Η θέση των γυναικών στο πέρασμα των χρόνων, οι αγώνες που έγιναν για την κατάκτηση του δικαιώματος στην εκπαίδευση, στην επαγγελματική σταδιοδρομία, το δικαίωμα της ψήφου αλλά και στους αγώνες ενάντια στην έμφυλη βία και τις διακρίσεις αποτυπώνονται μέσα από τις δημιουργίες 23 καλλιτεχνών που συμμετέχουν στην εικαστική έκθεση «Γυναικών Δράσεις» της Μαρίας Τσουκνάκη.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 11 Μαρτίου στο Σπίτι του Πολιτισμού και θα φιλοξενείται στον χώρο έως τις 22 Μαρτίου, μια πρωτοβουλία του Συλλόγου Καλλιτεχνών «κατ-ART-ι», και την υποστήριξη του δήμου Ρεθύμνης.
Πρόκειται για έργα φιλοτεχνημένα πάνω σε ενδύματα και αντικείμενα καθημερινής χρήσης, με τους δημιουργούς τους να αποτυπώνουν με ξεχωριστό τρόπο μηνύματα ισότητας, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίδεται στην ιστορία του δικαιώματος των γυναικών στο εκλέγειν και στο εκλέγεσθαι.
Στο πλαίσιο της έκθεσης το απόγευμα της περασμένης Τρίτης πραγματοποιήθηκαν ομιλίες με θέμα «Οι γυναίκες του σήμερα…Μιλούν» στο Σπίτι του Πολιτισμού, έπειτα από μια ακόμα ξενάγηση της εικαστικού κ. Τσουκνάκη. Το κοινό γνώρισε μέσα από τις εισηγήσεις τις διαχρονικές διεκδικήσεις των γυναικών, τη δράση του Κέντρου Συμβουλευτικής Υποστήριξης Γυναικών που λειτουργεί στο Ρέθυμνο, καθώς και τη θέση της γυναίκας στην τέχνη μέσα στα χρόνια.
Μ. Τσουκνάκη: «Ήταν δύσκολο να καθιερωθεί η γυναίκα στον χώρο των τεχνών»
Μια μικρή ιστορική αναδρομή για το πως οι γυναίκες άρχισαν να εδραιώνονται στον τομέα των εικαστικών τεχνών έκανε στην εισήγησή της η εικαστικός, Μαρία Τσουκνάκη, εστιάζοντας στο εικαστικό γίγνεσθαι των τελευταίων δεκαετιών.
«Στην εισήγησή μου βλέπουμε πολύ σημαντικές γυναίκες που αποτέλεσαν την τομή πάνω στα κινήματα της τέχνης. Κάνοντας την ιστορική αναδρομή μέσα στον χρόνο, βλέπουμε τις γυναίκες να παίρνουν τη θέση τους μέσα στο εικαστικό γίγνεσθαι και πλέον μπορούμε να πούμε ότι έχουν ανοίξει καινούργιους δρόμους και θεωρούνται πρωτοπόρες. Τις τιμούμε ως πρωτοπόρες πλέον και αναφέρονται με μεγάλα γράμματα στην ιστορία της τέχνης», τόνισε σε δήλωσή της η κ. Τσουκνάκη.
Δεν ήταν εύκολο οι γυναίκες να εισέλθουν στον χώρο των τεχνών, ανέφερε η κ. Τσουκνάκη, κάτι το οποίο άλλαξε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο: «Ήταν πολύ δύσκολο να καθιερωθεί η γυναίκα στον χώρο των τεχνών στον δυτικό κόσμο. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο άρχισε η γυναίκα σιγά – σιγά να μπαίνει στον χώρο, μαζί με την ανάδειξη του φεμινιστικού κινήματος. Οι ίδιες βοήθησαν το φεμινιστικό κίνημα και το φεμινιστικό κίνημα βοηθήθηκε και από αυτές. Η τέχνη έχει στόχο να βοηθάει σε αυτούς τους αγώνες, έχει στόχο την αφύπνιση, την κινητοποίηση, των συναισθημάτων και των αγώνων».
Α. Χριστουλάκη: «Περισσότερες γυναίκες απ’ ότι παλαιότερα ζητούν υποστήριξη»
Στις προσπάθειες των γυναικών θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας αναφέρθηκε στην εισήγησή της η κοινωνική λειτουργός του Κέντρου Συμβουλευτικής Γυναικών Αμαλία Χριστουλάκη, η οποία παράλληλα παρουσίασε τις δράσεις του συμβουλευτικού κέντρου, τον τρόπο λειτουργίας του και το πως στηρίζουν τις γυναίκες για να μπορέσουν να ξεφύγουν από το βίαιο περιβάλλον.
«Περισσότερες γυναίκες από ό,τι παλαιότερα απευθύνονται στο Κέντρο, καθώς αρχίζουν και ξεπερνάνε τους φόβους τους και μπορούν να ζητήσουν βοήθεια», υπογράμμισε σε δήλωσή της η κ. Χριστουλάκη, ενώ συμπλήρωσε: «Απευθύνονται σε εμάς κυρίως θύματα ενδοοικογενειακής βίας, αλλά έχουμε και γυναίκες που δέχονται πολλαπλές διακρίσεις, άνεργες, μονογονεϊκές. Μπορεί να έχουν ξεφύγει τον κίνδυνο, αλλά να θέλουν συμβουλευτική και ψυχολογική στήριξη, να τις βοηθήσουμε συμβουλευτικά στην εργασία για το πως θα αποκτήσουν εργαλεία να σταθούν στον εργασιακό χώρο. Δεν είμαστε μόνο για τη βία, είναι ένα μέρος της δουλειάς μας, έτσι ξεκίνησαν όλα τα Κέντρα Συμβουλευτικής, όμως στην πορεία αναπτύχθηκε η δουλειά μας στο να μπορούμε να τις στηρίζουμε και εργασιακά. Μια γυναίκα για να σταθεί στα πόδια πρέπει να σταθεί και εργασιακά για να μπορέσει να ξεφύγει και τον κίνδυνο και να μπορεί να σταθεί μόνη της και μετά το διαζύγιο».
Υ. Κοσμά: «Η τέχνη είναι βαθιά ανδροκρατούμενη, κάτι το οποίο αποτελεί ζήτημα»
Τις έμφυλες αναπαραστάσεις στην τέχνη ανέλυσε η επίκουρη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας και πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας του Πανεπιστημίου Κρήτης Υβόν Κοσμά στην ομιλία της.
«Η τέχνη συνολικά είναι βαθιά ανδροκρατούμενη, κάτι το οποίο αποτελεί ζήτημα. Συνήθως οι γυναίκες αποτελούν το αντικείμενο του βλέμματος, άρα σπάνια είναι οι ίδιες που έχουν πρόσβαση στον χώρο της τέχνης, αλλά εμφανίζονται ως το αντικείμενο της επιθυμίας και το αντικείμενο που απεικονίζεται στα έργα», ανέφερε σε δήλωσή της η καθηγήτρια.
Το Σάββατο 22 Μαρτίου, οι διοργανωτές προσκαλούν τις/τους συμπολίτισσες /-ες στον χώρο της Έκθεσης, από τις 7:30 μ.μ., για να λάβουν μέρος στο κλείσιμο της Έκθεσης με δράσεις έκπληξη.