Νέο ράλι… ανόδου στις τιμές των καυσίμων καταγράφεται τις τελευταίες δύο εβδομάδες, κόντρα στο ευοίωνο σκηνικό που είχε διαμορφωθεί μέχρι πριν λίγο καιρό, τρέφοντας φρούδες (όπως αποδείχθηκε) ελπίδες για βενζίνη ακόμη και κάτω από τα δύο ευρώ το λίτρο, κάποια στιγμή!
Όπως κατέβηκαν έτσι ξανανέβηκαν, ωστόσο, και η αμόλυβδη και το πετρέλαιο. Η καλή παρένθεση έκλεισε, καθώς παράγοντες της αγοράς δεν βλέπουν να μπαίνει, άμεσα τουλάχιστον, φρένο στις νέες αυξήσεις.
Στον νομό Ρεθύμνου, η βενζίνη κατά μέσο όρο κυμαίνεται από 2,09 ευρώ έως 2,13 ευρώ το λίτρο. Το πετρέλαιο κίνησης, από την άλλη, έπιασε τα 1,92 και τα 1,94 ευρώ το λίτρο, αντίστοιχα.
Βεβαίως, το πρώτο εικοσαήμερο του Αυγούστου ήταν αρκετά ικανοποιητικό από πλευράς κίνησης και κατανάλωσης, για τους πρατηριούχους. Τόσο οι ντόπιοι όσο και οι τουρίστες (Έλληνες και ξένοι), άφησαν χρήματα στα ταμεία των βενζινοπωλών, επιλέγοντας μεγάλους ανεφοδιασμούς για τα οχήματά τους, δείγμα και των ανάλογων μετακινήσεων εντός των ορίων του Ρεθύμνου, αλλά και των γειτονικών νομών.
«Αυτή την εβδομάδα και την προηγούμενη είχαμε μία σταδιακή αύξηση στα καύσιμα. Κάθε μέρα παίρνουν κι από λίγο πάνω. Αυτό οφείλεται στο ότι ανεβαίνει η διεθνής τιμή του βαρελιού συν τη διαφορά ευρώ δολαρίου – για πρώτη φορά είναι τόσο πολύ κάτω το ευρώ έναντι του δολαρίου» σχολίασε, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης, Ηρακλής Ξυδάκης.
Ο ίδιος εξέφρασε, πάντως, την ικανοποίησή του από την κίνηση που κατεγράφη τις προηγούμενες ημέρες στα πρατήρια: «Πήγε καλά. Θα μπορούσε να έχει πάει κι ακόμα καλύτερα, αν δεν υπήρχε αυτή η μεγάλη αύξηση στα καύσιμα. Θα είχαμε περισσότερο κόσμο στα πρατήρια. Ειδικά ο Αύγουστος πήγε πάρα πολύ καλά. Κινήθηκε αρκετά ο κόσμος, από την 1η έως και τις 20 Αυγούστου. Σιγά-σιγά οι Έλληνες παραθεριστές φεύγουν, κάτι που σημαίνει ότι θα δούμε μία πτώση στις καταναλώσεις. Όμως, ευελπιστούμε ότι θα έχουμε ξένους τουρίστες τέλη Οκτώβρη μέχρι και τις αρχές Νοέμβρη. Όλοι ζοριζόμαστε οικονομικά. Θα δούμε στο τέλος της σεζόν το ταμείο που θα κάνουμε, τι θα αφήσει» ανέφερε κλείνοντας ο κ. Ξυδάκης.
Δυσοίωνες προβλέψεις
Τα μειωμένα αποθέματα πετρελαίου σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης που φτάνει πλέον στα επίπεδα του 2019 είναι οι δύο βασικοί λόγοι σύμφωνα με τους ειδικούς που η τιμή του πετρελαίου παίρνει ξανά την ανηφόρα. Οι προβλέψεις της Goldman Sachs κάνουν λόγο για αύξηση της τιμής μέχρι το Σεπτέμβριο στα 110 δολάρια το βαρέλι και μέχρι τέλος του έτους στα 125 δολάρια το βαρέλι. Την τιμή του πετρελαίου αναμένεται να επηρεάσει και η αύξηση της ζήτησης από τις βιομηχανίες της Ευρώπης που εγκαταλείπουν ως πηγή ενέργειας το φυσικό αέριο το οποίο έφτασε να πωλείται μέσα σε 1 χρόνο από τα 27 ευρώ την μεγαβατώρα στα 289 ευρώ αυξημένο δηλαδή κατά 1.104 %.
Η τιμή brent και η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου
Τις προάλλες, η τιμή του Brent στις διεθνείς αγορές πλησίασε τα 102 δολάρια το βαρέλι, ενώ πριν από λίγες ημέρες ήταν 10 δολάρια χαμηλότερα. Τα άσχημα μαντάτα δεν σταματούν εκεί για τις τιμές των καυσίμων, αφού την λιανική τιμή εκτός από το Brent την επηρεάζει και το ευρώ που συνεχίζει να διολισθαίνει. Η άνοδος από τα χαμηλά που κατέγραψε το Brent είναι περίπου 11%.
Παράλληλα, τις προηγούμενες ημέρες το ευρώ παρέμεινε κάτω από το 1 προς ένα με το δολάριο και συγκεκριμένα διαμορφώθηκε στο 0,9967. Πριν από μία περίπου εβδομάδα ήταν στο 1,0083 – παρατηρείται δηλαδή πτώση περίπου 1,15%.
Με λίγα λόγια αθροιστικά η επιβάρυνση των λιανικών τιμών του πετρελαίου είναι κοντά στο 12% σε λιγότερο από μία εβδομάδα. Και αν κανείς υπολογίσει ότι η μισή επιβάρυνση (φόροι) είναι σταθερή τότε θα πρέπει να αναμένουμε μία αύξηση στις λιανικές τιμές των καυσίμων, κοντά στα 10 λεπτά το λίτρο το αμέσως επόμενο διάστημα.
Η κατακόρυφη πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου φέρνει νέα δεδομένα για την ευρωπαϊκή οικονομία. Το ενιαίο νόμισμα κατέγραψε νέο αρνητικό ρεκόρ δύο δεκαετιών, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2002. Πλέον, το ευρώ έχει «χάσει» ακόμη και την απόλυτη ισοτιμία με το αμερικανικό νόμισμα, ενώ μια σειρά αναλυτές εκτιμούν ότι έπεται και συνέχεια, καθώς οι μακροοικονομικές συνθήκες επιτείνουν την πίεση στην οικονομία της Ευρωζώνης.
Μάλιστα, το γεγονός ότι το ευρώ διαπραγματεύεται σε χαμηλά 20ετίας σε σχέση με το δολάριο επιτείνει το πρόβλημα σε σχέση με τις προηγούμενες ενεργειακές κρίσεις, όταν η υψηλή ισοτιμία αποτελούσε «ανάχωμα» στις τιμές.
Δημιουργείται έτσι ένας φαύλος κύκλος, καθώς οι υψηλές τιμές της ενέργειας εντείνουν τον πληθωρισμό και τις υφεσιακές πιέσεις στην Ευρωζώνη, οι οποίες με τη σειρά τους «χτυπούν» στην ισοτιμία σε σχέση με το δολάριο. Έτσι, οι φόβοι για έναν ιδιαίτερα δύσκολο ενεργειακό και όχι μόνο χειμώνα πολλαπλασιάζονται.
Fuel Pass 2: Έως την 1η Σεπτεμβρίου οι αιτήσεις
Έως την 1η Σεπτεμβρίου μπορούν να υποβάλουν αίτηση στην πλατφόρμα για τη χορήγηση της δεύτερης επιδότησης καυσίμων, Fuel Pass 2 όλοι οι πολίτες ανεξαρτήτως ΑΦΜ.
Υπενθυμίζεται ότι δικαιούχοι του Fuel Pass 2 είναι τα φυσικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων και ελευθέρων επαγγελματιών, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2021 έως 30.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για τον/την σύζυγο ή μέλος συμφώνου συμβίωσης και επιπλέον κατά 3.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του νοικοκυριού και έως του ποσού των 45.000 ευρώ, μπορεί να αιτηθεί την οικονομικής ενίσχυσης.