Σε εκατοντάδες ανέρχονται τα καταστήματα του Ρεθύμνου που συνεργάζονται με εταιρείες διανομής φαγητού, προκειμένου να καλύψουν τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει στις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Η εξοικείωση του κόσμου με την παραγγελία καφέ, τροφίμων, φαρμάκων, φαγητού και άλλων προϊόντων καταγράφεται χαρακτηριστικά τόσο στον αριθμό των καθημερινών παραγγελιών, όσο και στο τζίρο των επιχειρήσεων. Οι πολυάριθμες παραγγελίες ξεπερνούν το 20% του συνόλου των εισπράξεων, με το ποσοστό να μεταβάλλεται συχνά σε υψηλότερα επίπεδα, ανάλογα με τη χρονική περίοδο και τις προσφορές. Οι νέοι και οι φοιτητές στρέφονται συχνότερα στις παραγγελίες φαγητού τύπου fast food, με τους Ρεθεμνιώτες και τις οικογένειες να έχουν επίσης προσαρμοστεί σε αυτόν τον τρόπο ζωής.
Τέσσερις δημοφιλείς πλατφόρμες που ασχολούνται με τη διανομή εξυπηρετούν μία ευρεία κλίμακα καταστημάτων του Ρεθύμνου, ακόμα και περιοχές του Αδελιανού Κάμπου και του Γερανίου. Οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις άλλοτε αξιοποιούν το δίκτυο διανομής των εταιρειών και άλλοτε έχουν δικούς τους μεταφορείς, χρησιμοποιώντας ωστόσο τις υπηρεσίες της πλατφόρμας.
Η μέση τιμή μιας παραγγελίας φαγητού συνήθως ξεπερνά τα 10 ευρώ, ενώ οι επιλογές των καταναλωτών το πρωί επικεντρώνονται στον καφέ, ενώ ώρες αιχμής για τις ηλεκτρονικές παραγγελίες είναι οι βραδινές ώρες, όπου οι καταναλωτές προτιμούν να παραμείνουν σπίτι για φαγητό, παρά να βγουν έξω. Οι ποικίλες επιλογές που προσφέρονται από τις εφαρμογές διανομής φαγητού, η δυνατότητα σύγκρισης και αξιολόγησης καταστημάτων και τιμών, οι διαθέσιμες προσφορές και η ταχύτητα αποτελούν τους βασικούς λόγους, που οι παραγγελίες φαγητού έχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των γευμάτων εντός του χώρου των καταστημάτων.
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών και η αξιοπιστία των πλατφορμών διανομής φαγητού
Τον τρόπο λειτουργίας του fagi.gr, πλατφόρμας -που διαθέτει γραφείο στο Ρέθυμνο- και τις συνεργασίες του με διανομείς και καταστήματα, επεξήγησε ο Γιώργος Μανουσάκης, υπεύθυνος πωλήσεων στο Ρέθυμνο, μιλώντας στα «Ρ.Ν.»: «Αυτή τη στιγμή στο Ρέθυμνο στο κομμάτι της διανομής δραστηριοποιούνται πάνω από 200 επιχειρήσεις, από τις οποίες εμείς εξυπηρετούμε άλλοτε με δικό μας δίκτυο διανομής και άλλοτε με την παροχή των υπηρεσιών της πλατφόρμας. Ανάμεσα στις 200 επιχειρήσεις βρίσκονται σούπερ μάρκετ, κρεοπωλεία, pet shop, μαγαζιά με καλλυντικά, ανθοπωλεία, φαρμακεία, ανθοπωλεία και άλλα. Εμείς αξιοποιούμε το δίκτυο διανομής μας σε 45 καταστήματα σε όλο το Ρέθυμνο, ενώ συνεργαζόμαστε μέσω της πλατφόρμας με πάνω από 100 καταστήματα που έχουν δικούς τους διανομείς. Αυτά τα καταστήματα εξυπηρετούν το κομμάτι της διανομής από τον Πλατανιά και τον Τσεσμέ μέχρι το Γεράνι. Συνολικά έχουμε 30 εργαζομένους για την εξυπηρέτηση των 45 καταστημάτων».
Οι καταναλωτές προτιμούν να μένουν σπίτι, αλλά όχι το σπιτικό φαγητό, ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες. Όπως επισημαίνει ο κ. Μανουσάκης τα χρήματα που ξοδεύουν συνήθως ξεπερνούν τα 10 ευρώ ανά παραγγελία: «Τα νούμερα της διανομής κάθε χρόνο είναι αυξητικά, γιατί η τάση του κόσμου είναι να μην βγαίνει πολύ έξω και να οριοθετεί με μεγαλύτερη ακρίβεια το κόστος του φαγητού του. Η πίτσα που θα καταναλώσεις στο σπίτι έχει συγκεκριμένο μπάτζετ, ενώ αν βγεις έξω είναι πιθανό να συνοδευτεί από σαλάτα και αναψυκτικό. Στο κομμάτι του καφέ, είναι πολύ φθηνότερο να παραγγείλεις ένα καφέ από το να τον πιεις σε μία καφετέρια. Το μέσο καλάθι ξεπερνάει τα 10 ευρώ στο Ρέθυμνο, καθώς παίζει ρόλο και η οικονομική δύναμη κάθε πόλης. Ο μεγάλος όγκος της δουλειάς είναι στις 20:00-00:00 το βράδυ και οι παραγγελίες επικεντρώνονται στο κομμάτι του φαγητού. Το πρωί υπάρχει επίσης αρκετή δουλειά, με τη διαφορά ότι υπάρχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις στο κομμάτι της ταχύτητας, καθώς πρόκειται για παραγγελίες καφέδων».
Αντίστοιχες είναι οι εκτιμήσεις και του Ανδρέα Ριτζάκη, υπεύθυνου διανομής και διανομέα φαγητού στο fagi.gr: «Ο κόσμος παραγγέλνει ως επί το πλείστον καφέ. Κανείς δεν φτιάχνει πλέον καφέ σπίτι του. Τα τελευταία χρόνια, έχει μπει στη ζωή των ανθρώπων και το πρωινό, το λεγόμενο brunch, το οποίο είναι κανονικό γεύμα, μαγειρευτό φαγητό. Επίσης υψηλές προτιμήσεις υπάρχουν σε burger. Ακόμα και οι οικογένειες έχουν προσαρμοστεί στη διανομή φαγητού, λόγω της ευκολίας και της πρακτικότητας, αλλά γενικότερα οι νέοι και οι φοιτητές είναι αυτοί που παραγγέλνουν συχνότερα».
Οι πλατφόρμες διανομής φαγητού έχουν εξαλείψει τα λάθη και το ηλεκτρονικό περιβάλλον παρουσιάζεται ελκυστικό για καταναλωτές νεαρής ηλικίας, όπως σημειώνει ο κ. Ριτζάκης: «Πλέον είναι πολύ πιο εύκολο για κάποιον να παραγγείλει. Εγώ ξεκίνησα τις διανομές φαγητού από το 2002 και έκτοτε δεν έχει σταματήσει η ανοδική πορεία. Με τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες εκτοξεύτηκαν τα πράγματα, έγιναν ευκολότερα και η νεολαία το έκανε τρόπο ζωής. Έχει εξασφαλιστεί πλέον, ότι δεν γίνονται λάθη, είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγουμε λάθη σχετικά με την τοποθεσία, το περιεχόμενο και τα στοιχεία επικοινωνίας της παραγγελίας. Οι πλατφόρμες έχουν διευκολύνει πάρα πολύ το κομμάτι της διανομής για τα καταστήματα. Παρέχουν ποιότητα, αξιοπιστία, πληρότητα διανομέων και συνέπεια. Αφαιρούν πονοκεφάλους από το κατάστημα και τον ιδιοκτήτη».
Πάνω από το 1/5 του τζίρου των καταστημάτων καταλαμβάνουν οι ηλεκτρονικές παραγγελίες
Παρότι τα καταστήματα έχουν τη δυνατότητα να συνεργάζονται με δύο και τρεις πλατφόρμες διανομής φαγητού, αρκετοί από αυτούς φαίνεται να επενδύουν στην καλή συνεργασία με μία από αυτές. Ο Μιχάλης Χατζηδάκης, ιδιοκτήτης επιχείρησης εστίασης σε κεντρικό σημείο της πόλης, αναφέρει στα «Ρ.Ν.»: «Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες στο σύνολό τους καταλαμβάνουν περίπου ένα κομμάτι του 20% του συνολικού τζίρου. Εγώ χρησιμοποιώ μόνο μία πλατφόρμα, την πιο δημοφιλή στην πόλη, γιατί οι ανάγκες του καταστήματος καλύπτονται από αυτήν. Αυτή τη στιγμή σε σχέση με πέρσι, οι παραγγελίες βρίσκονται σε χειρότερο επίπεδο από πέρσι, μάλλον γιατί ο κόσμος ζορίζεται οικονομικά. Οι πιο συχνές παραγγελίες είναι καφέδες, ενώ συνήθως ο καφές συνοδεύεται και από φαγητό, τύπου brunch».
Σημαντικό μέρος των ημερήσιων πωλήσεων καταλαμβάνουν οι ηλεκτρονικές παραγγελίες, όπως δηλώνει ο Κώστας Ρόζης, υπεύθυνος εστιατορίου στο κέντρο του Ρεθύμνου: «Τη μέρα γίνονται περίπου 330 πακέτα παραγγελιών, με τον τζίρο από τις ηλεκτρονικές παραγγελίες να αγγίζει κάποιες φορές ακόμα και το 50%. Χρησιμοποιώ μόνο μία πλατφόρμα, γιατί δεν χρειάζεται. Υπάρχουν οι τηλεφωνικές παραγγελίες που συμπληρώνουν τις εκάστοτε ανάγκες. Το δίκτυο διανομής προέρχεται από εμάς. Εξίσου πολλές παραγγελίες παρατηρούνται τόσο το μεσημέρι, όσο και το βράδυ, με τη μέση τιμή κόστους να κυμαίνεται στα 12 με 14 ευρώ. Την ηλεκτρονική πλατφόρμα χρησιμοποιούν κυρίως φοιτητές, ενώ στις τηλεφωνικές παραγγελίες και στη φυσική παρουσία, συναντάμε κατοίκους του Ρεθύμνου».
Υψηλό τζίρο και κυρίως απογευματινές παραγγελίες για το ζαχαροπλαστείο του Στέλιου Μαχαράκη. «Έχουμε 10 με 20 παραγγελίες τη μέρα, που είναι γλυκά. Φυσικά παραγγέλνουν και καφέ, αλλά ο καφές συνδυάζεται ευκολότερα με αλμυρό. Οι περισσότερες παραγγελίες γίνονται το απόγευμα, όταν ο κόσμος επιζητάει το γλυκό μετά το φαγητό. Παραγγέλνουν μικρά γλυκά, μπισκότα και άλλες παρασκευές. Έχω διανομείς από το Fagi.gr, γιατί το κόστος του να έχεις δικούς σου διανομείς είναι πολύ υψηλό. Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες καταλαμβάνουν πάνω από το 25% του τζίρου του καταστήματος. Ιδιαίτερη κίνηση έχει τα σαββατοκύριακα, το πρωί δεν έχει τόσο».
Η παροχή διανομέων και τα προγράμματα επιβράβευσης κίνητρα για καταστηματάρχες και καταναλωτές
Την ίδια ώρα, τα χέρια των ιδιοκτητών καταστημάτων φαίνεται να έχουν λύσει οι εταιρείες για τη διανομή φαγητού, καθώς το κομμάτι εύρεσης προσωπικού και η κάλυψη των οικονομικών τους απαιτήσεων είναι δύσκολη υπόθεση. «Υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση από τους μαγαζάτορες στο κομμάτι της διανομής. Όποιος ξεκινάει μία επιχείρηση θέλει να αποβάλλει το κομμάτι της διανομής από τις υποχρεώσεις του, τόσο για οικονομικούς λόγους, όσο και για τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού. Γενικότερα υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού, τόσο στο κομμάτι της διανομής, όσο και γενικότερα στην αγορά. Η δική μας η πλατφόρμα βοηθάει πάρα πολύ σε αυτό το κομμάτι, τόσο στην εύρεση εργατικών χεριών όσο και στην αποσυμφόρηση του καταστήματος σε ώρες αιχμής», αναφέρει ο κ. Μανουσάκης.
Επιπλέον ο κ. Μανουσάκης υπογράμμισε τη σημασία των προσφορών για τους καταναλωτές, προκειμένου να προχωρούν με συνέπεια σε παραγγελίες. «Η πλατφόρμα του fagi.gr χρησιμοποιεί προγράμματα επιβράβευσης και ανταμοιβής για τους πελάτες, οι οποίοι συμπληρώνοντας παραγγελίες κερδίζουν δώρα. Όλα αυτά είναι κίνητρα για τους καταναλωτές. Το 30% στρέφεται στις προσφορές των καταστημάτων, αλλά πλέον οι καταναλωτές έχουν γνώμη, απαιτούν καλή σχέση ποιότητας-τιμής. Πλέον ο κόσμος είναι εξοικειωμένος με το delivery», σημείωσε.