Με νέα της επιστολή η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου προκρίνει την ακύρωση της φετινής συμμετοχής στα Όσκαρ καθώς δεν υπάρχει πλέον άλλη επιλογή στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί με ευθύνη του ΥΠΠΟ
«Η λύση αυτή έχει τεράστιο κόστος ιδίως για τους δημιουργούς» αναφέρει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου που ζητά από το υπουργείο Πολιτισμού να ακυρώσει την ελληνική συμμετοχή στα φετινά Όσκαρ. Ωστόσο όπως αναφέρει η σχετική επιστολή προς τον υφυπουργό, η επιλογή αυτή καθίσταται πλέον μονόδρομος καθώς τα όσα πρωτοφανή συμβαίνουν εδώ και μία εβδομάδα με την αιφνιδιαστική αλλαγή της σύνθεσης της επιτροπής που γνωμοδοτεί για την ελληνική πρόταση στα Όσκαρ, δεν αφήνουν άλλα περιθώρια.
Οι απαντήσεις που έδωσε ο υφυπουργός Ιάσων Φωτήλας στην συνέντευξη τύπου της Τετάρτης, δεν έπεισαν τον κόσμο του κινηματογράφου που συνεχίζει να ζητά εξηγήσεις ενώ 23 δημιουργοί έχουν αποσύρει τις ταινίες τους (απέμειναν μόνο δύο να διαγωνίζονται) και δύο μέλη της νέας επιτροπής παραιτήθηκαν (Ασημίνα Προέδρου, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος).
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στην επιστολή της προς τον υφυπουργό επαναφέρει τα δύο ερωτήματα που έχει θέσει από την πρώτη στιγμή και όπως επισημαίνεται παραμένουν αναπάντητα:
- Ποιος και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
- Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;
Η Ακαδημία δηλώνει ότι παρά το τεράστιο κόστος για τον ελληνικό κινηματογράφο και για τους δημιουργούς που έχει η απόφαση να ακυρωθεί η ελληνική συμμετοχή «Η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία».
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Φωτήλας στη συνέντευξη τύπου απέδωσε τις ευθύνες για όλο αυτό που συμβαίνει σε μία υπάλληλο του υπουργείου που έδρασε παράτυπα από «υπερβάλλοντα ζήλο», ισχυρισμό που απορρίπτει η Ακαδημία.
Επισημαίνεται ακόμα ότι σύμφωνα με τους κανονισμούς της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024, άρα τα δύο μέλη της επιτροπής που παραιτήθηκαν δεν μπορούν να αντικατασταθούν.
Η επιστολή προς τον υπουργό
«Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα.
Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:
Ποιος και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;»
Οι εξηγήσεις του ΥΠΠΟ προκάλεσαν νέα ερωτήματα
«Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.
Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στη διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024».
Ακυρώνει την ψηφοφορία η Ακαδημία
«Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για τη φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.
Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία».
Η πολιτεία να σταθεί δίπλα στα αιτήματα του κλάδου
«Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα. Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.
Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού».