στήριξης της τουριστικής δραστηριότητας δήμου Ρεθύμνης: 100.000,00€
Προμήθεια εξοπλισμού για τα περίπτερα τουριστικής προβολής – info kiosk: 1.500,00€
Προμήθεια Διαδραστικών σταθμών πληροφόρησης (ηλεκτρονικός Πολύτροπος Χάρτης, Διαδραστικά Έντυπα κ.λπ.) για τα Info Points: 1.000,00€
Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων αιρετών του Τμήματος Τουρισμού: 10.000,00€
Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων υπαλλήλων του Τμήματος Τουρισμού: 15.000,00€
Σύνολο: 288.000,00€