Επικοινωνιακή καμπάνια, ταυτόχρονα με την πολυαναμενόμενη άφιξη των καφέ κάδων, ετοιμάζει ο δήμος Ρεθύμνης. Η υπηρεσία Καθαριότητας «φουλάρει» τις μηχανές της για την εδραίωση κι ενίσχυση της φιλοσοφίας της ανακύκλωσης, προσπάθεια η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της περαιτέρω ανάπτυξης της (φιλο)περιβαλλοντικής συνείδησης στο μεγαλύτερο δυνατό τμήμα των δημοτών.
Το καλοκαίρι που (ημερολογιακά) αφήσαμε πίσω μας, ξέχωρα απ’ τα όποια προβλήματα και τις όποιες (αντικειμενικές) δυσκολίες προέκυψαν, κύλησε ομαλά. Το τουριστικό προϊόν ανέκαμψε δυναμικά: Με το να «βουλιάξει» ωστόσο από επισκέπτες το Ρέθυμνο, λογικό ήταν να δοκιμαστούν κι οι αντοχές του. Σύμφωνα με τα στοιχεία του αντιδημάρχου Καθαριότητας Δημήτρη Λελεδάκη, τα απορρίμματα αυξήθηκαν κατά 5% σε σχέση με το 2019 και γύρω στο 15-20% συγκριτικά με πέρυσι. Αύξηση της τάξεως του 5% κατεγράφη και στην ανακύκλωση. Μολαταύτα, η ανταπόκριση του κόσμου στον αγώνα για μία καθαρή πόλη κρίνεται ικανοποιητική απ’ τα αρμόδια στελέχη της δημοτικής αρχής.
«Πάντα, ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Εμείς, παρά τις δυσκολίες που είχαμε σε προσωπικό και μηχανολογικό εξοπλισμό, προσπαθήσαμε να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα» δηλώνει στα «Ρ.Ν.» ο κ. Λελεδάκης.
Πράγματι, όπως θα προσθέσει ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας του δήμου Ρεθύμνου, η υπηρεσία του είχε αποδυναμωθεί αισθητά το προηγούμενο διάστημα. «Είχαμε περίοδο covid, ας μην το ξεχνάμε αυτό, που σημαίνει ότι μπορεί να είχαμε από πέντε μέχρι δέκα υπαλλήλους μείον καθημερινά. Η υπηρεσία ζορίστηκε το προηγούμενο διάστημα: Αποφεύγαμε τις άδειες, κάποια πράγματα τα μαζέψαμε για να βγουν οι βάρδιες. Διότι, ένα απορριμματοφόρο δεν μπορεί να βγει ούτε με ένα, ούτε με δύο ανθρώπους. Το πλήρωμα είναι τριμελές: Δύο συνοδοί κι ένας οδηγός. Αυτό είναι το στάνταρ. Οι εργαζόμενοί μας, όμως, έβαλαν πλάτη και ανταποκριθήκαμε στις ανάγκες. Βέβαια, θα μπορούσαμε να πάμε ακόμα καλύτερα» παραδέχεται και συνεχίζει: «Πήραμε προσωπικό 23 Αυγούστου. Αυτούς τους 26 υπαλλήλους έπρεπε και θα θέλαμε να τους έχουμε από τις αρχές Απριλίου. Είναι με οκτάμηνη σύμβαση στην υπηρεσία. Εμείς θα θέλαμε να είναι Απρίλιο με Οκτώβριο. Κάλλιο αργά, παρά ποτέ βέβαια, γιατί δεν παύει οι υπάλληλοι να έχουν δώσει όλες τους τις δυνάμεις για να ανταπεξέλθει η υπηρεσία σωστά. Και τώρα που ήρθε το νέο προσωπικό, προσπαθούμε να βελτιώσουμε τα πράγματα, να πάμε ακόμα καλύτερα, ώστε να δοθούν ρεπό και άδειες».
Ήταν τόσο πιεστικές οι συνθήκες, ανά διαστήματα το καλοκαίρι που μας πέρασε, που ακόμα και τα δρομολόγια του απορριμματοφόρου πήγαιναν… πίσω. Το όχημα που ήταν να βγει για το δρομολόγιό του, καθυστερούσε. «Ο κόσμος το καταλάβαινε αμέσως και μας έπαιρνε τηλέφωνο. Αλλά παρά τις δυσκολίες, η υπηρεσία ανταποκρίθηκε» θα επαναλάβει ο κ. Λελεδάκης.
Καφέ κάδοι, πράσινο αποτύπωμα
Ο ίδιος και οι συνεργάτες του μετρούν αντίστροφα για την έλευση των καφέ κάδων των βιοαποβλήτων.
«Εάν δεν λειτουργήσει το εργοστάσιο στο Αμάρι, δεν θα μπορούμε να κάνουμε κάτι εμείς» διευκρινίζει ο κ. Λελεδάκης. Αυτό υπολογίζεται να γίνει εντός του 2023. «Ανάδοχος υπάρχει και για τους κάδους και για τα απορριμματοφόρα: Γιατί ο δήμος Ρεθύμνου θα προμηθευτεί δύο απορριμματοφόρα για να μαζεύει τους καφέ κάδους. Το ένα απορριμματοφόρο θα είναι ταυτόχρονα και πλυντήριο. Δηλαδή, θα αδειάζει και θα πλένει συγχρόνως τον κάδο».
Ο δήμος Ρεθύμνης θα έχει στη διάθεσή του τριών ειδών καφέ κάδους:
-160- των 140 λίτρων
-100- των 1.100 λίτρων και
-1.200 τεμάχια των 10 λίτρων που θα μοιραστούν σε οικίες.
Θα καλύπτουν το 75% του πληθυσμού του Ρεθύμνου. «Θα βρίσκονται εκεί όπου υπάρχει πολύς κόσμος: μέσα στην πόλη, στο Ατσιπόπουλο που είναι πολυπληθής περιοχή, στον Αδελιανό – Πηγιανό Κάμπο μέχρι και τον Σταυρωμένο» εξηγεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.
«Ο στόχος μας είναι να μειωθούν κατά 40% τα απορρίμματα που μπαίνουν στον πράσινο κάδο. Έτσι, θα πηγαίνουν λιγότερα για ταφή. Συνεπώς, θα πληρώνουμε λιγότερο τέλος ταφής».
Οι καφέ κάδοι πρόκειται ν’ αφήσουν θετικό αποτύπωμα και στο περιβάλλον και στην οικονομία, αφού από εφέτος το τέλος ταφής ανέβηκε στα 20 ευρώ (ο τόνος), ποσό το οποίο θα αυξάνεται κατά πέντε ευρώ κάθε χρόνο από τούδε και στο εξής.
«Είναι ένας τρόπος ανακύκλωσης ο καφέ κάδος. Χρειάζεται πολλή δουλειά όμως και συνεχής ενημέρωση προς τον κόσμο, για να εντάξουμε στη ζωή μας κι αυτή τη δραστηριότητα, προκειμένου να έχουμε ένα πιο καθαρό περιβάλλον. Χρειάζεται πολλή συνεργασία με τον κόσμο. Όσες δυνάμεις κι αν έχουμε, ό,τι κι αν κάνουμε, αν ο κόσμος δεν αγκαλιάσει αυτή την προσπάθεια, δεν θα δούμε το αποτέλεσμα που επιθυμούμε ως δημοτική αρχή κι ως υπηρεσία. Κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να βελτιώνονται τα πράγματα, καθημερινά. Όμως, για να υπάρχει το αποτέλεσμα που θέλουμε όλοι, πρέπει να είναι συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας όλοι οι δημότες» υπογραμμίζει ο κ. Λελεδάκης.
Η δημοτικής αρχή, μάλιστα, προτίθεται να ξεκινήσει εκτενή ενημερωτική καμπάνια με σποτ και διανομή φυλλαδίων, εξετάζοντας παράλληλα και τη διοργάνωση σχετικής ημερίδας.
«Συνεργαστείτε με την υπηρεσία», είναι το μήνυμα που θέλει να περάσει προς τους συνδημότες του ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας.
«Η πλειοψηφία των πολιτών συνεργάζεται. Κι αυτοί όμως που δεν ακολουθούν το καλό παράδειγμα των πολλών, καλό θα είναι να το κάνουν» θα παρατηρήσει.
Δεν παραβλέπει ότι διάφορες ασυνείδητες συμπεριφορές, όπως για παράδειγμα το να πετάμε ό,τι βρούμε κι ό,τι μας είναι άχρηστο έξω από τους κάδους, «γκρεμίζουν» ό,τι χτίζεται με πολύ κόπο.
«Αυτό είναι ένα πρόβλημα» τονίζει. «Ένας άνθρωπος μπορεί να προκαλέσει όλη αυτή τη ζημιά και να υπάρχει ένα άσχημο σημείο μέσα στην πόλη. Οι 100 (άνθρωποι) να λειτουργούν σωστά, ένας μπορεί να βρεθεί και να δημιουργήσει μία άσχημη εικόνα, επιβαρύνοντας το περιβάλλον!».
Απευθύνοντας έκκληση προς τους πολίτες, «Να συνεργάζονται με την υπηρεσία μας και να ακολουθούν τους κανόνες λειτουργίας μας», θα παρουσιάσει την πιο εύκολη λύση για όσες κι όσους θέλουν να ξεφορτωθούν ένα καναπέ, ένα στρώμα ή γενικότερα ένα ογκώδες αντικείμενο: «Τι πιο απλό να πάρουν στο 283105794, να συνεννοηθούν με την υπηρεσία, να πάμε εμείς να το πάρουμε από το σπίτι του, αντί να πάνε να το πετάξουν έξω από τους κάδους».
Αυτοί που δεν συμπεριφέρονται σωστά αποτελούν τη μειοψηφία, διαπιστώνει ο κ. Λελεδάκης. Ωστόσο, όπως θα προσθέσει: «Ένα άτομο μπορεί να χαλάσει την προσπάθεια που κάνουν οι πολλοί».
Η παλιά πόλη και το μπέρδεμα με τους κίτρινους κάδους
Σοβαρά θέματα προκύπτουν κατά καιρούς με τα καλαθάκια στην παλιά πόλη. «Και παλαιότερα προσπαθήσαμε, σε συνεννόηση με τον σύλλογο της παλιάς πόλης, και με τη δημοτική κοινότητα, να συνεργαστούμε, για το πού θα μπορούμε να τα τοποθετήσουμε – γιατί, οι επαγγελματίες δεν θέλουν καλαθάκια κοντά, δίπλα ή μπροστά στο κατάστημά τους» υποστηρίζει ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας.
«Μια ολόκληρη εμπορική ζώνη, όπως παραδείγματος χάριν η Αρκαδίου, είναι δυνατόν να έχει 4-5 καλαθάκια σε όλο το μήκος της;» αναρωτιέται. «Θα έπρεπε να έχει 20! Απλά δεν τα θέλει ο κόσμος, δεν μας αφήνουν να τα βάλουμε. Τα βάζουμε με το ζόρι και τις επόμενες μέρες τα εξαφανίζουν!»
Κάποιοι «ανεύθυνοι», καταγγέλλει ο κ. Λελεδάκης, «που μένουν σε σπίτια εκεί κοντά, τα χρησιμοποιούν σαν… κάδο απορριμμάτων: Που το καλαθάκι το μικρό δεν είναι για οικιακά απορρίμματα. Είναι για τον περιπατητή που θέλει να πετάξει το μπουκάλι του».
Καλαθάκια έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα διακριτικά σημεία, στις γωνίες επί της Αρκαδίου.
«Εμείς θα προσπαθήσουμε να ενισχύσουμε γενικότερα την παλιά πόλη με καλαθάκια που να ταιριάζουν με την ταυτότητα της περιοχής» δεσμεύεται ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.
Σύγχυση επικρατεί πολλές φορές και με τους κίτρινους κάδους: Ορισμένοι – πιθανότατα λόγω του κοινού χρώματος – μπερδεύουν εκείνους που είναι για το γυαλί με αυτούς που είναι για τα τηγανέλαια, και το ανάποδο.
«Ο κόσμος πρέπει να είναι προσεκτικός. Υπάρχει αυτοκόλλητο πάνω στον κάδο με την ανάλογη επιγραφή για να τους ξεχωρίζουμε» επισημαίνει ο κ. Λελεδάκης, εξηγώντας πώς λειτουργούν οι κάδοι για τα τηγανέλαια: «Βάζουμε το λάδι μέσα σε ένα πλαστικό μπουκάλι το αφήνουμε στον κάδο και φεύγουμε. Παλαιότερα, το λάδι το βάζαμε χύμα, το μισό έπεφτε έξω και η διαδικασία ήταν πιο χρονοβόρα – έπρεπε να περιμένεις, να αδειάσεις, να λερώσεις τον δρόμο και να φύγεις. Τώρα είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα. Βάζεις το πλαστικό μπουκάλι με το τηγανέλαιο μέσα στον κάδο και φεύγεις. Οι ειδικοί αυτοί κάδοι υπάρχουν σε διάφορα σημεία της πόλης. Υπάρχει μία εταιρεία που τα μαζεύει. Θεωρώ πώς πάμε καλά. Είναι και τα σχολεία μέσα – κι αυτά έχουν κάδους για τηγανέλαια. Οι επιχειρήσεις απευθύνονται απευθείας στον ιδιώτη για να δώσουν το τηγανέλαιο που έχουν. Οι κάδοι αυτοί έχουν αισθητήρες – είναι έξυπνοι. Όταν φτάσουν περίπου στο 80%, μας ενημερώνουν και δίνουμε εντολή στον ιδιώτη εργολάβο να πάει να τους αδειάσει. Είναι ένα πρωτοποριακό σύστημα για το οποίο έχουμε βραβευτεί».
Πρόοδος και στασιμότητα
Στο μεταξύ, προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες για το «Πράσινο Σημείο» του δήμου Ρεθύμνης, που θα λειτουργήσει στα Τρία Μοναστήρια, δίπλα από το νεκροταφείο.
«Έχουμε πάρει εγκρίσεις για τα περιβαλλοντικά, ενώ συνεργαζόμαστε και με τον ΕΣΔΑΚ» αναφέρει ο κ. Λελεδάκης. Όσο για τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, θα πει: «Ήταν να γίνει επίσης εκεί, αλλά μετά από πολλές αντιδράσεις έχει παγώσει το θέμα για το συγκεκριμένο σημείο. Ξέρουμε ότι θα βοηθήσει πάρα πολύ την υπηρεσία. Θα είναι πάρα πολύ ωφέλιμο για όλους μας. Ο δήμος αναζητεί νέα περιοχή. Προσπαθούμε».