–Διάχυση στο Πανεπιστήμιο του Ρίο Ντε Τζανέιρο και στο σχολείο SEPAM της Ponta Grossa για το Erasmus+ πρόγραμμα “Entrevista al passado: Democracia y Europa hoy”
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η διάχυση του προγράμματος Erasmus+ του Πειραματικού Γυμνασίου Κρήτης στο Universidade Federal do Rio de Janeiro και στο σχολείο SEPAM στην Ponta Grossa της Βραζιλίας.
Το πρόγραμμα Erasmus+ “Entrevista al passado: Democracia y Europa hoy” (Συνέντευξη με το παρελθόν: Η Δημοκρατία και η Ευρώπη σήμερα) είναι ένα ερευνητικό-εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο οποίο συμμετείχε το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου Πανεπιστημίου Κρήτης. Στο πρόγραμμα αυτό αναπτύχθηκαν παραδοτέα από μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες των σχολείων Marie Curie στο Tradate της Ιταλίας, το Agrupamento de Escuolas στο Carcavelos της Πορτογαλίας, τo IES Chamizo Don Benito της Ισπανίας και το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου Πανεπιστημίου Κρήτης υπό την εποπτεία του Assomption-Bellevue Lyon της Γαλλίας.
Το βασικό υλικό περιλαμβάνει ένα ντοκιμαντέρ (1ο Παραδοτέο), στο οποίο πρωταγωνιστούν οι μαθητές/τριες των σχολείων της Ευρώπης και οι οποίοι υπέβαλαν σε περαστικούς στην Λυών, στο Στρασβούργο, στο Μιλάνο, στην Βερόνα, στο Ρέθυμνο, τα Χανιά και το Ηράκλειο ερωτήσεις που οι ίδιοι υπέβαλαν και επεξεργάστηκαν κατόπιν παιδαγωγικών πρακτικών που αναπτύχθηκαν σε αυτά τα σχολεία. Οι παιδαγωγικές αυτές πρακτικές αφορούν ανάμεσα σε άλλα την κατασκευή ερωτήσεων στο πλαίσιο των μαθημάτων Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας, την ασφαλή χρήση της τεχνολογίας και την ανάπτυξη των μαθητών/τριών ως αυτό-εθνογράφων. Οι πρακτικές αυτές συγκεντρώθηκαν στο βιβλίο καλών πρακτικών (2ο Παραδοτέο) που συνέγραψαν οι καθηγητές/τριες των σχολείων. Το τελευταίο υλικό αφορά την έρευνα (3ο Παραδοτέο) που διεξήχθη προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η παιδαγωγική πρακτική των μαθητών/τριών ως αυτό-εθνογράφων μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη παιδαγωγικών μεθόδων που εξελίσσουν την κριτική σκέψη αλλά και για τη γλωσσομάθεια, καθώς το εν λόγω πρόγραμμα αναπτύχθηκε στα αγγλικά, ισπανικά, ελληνικά, γαλλικά, γερμανικά και ιταλικά. Μπορείτε να δείτε το υλικό που αναπτύχθηκε εδώ: https://sites.google.com/assomption-lyon.org/erasmus-epde/france-2022?authuser=0
Το πρόγραμμα σε όλη την τριετία χρηματοδότησής του λόγω του ερευνητικού του χαρακτήρα στόχευσε στη διεθνή διάχυση. Ενδεικτικά αναφέρουμε την διάχυσή του στο American Education Research Association 2024 στην Φιλαδέλφεια, όπου οι σύνεδροι ξεπέρασαν τις 17.000 και στο Socrates Academy στο Charlotte στην Βόρεια Καρολίνα.
Η διάχυση που πραγματοποιήθηκε στα δύο εκπαιδευτικά ιδρύματα της Βραζιλίας στόχευε και στην πραγματοποίηση ενός δικτύου που θα αποτελέσει τη βάση ενός νέου ερευνητικού προγράμματος με οικολογικό χαρακτήρα, καθώς όπως διαπιστώθηκε στο πρόγραμμα “Entrevista al passado: Democracia y Europa hoy”, ενώ τέθηκαν ερωτήματα από τους μαθητές/τριες αναφορικά με την ισότητα, τη δημοκρατία, την εκπαίδευση, τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, το θέμα περιβάλλον φαίνεται να μην συνδέθηκε με τη δημοκρατία.
Για το λόγο αυτό οι καθηγητές των σχολείων συντονίζουν μία νέα προσπάθεια ανάδειξης περιβαλλοντικών ζητημάτων. Στην έρευνα αυτή κεντρική συμβολή έχει η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Ρίο Ντε Τζανέιρο Leticia Rebollo Couto, η οποία ξενάγησε τους προσκεκλημένους καθηγητές στο μουσείο του Αύριο (Museu do Amanha), το οποίο με αφορμή την συνάντηση των G20 στην πόλη του Ρίο στις 17-18 Νοεμβρίου, θέτει στο επίκεντρο το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Παράλληλα, οργανώθηκε ομιλία με καλεσμένη την καθηγήτρια Silvina Julia Fernadez, η οποία υπογράμμισε πως οι εκπαιδευτικές πολιτικές μπορούν να ερμηνευθούν μέσα από τη σύνδεσή τους με το ιστορικό και τo κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο. Η μέθοδος σύγκρισης ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό και στην ερμηνεία των εκπαιδευτικών πολιτικών.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε συνάντηση με το σχολείο της Ponta Grossa, όπου έγινε κατανοητό το πλαίσιο λειτουργία των σχολείων στην Βραζιλία, αλλά και οι πολιτικές που ακολουθούνται. Στη συνάντηση αυτή αναζητήθηκαν, παράλληλα, οι παιδαγωγικές πρακτικές που αφορούν την κλιματική αλλαγή. Η διάχυση έκλεισε με επίσκεψη σε χώρους που σχετίζονται με περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως η αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, αλλά και η παράνομη διακίνηση ζώων (animal trafficking), κάνοντας γνωστό πως πέρα από τον Αμαζόνιο, στην νότια Βραζιλία υπάρχει μία ακόμη ζούγκλα η “Mata Atlantika”, από την οποία μόνο το 8% έχει διασωθεί, λόγω της αποψίλωσης και της ανάπτυξης της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Στην παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος “Entrevista al Pasado: Demοoracia y Europa hoy” συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί: Εμμανουέλα Καραπιδάκη, Ιωάννης Μαρκαντές, Έρη Ρενιέτη και Στέλλα Σκανδαλάκη, ενώ συντονιστής είναι ο Κωνσταντίνος Σιπητάνος.