Να μην προχωρήσουν οι προτεινόμενες συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία της Κρήτης ζητούν βουλευτές του ΚΚΕ. Ειδικότερα στην ερώτηση που υπογράφουν οι Μανόλης Συντυχάκης, Γιάννης Δελής και Μαρία Κομνηνάκα, αναφέρεται: «Δικαιολογημένες αντιδράσεις από σωματεία εκπαιδευτικών, ενώσεις και συλλόγους Γονέων και άλλους φορείς στην Κρήτη έχει προκαλέσει η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για νέο κύμα συγχωνεύσεων τμημάτων, με δεκάδες να είναι τα συγχωνευόμενα σχολικά τμήματα και στις τέσσερις Περιφερειακές Ενότητες του νησιού, όπως σε όλη τη χώρα, υποβαθμίζοντας παραπέρα τη μόρφωση των παιδιών των εργατικών – λαϊκών οικογενειών και δίνοντας ένα ακόμα ισχυρό πλήγμα στα εργασιακά δικαιώματα και τις θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών.
Υπενθυμίζεται ότι μετά τη δημοσίευση των εγκυκλίων του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας 76216/Δ2/8-7-24 και αριθμ. 80483/Δ1/15-7-2024, οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης καλούν τις διευθύνσεις των σχολείων (ακόμη και με προφορικές οδηγίες, όπως καταγγέλλουν τα εκπαιδευτικά Σωματεία) να μειώσουν τον αριθμό των τμημάτων, χωρίς καμία αναφορά στις πιθανές ειδικές παιδαγωγικές ανάγκες των μαθητών, τις γνωματεύσεις από το ΚΕΔΑΣΥ ή άλλες κοινωνικές παραμέτρους.
Οι οδηγίες αυτές – που έρχονται να προστεθούν στις ήδη συντελεσμένες υποβαθμίσεις σχολείων σε όλη την Κρήτη – παραβαίνουν ακόμα και την υπάρχουσα νομοθεσία, η οποία δεν προβλέπει πουθενά ότι σε σχολεία που λειτουργούν Τμήματα Ένταξης ή σε τάξεις που υπάρχει παράλληλη στήριξη μπορεί να παραβλέπεται η πρόβλεψη για μείωση του αριθμού των μαθητών.
Αντίστοιχες οδηγίες προωθούνται προς τις διευθύνσεις και τα σχολεία για τη δήλωση των κενών της παράλληλης στήριξης, στη λογική να υπάρχει μία θέση ανά τάξη – και ούτε καν ανά τμήμα – σε μία ουσιαστική παραβίαση κάθε παιδαγωγικής έννοια.
Αποτέλεσμα της εγκυκλίου είναι η ανάκληση αποφάσεων κατάτμησης τμημάτων, στα οποία φοιτούν μαθητές/τριες με διαγνωσμένες αναπηρίες ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες για το διδακτικό έτος 2024-2025. Με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο, τα παιδιά στερούνται το αυτονόητο δικαίωμά τους σε ισότιμη εκπαίδευση, που παίρνει υπόψη τις ανάγκες καθενός.
Παράλληλα, εκεί που δεν έβγαιναν οι αριθμοί προτάθηκε το απαράδεκτο μέτρο οι μαθητές να μετακινηθούν σε κοντινά σχολεία, από αυτά που ανήκουν. Πολλές οικογένειες θα βρεθούν έτσι αντιμέτωπες πλέον και με νέα ζητήματα, καθώς το αυτονόητο δικαίωμα του παιδιού να φοιτά στο σχολείο της γειτονιάς του αμφισβητείται ευθέως, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις μετακινήσεις και την ένταξη σε άλλο σχολικό περιβάλλον. Ακόμη και η αναστολή λειτουργίας νηπιαγωγείου προτάθηκε στα Χανιά.
Με βάση τα παραπάνω, επιχειρείται η δημιουργία τμημάτων με 25 μαθητές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ και στα Γυμνάσια και στα Λύκεια επιχειρείται συγκρότηση των τμημάτων με τα μέγιστα όρια μαθητών, όπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί.
Ενδεικτικά για τις συγχωνεύσεις στην Κρήτη και μόνο στα σχολεία της πρωτοβάθμιας, αναφέρουμε: 40 τμήματα στο Ηράκλειο, προσεγγίζουν τα 10 στο Ρέθυμνο, τουλάχιστον 10 στα Χανιά, 12 τμήματα στο Λασίθι. Δηλαδή περισσότερα από 70 τμήματα, ενώ με βάση τις καταγγελίες των εκπαιδευτικών αντίστοιχες συγχωνεύσεις ετοιμάζονται και στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Πρόκειται για την συνέχεια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής όλων των κυβερνήσεων, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, που θέλει τα σχολεία να λειτουργούν με ελάχιστους πόρους, σε γερασμένα ασυντήρητα σχολικά κτίρια, χωρίς έλεγχο για την αντισεισμική θωράκιση, με το ελάχιστο εκπαιδευτικό προσωπικό, με ελλείψεις σε βασικές ειδικότητες, ακόμα και για τη στελέχωση της απαραίτητης παράλληλης στήριξης και πλήρη ανυπαρξία υποστηρικτικού επιστημονικού δυναμικού (ψυχολόγοι, νοσηλευτές, κ.λπ.).
Όσο δε αφορά τους διορισμούς εκπαιδευτικών που εξαγγέλλει η κυβέρνηση είναι εμπαιγμός στον λαό, αφού την ίδια ώρα και με τέτοιες μεθόδους, επί της ουσίας μειώνει θέσεις εργασίας, μέσα από τη δημιουργία μεγάλων τμημάτων στα ανώτατα όρια, με 25, 27 και 30 μαθητές. Παράλληλα, είναι ξεκάθαρο ότι οι μόνιμοι διορισμοί, που – κάτω από την πίεση των αγώνων του εκπαιδευτικού κινήματος- έχουν ανακοινωθεί, αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των εκπαιδευτικών αναγκών, αφού τη σχολική χρονιά που μας πέρασε χρειάστηκαν πάνω από 52.500 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί για να καλύψουν τις ανάγκες των σχολείων.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. υπουργός, σε ποιες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση έτσι ώστε:
– Να μην προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις των τμημάτων στα σχολεία της Κρήτης και να μη μετακινηθούν μαθητές σε όμορο σχολείο.
– Να διατηρηθούν τα υπάρχοντα σχολεία με την οργανικότητα που έχουν, με 15 μαθητές ανά τμήμα στην Α/θμια, 20 μαθητές ανά τμήμα Γυμνασίου και Γενικής Παιδείας στο Λύκειο -15 ανά κατεύθυνση ΓΕΛ – 10 ανά εργαστήριο ΕΠΑΛ.
– Να εξασφαλιστούν για όλα τα σχολεία οι απαραίτητες προϋποθέσεις λειτουργίας τους με κριτήριο τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών (Άμεση κάλυψη όλων των κενών με αναπληρωτές σε μία μόνο φάση, πλήρη στελέχωσή τους με μόνιμο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, αύξηση της χρηματοδότησης, υλοποίηση των απαραίτητων έργων συντήρησης και επισκευών των σχολικών κτιρίων, της αντισεισμικής θωράκισή τους και ανέγερσης νέων σχολικών κτιρίων)».