Κάθε σχολική χρονιά είναι ξεχωριστή και χρωματίζεται από τα ιδιαίτερα γεγονότα της επικαιρότητας που συμβαίνουν γύρω μας. Φέτος, η κοινωνία του νησιού και της πόλης μας συγκλονίστηκε από τροχαία ατυχήματα, δυστυχήματα, περιστατικά άσκησης ενδοοικογενειακής βίας, αντικοινωνικές συμπεριφορές, περιστατικά μέθης ανηλίκων. Περιστατικά που αγγίζουν τους νέους μαθητές και τους δημιουργούν την ανάγκη να μιλήσουν για αυτά και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και με αφορμή μια σειρά τραγικών περιστατικών στον κοινωνικό μας περίγυρο που όλα τους είχαν ως κοινό παρανομαστή την προβληματική σχέση με το αλκοόλ, την κανονικοποίηση της χρήσης του από ανήλικους και την πολιτισμική αποδοχή του ως ένδειξη ανδρισμού και δύναμης, υλοποιήσαμε μια εστιασμένη προληπτική παρέμβαση σχετικά με το αλκοόλ. Ειδικότερα, φέραμε σε επαφή τους νέους μαθητές μας με τα πιο πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με τη χρήση αλκοόλ σε εφήβους στην Ελλάδα, αλλά και στο νομό Ρεθύμνου και προσεγγίσαμε τις επιπτώσεις του αλκοόλ στον ανθρώπινο οργανισμό, αλλά και στην οικογενειακή, επαγγελματική και κοινωνική ζωή του ατόμου. Οι μαθητές μοιράστηκαν βιώματα, σκέψεις και ιστορίες προβληματικής χρήσης αλκοόλ και πρόωρης επαφής με την ουσία από τον κοινωνικό τους περίγυρο. Διατύπωσαν τους προβληματισμούς τους σχετικά με τις πιέσεις που δέχονται από τους συνομηλίκους τους και την επικράτηση μιας κοινωνικής επιτρεπτικότητας και μιας απενεχοποίησης της χρήσης αλκοόλ, ακόμα και σε μικρή ηλικία. Στο πλαίσιο της ομάδας, δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα σε δεξιότητες κλειδιά όπως, η αντίσταση στην πίεση, η αποτελεσματική άμυνα σε αρνητικές επιρροές, η συνετή επιλογή φίλων, η μεγάλη σημασία του να θέτεις όρια και η ανάγκη να εκφράζεις τις ανησυχίες, τις ανασφάλειες και τα συναισθήματά σου σε οικεία πρόσωπα και να αναζητάς βοήθεια όταν την χρειάζεσαι. Τέλος, οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι γνώσεις χωρίς δεξιότητες και χωρίς θετικές στάσεις δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα. Δεν φτάνει μόνο να γνωρίζω, αλλά να μπορώ και να θέλω.
Οι παρεμβάσεις για το αλκοόλ όπως και για άλλα σημαντικά κοινωνικά προβλήματα ποτέ δεν ολοκληρώνονται, ποτέ δεν είναι αρκετές και χρειάζονται διαρκή καθημερινή προσπάθεια. Για αυτό το λόγο ζητήσαμε από τους μαθητές να δημιουργήσουν κάτι που να τους εκφράζει, σχετικά με τα όσα συζητήσαμε και μοιραστήκαμε, με απώτερο σκοπό να ευαισθητοποιήσουν και άλλους γύρω τους. Η τέχνη άλλωστε, αποτελεί γνήσια έκφραση της ψυχής και της σκέψης. Ιδού λοιπόν πώς προσέγγισαν οι μαθητές μας το ζήτημα του αλκοόλ.
Σας παρουσιάζουμε τα καλύτερα δημιουργήματα των μαθητών μας όπως ψηφίστηκαν από όλους τους μαθητές της σχολικής μας κοινότητας.






Φυσικά, μιας και ζούμε στην Κρήτη, δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι εύστοχες μαντινάδες που δημιούργησαν τα παιδιά ενάντια στη χρήση αλκοόλ!
Ουίσκι, μπύρα ή κρασί
Και κούπες δα στην Κρήτη
Μόνο κακό σου φέρνουνε και τσακωμούς στο σπίτι.
Είναι συνήθεια των πολλών
Να πίνουν να γλεντούνε
Προβλήματα να φέρνουνε σε αυτούς που αγαπούνε.
Μείνε μακριά απ’το αλκοόλ
Να μην ξεχνάς, θυμήσου
Περνάς καλά χωρίς ποτό
Αγάπα τη ζωή σου
Μαγκιά δεν είναι το αλκοόλ
Ούτε και το τσιγάρο
Μα η δύναμη να λες κοφτά
Μακριά μου, δεν θα πάρω
Ρακί ουίσκι και ποτό
Να μην ξανακουμπήσεις
Αν θες να είσαι υγιής
Και να μπορείς να ζήσεις
Αν θες να λέγεσαι έξυπνος
Και προκοπή να κάνεις
Μείνει μακριά απ’το αλκοόλ
Έτσι δεν θα πεθάνεις
Χορό και διασκέδαση
Γνωρίζεις μ’άλλους τρόπους
Κ’όχι με κούπες και ποτά
Σαν πας σε λάθος τόπους
Όταν θα βγεις με φίλους σου
Και πας να διασκεδάσεις
Γέλα, τραγούδα, χόρεψε
Ποτό μην ξαναπιάσεις
Άμα δεν είσαι δεκαοχτώ
Αλκοόλ να μην αγγίξεις
Μα και μεγάλος, μη γευτείς
Αν έχεις να οδηγήσεις
Να το αφήσεις το ποτό
Να μην ξαναμεθύσεις
Γιατί πώς είσαι αλκοολικός
Το δείξαν στις ειδήσεις
Στο γλέντι έρεε το κρασί
Χαρά παντού σκορπούσε
Μα τώρα η κούπα γέμισε
Με αίμα που κυλούσε
Πίνω ποτό για να ξεχνώ
Τον πόνο που μου δίνει
Μα το ποτό αμπρούμητα
Με θέτει και με πίνει
Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συνεισέφεραν με τη δημιουργικότητά τους σε όλα τα παραπάνω είναι οι εξής: Ιουλιέτα Σόντερς, Ευτυχία Τάσιου, Τζασκάραν Σίνγκ, Κεχαγιαδάκης Αλέξανδρος, Χρυσοβαλάντου Σπυριδάκη, Κρυσταλλένια Χρυσοβαλάντου Ψωμά, Ραμπίνβιρ Σινγκ, Μανώλης Μπροτζάκης, Γιώργος Πανούσης, Ελένη Τσιράογλου, Δήμητρα Φιλίππου, Ελένη Τσιχλή, Μανώλης Μαντζουράνης, Γιάννης Ρασούλης, Ορέστης Πρίφτις, Σφακιανάκη Αλεξάνδρα, Κυπριανή Κόκκινου, Μπογντάν Τζιλιγκάκης, Γιώργος Βαρότσης, Γιώργος Βολτυράκης, Ραφαέλα Γασπαράκη, Μανώλης Μακρυδάκης, Γιώργος Πατερογιαννάκης, Αντώνης Μαμαλάκης, Ελένη Πατεράκη, Μπέντριε Γκιέτσι, Σπυριδούλα Νικολουδάκη, Ελένη Νικολουδάκη, Μανώλης Νικολουδάκης, Αλεξάνδρα Τζερβάκη.
Υπεύθυνος Δράσης: Πολύβιος Ψήνας, Κοινωνιολόγος
5ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου