-
Η διαδήλωση ως πολιτισμική παραγωγή μέσα από τις φωτογραφίες του αρχείου του Γάλλου ανθρωπολόγου Serge Collet
Το Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης και ο Δήμος Ρεθύμνης σε συνεργασία με το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, διοργανώνουν την έκθεση «Μνήμες του Δρόμου: Η διαδήλωση ως πολιτισμική παραγωγή» μέσα από τις φωτογραφίες του αρχείου του Serge Collet.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 23 Μαΐου, ώρα 20:00, στο Σπίτι Πολιτισμού.
Ο Serge Collet (1950-2016) ήταν Γάλλος εθνολόγος, ο οποίος το 1978 ίδρυσε την ομάδα Μνήμη (Mnémé), μια ανεξάρτητη ερευνητική πρωτοβουλία στην οποία συμμετείχαν οι José Cordon, Yvette Izabel -στην οποία οφείλουμε τις φωτογραφίες της έκθεσης- και Marcel Scheer. Η ομάδα Μνήμη αφιερώθηκε στη συστηματική καταγραφή, ταξινόμηση και μελέτη των διαδηλώσεων που έλαβαν χώρα στην ευρύτερη περιοχή του Παρισιού στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές αυτής του 1980, παράγοντας ένα εκτενές και ανεκμετάλλευτο ακόμη αρχείο.
Η έκθεση συμπεριλαμβάνει ανέκδοτο υλικό, τόσο φωτογραφικό, όσο και έντυπα τεκμήρια και ηχητικές καταγραφές, από το αρχείο του Γάλλου ανθρωπολόγου, το οποίο, μετά το θάνατό του, έχει περιέλθει από δωρεά της συζύγου του Barbara Collet προς το Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Το θέμα της έκθεσης είναι η ανθρωπολογική καταγραφή των διαδηλώσεων που έλαβαν χώρα στο Παρίσι τη δεκαετία του 1970 και πιο συγκεκριμένα της πορείας στο Παρίσι των εργατών της χαλυβουργικής βιομηχανίας, στις 23 Μαρτίου 1979 και εξερευνά τις σχέσεις μεταξύ εικόνας και σώματος, φωτογραφίας και γνώσης, αρχείου και συλλογικής μνήμης.
Οπτικότητα και σωματικότητα καθορίζουν τους δύο κύριους άξονες της έκθεσης: η διαδήλωση ως θέαμα και ως ενσώματη γλώσσα.
Σκοπός της έκθεσης είναι η διάχυση της εν λόγω έρευνας σε ένα ευρύτερο κοινό καθώς και των ζητημάτων που έθετε. Επίσης η κοινοποίηση ενός ανεκμετάλλευτου ακόμα υλικού και η αναζήτηση τρόπων αξιοποίησής του στη σύγχρονη κατάσταση.
Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά-αγγλικά). Εκτός από το φωτογραφικό υλικό που έχει επιλεγεί για την έκθεση, περιλαμβάνει κείμενα των: Βαγγέλη Αθανασόπουλου, Άρη Τσαντηρόπουλου και Θωμά Συμεωνίδη.
Διάρκεια έκθεσης: 24 Μαΐου – 14 Ιουνίου 2023
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Σάββατο (Κυριακή κλειστά), 10:00 – 14:00 και 18:00 – 21:00
Το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή και η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης
Το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή ιδρύθηκε από την Έφη Μιχελή το 1979. Σκοπός του Ιδρύματος είναι η μελέτη, προαγωγή και διάδοση της αισθητικής και της φιλοσοφίας της τέχνης.
Ο σκοπός αυτός επιτυγχάνεται με διάφορα μέσα, όπως: οργάνωση συνεδρίων, σεμιναρίων, διαλέξεων και καλλιτεχνικών εκθέσεων, επιστημονικές εκδόσεις, και τη λειτουργία της Θέσης Μιχελή στο Πανεπιστήμιο Κρήτης για τη διδασκαλία της Αισθητικής.
Ο Παναγιώτης Α. Μιχελής (1903-1969), αρχιτέκτων, θεωρητικός της αρχιτεκτονικής και φιλόσοφος της τέχνης, γεννήθηκε στην Πάτρα. Αποφοίτησε το 1926 από την Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου της Δρέσδης. Διετέλεσε τακτικός καθηγητής της Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Ρυθμολογίας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (1941-1969).
Ο Μιχελής υπήρξε ένας από τους πρώτους Έλληνες αρχιτέκτονες υπέρμαχους της μοντέρνας αρχιτεκτονικής και τέχνης, με πλούσιο θεωρητικό έργο, που αναγνωρίστηκε διεθνώς. Υπήρξε ο ιδρυτής και πρώτος Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής και οργάνωσε το Δ’ Διεθνές Συνέδριο Αισθητικής το 1960 στην Αθήνα.
Ο Μιχελής προσπάθησε με το έργο του να ερμηνεύσει και να διαφωτίσει τη βυζαντινή αλλά και την αρχαία ελληνική τέχνη καθώς και τη νεότερη λαϊκή αρχιτεκτονική μας παράδοση. Συνέβαλε σημαντικά στη διαμόρφωση των θεωρητικών βάσεων και της αισθητικής της σύγχρονης αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.
Η Έφη Μιχελή (Αθήνα, 1906-1984), ναΐφ ζωγράφος, σύζυγος του Παναγιώτη Μιχελή, γεννήθηκε στην Αθήνα.
Εμφανίστηκε στον καλλιτεχνικό χώρο το 1952. Πήρε μέρος σε όλες τις Πανελλήνιες Εκθέσεις από το 1952 έως και το 1973, καθώς και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Μέλος πολλών καλλιτεχνικών σωματείων, υπήρξε πρωτεργάτις της σύστασης της Διεθνούς Γυναικείας Μορφωτικής Ομοσπονδίας (Fédération Internationale Culturelle Féminine), της οποίας εξελέγη το 1980 Πρόεδρος. Εργάστηκε με ιδιαίτερο ζήλο για τη συγκρότηση του Τμήματος Ελλάδος της Ομοσπονδίας, του οποίου διετέλεσε Πρόεδρος (1974-1984). Υπήρξε επίσης δραστήριο μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής και της εκδοτικής επιτροπής του περιοδικού Χρονικά Αισθητικής.
Το 1979 ίδρυσε το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, του οποίου υπήρξε η πρώτη Πρόεδρος και κληροδότησε σ’ αυτό όλη την περιουσία της.
Η συνεργασία του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή με το Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, έχει την αρχή της στο έτος 1997 όταν το Ίδρυμα Μιχελή χρηματοδότησε τη «Θέση Μιχελή» για τη διδασκαλία της Αισθητικής και της Φιλοσοφίας Τέχνης στο πλαίσιο των μαθημάτων του Τομέα Φιλοσοφίας. Η πρωτοβουλία αυτή υπήρξε πρωτοποριακή στον Ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο, διότι μετέφερε στην Ελλάδα το θεσμό της χορηγούμενης Έδρας (endowed Chair) και κατέστησε δυνατή την πρόσκληση διαπρεπών επιστημόνων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως της Γεωργίας Αποστολοπούλου, του Αλέξανδρου-Φοίβου Μουρελάτου, του Λίνου Μπενάκη,του Παύλου χριστοδουλίδη, του John glucker κ.ά.
Επιπλέον μέσω του θεσμού αυτού δόθηκε η ευκαιρία και σε νέους φερέλπιδες ερευνητές να διδάξουν και να παρουσιάσουν το έργο τους στους φοιτητές και στις φοιτήτριες του Τμήματος. Η συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχελή εδραιώθηκε τις επόμενες δεκαετίες και επεκτάθηκε στη χορηγία υποτροφιών για μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό καθώς και τη συνδιοργάνωση επιστημονικών συνεδρίων, καλλιτεχνικών εκθέσεων και εκδόσεων.
Σε αναγνώριση της προσφοράς του Ιδρύματος προς το Πανεπιστήμιο Κρήτης η κεντρική αίθουσα συνεδριάσεων του Τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών ονομάστηκε «Αίθουσα Παναγιώτη Μιχελή».