Εξετάζουν το ενδεχόμενο σύναψης τοπικών κλαδικών συμβάσεων προσαρμοσμένων στις ανάγκες των τουριστικών περιοχών οι επαγγελματίες του Ρεθύμνου
Νέα δεδομένα σε τουρισμό και εστίαση φέρνει η ψηφιακή κάρτα εργασίας η οποία επίσημα τίθεται σε εφαρμογή από το Σάββατο 1 Μαρτίου. Μία κάρτα που επί της ουσίας έρχεται να βάλει τάξη στην εργασία σε δύο κλάδους όπου τα προβλήματα είναι πολλά και τα παράπονα και οι διαμαρτυρίας εδώ και πολλά χρόνια ακόμα περισσότερα αναφορικά κυρίως με την ανασφάλιστη εργασία και τις απλήρωτες υπερωρίες ακόμα περισσότερο. Το Ρέθυμνο ως μια κατεξοχήν τουριστική περιοχή όπου οι επιχειρήσεις του σε μεγάλο βαθμό εξαρτώνται από την εποχικότητα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου που ήδη συναντά αντιδράσεις από αρκετούς επαγγελματίες.
Οι επιχειρηματίες εστίασης και οι ξενοδόχοι καλούνται να έχουν εγκαταστήσει σε ένα κινητό ή τάμπλετ το ηλεκτρονικό σύστημα διασυνδεδεμένο με το ΕΡΓΑΝΗ, μέσα από το οποίο οι εργαζόμενοι τόσο την ώρα έναρξης όσο και την ώρα λήξης της εργασίας τους καλούνται να «χτυπάνε» την κάρτα επιβεβαιώνοντας και ενημερώνοντας ουσιαστικά για τον χρόνο εργασίας τους. Οι σημάνσεις αυτές αποστέλλονται αυτόματα στο Πληροφοριακό Σύστημα «Εργάνη». Η εφαρμογή καταγραφής χρόνου πρέπει να επικοινωνεί online με την εφαρμογή μισθοδοσίας για να διασφαλίζεται η σωστή αντιστοίχιση των στοιχείων.
Η ψηφιακή κάρτα φυσικά προϋποθέτει την ασφάλιση του εργαζομένου. Σε περίπτωση υπέρβασης του ωραρίου που προβλέπει η σύμβαση προβλέπεται πρόστιμο. Και μάλιστα τσουχτερό.
Η ευθύνη για την ορθή εφαρμογή και την ορθή χρήση της ψηφιακής κάρτας από τον εργαζόμενο, την τήρηση του ψηφιακά δηλωθέντος ωραρίου και της ενημέρωσης του ΕΡΓΑΝΗ και τυχόν κυρώσεις λόγω μη ορθής εφαρμογής βαρύνουν τον εργοδότη, κρίθηκε σκόπιμο και στα πλαίσια της καλής πίστης, να γίνονται αποδεκτά μέχρι τρία μονά χτυπήματα τον μήνα ανά εργαζόμενο, στην οποία περίπτωση, η σχετική διαπίστωση από την Επιθεώρηση Εργασίας, θα συνεπάγεται σύσταση και όχι επιβολή προστίμου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του σωματείου εστίασης και αναψυχής Ρεθύμνου, Μιχάλη Χάσικο, αν υπάρξουν βελτιώσεις σε κάποια ζητήματα που προς το παρόν δυσκολεύουν τους επαγγελματίες η ψηφιακή κάρτα θα αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλεία για τον εργοδότη και για τον εργαζόμενο: «Αυτό που αλλάζει με την ψηφιακή κάρτα εργασίας είναι ότι σταματάει πια να υπάρχει ανισορροπία και ότι όλες οι επιχειρήσεις θα έχουν στο εξής ίση αντιμετώπιση από το σύστημα».
Από τη άλλη, η ψηφιακή κάρτα εργασίας αναγκαστικά οδηγεί σε προσλήψεις προσωπικού προκειμένου να εφαρμόζεται κατά γράμμα η νομοθεσία και ιδίως στις περιπτώσεις των υπερωριών οι οποίες μάλλον κοστίζουν ακριβότερα από ότι οι επιπλέον προσλήψεις: «Σε έναν επιχειρηματία όπως είναι μέχρι στιγμής τα πράγματα, συμφέρει περισσότερο να προσλάβει νέους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης γιατί οι προσαυξήσεις είναι τεράστιες για τις υπερωρίες. Εμείς σαν σωματείο κάνουμε συνεχώς υπομνήματα στο αρμόδιο υπουργείο, επισημαίνοντάς τα πραγματικά προβλήματα και τις δυσκολίες του συστήματος. Το θετικό είναι ότι μας ακούνε και διορθώνουν σιγά – σιγά τα θέματα που προκύπτουν».
Όπως πρόσθεσε ο κ. Χάσικος, το ηλεκτρονικό σύστημα θα μπορεί αυτόματα να ανιχνεύει εάν υπάρχει κάποια «χτυπητή παράβαση» διευκρινίζοντας παράλληλα, ότι μικρές επιχειρήσεις δεν χρειάζεται να έχουν ένα υπάλληλο να ασχολείται αποκλειστικά με την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Ωστόσο, όπως σημείωσε, είναι μια αρμοδιότητα που χρειάζεται έναν υπεύθυνο άνθρωπο για να συντονίζει τους εργαζομένους οπότε χρειάζεται.
Εξετάζεται το ενδεχόμενο σύναψης τοπικής κλαδικής συμβάσης προσαρμοσμένη στις ανάγκες των τουριστικών περιοχών
Η Ρούλα Κοκκινάκη λογίστρια του Σωματείου Εστίασης και αναψυχής Ρεθύμνου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», τόνισε ότι σύμφωνα με τις οδηγίες που δόθηκαν στην πρόσφατη ενημερωτική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο από στελέχη του αρμόδιου υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, υπάρχει η δυνατότητα σύναψης μιας τοπικής κλαδικής συλλογικής συμβάσης εργασίας που να αφορά είτε το Ρέθυμνο είτε και όλη την Κρήτη. Η σύμβαση αυτή απαιτεί τις υπογραφές εργοδοτών και εργαζομένων. Αυτή όμως θα μπορούσε να λύσει τα χέρια, όπως εξηγεί, σε αρκετά προβλήματα και δυσλειτουργίες που υπάρχουν σήμερα, καθώς η σύμβαση αυτή θα διαμορφωθεί με όρους και προδιαγραφές τουριστικών περιοχών, όπως είναι το Ρέθυμνο, όπως εξήγησε.
Αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Κοκκινάκη: «Αυτή τη στιγμή η σύμβαση εργασίας για όλη τη χώρα ορίζει πενθήμερο, ως έχει δοθεί ελεύθερη η έκτη μέρα. Κατά την πρόσληψη, κάνουμε πάντα πενθήμερες οχτάωρες συμβάσεις και μετά ερχόμαστε κάθε βδομάδα και τροποποιούμε το ωράριο και δηλώνουμε έκτακτα την έκτη μέρα. Δηλαδή κάποιος μπορεί να δουλέψει από Δευτέρα έως Παρασκευή και το Σάββατο το δηλώνουμε μετά έκτακτο, σαν μεταβαλλόμενο ωράριο κάθε βδομάδα. Υπάρχει αυτή η δυνατότητα ήδη και μάλιστα η εστίαση μπορεί να το κάνει αυτό όλο τον χρόνο. Στην Κρήτη επειδή πάρα πολλές επιχειρήσεις λειτουργούν την τουριστική σεζόν – μιας και η κλαδική σύμβαση όλης της χώρας δεν αναγνωρίζει την τουριστική σεζόν – δίδεται η δυνατότητα να δημιουργηθεί μια σύμβαση που να ορίζει την εποχικότητα και έτσι να έχει κάποια άλλα χρονικά όρια εργασίας. Δηλαδή να μπορεί κάποιος να δουλεύει και την έκτη, ίσως και την έβδομη ημέρα».
Αυτό, όπως εξηγεί, μπορεί να λύσει προβλήματα που υπάρχουν σήμερα: «Επιπλέον, πολλές επιχειρήσεις έχουν πρόβλημα με τους εργαζόμενους στις κουζίνες και αυτό γιατί υπάρχει ένας περιορισμός για όσους ασχολούνται με την κουζίνα, για τους οποίους προβλέπεται συνεχόμενο ωράριο, ενώ έχουμε δει στην πραγματικότητα ότι οι περισσότεροι απασχολούνται με σπαστό ωράριο. Ένας τέτοιος όρος θα μπορούσε να μπει στην τοπική κλαδική σύμβαση που είναι κάτι ευνοϊκό. Μέχρι τώρα υπήρχε δυνατότητα στο Εργάνη να δηλώσεις σπαστό. Ένας που δουλεύει στον μπουφέ στην κρύα κουζίνα που είναι εκτός χώρου κουζίνας μπορεί να δουλεύει σπαστό. Ο μάγειρας, ο ψήστης, ο λαντζιέρης πρέπει να είναι συνεχόμενο το ωράριό τους. Στο σέρβις δεν έχουμε πρόβλημα, μπορούν να δουλεύουν και σπαστό. Απλώς το σέρβις έχει τα τεκμαρτά πού έχουν να κάνουνε με το ασφαλιστικό κομμάτι, με τον ΕΦΚΑ. Είναι κάτι που δεν μπορούμε να το μεταβάλλουμε εμείς. Είναι νόμος του κράτους και δεν αλλάζει. Όμως εμείς σε μια σύμβαση για την περιοχή μας ή για όλη την Κρήτη θα μπορούσε να μαζευτούν οι σύλλογοι εστίασης όλης της Κρήτης και να κάνουν μια σύμβαση με αναφορά σε όλο το νησί και να συμφωνήσουν σε συγκείμενές προϋποθέσεις που θα αφορούν τις τουριστικές περιοχές. Γιατί οι τοπικές κλαδικές συμβάσεις υπερισχύουν έναντι όλου του κράτους που αυτή τη στιγμή υπάρχει υποχρεωτική η κλαδική σύμβαση που αφορά σε όλη τη χώρα. Σίγουρα το να ξεκινήσει μια τέτοια διαπραγμάτευση δεν θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, γιατί δεν είναι εύκολο να συμφωνήσουν τα σωματεία των εργαζομένων και των εργοδοτών».
Καταλήγοντας η κ. Κοκκινάκη τόνισε ότι η χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας έχει δείξει εδώ και έναν χρόνο που τη χρησιμοποιούν σε άλλους κλάδους, ότι έχουν ανέβει τα ποσοστά πλήρους απασχόλησης. Ταυτόχρονα αυξάνεται και το κόστος για τις επιχειρήσεις.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η άποψη του αντιπρόεδρου του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Μπάμπη Μπιρλιράκη, ο οποίος διαπιστώνει κάποιες δυσκολίες στην πλήρη εφαρμογή του μέτρου, καθώς όπως λέει κάποιες προϋποθέσεις είναι δύσκολο στην πράξη να τεθούν σε ισχύ σε εποχικές επιχειρήσεις όπως τα ξενοδοχεία, την ώρα μάλιστα που ο ξενοδοχειακός κλάδος αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα με τις ελλείψεις προσωπικού. Μεταξύ άλλων βάση νόμου που είναι σε ισχύ εδώ και 30 περίπου χρόνια, τον οποίο ωστόσο φαίνεται πως οι περισσότεροι τον αγνοούν, μεταξύ κάθε βάρδιας πρέπει να υπάρχει ένας κενός χρόνος 11 ωρών: «Ένα ξενοδοχείο που έχει στο εστιατόριό του προσωπικό με σπαστά ωράρια, δηλαδή δουλεύει 7-11 το πρωί για να σερβίρει πρωινό και 6-10 για να σερβίρει βραδινό, από τις 10 μέχρι τις 7 το πρωί δεν μπορεί να δουλέψει ξανά ο σερβιτόρος, πρέπει να συμπληρώσει 11 ώρες, δηλαδή να πάει 9 για να έρθει ο σερβιτόρος, πρέπει να συμπληρώσει 11 ώρες ο σερβιτόρος για να ξαναδουλέψει. Υπάρχουν τέτοιες δυσκολίες και δυσκαμψίες, οι οποίες δημιουργούν στην παρούσα φάση περεταίρω προβλήματα. Η λύση θα ήταν ίσως να πάρουμε κι άλλο προσωπικό. Η ερώτηση σε αυτό είναι: που είναι αυτό το προσωπικό; Αναγγέλλουν τέτοιου είδους μέτρα σε μία δουλειά που από ό,τι λένε 60.000 θέσεις εργασίας είναι κενές αυτή τη στιγμή, δεν μπορούν να καλυφθούν».
Σε κάθε περίπτωση οι ξενοδόχοι προετοιμάζονται και έχουν συνδέσει το πρόγραμμα για την ψηφιακή κάρτα εργασίας: «Η εκτίμησή μου είναι ότι όλο αυτό γίνεται για την προστασία του προσωπικού και ίσως καλά το κάνουν και ίσως εκεί πρέπει να πάμε σιγά σιγά, γιατί ο ψηφιακός τρόπος είναι ένας σύγχρονος τρόπος ελέγχου των εργασιακών σχέσεων, αλλά από την άλλη μεριά ο τρόπος αυτός θα πρέπει να προσφέρει ένα καλό πλαίσιο συνεργασίας ανάμεσα στον εργαζόμενο και τον εργοδότη. Ο εργαζόμενος πλέον δεν είναι ο καταπιεσμένος εργαζόμενος που παίρνει όσα χρήματα του δίνουν και δεν μιλάει, αλλά πλέον έχει το πάνω χέρι στην εργασία, διότι ανά πάσα στιγμή σηκώνεται και φεύγει και πηγαίνει στην επόμενη δουλειά και ξέρει ότι την επόμενη μέρα θα έχει δουλειά, γιατί υπάρχει ανάγκη σε όλους τους τομείς, από το τμήμα καθαριότητας μέχρι το σέρβις και την υποδοχή και παντού. Η προστασία αφορά και τους δύο και κατά τη γνώμη μου το συγκεκριμένο σύστημα θα έπρεπε να δημιουργεί ένα πλαίσιο καλής λειτουργίας και καλής συνεργασίας ανάμεσα στους δύο, γιατί και ο εργαζόμενος θέλει να δουλέψει παραπάνω και μην είναι μπλοκαρισμένος σε μία τέτοια σχέση και η επιχείρηση μπορεί να κάνει τη δουλειά της και να είναι όσο πιο σωστή γίνεται απέναντι στον εργαζόμενο».