Η οδική σύνδεση της Σούδας με το αεροδρόμιο των Χανίων αποτελεί ένα έργο ζωτικής σημασίας για τον νομό Ρεθύμνης. Ένα έργο στο οποίο επενδύει το Ρέθυμνο πολύ περισσότερο από τα Χανιά, δεδομένου ότι η ολοκλήρωση της κατασκευής του αεροδρομίου Καστελίου το προσεχές διάστημα – καλώς εχόντων των πραγμάτων την επόμενη διετία – αυξάνει σημαντικά τις αποστάσεις, απομακρύνοντας πρακτικά τος πολίτες του νομού από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου και καθιστώντας το αεροδρόμιο των Χανίων έναν πιο προσιτό προορισμό. Ένα προορισμό, ο οποίος όμως οφείλει να είναι κατά κύριο λόγο ασφαλής και φυσικά εύκολα και σύντομα προσβάσιμος. Όχι μόνο για τους πολίτες του Ρεθύμνου αλλά και για τους χιλιάδες επισκέπτες που υποδέχεται κάθε καλοκαίρι.
Το έργο αυτό λοιπόν τα τελευταία πολλά χρόνια βρίσκεται στην κορυφή των αιτημάτων του συλλόγου Ξενοδόχων και του Επιμελητηρίου και φυσικά της Αντιπεριφέρειας και των δήμων του νομού, που επισημαίνουν σθεναρά σε όποιον υπουργό έχει επισκεφτεί τον τόπο την αναγκαιότητα αυτή για την ασφαλή σύνδεση του Ρεθύμνου με τον αερολιμένα των Χανίων.
Όπως έγραψαν και χθες τα «Ρ.Ν.» το έργο αυτό δεν είναι σημερινό. Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια και μάλιστα περισσότερα από είκοσι πέντε…
Παρ ‘ όλα αυτά όμως μέχρι και σήμερα η μελέτη δεν έχει ολοκληρωθεί. Είναι σε εξέλιξη, όπως ανέφερε σε δηλώσεις του την περασμένη Παρασκευή από το Ρέθυμνο ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, χωρίς να αφήνει ιδιαίτερα περιθώρια αισιοδοξίας για τη σύντομη ολοκλήρωσή της. Δεν είναι όμως η πρώτη, αλλά η δεύτερη απόπειρα μελέτης του συγκεκριμένου τμήματος η οποία βρίσκει προσκόμματα. Αυτό τουλάχιστον αναφέρουν οι πληροφορίες. Η παλιά μελέτη συναντούσε αντιδράσεις κατοίκων των οποίων οι ιδιοκτησίες θίγονταν από την προτεινόμενη χάραξη και σήμερα τα προσκόμματα φαίνεται να αφορούν σε μια περιοχή ευαίσθητη, όπως την χαρακτήρισε ο ίδιος ο υφυπουργός, καθώς αφορά τη ναυτική βάση.
Τί όμως έχει συμβεί με αυτό το έργο;
Αρχικά είναι κρίσιμο να γίνει αντιληπτό, όπως προαναφέραμε στην αρχή, ότι το έργο αυτό αφορά κατά κύριο λόγο το Ρέθυμνο και δευτερευόντως τα Χανιά, αφού ελάχιστα απασχολεί τους Χανιώτες αν θα κάνουν δέκα ή είκοσι λεπτά να φτάσουν στο αεροδρόμιο.
Η πρώτη μελέτη είχε προκηρυχτεί τον Απρίλιο του 2000. Δηλαδή πριν 25 χρόνια.
Η σύμβαση με τον ανάδοχο υπεγράφη τον Μάρτιο του 2001.
Η μελέτη όμως ουδέποτε προχώρησε, καθώς τον Δεκέμβριο του 2003 το Νομαρχιακό Συμβούλιο Χανίων με ομόφωνη απόφασή του διαφώνησε με τη μελέτη που πρότεινε νέα χάραξη και αντιπρότεινε «βελτίωση της υφιστάμενης οδού».
Η απόφαση αυτή ακύρωσε ουσιαστικά τον σχεδιασμό για έναν νέο, κλειστό και ταχείας κυκλοφορίας άξονα που θα συνέδεε τον ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων.
Το ζήτημα τότε προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από πλευράς Ρεθύμνου. Όπως αναφέραμε και στο χθεσινό μας φύλλο το 2005 ο τότε βουλευτής Ρεθύμνου Μανώλης Όθωνας, με επιστολή του προς τον γενικό γραμματέα της Περιφέρειας Κρήτης Σεραφείμ Τσόκα (29 Μαρτίου 2005), προειδοποιούσε ότι το έργο είναι «ζωτικής σημασίας για τον νομό Ρεθύμνου», καθώς το Αεροδρόμιο Χανίων αποτελεί «την πλησιέστερη πύλη αεροπορικής σύνδεσης και προοπτικά ίσως τη μοναδική», λόγω της μεταφοράς του αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδος.
Τα «Ρ.Ν.» απευθύνθηκαν στην αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μαρία Λιονή η οποία γύρισε τον χρόνο πίσω και ανέφερε: «Όταν αναλάβαμε το 2011 επί Βουλγαράκη (αντιπεριφερειάρχης Χανίων) ανακινήσαμε ξανά τη μελέτη για την οδική σύνδεση Σούδας – αεροδρομίου Χανίων και υπήρχε μια απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων επί δημαρχίας Τάσου Βάμβουκα που απέρριψε τα περιβαλλοντικά του έργου. Τότε σταμάτησε η συζήτηση και είπαν να πάει από αλλού η όδευση. Θυμάμαι τότε είχε πάει ο αείμνηστος διευθυντής Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας ο Παπαδάκης, ο Βουλγαράκης και από το Ρέθυμνο ο Γιάννης Παρασύρης και ο Μίνως Αλεφαντινός σε μια αυτοψία, για να δουν από που περνά ο δρόμος. Υπήρχαν αντιδράσεις από περιοχές που περνούσε ο δρόμος και πρότειναν άλλη χάραξη».

Το 2016 η Επιτροπή Περιβάλλοντος της περιφέρειας Κρήτης είχε εγκρίνει μεν τη μελέτη άλλα με τροποποιήσεις που στην ουσία… την ακύρωναν. Η απόφαση μάλιστα ήταν οριακή τότε, καθώς η ψήφος του προέδρου του επιτροπής περιβάλλοντος Ν. Καλογερή ήταν διπλή. Ήθελαν μεν το έργο αλλά όχι τη μελέτη.
Λίγο πριν τη συνεδρίαση ο τότε περιφερειακός σύμβουλος του Ρεθύμνου Γιάννης Παρασύρης και ο τότε αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Μίνως Αλεφαντινός είχαν συμμετάσχει σε μια αυτοψία, προκείμενου να δουν από κοντά την προτεινόμενη χάραξη.

Όπως και οι δύο πολύ καλά θυμούνται οι αντιδράσεις ήταν σφοδρές από την πλευρά των Χανίων, καθώς οι πολίτες αντιδρούσαν στη νέα χάραξη.
«Θυμάμαι τότε στην επιτροπή περιβάλλοντος που τους έλεγα ότι όση ώρα χρειάζεται ο Ρεθεμνιώτης ή ο επισκέπτης του Ρεθύμνου να πάει στα Χανιά, περίπου το μισό και παραπάνω χρειάζεται για να πάει από τη Σούδα στο αεροδρόμιο. Και αυτό είναι αλήθεια. Και τότε είχαν αντιδράσει οι κάτοικοι. Όμως είναι η πραγματικότητα. Εμείς τότε είχαμε ψηφίσει θετικά για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων» μας λέει ο Γιάννης Παρασύρης. Ενώ και ο π. αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων δήμου Ρεθύμνου Μίνως Αλεφαντινός που συμμετείχε στην αυτοψία, όπως μας είπε θυμάται τις αντιδράσεις που δεν άφηναν κανένα περιθώριο για την υλοποίηση του έργου.

Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου υπενθύμισε ότι όταν ξεκίνησαν ο συζητήσεις για τον νέο ΒΟΑΚ η περιφέρεια ζήτησε από το υπουργείο να εντάξει και τη μελέτη Σούδα – Αεροδρόμιο: «Προσπαθήσαμε σαν Ρέθυμνο και σαν περιφέρεια όπως μπήκε το Χανιά – Κίσσαμος ως προαίρεση να μπει ως μελέτη και το τμήμα Σούδα – αεροδρόμιο στο έργο του νέου ΒΟΑΚ. Για μας στο Ρέθυμνο η εξασφάλιση της οδικής σύνδεσης του νομού μας με το αεροδρόμιο Χανίων ήταν και παραμένει βασικό αίτημα καθώς πρόκειται για έργο υψίστης σημασίας για τον τόπο μας».
Το υπουργείο Υποδομών το 2022 ανέθεσε με νέα μελέτη για το τμήμα Σούδα – αεροδρόμιο. Άγνωστο παραμένει αν αυτή συμπίπτει και σε πόσα σημεία με την παλιά.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες το μήκος του δρόμου είναι 13.5 χλμ. Το μεγάλο τμήμα έχει αντιμετωπίσει τα γεωλογικά θέματα ωστόσο φαίνεται πως έχει κολλήσει σε ένα «ευαίσθητο» τμήμα, όπως ανάφερε ο αρμόδιος υφυπουργός. «Όσον αφορά στον δρόμο Σούδας – αεροδρόμιο είναι ένα έργο το οποίο το μελετάμε. Βρίσκεται στη φάση μελέτης. Μη ξεχνάτε ότι εκεί προσεγγίζει μια πολύ ευαίσθητη περιοχή γιατί υπάρχει η γνωστή ναυτική βάση. Προσπαθούμε να λύσουμε τα ζητήματα που αφορούν εκείνο το τμήμα της διέλευσης», ανέφερε χαρακτηριστικά σε δηλώσεις του από το Ρέθυμνο την περασμένη Παρασκευή ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.
Ο πρώην υπουργός και βουλευτής Ρεθύμνης Μανόλης Όθωνας με τον οποίο επικοινώνησαν τα «Ρ.Ν.» μιας και ήταν εκείνος που είχε αντιδράσει το μακρινό 2005 στον τότε γενικό γραμματέα, είκοσι χρόνια μετά επαναφέρει στο τραπέζι της συζήτησης μια σειρά ερωτημάτων που παραμένουν αναπάντητα. Αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Όθωνας: «25 χρόνια μετά συζητάμε τα ίδια. Υπάρχει μια σειρά ερωτημάτων που παραμένουν αναπάντητα. Αυτή η πρώτη μελέτη αξιοποιείται στη παρούσα φάση; Στην υποτιθέμενη επανεκκίνηση του σχεδιασμού για να φτιαχτεί ο δρόμος; Και ποια από τα δεδομένα που ήταν διαθέσιμα πριν 25 χρόνια που μπλοκαρίστηκε για να μην γίνει κλειστός αυτοκινητόδρομος, αλλά διαπλάτυνση της υφιστάμενης χάραξης, ισχύουν σήμερα; Σήμερα έχουν δημιουργηθεί μια σειρά τετελεσμένων που ενδεχομένως να καθιστούν απαγορευτική οποιαδήποτε άλλη εκδοχή πέραν της διαπλάτυνσης του υφιστάμενου δικτύου. Δεν ξέρω τι νόημα έχει σε σχέση με την ανάγκη ότι το ένα αεροδρόμιο απομακρύνεται 20 χλμ. και για το άλλο αντί για 26 λεπτά θα χρειάζεται 23 λεπτά κανείς για να φτάσει εκεί. Δεν ήταν αυτό το ζητούμενο. Είναι μια πονεμένη ιστορία. Αν λάβει κανείς υπόψη του όλο το ιστορικό, το κενό αδράνειας που υπήρξε όλα αυτά τα χρόνια είναι λογικό μια περιοχή οικιστικής ανάπτυξης να έχουν δημιουργηθεί νέα δεδομένα. Μιλάμε για ένα δρόμο σύγχρονο ασφαλή αυτοκινητόδρομο ή για βελτίωση του υφιστάμενου δικτύου χωρίς νέα χάραξη; Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα. Αυτό που χρειάζεται το Ρέθυμνο είναι μια ασφαλής οδική σύνδεση που θα μειώνει τον χρόνο για τη μετακίνηση από και προς το αεροδρόμιο των Χανίων».













