Μέσα σ’ αυτές τις δύσκολες συνθήκες που βιώσαμε, το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο (EN.E.E.ΓΥ-Λ.) Ρεθύμνου συμμετείχε για πρώτη φορά στο Διαδικτυακό Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που διοργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας σε συνεργασία με το τμήμα Φυσικής του Α.Π.Θ., το 3ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας, τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛΛΑΚ) και το Ε.Κ.Φ.Ε. Πέλλας, στις 20 Μαΐου 2021.
Στο εν λόγω Φεστιβάλ συμμετείχαν οι μαθητές της Δ’ Γυμνασίου, Αλεξανδράκης Γεώργιος, Καραδάκης Ιωάννης, Πετσαγγουράκη Δέσποινα, Γλεντζάκης Μάρκος, Λαρεντζάκης Δημήτρης, Χνάρη Ραφαέλλα και της Α’ Λυκείου, Λαμπρινουδάκης Εμμανουήλ, Κιρίλοβα Πέτροβα Τοντόρκα, Μαλτσαδάκη Βασιλική, Μακρίδης Δημήτριος, Μαλλιαράκη Στυλιανή, Παχουντάκης Στυλιανός, Στριλιγκάς Σταύρος.
Το μαθητικό έργο εκπονήθηκε υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Δρ. Γεωργίου Καρβούνη ΠΕ 83 Διπλ. Ηλεκτρολόγου Μηχανικού και Μηχανικού Υπολογιστών και τη συμμετοχή των Εκπαιδευτικών Κουρρή Ελένης ΠΕ02, Γκερλιώτου Μάγδας ΠΕ 88.02.50 και Θεοδώρου Ευαγγελίας ΠΕ 04.02.
Σκοπός του μαθητικού έργου ήταν να ανακαλύψουν οι μαθητές τα εργαλεία της εκπαιδευτικής ρομποτικής, μέσω της ανακαλυπτικής/διερευνητικής μάθησης και να κατασκευάσουν (υλισμικό και λογισμικό) με χρήση μικροελεγκτή και αισθητήρων, για την υλοποίηση του «έξυπνου» λαχανόκηπου του Σχολείου.
Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές ενσωμάτωσαν με επιτυχία την εκπαιδευτική ρομποτική στην καθημερινή τους ζωή. Βασικός πυλώνας του έργου ήταν να εφαρμοστεί η επιστημολογία του STEAM, στη μέτρηση της θερμοκρασίας και υγρασίας στην καλλιέργεια της ντομάτας που υπάρχει στον λαχανόκηπο, στο πλαίσιο της Ειδικότητας Φυτικής Παραγωγής που λειτουργεί στο σχολείο μας.
Συγκεκριμένα, υπήρξε διεπιστημονική συνεργασία των ειδικοτήτων της Τεχνολογίας, της Φυσικής και της Γεωπονίας. Μέσω της συνύπαρξης των επιστημόνων που προέρχονταν από διαφορετικές ειδικότητες, οι μαθητές ανέδειξαν τη δική τους ταυτότητα.
Πιο αναλυτικά, ανατέθηκαν στους μαθητές ρόλοι επιστημόνων και δούλεψαν ως ομάδες. Οι ομάδες επιστημόνων – μαθητών που προέκυψαν ήταν:
Ομάδα Α’: «Επιστήμονες Μηχανικοί Υλικού και Λογισμικού».Τα μέλη της ανέπτυξαν τον κώδικα και το λογισμικό στο Arduino – Ardublock.
Ομάδα Β’: «Επιστήμονες Φυσικοί». Οι μαθητές ερεύνησαν τη φυσική ερμηνεία της θερμοκρασίας και υγρασίας και πώς αυτές επιδρούν στην καλλιέργειας της ντομάτας. Οι μαθητές ανέπτυξαν όλες τις διαδικασίες παραμετροποίησης για τον αισθητήρα θερμοκρασίας και υγρασίας και τις ενσωμάτωσαν στον κώδικα.
Ομάδα Γ’: «Επιστήμονες Γεωπόνοι». Τα παιδιά εντόπισαν τις ιδανικές συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας για την καλλιέργεια της ντομάτας.
Οι ομάδες βρίσκονταν σε συνεχή αλληλεπίδραση και συνεργασία, καθώς το έργο τους το προϋπέθετε. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί της κάθε ειδικότητας τις επόπτευαν. Με τον τρόπο αυτό αναπτύχθηκε η κριτική τους ικανότητα, ενώ παράλληλα καλλιεργήθηκαν οι δεξιότητες των παιδιών σε γνωστικό αλλά κυρίως σε ψυχοκοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο.
Δεν μπορεί να μη γίνει λόγος για το ιδιαίτερα συγκινησιακό κλίμα που προέκυψε από την επαφή των παιδιών με άλλα παιδιά, από το γεγονός ότι ξεχώρισαν για την ενεργή συμμετοχή τους αλλά πρωτίστως για την αρμονική συνεργασία που καθιστά ίσο κάθετι το διαφορετικό.
Ο επιβλέπων καθηγητής
Δρ. Γεώργιος Κ. Καρβούνης