Καθώς ο τουρισμός στο Ρέθυμνο εξελίσσεται οι προτιμήσεις των επισκεπτών επίσης μοιάζει να αλλάζουν μέσα στα χρόνια, διαμορφώνοντας νέες τάσεις στην αγορά των δραστηριοτήτων και των εκδρομών στο νησί. Τουριστικά γραφεία και επαγγελματίες του κλάδου εξηγούν στα «Ρ.Ν.» πως πλέον οι ταξιδιώτες δεν αρκούνται σε μια απλή επίσκεψη σε αρχαιολογικά μουσεία και στα κλασικά αξιοθέατα του νησιού – που παρόλα αυτά έχουν μια σταθερή ζήτηση – αλλά πλέον στην εξίσωση έχει μπει δυναμικά και η ανάγκη για αυθεντικές εναλλακτικές εμπειρίες, η γνωριμία με την κρητική παράδοση, τη φύση, τα βουνά. «Ο τουρισμός εμπειρίας ανεβαίνει. Ψάχνουν οι περισσότεροι κάτι να τους μείνει από το ταξίδι: Θα πάω στον Κουρταλιώτη να βουτήξω στο νερό, να παγώσω αλλά θα το θυμάμαι», εξηγεί χαρακτηριστικά στα «Ρ.Ν.» ο Γιάννης Γαλανάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ρεθύμνου.
Ακόμα παρατηρείται πως υπάρχει μια έντονη τάση για ιδιωτικότητα, αυτονομία, εξατομικευμένες εμπειρίες, πράγμα που αποδεικνύεται και από την άνοδο της αγοράς ενοικίασης αυτοκινήτων, η οποία καταγράφει αυξητικές τάσεις όπως τονίζει ο κ. Γαλανάκης με αλματώδη ρυθμό. Φαίνεται πως η ανάγκη για διαφοροποίηση έγκειται και στο ότι οι ταξιδιώτες προτιμούν να διαμορφώσουν οι ίδιοι το πρόγραμμά τους, πράγμα που όπως αναφέρει είναι εφικτό πια με τη βοήθεια της τεχνολογίας: «Πλέον οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί στην Κρήτη με γεωμετρική πρόοδο. Υπάρχουν πάρα πολλές αντίστοιχες επιχειρήσεις που σημαίνει ότι υπάρχει ο κόσμος που τα νοικιάζει και τα θέλει, που θέλει να κάνει μόνος του εκδρομή και πλέον είναι και πιο εύκολο: μέσω ίντερνετ. Πέρα από το ότι σου δείχνει προορισμούς, έχει σχόλια, κρίνεις και πλέον με το ΑΙ είναι τόσο εύκολα τα πράγματα, του λες φτιάξε μου ένα πακέτο, μια διαδρομή στο νότιο Ρέθυμνο για παράδειγμα και στη βγάζει και σε πάει στα καλύτερα. Αυτό είναι κάτι που το βλέπεις και γίνεται».
Ωστόσο, πίσω στην αγορά των δραστηριοτήτων και των εκδρομών παράμετροι όπως οι τιμές, η εποχικότητα αλλά και ο βαθμός διαφήμισης της εκάστοτε δράσης – αξιοθέατου, καθορίζουν επίσης σημαντικά τη ζήτηση, ενώ τα παζάρια όπως τονίζουν πολλοί επαγγελματίες που μίλησαν στα «Ρ.Ν.» δεν λείπουν.
Κρητικές βραδιές, τζιπ σαφάρι και εκδρομές στην ενδοχώρα στο επίκεντρο των προτιμήσεων
Όπως εξήγησαν πολλοί επαγγελματίες του κλάδου, δραστηριότητες και εμπειρίες οι οποίες θα διαφοροποιήσουν τις διακοπές των ταξιδιωτών είναι βασικό ζητούμενο. Άλλοι «διαβασμένοι» και άλλοι με πιο ελεύθερο πλάνο, ερχόμενοι στο Ρέθυμνο φαίνεται πως αναζητούν τις δράσεις που θα τους φέρουν πιο κοντά στην κρητική παράδοση και θα τους δώσει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το νησί.
Ο Βαγγέλης Σταυρουλάκης, απασχολούμενος στην οικογενειακή του επιχείρηση – τουριστικό γραφείο σημειώνει: «Πουλάνε περισσότερο οι εκδρομές στην ενδοχώρα και στα φαράγγια επίσης. Έχει αλλάξει αυτό το παλιό που ήταν μόνο Κνωσσός και οι κλασικές εκδρομές. Δηλαδή δουλεύουμε πολύ τα τζιπ σαφάρι, πηγαίνουμε πολύ στα χωριά και με λεωφορεία με ξεναγούς. Τους πελάτες τους ενδιαφέρει πολύ η κρητική διατροφή, οι κρητικές βραδιές, δηλαδή ψάχνονται ιδιαίτερα προς τα εκεί, αναζητούν το παραδοσιακό».
Ενώ και η κ. Κατερίνα Κυβράνογλου, υπεύθυνη τουριστικού γραφείου σημειώνει πως μια δραστηριότατα του γραφείου που περιλαμβάνει κρητική μουσική «πουλάει» αρκετά, σημειώνοντας πως έχει αποκτήσει μια δημοφιλία μέσα στα χρόνια: «Εμείς έχουμε μια εκδρομή που πάει πάρα πολύ καλά, που είναι παραδοσιακή με κρητική μουσική σε χωριά και τη ζητάνε πάρα πολύ. Αλλά την κάνουν και πολύ καλά εδώ και χρόνια και έχει γίνει κάπως διάσημη οπότε πάει πάρα πολύ καλά».
Παράλληλα, ο κ. Διογένης Σταυρουλάκης, ιδιοκτήτης τουριστικού γραφείου αναφέρει πως στην αρχή της σεζόν δραστηριότητες ποδηλάτου επιλέγονται επίσης συχνά από τους πελάτες.
Την ανάγκη για εναλλακτικές δραστηριότητες και εκδρομές, επομένως επιβεβαιώνει και ο κ. Γαλανάκης: «Αυτό που ζητάνε οι πελάτες- πέρα από τα κλασικά Κνωσσός, Σαμαριά – είναι το διαφορετικό. Για παράδειγμα, τα Σαφάρι έχουν ζήτηση όπως και οι εκδρομές γευσιγνωσίας και οινογνωσίας. Επιπλέον, οι εκδρομές με δραστηριότητες τύπου γουρούνες όπου στο Μπαλί γίνεται χαμός. Και μετά έρχονται όλες οι άλλες όπως η Σαντορίνη που έχει κι αυτή ζήτηση», σημειώνει χαρακτηριστικά και στη συνέχεια αναφέρει πως το ηλικιακό φάσμα των ατόμων που διαλέγουν τις εν λόγω δραστηριότητες είναι αρκετά ευρύ, με τους πιο ηλικιωμένους να μένουν πιστοί στις κλασικές επιλογές, ενώ ο ίδιος θέτει στο τραπέζι και τον παράγοντα των κοινωνικών δικτύων που καθορίζει τις επιλογές των νέων στην προσπάθειά τους να διαφοροποιήσουν κι εκεί το περιεχόμενό τους: «Οι εναλλακτικές δραστηριότητες επιλέγονται από ηλικίες 17-65 ετών. Οι πιο μεγάλοι ζητάνε τα κλασικά: Κνωσό κ.λπ. Οι νέοι ψάχνουν την εμπειρία και το Instagram, να βρουν κάτι να ανεβάσουν».
H παραλία κυριαρχεί στη high season
Από την άλλη, όπως σημειώνει ο κ. Γαλανάκης, εξορμήσεις σε κλασικά – πολυδιαφημισμένα μέρη όπως Ελαφονήσι, Μπάλος, Γραμβούσα έχουν μια σταθερή ζήτηση η οποία επικρατεί κυρίως στα μέσα της σεζόν όπου ο κόσμος είναι περισσότερος και αυτό που έχει ανάγκη λόγω καιρικών συνθηκών είναι η παραλία: «Για εκδρομές η καλύτερη περίοδος είναι το Φθινόπωρο και η Άνοιξη. Στη high season οι περισσότεροι πελάτες προτιμούν κυρίως την παραλία», αναφέρει χαρακτηριστικά, ενώ η κ. Κατερίνα Κυβράνογλου σημειώνει πως για τους πιο δημοφιλείς προορισμούς γίνονται συχνά κρατήσεις ακόμα και τον χειμώνα: «Ζητάνε πολύ και ό,τι έχει πολυδιαφημιστεί. Έρχονται στοχευμένα και μάλιστα γίνονται και προκρατήσεις από τον χειμώνα για συγκεκριμένες εκδρομές, όπως Ελαφονήσι, Γραμβούσα Μπάλος, μετά είναι η Κνωσσός».
Από την πλευρά του και ο κ. Παναγιώτης Κλάδος δραστηριοποιούμενος στον χώρο από το 1994 όπως μας είπε, τόνισε πως τα εν λόγω μέρη παραμένουν σταθερά στις προτιμήσεις των επισκεπτών σημειώνοντας πως ενώ παλαιότερα η Γραμβούσα ήταν δημοφιλέστερη, έπειτα το Ελαφονήσι, πλέον η Πρέβελη κυριαρχεί στις προτιμήσεις των πελατών του, «ίσως λόγω απόστασης», όπως σημειώνει.
Πάντως όπως τόνισαν όλοι στα «Ρ.Ν.» πολλοί πελάτες ενδιαφέρονται και ρωτάνε και για ιδιωτικές εκδρομές αλλά τους «φρενάρουν» οι τιμές τους, καθότι είναι πιο ακριβές μιας και οι παροχές όπως εξηγεί ο κ. Γαλανάκης είναι υψηλότερου επιπέδου: «Οι ιδιωτικές εκδρομές πωλούνται κυρίως από πριν έρθει ο πελάτης, από το ίντερνετ. Ότι θα περπατήσει ο πελάτης στον δρόμο και θα κλείσει ιδιωτική εκδρομή είναι πολύ δύσκολο, πολύ μικρό το ποσοστό. Αυτές οι εκδρομές, είναι ακριβές διότι οι παροχές είναι υψηλότερου επιπέδου οπότε δικαιολογείται το αυξημένο κόστος», εξηγεί ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ρεθύμνου. Ενώ την ίδια ώρα, τα παζάρια ακόμα και για τα πιο οικονομικά πακέτα δεν λείπουν όπως υποστηρίζουν κάποιοι, μεταξύ των οποίων ο κ. Διογένης Σταυρουλάκης ο οποίος αναφέρει: «Οι περισσότεροι από το γραφείο είναι περαστικοί. Κάνουν βόλτα από δέκα διαφορετικά γραφεία και ψάχνουν την καλύτερη τιμή. Δεν υπάρχει όμως περίπτωση να μην κάνουν και παζάρια», ενώ ο κ. Γιάννης Γαλανάκης, εξηγεί: «Κάποιοι κάνουν παζάρια, ναι. Αλλά οι τιμές είναι καθηλωμένες τα τελευταία χρόνια ειδικά στο Ρέθυμνο».