περιοχές. Η πολεοδομική μελέτη – Μελέτη Πράξης Εφαρμογής στις περιοχές Περιβολίων και Καλλιθέας της Δημοτικής Ενότητας Ρεθύμνου είναι προϋπολογισμού 577.882,91 ευρώ συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α 24%.Τα 200 περίπου στρέμματα είναι νότια της πολεοδομικής ενότητας των Περιβολίων, ενώ τα υπόλοιπα 200 νότια της Πολεοδομικής Ενότητας της Καλλιθέας.
Το σύνολο των παραπάνω εκτάσεων είναι εκτός δασικών περιοχών.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της μελέτης είναι 17 μήνες χωρίς τους χρόνους εγκρίσεων των επί μέρους σταδίων. Όπως τονίστηκε χθες επελέγησαν οι δυο αυτές περιοχές οι οποίες είναι «καθαρές» καθώς δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα με τους δασικούς χάρτες και ένας επιπλέον λόγος για την άμεση ένταξη των περιοχών της Καλλιθέας και των Περιβολίων είναι η Νότια Παράκαμψη Ρεθύμνου (Περιφερειακός δρόμος) η μελέτη της οποίας βρίσκεται σε τελικό στάδιο (ΜΠΕ). Ο συγκεκριμένος δρόμος αποτελεί το νότιο όριο του υφιστάμενου σχεδίου και με την επέκτασή του θα γίνει ένας μέρος του συνολικού δικτύου της πόλης, που λόγω των ιδιομορφιών που έχει (μεγάλα σε μήκος τεχνικά γεφύρωσης των ρεμάτων) θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα στο νέο σχέδιο ως προς την παρόδια δόμηση.
Για την περιοχή της Σαρακίνας, η οποία είναι και αυτή στις προτεραιότητες του Γ.Π.Σ., αναμένεται η κύρωση του δασικού χάρτη στην περιφερειακή ενότητα Ρεθύμνου, ώστε με ξεκάθαρο τον χαρακτήρα των εκτάσεων ο δήμος να προχωρήσει στην επέκταση, κάτι που όπως είπε ο δήμαρχος θα προχωρήσει το πρώτο πεντάμηνο του νέου έτους.
Γ. Μαρινάκης: «Ευελπιστούμε στη χωροταξική δικαιοσύνη»
Στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης αναφέρθηκε στην πολύ δουλειά που έγινε από την Πολεοδομία του Ρεθύμνου, επισημαίνοντας ότι ο δήμος ακολουθεί όσα προβλέπει το ΓΠΣ. Εξήγησε δε ότι δεν μπορούν στο ίδιο οικονομικό έτος να δρομολογηθούν επεκτάσεις διαφορετικών περιοχών όπως αυτή του δυτικού Ρεθύμνου, κάτι που όπως δεσμεύτηκε θα γίνει από τους πρώτους μήνες του 2023 και αφού διευθετηθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δυτικές περιοχές με τους δασικούς χάρτες.
Αναλυτικά, μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του ο κ. Μαρινάκης, ανέφερε:
«Μετά από πολύ δουλειά με την ΥΔΟΜ φτάσαμε στην τελική πρόταση ότι αυτή τη στιγμή εντάσσουμε στο σχέδιο πόλης 400 στρέμματα πάνω από το υφιστάμενο σχέδιο Περιβολίων και στην Καλλιθέα. Προφανώς ακολουθούμε ότι έχει προβλεφθεί στο ΓΠΣ. Το κόστος είναι 577.000 ευρώ. Το κοστολόγιο είναι ψηλό. Αν επεκτεινόμασταν σε όλο το Ρέθυμνο θα ήταν επικίνδυνο και δεν υπάρχουν τα χρήματα αυτά για να τα εξασφαλίσουμε – γιατί πρέπει να κάνουμε δέσμευση πίστωσης. Επιπλέον τρέχουν και άλλα θέματα όπως του περιφερειακού δρόμου. Το ανατολικό μέτωπο είναι ώριμο για αυτό και – αποδεχόμαστε την πρόταση των μελετητών, εν αντιθέσει με το δυτικό Ρέθυμνο. Αυτή η περιοχή (ανατολικά) έχει το χαρακτηριστικό ότι δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα με τους δασικούς χάρτες που δεν έχουν κυρωθεί ακόμα, τη στιγμή που δυτικά η περιοχή της Ακροβατερής έχει θέματα. Επίσης μπαίνει και ένα θέμα με τη νέα νομομάθεια ότι η οποιαδήποτε ένταξη αυτομάτως στέλνει τους υπόχρεους στο δημόσιο ταμείο. Οι παλιές πρακτικές που γίνονταν στα σχέδια πόλης που δεν έστελναν λογαριασμό στους οφειλέτες τελείωσαν.
Ευελπιστούμε να εφαρμόσουμε μια χωροταξική δικαιοσύνη και να κάνουμε σύγχρονο σχέδιο πόλης χωρίς προβλήματα, χωρίς οικόπεδα που θα προβλέπονται μόνο στον χάρτη και να μην υπάρχουν επί του εδάφους, ή να είναι απόκρημνα – γκρεμά που να μην μπορούν να εφαρμοστούν και να δημιουργούνται και αδικίες και παράπονα και αδυναμία εφαρμογής του σχεδίου. Παράλληλα είναι δεδομένο ότι και το δυτικό Ρέθυμνο θα ακολουθήσει πολύ γρήγορα, όχι όμως εντός του ίδιου οικονομικού έτους, γιατί αυτό θα αποτελούσε κατάτμηση του έργου και αυτό είναι παράνομο. Αλλά μετά την 1η Γενάρη που θα έχουμε τρέξει και αυτή τη διαδικασία και θα έχουμε στο μυαλό μας και την έκπτωση που θα έχουμε πάρει από τους μελετητές, θα έχουμε δει τυχόν προβλήματα η αστοχίες και θα έχουμε καλύτερη εικόνα να προχωρήσουμε. Επίσης θα πρέπει να φροντίσουμε να δημιουργείται ένα θετικό ισοζύγιο γης υπέρ του κοινόχρηστου χώρου».
Ο δήμαρχος αναφέρθηκε και σε άλλες περιοχές που θα είχαν ενδιαφέρον να επεκταθεί το σχέδιο πόλης φέροντας ως παράδειγμα την περιοχή του Ρισβάν Μετόχι, η οποία όμως, όπως εξήγησε έχει το χαρακτηριστικό ότι «Είναι ανταλλάξιμες περιουσίες, κατά συνέπεια έχουν το ήμισυ της εισφοράς από τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες και είναι και μικροί ιδιοκτήτες. Αυτή τη περιοχή αν την πολεοδομήσεις χωριστά μπορεί να έχει πρόβλημα με τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων. Όταν λέμε για κοινόχρηστους χώρους, εννοούμε να έχουμε προεξασφαλίσει την ύπαρξή τους δια των εισφορών σε γη και όχι αυτό που γίνεται τώρα που προσπαθούμε να αγοράσουμε, να αποζημιώσουμε κ.τλ. και πολλές φορές στο παρελθόν αρκετές πλατείες καταργήθηκαν εξαιτίας αδυναμίας του δήμου να εκπληρώσει υποχρεώσεις του. Αυτή λοιπόν η περιοχή προστιθέμενη σε άλλες γειτονιάζουσες όπως την Ακροβατερή μπορούν να δώσουν λύσεις πολιτικής προστασίας που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν». Σημείωσε.
Από την πλευρά του ο ειδικός σύμβουλος σε πολεοδομικά θέματα του δημάρχου, Στέλιος Ξεζωνάκης στην τοποθέτησή του εξήγησε ότι σύμφωνα με τους κανόνες το 60% θα αφορά τις οικοδομικές εκτάσεις και το 40% κοινωφελείς χώρους. Μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Το εργαλείο που μας επιτρέπει να κάνουμε επέκταση είναι το εγκεκριμένο ΓΠΣ που λέει ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις περιοχές βόρεια του ΒΟΑΚ – ανάμεσα στην εθνική οδό και τα ήδη εγκεκριμένα σχέδια πόλης. Πάμε με βάση το ΓΠΣ για να μην υπάρχουν δημότες που να θεωρούν ότι ρίχτηκαν ή ότι δεν ήταν στις προτεραιότητες. Στα Περιβόλια είναι 200 στρέμματα μαζεμένα με πάνω από 100 μεμονωμένες ιδιοκτησίες που σημαίνει ότι πολλοί άνθρωποι θα δουν οικόπεδα που ήταν μη άρτια και στα οποία πλέον θα μπορούν να οικοδομήσουν και να τα αποκτήσουν. Η περιοχή της Καλλιθέας έχει περισσότερες ιδιαιτερότητες καθώς διακόπτεται από τα ρέματα τα οποία στο ΓΠΣ έχουν εξαιρεθεί. Δεν είναι συνεχόμενα. Σύμφωνα με τους κανόνες της χωροταξίας το 60% είναι οικοδομήσιμοι χώροι και 40% κοινωφελής. Αυτό σημαίνει ότι 250 στρέμματα θα είναι οικοδομήσιμα τετράγωνα, ο μέσος συντελεστής δόμησης είναι 0,8 άρα μιλάμε για 192.000 μέτρα δόμησης και μιλάμε για χιλιάδες κατοικίες. Αν αυτό το συνδυάσουμε με επέκταση του δυτικού Ρεθύμνου που είναι ανάλογη σε στρέμματα, θα δούμε ότι ο δήμος μέσα από αυτή τη διαδικασία παρεμβαίνει σε ένα μείζον ζήτημα που είναι το πρόβλημα της στέγης τόσο για εμάς τους ίδιους τους κατοίκους όσο και για φοιτητές. Αυτή είναι η λύση που μπορεί να δώσει ο δήμος. Αυτό μπορεί να κάνει αποφεύγοντας τα λάθη του παρελθόντος. Οι εισφορές προεισπράττονται άρα θα υπάρχουν χρήματα εφαρμογής δρόμων, κοινόχρηστων χώρων κ.τλ οπότε νομίζω ότι όλη αυτή η διαδικασία είναι προς όφελος του περιβάλλοντος και δημοτών και γενικά βαδίζει σε ένα δρόμο βιώσιμης πόλης».
Θ. Νίνος: «Εξαιρετικά θετική η επέκταση σχεδίου πόλεως, απαραίτητη όμως και στο δυτικό Ρέθυμνο»
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εξέλιξη της επέκτασης του σχεδίου πόλεως, κάτι που όπως είπε βρίσκεται στις προτεραιότητες της δημοτικής του παράταξης εδώ και οκτώ χρόνια. Σημείωσε ωστόσο την αναγκαιότητα διάνοιξης δρόμων στην περιοχή των Περιβολίων αλλά και να προχωρήσουν τάχιστα οι επεκτάσεις στα δυτικά της πόλης.
Μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση του ο κ. Νίνος, ανέφερε: «Είναι ίσως από τις λίγες στιγμές που είμαι πολύ χαρούμενος που συμμετέχω στο Δ.Σ. γιατί η επέκταση σχεδίου πόλης είναι μια εξέλιξη που για κάποιον που έχει την ιδιότητα μηχανικού είναι σημαντικό να ξεκινά μια τέτοια διαδικασία. Σαν παράταξη μια από τις βασικές προτεραιότητές μας ήταν η επέκταση του σχεδίου πόλεως. Είναι κοινός τόπος ότι σχέδια πόλης που έχουν υλοποιηθεί εδώ και 40 χρόνια έχουν προβλήματα. Αντί να δίνουν αναπτυξιακή ώθηση λειτουργούν ως τροχοπέδη όπως στην περιοχή του Κουμπέ που μετά από τεράστια ταλαιπωρία και γνωμοδοτήσεις φαίνεται να βαίνει στο τέλος. Όμως το γεγονός ότι όλοι αυτοί οι πολίτες εδώ και χρόνια δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τις περιουσίες τους αποτελεί ένα τεράστιο αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη και στο ισοζύγιο σε ότι αφορά την κατοικία. Το ίδιο και στα Περιβόλια. Ακόμα παραμένουν αδιάνοιχτα τμήματα δρόμων που θα εξυπηρετούσαν την καθημερινότητα των πολιτών αλλά και περιουσίες που μένουν ανεκμετάλλευτες. Οφείλουμε με ανταποκριθούμε και στις απαιτήσεις αυτών των συμπολιτών μας (για διανοίξεις σε τμήματα δρόμων). Βάζω στο τραπέζι παράλληλα με την επέκταση και το πρόβλημα της στέγης, καθώς το ισοζύγιο διαθέσιμων κατοικιών έχει πάρει τρομακτική διάσταση. Βιώνουμε καταστάσεις ενοικίων εξωπραγματικές τα οποία διώχνουν αντί να κρατήσουν τον κόσμο. Από την άλλη, η νέα γενιά προσπαθεί να βρει λογική τιμή για ένα διαμέρισμα να ξεκινήσει οικογενειακό βίο και αυτό καθίσταται οδύσσεια. Υπό αυτό το πρίσμα και το ασφυκτικό πλαίσιο που επί σειρά ετών διαμορφώνεται, θεωρούμε ότι είναι μια εξαιρετική κίνηση εντελώς απαραίτητη και πολυαναμενόμενη. Θέλουμε να δεσμευτούμε ότι στο δυτικό τμήμα, στον Τίμιο Σταυρό, Σαρακίνα, θα ενταχθούν στο νέο έτος».
Θ. Κρεβετζάκης: «Νέα δυναμική στον δήμο Ρεθύμνου από τις επεκτάσεις του σχεδίου πόλης»
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Οι πολίτες μπροστά» Θωμάς Κρεβετζάκης, ξεκαθάρισε ότι τόσο το κυκλοφοριακό όσο και η δυσκολία εξεύρεσης στέγης δεν είναι ζητήματα που αφορούν μόνο το Ρέθυμνο καθώς όπως επεσήμανε έχουν αντίστοιχα προβλήματα.
«Το προσεγγίζουμε λες και άφορα μόνο το Ρέθυμνο ενώ όλες οι μεγαλουπόλεις έχουν αντίστοιχα χαρακτηριστικά. Είναι αδιαμφισβήτητα τα προβλήματα αλλά κάνοντας αντίστροφη ανάγνωση αυτό μας χαροποιεί, γιατί το Ρέθυμνο έχει διαρκή αναπτυξιακή τροχιά με φοιτητές, εργαζόμενους από άλλες περιοχές καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και όχι μόνο την τουριστική περίοδο. Άρα τώρα πια συζητάμε για επέκταση σχεδίου πόλης, για τις νέες φοιτητικές κατοικίες, για περιφερειακό δρόμο βλέπουμε ότι διαχρονικά προβλήματα τίθενται υπό συζήτηση. Γίνεται αντιληπτό από όλους ότι δεν θα επηρεάσει άμεσα τη ζωή μας με την έννοια ότι χρειάζεται χρόνος. Όμως καλούμαστε να σχεδιάσουμε το Ρέθυμνο της επόμενης 10ετιας. Θα πρέπει να ενσωματωθεί και το μικρο κομμάτι Περιβόλια – Μισσίρια και να μελετηθεί σε σχέση με περιφερειακό δρόμο. Θεωρό ότι είναι καλή αρχή και έχουμε και τη δέσμευση του δημάρχου ότι θα ακολουθήσει επέκταση σχεδίου πόλεως σε άλλες περιοχές, αφού πρώτα γίνει η εκκαθάριση του δασικού χάρτη. Είναι ευτυχής συγκυρία ο αριθμός των ποελοδομίσιμων στρεμμάτων και ο αριθμός κατοικιών θα δώσουν σε βάθος χρόνου μια άλλη δυναμική στον δήμο Ρεθύμνου» τόνισε χαρακτηριστικά.
Στ. Βουρβαχάκης: «Η επέκταση του σχεδίου πόλης θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του δήμου»
Ο Σταύρος Βουρβαχάκης επικεφαλής της παράταξης Ρέθυμνο Ενεργοί Πολίτες, τόνισε: «Η επέκταση του σχεδίου πόλης με προσθήκη 400 στρεμμάτων είναι θετική εξέλιξη για την ανάπτυξη δήμου. Ουσιαστικά από το 2013 και μετά είναι δυνατή η επέκταση του σχεδίου πόλης. Τα 400 στρέμματα επέκτασης στις περιοχές προβλέπονται στο ΓΠΣ και είναι σε πρώτη προτεραιότητα αφού είναι βόρεια του ΒΟΑΚ. Η επέκταση θα δώσει οικιστική ανάσα στην περιοχή και θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του δήμου. Προϋπόθεση είναι το ΤΠΣ. Ο δήμος πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για ολοκλήρωση του και να ξεκινήσει σοβαρή διαβούλευση για τον δήμο μας».
Μ. Μανουσογιάννης: «Απαραίτητο ένα σύνολο μέτρων για την αντιμετώπιση των οικιστικών πιέσεων»
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης επεσήμανε πως είναι απαραίτητο να ληφθεί ένα πλέγμα μέτρων ώστε να αντιμετωπιστεί η οικιστική πίεση στην πόλη.
Μεταξύ άλλων είπε: «Χωρίς να διαφωνούμε με την πρόταση κατά τη γνώμη μας τα 400 στρέμματα με την πολεοδόμησή τους δεν θα λύσουν πρόβλημα οικιστικών πιέσεων γιατί μπορεί να υπολογίζουμε τη δόμηση όμως όλα αυτά θα εξαρτηθούν και από το πότε θα μπορέσει κάθε ιδιοκτήτης να χτίσει. Επίσης, υπάρχει σοβαρή αρνητική εμπειρία από τις μέχρι τώρα επεκτάσεις σχεδίου, γιατί στα χαρτιά υπήρχαν κοινόχρηστοι χώροι, έδιναν δημότες εισφορά γης, στην πορεία όμως εξαφανίζονταν και φυτρώναν ξενοδοχεία πολυκατοικίες κ.τλ. Λέτε ότι αυτό δεν θα συμβεί τώρα. Μένει να το δούμε. Υπάρχει ανάγκη να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα αυτά. Η πρόταση αυτή οριοθετείται από το ΒΟΑΚ χωρίς να το συνομολογεί εν τοις πραγμάσι ο ΒΟΑΚ δημιουργεί φράγμα στην επέκταση της πόλης προς νότια. Φυσικά δεν λέω ότι το υποστηρίζει κανείς. Όμως χρειάζεται οι οικισμοί που υπερβαίνουν τον ΒΟΑΚ όπως το Ρισβάν Μετόχι, τα Καστελλάκκια,τα Τρία Μοναστήρια να είναι σε προτεραιότητα» Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Μανουσογιάννης και στον περιφερειακό δρόμο και την επιτακτική ανάγκη υλοποίησης τόσο για λόγους πολιτικής προστασίας όσο και για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης.