Υπερεπάρκεια προϊόντων, εκπτώσεις που φτάνουν το 40% και έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον συνθέτουν την εικόνα της αγοράς του Ρεθύμνου εν μέσω των θερινών εκπτώσεων.
Οι έμποροι εμφανίζονται ικανοποιημένοι για την αυξημένη κίνηση που καταγράφεται τις τελευταίες εβδομάδες και η οποία αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό, αλλά και στις κοινωνικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται τους καλοκαιρινούς μήνες, που πάντα αφήνουν ένα θετικό αποτύπωμα στην αγορά.
Μετά τον πολύ κακό Μάιο και όχι τόσο καλό Ιούνιο, ο εμπορικός κόσμος πλέον εκτιμά ότι το κλίμα έχει αντιστραφεί και το τελευταίο δίμηνο του καλοκαιρού με την πτώση των τιμών, θα μπορέσει να ενισχύσει σημαντικά τις εισπράξεις των καταστημάτων του. Σίγουρα, όπως αναφέρει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, με τον τζίρο του διμήνου θα καλυφθούν τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεων για τους τρέχοντες μήνες. Το θέμα ωστόσο, όπως είπε, να μπορέσουν να διευθετούν και συσσωρευμένα χρέη και υποχρεώσεις του προηγούμενου μεγάλου διαστήματος, όπου η κίνηση ήταν υποτονική και οι εισπράξεις ελάχιστες.
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου, τόνισε ότι οι επιπτώσεις του καύσωνα είναι ο ορατές στην αγορά, με την έννοια ότι η κίνηση διαπιστώνεται κυρίως τις πρώτες πρωινές και τις απογευματινές ώρες, όπου οι θερμοκρασίες είναι πιο υποφερτές. Η ίδια πάντα εμφανίστηκε αισιόδοξη για την περίοδο των εκπτώσεων εκτιμώντας ότι θα κυμανθεί η κίνηση στα περσινά επίπεδα.
«Οι φοιτητές των πρώτων ετών λειτουργίας του πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο που είχαν έρθει στο πλαίσιο του reunion που έκαναν, άφησαν ένα θετικό αποτύπωμα στην αγορά. Το ίδιο συμβαίνει και με τους τουρίστες, αλλά και τους ντόπιους, οι οποίοι σπεύδουν να προμηθεύονται τα είδη που έχουν ανάγκη εκμεταλλευόμενοι τις χαμηλές τιμές.
Μέσα στη διάρκεια της ημέρας γίνονται διάφορες «σκιές». Ξεκινάει το πρωί η κίνηση, έπειτα γίνεται μια τεράστια «κοιλιά» και ξαναξεκινάει ουσιαστικά η κίνηση με τη δύση του ηλίου, που ίσως η ατμόσφαιρα και η θερμοκρασία είναι πιο βολικές. Η αγορά όμως σε γενικές γραμμές κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, γιατί πλέον δουλεύουν όλα στην πόλη, τα πανηγύρια, οι γάμοι, οι βαπτίσεις και όλες οι εκδηλώσεις που όλα αυτά όπως είναι φυσικό ενισχύουν την τοπική αγορά. Οπότε είμαστε στα ίδια επίπεδα, ευτυχώς, με πέρυσι. Έχοντας περάσει έναν κακό Μάιο και έναν κακό Ιούνιο, ο Ιούλιος δείχνει καλή εικόνα προς το παρόν. Οι εκπτώσεις είναι μέχρι 31 Αυγούστου, θέλω να πιστεύω ότι θα πάμε καλά μέχρι τέλος. Τώρα στη high season είμαστε ικανοποιημένοι, η πόλη είναι γεμάτη. Ιούλιο και Αύγουστο η πόλη είναι καλά γεμάτη, το αντιλαμβάνεται κανείς και από τα parking. Οι τουρίστες εάν κατέβουν στην αγορά όλο και κάτι θα πάρουν. Σίγουρα εχθρός είναι οι αποσκευές που δεν χωράνε πολλά και έτσι δεν παίρνουν πολλά, αντιμετωπίζουμε και αυτό το κομμάτι. Από εκεί και πέρα όμως η αγορά έχει επάρκεια, που σημαίνει οτιδήποτε χρειαστεί οποιοσδήποτε καταναλωτής, θα μπορεί να το βρει σε καλές τιμές. Τα ποσοστά των εκπτώσεων δεν αυξήθηκαν, διότι τώρα είμαστε στο 40% και αυτό είναι ανάλογα με την επάρκεια και το είδος κάθε καταστήματος. Θεωρώ ότι το 50% θα το δούμε μετά τον δεκαπενταύγουστο».
Όπως προσθέτει, η αισιοδοξία διατηρείται, καθώς εν όψει του Δεκαπενταύγουστου αρκετοί θα είναι και οι Έλληνες που θα επιλέξουν τον τόπο για καλοκαιρινές διακοπές και οποίοι όπως κάθε χρόνο θα συνεισφέρουν στην αγορά. Το ζητούμενο για τους επιχειρηματίες είναι εκτός από τα λειτουργικά έξοδα να μπορέσουν να καλύψουν και τις υπόλοιπες υποχρεώσεις που έχουν συσσωρευτεί: «Σε γενικές γραμμές με τον τζίρο οι επαγγελματίες είναι ικανοποιημένοι. Για τον μήνα που πέρασε τα λειτουργικά έξοδα καλύπτονται σε ικανοποιητικό βαθμό. Το ζήτημα είναι ότι έχουμε να κάνουμε με μήνες που ήταν παθητικά μη κινήσιμοι, που είχαν συσσωρευτεί χρέη τα οποία πρέπει να καλυφθούν. Έτσι ο έμπορος καλείται να καλύψει αυτούς τους δύο μήνες τις ανάγκες των προηγούμενων μηνών. Εκεί υπάρχει πολύ μεγάλο άγχος και δεν είναι σίγουρο ότι το καταφέρνουν στην καθημερινότητά τους. Πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι και να περιμένουμε να τελειώσει η εκπτωτική περίοδος για να κάνουμε ταμείο».
Καταλήγοντας κάλεσε τους Ρεθεμνιώτες να επιλέγουν τα τοπικά καταστήματα, καθώς, όπως ανέφερε: «Υπάρχει επάρκεια προϊόντων σε πολύ καλές τιμές και είναι σημαντικό ο εμπορικός κόσμος να νιώθει ότι έχει τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας» τόνισε η κα Τσικιντίκου.
Ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης καταγράφει το ΙΟΒΕ
Εν τω μεταξύ σε νέα υψηλά 16 μηνών ανήλθε ο δείκτης οικονομικού κλίματος που συντάσσεται από τον ΙΟΒΕ και διαμορφώνεται στις 111,1 μονάδες από 110,1 μονάδες τον Ιούνιο.
Στο επιχειρηματικό επίπεδο, η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα της ενίσχυσης των προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο και τις Υπηρεσίες, καθώς στη Βιομηχανία σημειώνεται μικρή κάμψη, ενώ στις Κατασκευές οι προσδοκίες παραμένουν αμετάβλητες. Η βελτίωση του κλίματος τροφοδοτείται εκ νέου ισχυρά από την περαιτέρω ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης που σημειώνει νέο υψηλότερο επίπεδο διετίας.
Συνολικά, ο δείκτης κλίματος κινείται από την αρχή του έτους σε υψηλά επίπεδα, πολύ υψηλότερα από πέρυσι, κινούμενος μάλιστα σε αντίθετη πορεία με τους σχετικούς δείκτες στην Ε.Ε. και την Ευρωζώνη, οι οποίοι υποχώρησαν σημαντικά τον Μάιο και επιδεινώθηκαν περαιτέρω τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Η ανανέωση της κυβερνητικής θητείας φαίνεται να έχει περιορίσει τις αβεβαιότητες και το πολιτικό ρίσκο και αποτιμάται θετικά, καθώς οδηγεί σε σταθερότητα και ορατότητα για τα επόμενα χρόνια, στοιχείο που σε έναν βαθμό έχει ήδη φανεί και από την πορεία στο κόστος δανεισμού της χώρας.
Η θερινή περίοδος και η πορεία του τουρισμού ευνοεί αισιόδοξες αποτιμήσεις σε διάφορους κλάδους που αμέσως ή εμμέσως επηρεάζονται από αυτόν αν και οι πληθωριστικές πιέσεις δεν έχουν καμφθεί και εξακολουθούν να προβληματίζουν.
Όπως εκτιμά το ΙΟΒΕ, παραμένουν σημαντικές εγχώριες προκλήσεις σε πολλά μέτωπα της οικονομίας. Ταυτόχρονα, εισαγόμενες κρίσεις και διαταραχές στο ευρωπαϊκό κυρίως περιβάλλον δεν θα πρέπει να αποκλείονται και είναι κρίσιμο η χώρα να τις αντιμετωπίσει από την ισχυρότερη δυνατή θέση. Συνεπώς οι προτεραιότητες που τίθενται από τη νέα κυβέρνηση θα παίξουν κρίσιμο ρόλο για την κατεύθυνση της οικονομίας κατά την τετραετία.,
Αναλυτικότερα:
- στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση ενισχύθηκε, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα αποκλιμακώθηκαν και οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες εξασθένισαν αισθητά.
- στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για την παραγωγή ενισχύθηκαν αισθητά, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθενούν σημαντικά.
- στο Λιανικό Εμπόριο,
- στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων ενισχύθηκαν, εκείνες για τη ζήτηση βελτιώθηκαν αισθητά, ενώ παράλληλα οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης ενισχύθηκαν ήπια.
- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας υποχώρησαν σημαντικά όπως και οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Αντίθετα, επιδεινώθηκαν οι προβλέψεις για μείζονες αγορές και εξασθένισε ήπια η πρόθεση για αποταμίευση.