Μέρος 2
Σε επιστολή που έστειλε η πρόεδρος της Κομισιόν στον εκκολαπτόμενο επίτροπο Κουμπίλιους, τονίσαμε στο πρώτο μέρος του άρθρου μας, 6 σημεία του ζητούμενου από τον Λιθουανό αυτόν που αναλαμβάνει ένα από τα βασικότερα, απ ότι διαφαίνεται χαρτοφυλάκια της νέας θητείας της Κομισιόν! Απομένουν αρκετά σημεία που θα αποτελέσουν τη σημερινή μας αναφορά. Σημειώνω όμως ότι για άλλη μια φορά η Ευρώπη σύσσωμη θα χάσει το τρένο των νέων τεχνολογιών, αφού θα στραφεί στα πολεμικά κελεύσματα των καταλοίπων άλλων εποχών που θα ξαναδώσουν το προβάδισμα (που δεν έχασαν ποτέ) στους Αμερικανούς φίλους, αλλά και στου Κινέζους που μπήκαν στο παιχνίδι όταν εμείς κοιμόμασταν! Για αυτό θα αναφερθούμε στο τρίτο μέρος της σειράς αυτών των σημειωμάτων.
Στην επιστολή της κυρίας προέδρου της Κομισιόν1 που δημοσιεύσαμε στο πρώτο μέρος, συνεχίζουμε με τα υπόλοιπα αιτήματα της από το νέο επίτροπο:
1. Να επιβλέπει την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής, με το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αμυντικής Βιομηχανίας. Η Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική και το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αμυντικής Βιομηχανίας είναι κεντρικές πρωτοβουλίες της ΕΕ για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής ικανότητας και ανεξαρτησίας. Ας δούμε αναλυτικά τι περιλαμβάνει η καθεμία: Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική Η Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική (European Defence Industrial Strategy – EDIS) στοχεύει στη διαμόρφωση μιας ανταγωνιστικής και ανεξάρτητης αμυντικής βιομηχανίας στην ΕΕ. Εστιάζει σε τέσσερις βασικούς άξονες:
2. Αυτονομία της ΕΕ: Προωθείται η μείωση της εξάρτησης από εξωτερικούς παράγοντες σε κρίσιμες τεχνολογίες και πρώτες ύλες, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη στρατηγική αυτονομία και ανθεκτικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού.
3. Ενίσχυση της βιομηχανικής βάσης: Στόχος είναι η στήριξη της αμυντικής βιομηχανίας των κρατών-μελών μέσω χρηματοδοτήσεων και υποδομών για έρευνα, ανάπτυξη και κατασκευή προηγμένων τεχνολογιών και εξοπλισμού.
4. Καινοτομία και τεχνολογία: Προωθείται η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η κυβερνοασφάλεια και τα αυτόνομα συστήματα, για τον εκσυγχρονισμό της ευρωπαϊκής άμυνας.
5. Συνεργασία και ενοποίηση: Η στρατηγική ενθαρρύνει τη διακρατική συνεργασία μέσω κοινών προγραμμάτων και εταιρικών σχημάτων μεταξύ κρατών-μελών, για την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και τη δημιουργία κοινών δυνατοτήτων.
6. Όσον αφορά το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αμυντικής Βιομηχανίας, (European Defence Industrial Development Programme – EDIDP) αυτό αποτελεί ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης της ΕΕ με σκοπό την ενίσχυση της βιομηχανικής και τεχνολογικής βάσης των κρατών-μελών στον τομέα της άμυνας. Το EDIDP υλοποιείται μέσω επιχορηγήσεων και συμπράξεων μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και περιλαμβάνει τα εξής:
7. Χρηματοδότηση έργων: Το πρόγραμμα χρηματοδοτεί έργα για την ανάπτυξη αμυντικού εξοπλισμού και τεχνολογιών, με στόχο τη μείωση του κόστους και την αύξηση της αποδοτικότητας μέσω κοινών υποδομών.
8. Υποστήριξη Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων: Το EDIDP προβλέπει την ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον αμυντικό τομέα, για να αυξήσει τη συμμετοχή τους σε έργα αμυντικής τεχνολογίας.
9. Διακρατική Συνεργασία: Το πρόγραμμα ενθαρρύνει τα κράτη-μέλη να συνεργάζονται σε διακρατικά προγράμματα, αξιοποιώντας τις κοινές δυνατότητες και εστιάζοντας σε καινοτόμες λύσεις που απαιτούν κοινή ανάπτυξη και χρήση.
10. Συμβατότητα με το NATO: Το EDIDP διασφαλίζει ότι η ανάπτυξη των τεχνολογιών και των δυνατοτήτων θα είναι συμβατή με τα πρότυπα και τις απαιτήσεις του NATO, ενισχύοντας έτσι τη διαλειτουργικότητα με τους συμμάχους της ΕΕ.
11. Στόχοι και Συνολικό Όφελος: Η Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική και το EDIDP επιδιώκουν να ενισχύσουν την αμυντική ικανότητα της ΕΕ, να μειώσουν την εξάρτησή της από τρίτες χώρες και να εδραιώσουν μια ισχυρή, κοινή ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία. Αυτό συνεπάγεται περισσότερη ασφάλεια, μείωση κόστους μέσω της οικονομίας κλίμακας και εμβάθυνση των δεσμών συνεργασίας μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών. Και επειδή τα χρήματα δε θα φθάνουν στην επιστολή της προέδρου της Κομισιόν, προτρέπει το νέο επίτροπο να ενισχύσει το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας για να επενδύσει περαιτέρω σε αμυντικές δυνατότητες υψηλής τεχνολογίας σε κρίσιμους τομείς, αλλά και να ενισχυθεί η Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία.
12. Να δώσει κίνητρα στις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στην άμυνα, ιδίως σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Άρα στο κάδρο μπαίνει και η ΕΤΕπ, η οποία παραδοσιακά ασχολούνταν και επένδυε σε ειρηνικά έργα ανάπτυξης υποδομών στην περιφέρεια και σε ορισμένους τομείς όπως η ενέργεια (με ιδιαίτερη μνεία στις ΑΠΕ).
13. Στα έργα που αναθέτει η πρόεδρος στον νέο επίτροπο είναι και
14. συνεισφορά στην αντιμετώπιση των ευπαθειών μας σε επιθέσεις στον κυβερνοχώρο και τις υβριδικές επιθέσεις,
15. Να συμβάλει στην ενίσχυση της εταιρικής σχέσης ΕΕ-ΝΑΤΟ, σε στενή συνεργασία με τον Ύπατο Εκπρόσωπο/Αντιπρόεδρο, όπως και στη διασφάλιση της συνεχούς εφαρμογής της Διαστημικής Στρατηγικής της ΕΕ για την Ασφάλεια και την Άμυνα, και να προωθήσει μια ισχυρή και καινοτόμο διαστημική βιομηχανία.
16. Να εστιάσει στην ανάπτυξη, και χρήση διαστημικών πόρων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος γεωσκόπησης Copernicus, των παγκόσμιων και περιφερειακών συστημάτων δορυφορικής πλοήγησης Galileo και EGNOS της ΕΕ και των δορυφόρων επικοινωνίας GOVSATCOM και IRIS». Για όλα αυτά η κυρία πρόεδρος ζητά από το νέο επίτροπο να επιδιώξει να προωθήσει την αποδοτικότητα του κόστους, την καινοτομία, τον ανταγωνισμό που βασίζεται στην αξία και μια αποτελεσματική εσωτερική αγορά για διαστημικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Στο επόμενο σημείωμά μας θα αναφερθούμε στα οικονομικά του εγχειρήματος της κυρίας προέδρου της Κομισιόν, γιατί αυτό θα είναι και ο συνδετικός κρίκος της όλης αναφοράς μας με τι θεωρούμε ότι θα ασχολείται ο συνετός αμερικάνικος και κινέζικος κόσμος όταν εμείς θα προσπαθούμε να αναπτύξουμε πολεμικές τεχνολογίες, ενώ όλοι οι άλλοι λαοί του κόσμου θα ψάχνουν να βρουν πως είναι δυνατή η βελτίωση του επιπέδου ζωής των ιθαγενών πολιτών τους.
1 https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/762437/EPRS_BRI(2024)762437_EN.pdf