Μετά από εννέα ολόκληρα χρόνια και αφού πέρασε από σαράντα κύματα ο μιναρές Τζαμί Νερατζέ που βρίσκεται στο Ωδείο του Ρεθύμνου αποκαταστάθηκε και το σχετικό έργο παραδίδεται. Η απομάκρυνση της σκαλωσιάς η οποία εδώ και μια δεκαετία «έκρυβε» το εμβληματικό μουσείο έχει απομακρυνθεί και πλέον ο μιναρές αναστηλωμένος και αποκατεστημένος με ασφάλεια θα συνεχίζει να δεσπόζει στην καρδιά της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου.
Το τζαμί Νερατζέ (στο Ωδείο) που αποτελεί σήμα κατατεθέν του ιστορικού κέντρου της πόλης, εμφάνισε σοβαρό και επικίνδυνο πρόβλημα στατικότητας και μετά τη μελέτη που έγινε για το μνημείο -που ήταν κυριολεκτικά ετοιμόρροπο- ξεκίνησε το έργο της προσωρινής συντήρησης, δηλαδή ελήφθησαν τα απαραίτητα μέτρα στήριξης και προστασίας του.
Το σοβαρό στατικό πρόβλημα υπήρχε στα τελευταία εννιά μέτρα του μιναρέ, τα οποία και αφαιρέθηκαν με απόφαση της τότε Διεύθυνσης Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, για να μην υπάρχει επικινδυνότητα. Παράλληλα τότε μπήκε στέγαστρο για να μην εισέρχονται τα νερά της βροχής στο μνημείο και προκαλείται φθορά, ενώ περιφράχθηκε για λόγους ασφαλείας. Το κόστος του έργου που ανήλθε σε 380.000 ευρώ χρηματοδοτήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού.
Αντικείμενο του έργου ήταν η αποκατάσταση του μνημείου στην αρχική του μορφή, η συντήρηση των μελών του και η εν γένει βελτίωση της απόκρισής του στις περιβαλλοντικές δράσεις.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη του, η αρχιτεκτονική αποκατάσταση του μνημείου ακολουθεί την αρχή της πιστής τήρησης της σημερινής μορφολογίας του και της επαναδόμησης των καθαιρεμένων τμημάτων του με βάση τη λεπτομερή αποτύπωση που θα προηγηθεί της καθαίρεσής των. Τα αρχιτεκτονικά μέλη καθαρίστηκαν προσεκτικά και συμπληρώθηκαν όπου αυτό ήταν απαραίτητο.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο αρμόδιος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων και υπεύθυνος για τα μνημεία αντιδήμαρχος, Μίνως Αλεφαντινος ανέφερε: «Το θεωρώ μια πολύ σημαντική στιγμή για τα μνημεία της πόλης γιατί μετά από εννέα χρόνια αποκαταστάθηκε κατά τον καλύτερο τρόπο και απομακρύνεται και η σκαλωσιά. Ένα εμβληματικό μνημείο της πόλης αποκαθίσταται πράγμα που μάς κάνει πραγματικά πολύ χαρούμενους έστω και αν καθυστέρησε είμαστε ευτυχείς. Θεωρώ ότι η ιστορία του ΔΕΣΠΑ τελειώνει για την πόλη μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε επίπεδο μνημείων γιατί και ο Άγιος Φραγκίσκος και το μουσείο της Ελεύθερνας και το Μουσείο στο Αρκάδι και ο μιναρές ολοκληρώνονται που είναι μια αρχή για να «ανακαινιστούν» και με αυτά μπαίνει μια καινούρια βάση σε επίπεδο πόλης, συγχρόνως βέβαια με τα άλλα έργα που εκτελούνται στον μητροπολιτικό δήμο».
Από την πλευρά του ο αρχιτέκτονας που είχε ασχοληθεί με το μνημείο ως υπεύθυνος τότε σύμβουλος για τα μνημεία Κώστας Ηλιάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.» υποστήριξε: «Μετά από εννέα χρόνια ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, όπου το συγκεκριμένο μνημείο αποκαταστάθηκε και παραδίδεται ολοκληρωμένο ξανά στην κοινωνία του Ρεθύμνου. Στα πλαίσια των έργων συντήρησης στον μιναρέ, αφαιρέθηκαν δύο όροφοι, από τον πρώτο εξώστη και πάνω. Παράλληλα αντικαταστάθηκαν όλα τα φθαρμένα λίθινα στοιχεία τα οποία υπήρχαν, τα οποία ήταν αριθμημένα και αποτυπωμένα. Αυτά που είχαν μεγάλη φθορά αντικαταστάθηκαν με νέα, ενώ αυτά που ήταν σε καλύτερη κατάσταση, συντηρήθηκαν επιμελώς και τοποθετήθηκαν ξανά στις θέσεις στις οποίες βρισκόταν. Τη στατική μελέτη για το έργο την είχε ο κάνει ο πολιτικός μηχανικός κύριος Άρης Χατζιδάκης, μετά από συνεννόηση με το υπουργείο Πολιτισμού αλλά και με την αρχαιολογική υπηρεσία που είχε και την ευθύνη για την αποκατάσταση του μιναρέ. Ήταν απαραίτητο να γίνει αυτό το έργο αποκατάστασης του συγκεκριμένου μνημείου καθώς τα τελευταία χρόνια με τους σεισμούς αλλά και λόγω παλαιότητας, υπήρξαν αρκετές ρηγματώσεις και φθορές και σαν αποτέλεσμα υπήρξε και μια αυξημένη επικινδυνότητα για τους περιοίκους. Πλέον το μνημείο είναι απόλυτα στέρεο με ισχυρά υλικά, ενώ οι εργασίες το ανέδειξαν ακόμη περισσότερο, σαν αποτέλεσμα αναμένεται να έχει αρκετά περισσότερη διάρκεια ζωής από ότι αρχικά».
Μεγάλο στοίχημα η αναβάθμιση στο φρούριο Φορτέτσα
Παράλληλα, μεγάλο στοίχημα για τον δήμο Ρεθύμνου εν όψει και της νέας χρονιάς αποτελεί η αναβάθμιση του φρουρίου Φορτέτσα με παρεμβάσεις μικρές αλλά άκρως απαραίτητες που θα δώσουν νέα όψη δημιουργώντας ταυτόχρονα όλες τις συνθήκες ασφαλείας και για τους χιλιάδες επισκέπτες.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Μίνως Αλεφαντινός, ήδη στον προϋπολογισμό του 2016 έχουν διασφαλιστεί 70.00 ευρώ για το φρούριο της Φορτέτσας όπου σχεδιάζεται να λειτουργήσει το καλοκαίρι ένα νέο αναψυκτήριο και μια έκθεση με προσπελάσματα του γλύπτη Κανακάκη στον προμαχώνα του Αγίου Λουκά, ενώ θα γίνουν και εργασίες που αφορούν στον εξωραϊσμό και την καθαριότητα του χώρου.
Ειδικότερα ο ίδιος ανέφερε: «Για μας μεγάλος στόχος παραμένει η αποκατάσταση των τειχών της Φορτέτσας. Γνωρίζω ότι ήδη η αρχαιολογική υπηρεσία ολοκληρώνει τον φάκελο του έργου για να τον στείλει στην αρμόδια για την αναστήλωση υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Σε ότι αφορά τον εσωτερικό χώρο της Φορτέτσας σαν δήμος έχουμε εντάξει στο τεχνικό πρόγραμμα για το 2016 ένα κονδύλι της τάξεως των 70.000 ευρώ και θα ασχοληθούμε ιδιαίτερα με αυτό το μνημείο. Προγραμματίζουμε στο κτίριο του προμαχώνα του Αγίου Λουκά να λειτουργήσει ο ένας χώρος ως εκθετήριο με τα προπλάσματα του γλύπτη Κανακάκη και ο άλλος χώρος θα λειτουργήσει ως καφέ-αναψυκτήριο. Αυτά πιστεύουμε ότι θα τα έχουμε τελειώσει πριν τη νέα σεζόν. Ο δήμος λαμβάνει από αυτό το μνημείο ένα σημαντικό ποσό κάθε καλοκαίρι και οφείλουμε και εμείς να το «επιστρέφουμε». Φιλοδοξία μου είναι κάθε χρόνο στον προϋπολογισμό μας να διαθέτουμε για το μνημείο ένα ποσό της τάξεως των 70.000 ευρώ. Αν αυτό γίνει, σε 3-4 χρόνια, τουλάχιστον εσωτερικά η Φορτέτσα θα εξελιχτεί. Θα υπάρξουν σημεία θέασης όπου θα μπορούν οι επισκέπτες να απολαμβάνουν τη θέα, θα αποκατασταθεί σε επίπεδο περιπάτου, φωτισμού, καθαριότητας και ασφάλειας».
Σημειώνεται ότι σε ότι αφορά τα τείχη του φρουρίου, τα οποία έχουν γεμίσει με χορτάρια λόγω της ανάπτυξης της βλάστησης και έχει αρχίσει μία φθορά στα λίθινα στοιχεία σε πάρα πολλά σημεία τους, η Εφορία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου ολοκληρώνει μια συνολική μελέτη που αφορά τόσο την αποτύπωση των τειχών όσο και την αναστήλωση, η οποία γίνεται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών και εν συνέχεια ανάλογα με τα κονδύλια που θα υπάρχουν για τον πολιτισμό από το νέο ΕΣΠΑ (το ΣΕΣ) θα εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση για την εκτέλεση του απαραίτητου έργου.