Περιλαμβάνεται στο αντιπλημμυρικό έργο που αφορά στην οριοθέτηση και διευθέτηση των ρεμάτων σε Αρκαδιώτη και Αρσανιώτη ποταμό
Την ασφαλή προσβασιμότητα οδηγών και πεζών στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης στοχεύει να εξασφαλίσει η μελέτη σύνδεσης της παλαιάς και νέας εθνικής οδού στην περιοχή Σφακάκι – Σταυρωμένου, δίδοντας λύση σε ένα κρίσιμο ζήτημα που απασχολεί εκατοντάδες κατοίκους, ειδικά τη χειμερινή περίοδο όταν καταγράφονται πλημμυρικά φαινόμενα οπότε και οι ιρλανδικές διαβάσεις που υπάρχουν στην περιοχή κλείνουν.
Πρόκειται για ένα θέμα που άπτεται της οδικής ασφάλειας και η αναγκαιότητά του προέκυψε μετά τις καταστροφές από θεομηνίες που σημειώθηκαν στον νομό το 2019 και το 2020 αλλά και από τη μελέτη που είναι σε φάση ολοκλήρωσης και αφορά στη θωράκιση της περιοχής του ανατολικού Ρεθύμνου και της οριοθέτησης των ρεμάτων στον Αρκαδιώτη και τον Αρσανιώτη ποταμό.
Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.», η προϊστάμενη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΠΕΡ Ελένη Ρανουτσάκη, το κομμάτι της μελέτης για τα έργα που αφορούν στους δυο ποταμούς έχει ολοκληρωθεί, ωστόσο κρίθηκε αναγκαία η προϋπόθεση και το έργο που αφορά στην παραπάνω μελέτη σύνδεσης του ΒΟΑΚ με την περιοχή Σταυρωμένου – Σφακάκι για να γίνει ενιαίο και άρτιο το έργο εξασφαλίζοντας παράλληλα με την αντιπλημμυρική θωράκιση και όλες τις προϋποθέσεις οδικής ασφάλειας. Η συγκεκριμένη μελέτη με προϋπολογισμό 88.189 ευρώ δημοπρατήθηκε και έχει ανάδοχο και πολύ σύντομα όπως πρόσθεσε θα ξεκινήσει. «Η μελέτη αυτή της σύνδεσης των περιοχών Σφακάκι – Σταυρωμένου με τον ΒΟΑΚ έχει να κάνει με τις μελέτες αντιπλημμυρικών έργων και η ανάγκη της προέκυψε για να συνδεθούν τα αντιπλημμυρικά έργα – οι προσβάσεις τους, με την παλιά και τη νέα εθνική οδό, να λύσει δηλαδή το πρόβλημα της ταυτόχρονης ύπαρξης δρόμου και ποταμού. Σήμερα ο Αρσανιώτης ποταμός και ο Αρκαδιώτης ποταμός περνάνε μέσα από τους παράλληλους του ΒΟΑΚ. Αυτό έπρεπε να λυθεί και για αυτό θα γίνει αυτή η μελέτη για να υπάρχει πρόσβαση προς τον ΒΟΑΚ χωρίς ιρλανδική διάβαση. Καταργείται η ιρλανδική διάβαση και θα κατασκευαστούν κόμβοι πρόσβασης στην παλιά και νέα εθνική οδό. Το έργο αυτό θα είναι ενιαίο με τα αντιπλημμυρικά έργα, γιατί η ανάγκη αυτής της μελέτης προέκυψε λόγω των αντιπλημμυρικών έργων, δεν μπορεί ο ποταμός να χρησιμοποιείται ως δρόμος. Το έργο κάθε ποταμού θα είναι διαφορετικό αλλά το δικό μας έργο με το αντιπλημμυρικό θα είναι ως ένα» είπε.
Οι μελέτες για την οριοθέτηση διευθέτηση του Αρσανιώτη και του Αρκαδιώτη ποταμού
Υπενθυμίζεται ότι οι μελέτες για τους δυο ποταμούς (Αρσανιώτη και Αρκαδιώτη) οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί και εκκρεμούν οι εγκρίσεις από τη διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της ΠΕΡ έχουν ως εξής:
- Μελέτη οριοθέτησης με έργα διευθέτησης ρέματος Αρκαδιώτη δήμου Ρεθύμνης προϋπολογισμού: 1.237.536,66€
H μελέτη αφορά στα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης κατά μήκος του ρέματος Αρκαδιώτη, από την εκβολή και σε μήκος ~1,8km.
Η επιλογή μελέτης του Αρκαδιώτη έγκειται στη μεγάλη περιβαλλοντική και οικονομική σπουδαιότητα, άλλα και στη μεγάλη επικινδυνότητά του, λόγω τόσο της διέλευσης μέσα από τον οικισμό Σταυρωμένο και της εγγύτητάς του με κατοικημένες περιοχές.
H μελέτη αφορά στα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης κατά μήκος του ρέματος Αρκαδιώτη, από την εκβολή και σε μήκος ~1,850m.
- Μελέτη οριοθέτησης με έργα διευθέτησης ρέματος Αρσανίου δήμου Ρεθύμνης προϋπολογισμού: 944.436,52€
H μελέτη αφορά σε μήκος 1500 μέτρα (η οριοθέτηση) και 700 μέτρα στα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης κατά μήκος του ρέματος Αρσανίου, από την εκβολή μέχρι το νότιο όριο του οικισμού Σφακάκι.
Παράλληλα, με τους δυο ποταμούς στο στάδιο των εγκρίσεων είναι ακόμα οι μελέτες αντιπλημμυρικής προστασίας για:
- Mελέτη οριοθέτησης με έργα διευθέτησης ρέματος Πλατανιά δήμου Ρεθύμνης προϋπολογισμού: 2.406.343,23€
H μελέτη αφορά στα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης στην ευρύτερη περιοχή εκβολής του ρέματος Πλατανιά. Στη μελέτη περιλαμβάνονται ο κάτω ρους του κεντρικού ρέματος Πλατανιά για μήκος 2.1 χλμ. και το συμβάλλον σε αυτό ρέμα του Αγίου Μάρκου για μήκος 850 μέτρα.
Συγκεκριμένα στο αντικείμενο της μελέτης περιλαμβάνονται:
- Η διευθέτηση του ρέματος Πλατανιά για μήκος περίπου 2.1 χλμ. μέχρι τις εκβολές του στη θάλασσα.
- Η κατασκευή αναβαθμού – παγίδας φερτών στην κοίτη του ρέματος Πλατανιά σε κατάλληλη θέση ανάντη του προς διευθέτηση τμήματος.
- Η διευθέτηση του ρέματος Αγίου Μάρκου για μήκος περίπου 850 μέτρα μέχρι την συμβολή του στο κεντρικό ρέμα του Πλατανιά.
- Μελέτη οριοθέτησης με έργα διευθέτησης ρέματος Ξεριά Πηγιανού δήμου Ρεθύμνης προϋπολογισμού: 1.996.745,64€
H μελέτη αφορά στα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διευθέτησης κατά μήκος του ρέματος Ξεριά Πηγιανού, από την εκβολή μέχρι το ύψος του οικισμού του Αγ. Δημητρίου.
Συγκεκριμένα στο αντικείμενο της μελέτης περιλαμβάνονται:
- Η διευθέτηση του ρέματος Ξεριά Πηγιανού σε συνολικό μήκος 3.750 χλμ. μέχρι τις εκβολές του στη θάλασσα.
- Η κατασκευή αναβαθμού – παγίδας φερτών στην κοίτη του ρέματος Ξεριά Πηγιανού σε κατάλληλη θέση ανάντη του προς διευθέτηση τμήματος.
Οι μελέτες αυτές συνολικού προϋπολογισμού 6.585.060 ευρώ, όπως άλλωστε έχει δηλώσει η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή, για την Π.Ε Ρεθύμνου είναι ζωτικής σημασίας η υλοποίηση των έργων για την αντιπλημμυρική θωράκιση του νομού.