Στο προηγούμενο σημείωμά μας είχαμε αποτυπώσει την χωρίς προηγούμενο μείωση του προϋπολογισμού της ΕΕ για το 2024, κατά 26 δισ. ευρώ για να εξοικονομηθούν πόροι προς την Ουκρανία. Στο σημερινό μας σημείωμα θα εξετάσουμε τη «συμπεριφορά» των δαπανών τρέχοντος έτους, η οποία συμπαρασύρεται από την αλόγιστη μείωση των εσόδων του προϋπολογισμού της Ένωσης.
Στην προσκλητήρια επιστολή του Προέδρου Charles Michel προς τα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ο αξιωματούχος αυτός υπερτόνισε το πρώτιστο καθήκον τους που είναι η ταχεία παροχή στρατιωτικής βοήθειας στην Ουκρανία1.
Στο Συμβούλιο Σύνδεσης ΕΕ-Ουκρανίας, στις 20 Μαρτίου 2024 το ζήτημα της ανασυγκρότησης και των μεταρρυθμίσεων στην Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδοτικής βοήθειας της ΕΕ ήταν ένα από τα κυριότερα αποτελέσματα2.
Σύμφωνα με ανταπόκριση του γαλλικού πρακτορείου (AFP), η κρίση στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις υποχρέωσε την ΕΕ να θέσει ανώτατα όρια στις ουκρανικές εισαγωγές πουλερικών, αυγών και άλλων προϊόντων, που ισοδυναμεί με τη θέση σε εφαρμογή «μηχανισμών διασφάλισης» για «ιδιαίτερα ευαίσθητα» προϊόντα όπως τα αυγά, τα πουλερικά, η ζάχαρη, η βρώμη, το καλαμπόκι, το πλιγούρι και το μέλι.
Και μέσα στον ορυμαγδό αυτών των στρατηγικών επιλογών οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων προσπαθούν εν μέσω κρίσης να βρουν τρόπους (δηλαδή χρήματα) για να ενισχύσουν την άμυνα της Ευρώπης και να θωρακίσουν τα σημεία που αποτελούν πρόκληση για εξωτερικές επιθέσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς ότι η μείωση που περιγράφουμε στον προϋπολογισμό τρέχοντος έτους τινάζει τις κοινοτικές πολιτικές στον αέρα. Και προφανώς θα δούμε να σπέρνουν τα κράτη μέλη από τα δικά τους χρηματικά διαθέσιμα, απαραίτητους πόρους για να λειτουργήσουν στοιχειωδώς οι περικοπτόμενες πολιτικές. Δηλαδή είναι μικρά βήματα επανεθνικοποίησης των κοινοτικών πολιτικών που θα δημιουργήσουν και μακροχρόνιο πρόβλημα στο νομικό πλαίσιο των κανονισμών και αποφάσεων που θα λειτουργούν κουτσαίνοντας! Το κοινοτικό κεκτημένο πνέει τα λοίσθια χωρίς την έγκριση των λαών, αφού όλα γίνονται εν κρυπτώ.
Με αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές απλοποιήσαμετους τελευταίους τρεις προϋπολογισμούς της ΕΕ προκειμένου να βρούμε από ποια κονδύλια εξοικονομήθηκαν πόροι που κατευθύνθηκαν προς την Ουκρανία στα πλαίσια της πολιτικής που ασκήθηκε στην τοπική αυτή σύγκρουση της Ρωσίας με την Ουκρανία.
Τα στοιχεία που βρέθηκαν συγκεντρώσαμε στον πίνακα που ακολουθεί.
Πίνακας των τελευταίων τριών ετών του προϋπολογισμού της Ε.Ε.
|
||||||
Τομέας Πολιτικής της Ε.Ε.
|
Πιστώσεις 2024 | Πιστώσεις 2023 | Εκτέλεση 2022 | |||
Αναλήψεις υποχρεώσεων | Πληρωμές | Αναλήψεις υποχρεώσεων | Πληρωμές | Αναλήψεις υποχρεώσεων | Πληρωμές | |
Έρευνα και Καινοτομία | 13.639 | 12.701 | 13.297 | 12.593 | 13.236 | 12.957
|
Ευρωπαϊκές Στρατηγικές Επενδύσεις | 4.594 | 4.756 | 4.903 | 4.391 | 5.508 | 4.780 |
Ενιαία Αγορά | 958 | 915 | 939 | 943 | 1.022 | 830 |
Διάστημα | 2.301 | 2.456 | 2.168 | 2.163 | 2.077 | 2.016
|
Περιφερειακή Ανάπτυξη και Συνοχή | 47.916 | 17.332 | 46.186 | 36.808 | 44.307 | 43.559 |
Ανάκαμψη και Ανθεκτικότητα | 4.719 | 4.654 | 2.638 | 2.641 | 1.684 | 1.011 |
Επένδυση στο Ανθρώπινο Δυναμικό,
στην Κοινωνική Συνοχή και στις Αξίες |
21.924 | 11.730 | 21.763
|
16.879
|
20.653 | 18.544
|
Γεωργία και Θαλάσσια Πολιτική | 54.944 | 53.455 | 54.878 | 56.149 | 53.925 | 54.613 |
Περιβάλλον και Δρόση για το Κλίμα | 2.395 | 696 | 2.341 | 599 | 2.145 | 592 |
Μετανάστευση | 1.677 | 1.528 | 1.627 | 1.243 | 15.567 | 1.598 |
Διαχείριση των Συνόρων | 2.215 | 1.721 | 2.101 | 1.536 | 1.838 | 1.696 |
Ασφάλεια | 733 | 734 | 689 | 559 | 632 | 506 |
Άμυνα | 1.588 | 1.301 | 1.428 | 578 | 1.177 | 630 |
Εξωτερική Δράση | 14.114 | 13.317 | 14.681 | 11.404 | 15.644 | 11.268 |
Προενταξιακή Βοήθεια | 2.116 | 1.975 | 2.531 | 2.591 | 1.989 | 1.835 |
Λοιπές Δαπάνες | 8.598 | 8.405 | 9.617 | 9.437 | 7.584 | |
Σύνολο | 184.431 | 137.676 | 181.787 | 160.514 | 174.981 | 164.019
|
Από την παράθεση του ανωτέρω πίνακα βλέπουμε μια σειρά συμπερασμάτων που τα παραθέτουμε ιεραρχημένα.
- Η αποτύπωση του συνολικού προϋπολογισμού γίνεται σε δυο στήλες η μια αφορά τις Αναλήψεις υποχρεώσεων και η άλλη τις Πληρωμές. Απλή παρατήρηση του πίνακα μας δίνει να κατανοήσουμε ότι τα χρήματα που εξοικονομεί ο κοινοτικός προϋπολογισμός κατευθύνονται στην Ουκρανία, με νομική βάση τις αποφάσεις του συμβουλίου.
- Κανείς λαός δε δέχθηκε αυτή την παραβίαση των συνθηκών και συνεπώς πρόκειται για μια μη νομιμοποιημένη ενέργεια.
- Η πολιτική που βλέπει να της αποστερούνται πόροι είναι κατά κύριο λόγο η περιφερειακή πολιτική και η πολιτική συνοχής, που δημιουργεί μεγαλύτερες ανισότητες στον εσωτερικό χώρο της ΕΕ, οξύνει έντονα τις γεωπολιτικές αναταράξεις και θέτει σε αμφιβολία είκοσι χρονιά την τότε μεγάλη διεύρυνση της ΕΕ, για την οποία είχαμε εκφράσει από τότε τις αντιρρήσεις μας για τον τρόπο με τον οποίο καταστρατηγήθηκαν οι διαδικασίες.
- Στο σημερινό πλαίσιο σε απλούς λόγους η περιφερειακή ανάπτυξη και συνοχή που έχουν φυσιολογική πορεία στη δέσμευση των πιστώσεων, βλέπουν να μειώνονται φέτος κατά 30,6 δισ. ευρώ οι προβλεπόμενες δαπάνες και στον προϋπολογισμό του 2023 η ίδια μείωση ανήλθε σε 9,4 δισ. ευρώ, ενώ το 2022 η ροή δεσμεύσεων και πληρωμών ήταν ομαλότατη!
- Ο δεύτερος τομέας που κλήθηκε χωρίς να ερωτηθεί να συμβάλει στην εξοικονόμηση πόρων είναι ο τομέας της εργασίας, γνωστού όντως ότι από την εργασία μπορούν να προκύψουν πόροι με λιγότερο (;) πολιτικό κόστος. Εδώ τα ποσά είναι μεν μικρότερα από 22 δισ. ευρώ οι υποχρεώσεις θα δώσουν τα μισά (περίπου 11,7 δισ. ευρώ) στις πληρωμές!
- Σημειώνω ότι από την ΚΓΠ δεν τόλμησαν να αφαιρέσουν ποσά, δεδομένου ότι εδώ συνέτρεξαν άλλες δυσχέρειες που οδήγησαν σύσσωμο τον αγροτικό κόσμο της ΕΕ να βγει στους δρόμους, και αναμένονται και πρόσθετες σκηνές πολέμου στο εσωτερικό της ΕΕ χωρίς να υπάρχει ειδικός λόγος.
Ποιος θα ελέγξει τη γραφειοκρατική ελίτ των Βρυξελλών στη συνεχιζόμενη αυτή αθλιότητα; άλλοι πόροι να γεμίζουν τον κοινοτικό κορβανά από το υστέρημα των φορολογουμένων και άλλες πληρωμές να γίνονται έναντι των προβλεπόμενων δεσμεύσεων με βάση τους κανονισμούς και τις Συνθήκες.