Τεράστια είναι τα προβλήματα που καταγράφονται στην εξέλιξη του έργου του αγιοβασιλειώτικου δρόμου, το οποίο σχεδιάστηκε για να διευκολύνει την μετακίνηση προς το νότιο Ρέθυμνο, αποτελώντας ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο και πρώτο κομμάτι του μεγαλόπνοου νότιου οδικού άξονα Κρήτης. Έχουν περάσει τεσσεράμισι χρόνια από τη μέρα που υπεγράφη η σύμβαση με τον ανάδοχο, τον Δεκέμβριο του 2019 έχοντας εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και συμβατική υποχρέωση του αναδόχου να παραδώσει το έργο σε τριάντα μήνες, ωστόσο παραμένει ακόμα σε εκκρεμότητα.
Μετά τα πάμπολλα προβλήματα που προέκυψαν όλο αυτό το διάστημα και είχαν να κάνουν με την πανδημία, με τον πόλεμο της Ουκρανίας και τις ανατιμήσεις των υλικών και κατ’ επέκταση τα προβλήματα του αναδόχου, με τεχνικά ζητήματα που είχαν να κάνουν με την πορεία της κατασκευής του έργου, ο προγραμματισμός ήταν το έργο να παραδοθεί σε χρήση μετά κόπων και βασάνων, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, με τον εργολάβο μάλιστα να καλείται να καταβάλλει ποινική ρήτρα για κάθε ημέρα εργασιών λόγω της τεράστιας καθυστέρησης.
Αυτό όμως και πάλι δεν συνέβη και μάλιστα, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα καταγραφεί εκ νέου καθυστερήσει με το διάστημα που απαιτείται για την ολοκλήρωσή του να είναι δυο μήνες. Και όλα αυτά στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, όπου η κίνηση στο συγκεκριμένο οδικό δίκτυο είναι καθημερινά αυξημένη από Έλληνες και ξένους επισκέπτες που κατευθύνονται στα νότια παράλια του νομού.
Αυτή τη φορά η ευθύνη της καθυστέρησης, όμως, δεν είναι στον εργολάβο και για το λόγο αυτό μάλιστα δεν θα κληθεί να πληρώνει στο εξής ποινική ρήτρα. Η καθυστέρηση όπως εξήγησε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου αφορά στις αντιδράσεις των κατοίκων και των επιχειρηματιών της περιοχής.
Ειδικότερα, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο απαιτείτο το κλείσιμο του δρόμου (αρμενιώτικος δρόμος) για δεκαπέντε ημέρες, για να μπορέσει ο εργολάβος να τελειώσει το έργο. Ωστόσο, οι διαμαρτυρίες ήταν πολλές από κατοίκους και επιχειρηματίες που δεν θα είχαν πρόσβαση στις περιουσίες, με αποτέλεσμα να ζητήσουν από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων εναλλακτική λύση.
Η λύση δόθηκε, όμως, ήταν και η πλέον χρονοβόρα, αφού απαιτούσε την κατασκευή βοηθητικού δρόμου για την εξέλιξη των εργασιών. Η κατασκευή του βοηθητικού δρόμου όμως απαιτούσε εγκρίσεις από την αρχαιολογία, μιας και το κομμάτι αυτό είναι κοντά στο ύψος του Υστερομινωικού Νεκροταφείου των Αρμένων. Παράλληλα, όπως πρόσθεσε η κα Ρανουτσάκη απαιτείτο μετακίνηση των δικτύων της ΔΕΗ κι όλα αυτά απαιτούσαν χρόνο, ενώ σε συνδυασμό με τις ημέρες του καύσωνα, όπου είναι σε ισχύ συγκεκριμένες ώρες εργασιών, οδηγούν σε νέες καθυστερήσεις.
Έτσι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το έργο θα συνεχιστεί, χωρίς να κλείσει ο δρόμος μεν, αλλά με τεράστιες καθυστερήσεις δε.
«Οι καταστηματάρχες των Αρμένων είχαν αρνηθεί να κλείσει ο δρόμος για 15 ημέρες -τόσο όσο χρειαζόταν να ολοκληρωθεί το έργο. Έτσι προχωρήσαμε στην εναλλακτική λύση που σημαίνει ότι πρέπει να κατασκευαστεί ένας βοηθητικός δρόμος για την εξυπηρέτηση των κατοίκων (παράλληλος). Αυτό πήρε χρόνο γιατί χρειάστηκε και έγκριση της Αρχαιολογίας και μεταφορά των στύλων της ΔΕΗ. Οι εργασίες αυτές απαιτούσαν χρόνο και ήταν σε εξέλιξη τις τελευταίες μέρες. Τώρα ολοκληρώνουμε τον βοηθητικό δρόμο και θα συνεχιστούν οι εργασίες του κυρίως έργου. Παράλληλα εδώ και μια εβδομάδα λόγω του καύσωνα και των υψηλών θερμοκρασιών είναι σε ισχύ μέτρα που προβλέπουν συγκεκριμένες ώρες εργασίας των μηχανημάτων υπό το φόβο εκδήλωσης φωτιάς. Όλα αυτά οδήγησαν σε καθυστερήσεις. Αυτή η αντίδραση των κατοίκων άλλαξε εντελώς τον προγραμματισμό και το χρονοδιάγραμμα του έργου. Τώρα απαιτούνται επιπλέον δυο μήνες εργασιών», ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η κα Ρανουτσάκη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Π.Ε.Ρ.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Σημειώνεται ότι το οδικό έργο Αρμένοι – Παλέ αποτελεί το πρώτο τμήμα του νότιου οδικού άξονα Κρήτης, που έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους 14,8 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) αφορά στην κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι.
Στο τμήμα Β, αφορά στη η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Το έργο όταν ολοκληρωθεί αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.