Την πάγια θέση του Ρεθύμνου για την ουσιαστική αναβάθμιση των τριών κόμβων Ατσιποπούλου, Σπηλίου (Αγ. Βασιλείου) και Αμαρίου, ώστε αυτοί να καταστούν ασφαλείς και λειτουργικοί για τους οδηγούς επανέλαβαν χθες οι φορείς του Ρεθύμνου στη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, με θέμα συζήτησης την πρόταση του υπουργείου Υποδομών για τον ΒΟΑΚ και τον περιφερειακό δρόμο Ρεθύμνου.
Αντιπεριφέρεια, δήμος, ΤΕΕ και οι δυο βουλευτές του νομού που παρέστησαν στη χθεσινή συνεδρίαση αποφάσισαν συντεταγμένα να διεκδικήσουν την ένταξη της αναβάθμισης των τριών παραπάνω κόμβων στο έργο του ΒΟΑΚ. Για τον κόμβο Ατσιποπούλου υπάρχει χρηματοδότηση για τη μελέτη του κυκλικού κόμβου, για τον κόμβο Σπηλίου, ο οποίος είναι ο πλέον επικίνδυνος οι φορείς προτείνουν ως βέλτιστη λύση τους δυο κυκλικούς κόμβους, ενώ χαρακτηρίζεται άκρως απαραίτητη και η αναβάθμιση του κόμβου Αμαρίου. Τα παραπάνω θα τεθούν υπόψη του περιφερειακού συμβουλίου στη συνεδρίαση της Τετάρτης παρουσία του γενικού διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών ο Γιάννης Καρνέσης και της διευθύντριας Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Ευγενίας Καλοφωλιά, όπου από κοινού οι φορείς θα καταθέσουν και εγγράφως τις τεκμηριωμένες προτάσεις τους.
Παράλληλα, όπως αποφάσισαν από κοινού οι φορείς του Ρεθύμνου, το ζήτημα του περιφερειακού δρόμου αποτελεί ζωτικής σημασίας για ολόκληρο τον νομό. Η μη υλοποίηση του και η κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου θα «συνθλίψει» την πόλη, όπως επανέλαβαν χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας και τα καίρια ζητήματα πολιτικής προστασίας που προκύπτουν. Οι φορείς εξέφρασαν τη μερική ικανοποίηση τους για την υπουργική δέσμευση εξασφάλισης χρηματοδότησης για τις μελέτες του περιφερειακού δρόμου, θα διεκδικήσουν όμως με συνάντηση που θα προγραμματιστεί στο αρμόδιο υπουργείο, συγκεκριμένες λύσεις για την υλοποίηση του έργου, που αποτελεί προτεραιότητα πλέον για τον δήμο. Οι φορείς θα ετοιμάσουν τεχνικό δελτίο για το σύνολο του περιφερειακού δρόμου της πόλης του Ρεθύμνου, που εκτείνεται από το Ατσιπόπουλο έως και το Αμάρι (χωρίζεται σε τέσσερα τμήματα -εκ των οποίων τα δυο έχουν προχωρήσει), ενώ όπως ανέφερε και ο κυβερνητικός βουλευτής μπορούν να αναζητηθούν χρηματοδοτικά εργαλεία για την υλοποίηση του έργου.
Ουσιαστικά οι φορείς του Ρεθύμνου θα ζητήσουν από το αρμόδιο υπουργείο τις πολιτικές δεσμεύσεις, ότι το έργο του περιφερειακού δρόμου θα χρηματοδοτηθεί.
Σημειώνεται ότι ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θ. Νίνος και εκτελεστικό μέλος του ΟΑΚ, ενημέρωσε χθες το δημοτικό συμβούλιο ότι την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το τμήμα του περιφερειακού δρόμου από το ύψος του παλιού πανεπιστημίου (Περιβόλια) μέχρι την οδό Κουρμούλη, που σημαίνει ότι το κομμάτι αυτό είναι έτοιμο για δημοπράτηση μόλις ολοκληρωθεί και η μελέτη οδοποιίας, όπως είπε, επισημαίνοντας ότι αν εξασφαλιστούν οι χρηματοδοτήσεις θα μπορέσει το έργο του περιφερειακού να γίνει μέχρι να δοθεί σε λειτουργία ο νέος ΒΟΑΚ.
Αναλυτικα
Πάγια θέση των φορέων η αναβάθμιση των κόμβων και η κατασκευή του περιφερειακού δρόμου
Η εξασφάλιση πολιτικών δεσμεύσεων για το έργο του περιφερειακού δρόμου με τις απαραίτητες επισημάνσεις για την αναγκαιότητα του προκείμενου να μπορέσει η πόλη του Ρεθύμνου να είναι κυκλοφοριακά λειτουργική θα αποτελέσει το αντικείμενο σχετικής συνάντησης που θα διεκδικήσει το Ρέθυμνο με τον αρμόδιο υπουργό υποδομών, προκειμένου να κατατεθούν αρμοδίως οι ενιαίες απόψεις των φορέων του Ρεθύμνου (δήμου, Αντιπεριφέρειας και Τεχνικού Επιμελητηρίου).
Στην απόφαση αυτή κατέληξε χθες το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου που πραγματοποιήθηκε παρουσία της αντιπεριφερειάρχη Μαρίας Λιονή, του πρόεδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Σπύρου Καλησπεράκη και των δυο βουλευτών του νομού Γιάννη Κεφαλογιάννη και Ανδρέα Ξανθού. Η συζήτηση έγινε μετά τη δημοσιοποίηση της τεχνικής έκθεσης του υπουργείου Υποδομών από τη οποία προκύπτει η δέσμευση για την εξασφάλιση των κονδυλίων για τις μελέτες του περιφερειακού δρόμου, χωρίς όμως να λαμβάνονται υπόψη οι προτάσεις του Ρεθύμνου αναφορικά με την αναβάθμιση των κόμβων (Αμαρίου, Ατσιποπούλου και Σπηλίου) οι οποίοι θεωρούνται άκρως απαραίτητοι για την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Το θέμα θα συζητηθεί στο αυριανό περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης όπου με ενιαίο κείμενο (που θα κατατεθεί υπόψη του περιφερειακού συμβουλίου και των εκπροσώπων του υπουργείου που θα παραβρίσκονται στην συνεδρίαση), οι φορείς του νομού θα διεκδικήσουν χρηματοδότηση όχι μόνο για τις μελέτες άλλα και την κατασκευή του έργου του περιφερειακού δρόμου θέτοντας εκ νέου τις προτάσεις τους για την αναγκαία αναβάθμιση των κόμβων.
Όπως επανέλαβαν στο σύνολο τους οι φορείς η κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου, χωρίς την κατασκευή περιφερειακού δρόμου θα «συνθλίψει» την πόλη του Ρεθύμνου, ενώ τίθενται ταυτόχρονα τεράστια ζητήματα πολίτικης προστασίας αφού δεν θα υπάρχει διέξοδος διαφυγής σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης στην εισήγησή του τόνισε ότι με ενιαίο μέτωπο ο δήμος Ρεθύμνου θα κάνει σχετική συνάντηση στο υπουργείο προκείμενου να θέσει το ζήτημα του ΒΟΑΚ αλλά και του περιφερειακού δρόμου για να διεκδικήσει την υλοποίηση του έργου όχι μόνο σε επίπεδο μελέτης αλλά και σε επίπεδο έργου.
Ειδικότερα, ο κ. Μαρινάκης ανέφερε: «Πρώτον επιδιώκουμε άμεση συνάντηση στο υπουργείο υποδομών για να θέσουμε όλο το θέμα του ΒΟΑΚ για τον δήμο Ρεθύμνης από τον Αποκορωνα μέχρι και Σκαλετα. Όλη η συζήτηση είναι ότι δεν μπορεί να αποτελεί αιρεσιμότητα σε ένα θέμα που αφορά τα περιβαλλοντικά (του περιφερειακού δρόμου). Για αυτό νομίζω ότι αν είναι ο υπουργός παρών (στο περιφερειακό συμβούλιο) θα αντιληφθεί μέγεθος ανησυχίας που υπάρχει γιατί θεωρώ αδιανόητο στο δυτικό Ρέθυμνο να υπάρχει πρόταση που όλοι την υποστηρίζουμε και θα πρέπει να γίνει αποδεκτή. Στο ανατολικό Ρέθυμνο υπάρχει θέμα, βελτίωσαν λίγο και για την πόλη είπαμε ότι ο τρόπος που αντιμετωπίζεται την «πνίγει» κυκλοφοριακά. Για τον περιφερειακό δρόμο, για να γίνει, πρέπει να ‘ναι μελετημένος και να έχει εγκρίσεις και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Έχουμε ένα κομμάτι ώριμο και ένα σχεδόν ώριμο. Αυτά τα δυο ενωμένα μας δίνουν μια λειτουργικότητα στο σχέδιο πόλης Ρεθύμνου. Το κόστος είναι άνω των 20 εκ. ευρώ για το τμήμα από την οδο Κουρμουλη εως και το ΤΕΙ (Περβόλια),συγκεκριμένα ειναι 25 εκ ευρώ μαζι με τις απαλλότριωσες (κατασκευαστικά γύρω στα 20 εκ. ευρώ). Το τμήμα του Αμαρίου είναι εύκολο να μελετηθεί γιατί δεν έχει απαλλοτριώσεις. Από και προς Κουμπέ, είναι το τμήμα τελευταίο σε προτεραιότητα, γιατί αν βρούμε διέξοδο σε ένα κάλο κόμβο Σπηλίου, υπάρχει μια ανακούφιση κυκλοφοριακή. Είναι επιτακτική ανάγκη να γίνει σωστά ο ΒΟΑΚ. Αυτό που θα πούμε στο υπουργείο είναι να μην υποτιμούν τις τοπικές αντιδράσεις των κατοίκων. Για να είναι μια δέσμευση πολιτική και αναγνώσιμη δημοσιονομικά, να υπάρξει δέσμευση πίστωσής συγκεκριμένου ποσού χρημάτων με τεχνικό δελτίο για να κάνουμε διαδικασία ανάθεση μελέτης και να βάλουμε όρια απ’ το Ατσιπόπουλο μέχρι το Αμάρι διότι ενιαίος πρέπει να ‘ναι ο δρόμος. Προφανώς υπάρχουν δεύτερες και τρίτες σκέψεις να αναμειχθεί η κυκλοφορία του ΒΟΑΚ με την αστική».
Συμπλήρωσε επίσης ο δήμαρχος Ρεθύμνου ότι: «Ο κλειστός αυτοκινητόδρομος συνθλίβει την πόλη. Να πάμε όλοι μαζί στο υπουργείο και να ξεχωρίσουμε τα κομμάτια Ατσιποπούλου – Σπηλίου και κόμβο Αμαρίου, ώστε αυτά να ενταχθούν σε ένα άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Εκτιμώ ότι το κόστος των κόμβων είναι περίπου 2.5-3 εκ. ευρώ σύμφωνα με την ενημέρωση που έχω από το ΤΕΕ».
ΤΕΕ: «Η λειτουργία του περιφερειακού δρόμου της πόλης λύνει τα κυκλοφοριακά προβλήματα»
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Ρεθύμνου Σπύρος Καλησπεράκης, αφού παρουσίασε στου παριστάμενους στη χθεσινή συνεδρίαση, μέσα από σχετικές φωτογραφίες που προβάλλονταν στις οθόνες τον περιφερειακό δρόμο και τις προτάσεις του υπουργείου επεσήμανε την επιτακτική ανάγκη χρηματοδότησης των μελετών και στη συνέχεια της κατασκευής του έργου που θα δώσει τεράστια ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Ειδικότερα, ανάφερε:
«Είναι σημαντικό να χρηματοδοτήσει τις μελέτες και για τα τέσσερα τμήματα και το κυριότερο να βρεθούν τα χρήματα μετά την ωρίμανση για να γίνει η κατασκευή.
Καταλαβαίνουμε ότι σε περίπτωση που λειτουργήσει αυτός ο περιφερειακός δρόμος και στα τέσσερα τμήματα λύνει τα προβλήματα της πόλης σε καθοριστικά επίπεδα και επίσης δίνει τη δυνατότητα στην πόλη να πάει στο επόμενο βήμα ως προς τη βιώσιμη κινητικότητα, γιατί αυτή τη στιγμή έχουμε μία αντίφαση: θέλουμε – και καλά κάνουμε – να περιορίσουμε την κίνηση στο κέντρο για τα οχήματα, από την άλλη όμως δεν δίνουμε τρόπο στο πως θα κινηθεί ο πολίτης στις μεγάλες μετακινήσεις.
Ναι, θα πάει κάποιος με τα πόδια από τον Κουμπέ ως το κέντρο, αλλά δεν μπορεί να πάει με τα πόδια από το Ατσιπόπουλο ως τα Περιβόλια. Επομένως, πρέπει να βρεθεί η λύση. Αν δώσουμε, λοιπόν, νοτιότερα την κίνηση, στις παρυφές της πόλης, τότε είναι προφανές ότι μπορούμε να πάρουμε ακόμα πιο δραστικά μέτρα ως προς τη βιώσιμη κινητικότητα».
Γ. Κεφαλογιάννης: Μπορούμε να διερευνήσουμε χρηματοδοτικά εργαλεία για την κατασκευή του περιφερειακού δρόμου
Ο βουλευτής Ρεθύμνου της ΝΔ Γιάννης Κεφαλογιάννης, αφού έκανε μια ιστορική αναδρομή για το έργο του ΒΟΑΚ μιλήσει για τον περιφερειακό δρόμο και τόνισε ότι μπορεί το Ρέθυμνο να διεκδικήσει την αναβάθμιση του κόμβου Σπηλίου με τη δημιουργία δυο κυκλικών κόμβων ενώ συντάχθηκε με την άποψη της καθοριστικής σημασίας για την πόλη της κατασκευής του περιφερειακού δρόμου, επισημαίνοντας ότι μπορούν να αναζητηθούν χρηματοδοτικά εργαλεία. Ειδικότερα, στην τοποθέτησή του ο κ. Κεφαλογιάννης μεταξύ άλλων είπε:
«Για τον κόμβο Ατσιποπούλου ήδη είχε δοθεί μία υπογραφή για το κομμάτι της μελέτης για το πώς θα γίνει η αναβάθμιση και αυτό προχωράει. Όσον αφορά τον Αγιοβασιλιώτικο κόμβο, θεωρώ κι εγώ ως βέλτιστη λύση τους δύο κυκλικούς κόμβους, που προτείνονται από τους φορείς του Ρεθύμνου, και όσον αφορά το ζήτημα του Αμαρίου, τυπικά έχει δίκιο το υπουργείο λέγοντας ότι αφορά τμήμα που είναι μέσα στο αστικό κομμάτι, αλλά σίγουρα μπορεί να μπει και αυτό μέσα στη διεκδίκηση και να δούμε πως μπορούμε να το εντάξουμε, γιατί όλοι συμφωνούμε ότι ο κόμβος είναι η βέλτιστη λύση.
Σε ό,τι αφορά τον περιφερειακό δρόμο: να θυμίσω ότι τα πρώτα χρήματα που βγήκαν για προμελέτες και μελέτες ήταν από την κυβέρνηση Καραμανλή το 2006. Στη συνέχεια, ενώ προχώρησαν οι μελέτες, δεν υπήρξε προτεραιοποίηση του συγκεκριμένου δρόμου, με αποτέλεσμα να έχει μείνει πίσω. Βεβαίως, όλοι οι θεσμικοί συμφωνούμε πλέον ότι είναι αναγκαίος αυτός ο δρόμος. Είναι θετικό ότι η μελέτη που αφορά τα υπόλοιπα κομμάτια και η ωρίμανση των μελετών θα χρηματοδοτηθεί από το Υπουργείο.
Γνωρίζουμε ότι τυπικά και τεχνικά δεν μπορεί να ενταχθεί στην παραχώρηση, όμως μπορούμε να δούμε τα άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Και επίσης, για να μην υπάρχει καμία ανησυχία, προφανώς μέχρι να κατασκευαστεί ο ΒΟΑΚ, θα είναι σε χρήση το υπάρχον κομμάτι. Δεν υπάρχει καμία ανησυχία το κομμάτι από το Ατσιπόπουλο ως το Αμάρι και ότι θα γίνεται η κίνηση από την πόλη. Θα τα διεκδικήσουμε όλοι μαζί».
Α. Ξανθός: «Να εξασφαλίσουμε πολιτικές δεσμεύσεις ότι θα χρηματοδοτηθούν και τα συνοδά έργα»
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ανδρέας Ξανθός τόνισε ότι το Ρέθυμνο ενωμένο πρέπει να εξασφαλίσει σαφείς πολιτικές δεσμεύσεις για την αναβάθμιση των κόμβων ως συνοδά έργα το ΒΟΑΚ όχι μόνο σε επίπεδο μελετών αλλά και σε επίπεδο έργων. Ειδικότερα, αφού έκανε μια αναδρομή στο πως είχε σχεδιάσει το έργο του ΒΟΑΚ ο ΣΥΡΙΖΑ
ο κ. Ξανθός ανέφερε:
«Νομίζω ότι πρέπει να συμφωνήσουμε στην καθολική απαίτηση που διαμορφώνεται. Οι αναγκαίες παρεμβάσεις στους κόμβους και στα τμήματα που έχουν παρουσιαστεί πρέπει να ιδωθούν ως συνοδά έργα του βασικού έργου, που είναι ο ΒΟΑΚ. Μόνο έτσι μπορεί να διασφαλιστεί η ταυτόχρονη, η παράλληλη παρέμβαση, που θα διασφαλίσει την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης και δεν θα δημιουργήσει προβλήματα αν προχωρήσει ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος. Αυτή είναι η κοινή βάση της διεκδίκησης και οφείλουμε σήμερα να απαιτήσουμε από κοινού με μία παρέμβαση στο υπουργείο, η οποία θα δώσει τις πολιτικές δεσμεύσεις, που σήμερα δεν υπάρχουν. Σήμερα έχουμε εξαγγελία για χρηματοδότηση μελετών. Εμείς θέλουμε πολιτική δέσμευση ότι αυτά τα αναγκαία συνοδά έργα θα προχωρήσουν και θα χρηματοδοτηθούν, όχι μόνο η μελέτη αλλά και η κατασκευή τους.
Να πάμε όλοι μαζί στο υπουργείο, αλλά θα έλεγα και κάτι παραπάνω: Θεωρώ ότι και ο Γιάννης Κεφαλογιάννης και με τον προηγούμενο ρόλο του στην πολιτική ηγεσία μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο σε αυτό. Θεωρώ ότι θα είναι πολύ χρήσιμο να πάρουν δήμος και Περιφέρεια την πρωτοβουλία να συγκροτήσουν ένα παρατηρητήριο της πορείας υλοποίησης του έργου. Δηλαδή μία ομάδα εμπειρογνωμόνων, αυτοδιοικητικών εκπροσώπων του νομού, η οποία σε συνεννόηση με το υπουργείο θα παρακολουθεί την εξέλιξη του έργου, θα εντοπίζει προβλήματα, που είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν και θα κινητοποιεί την τοπική κοινωνία να διεκδικεί και να παρεμβαίνει έγκαιρα και αποτελεσματικά για να διορθώνονται».
Μ. Λιονή: Επιτακτική ανάγκη οι κόμβοι του Ρεθύμνου να καταστούν ασφαλείς
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή ξεκαθάρισε ότι την Τετάρτη στο περιφερειακό συμβούλιο θα γίνει συζήτηση που θα αφορά αποκλειστικά τις παρακάμψεις των πόλεων.
Η ίδια εξέφρασε την ανησυχία της για τον περιφερειακό δρόμο της πόλης του Ρεθύμνου επισημαίνοντας την αναγκαιότητα στο σύνολό τους οι κόμβοι του Ρεθύμνου να καταστούν ασφαλείς.
Μεταξύ άλλων η κ. Λιονή τόνισε: «Θα πρέπει να είναι εκ των ων ουκ άνευ να επιβάλλουμε με επιχειρήματα στο υπουργείο να δεχτεί τις υποδείξεις του ΤΕΕ σε ότι αφορά τους κόμβους. Να γίνουν πιο ασφαλείς. Για κόμβο Αμαρίου εξεπλάγην από την απάντηση του υπουργείο ότι είναι εκτός ακτίνας, ενώ υπενθύμισε ότι το πρόβλημα είχε γίνει αντιληπτό από όταν ολοκληρώθηκε ο κόμβος, ωστόσο όπως εξήγησε λόγω του ότι το έργο είχε γίνει με ευρωπαϊκά κονδύλια δεν επιτρεπόταν οποιαδήποτε αλλαγή – παρέμβαση προ της πενταετίας».
Η κ. Λιονή συνεχίσει τονίζοντας πως: «Θα πρέπει το υπουργείο ανεξάρτητα με τη δημοπράτηση του έργου, οι τρεις αυτοί κόμβοι να φτιαχτούν πάση θυσία. Για τον περιφερειακό δρόμο του Ρεθύμνου η πρώτη απάντηση που πήρα από περιφερειακό σύμβουλο – γνώστη τέτοιων θεμάτων – ήταν ότι αν το θέταμε προϋπόθεση δεν θα είχαμε μέλλον, γιατί δεν έχουμε περιβαλλοντικά (εγκρίσεις), άρα δεν μπορεί να δεσμευτεί το υπουργείο για μελέτες και για χρηματοδότησή του. Οι μελέτες θέλουν χρόνο και έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Για θέματα προμελετών θα μπορέσει και η περιφέρεια να χρηματοδοτήσει».
Θ. Νίνος: «Αισθάνομαι δικαίωση γιατί η συμπόρευση όλων στην αναγκαία πλέον για τη βιωσιμότητα μας κατασκευή του περιφερειακού δρόμου είναι μια πρώτη επιτυχία»
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος, εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι ο περιφερειακός δρόμος βρίσκεται πλέον υψηλά στην ατζέντα του υπουργείου, επισημαίνοντας τη σημασία της εξασφάλισης της χρηματοδότησης των μελετών για να είναι το έργο ώριμο μελετητικά. Ενημέρωσε επίσης το δημοτικό συμβούλιο ότι την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το τμήμα παλιό πανεπιστήμιο μέχρι την οδό Κονδυλάκη που σημαίνει ότι το κομμάτι αυτό είναι έτοιμο για δημοπράτηση.
Αναλυτικά στην τοποθέτηση του ο κ. Νίνος, ανέφερε: «Υπάρχει μετατόπιση από μια πλάνη για την μη απαίτηση της ύπαρξης του περιφερειακού δρόμου και για την ήσσονο αξία που είχε αυτός ο δρόμος. Νομίζω έχουμε κάνει ένα άλμα προς τη λογική και προσωπικά αισθάνομαι μια δικαίωση. Αντιληφθήκαμε ότι ο νέος ΒΟΑΚ θα ‘ναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος και συνειδητοποιήσαμε ξαφνικά ότι αυτό που επί σειρά ετών εύστοχα παρατηρούσαμε ότι θα «στραγγαλιστεί» η πόλη και σε κάθε περίπτωση δεν θα μπορεί αυτό που είναι επιδίωξη όλων – δηλαδή η λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος – ούτε καν να βάλουμε τη βάση να το επιλύσουμε. Θεωρώ λοιπόν ότι η συμπόρευση όλων στην αναγκαία πλέον για τη βιωσιμότητα μας ως πόλη και ως καθημερινότητα πολιτών και επισκεπτών είναι μια πρώτη επιτυχία. Μια δεύτερη επιτυχία είναι η δέσμευση του υπουργείου για τη χρηματοδότηση των μελετών. Άρα έχει δεσμευτεί για χρηματοδότηση μελετών από τον κόμβο Ατισιποπούλου έως και τον κόμβο Αμαρίου. Το προσπερνάμε σαν να ‘ναι κάτι δεδομένο. Πριν τέσσερις μήνες ήταν αδιανόητο να βρούμε χρηματοδότηση. Είμαι χαρούμενος γιατί τις μελέτες που ανασύραμε από τα συρτάρια του ΟΑΚ για να ολοκληρωθεί σε επίπεδο έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, έχουμε από τις 7 Δεκεμβρίου ΑΕΠΟ, για το τμήμα από το πανεπιστήμιο μέχρι και την οδό Κονδυλάκη. Έχουμε περιβαλλοντικούς όρους άρα αυτό το τμήμα είναι ώριμο να χρηματοδοτηθεί μόλις ολοκληρωθούν οι μελέτες οδοποιίας. Άρα είναι πολύ κρίσιμο ότι δεσμεύεται το υπουργείο για χρηματοδότηση μελέτης, γιατί σε σύντομο χρόνο το τμήμα πανεπιστήμιο – Κονδυλάκη θα ‘ναι ώριμο για δημοπράτηση. Και το δεύτερο είναι οι επεκτάσεις στους δυο κόμβους».
Παράλληλα ο κ. Νίνος επεσήμανε το ζήτημα που υπάρχει με τους κόμβους ειδικά με τον κόμβο Σπηλίου και σημείωσε ότι: «Το Ρέθυμνο με τον ΒΟΑΚ καθίσταται ως οικονομικό κέντρο της Κρήτης. Αν έχει κατασκευαστεί ο περιφερειακός δρόμος το Ρέθυμνο έχει μόνο να κερδίσει. Επειδή ο κλειστός αυτοκινητόδρομος θα τεθεί το νωρίτερο ως το τέλος του 2029 οριακά έχουμε χρόνο να προλάβουμε κυκλοφοριακό «στραγγαλισμό». Ο χρόνος επαρκεί αν έχουμε χρηματοδοτήσεις. Η άποψη η δική μας είναι ότι θεωρούμε ότι η πρόταση του κυκλικού κόμβου στον κόμβο Ατσιποπούλου είναι πολύ καλή λύση και λύνει σε μεγάλο βαθμό τα προβλήματα. Να πω για φωτεινούς σηματοδότες ότι όταν εφαρμόζεται σωστά είναι καλή λύση. Όσον αφορά τον κόμβο Σπήλιου σαφέστατα πρέπει να επιμείνουμε στους δυο κυκλικούς κόμβους. Για τον κόμβο Αμαρίου ταυτιζόμαστε, όμως θεωρώ ότι υπάρχει πεδίο διεκδίκησης για τον κόμβο. Προφανώς και η δημοτική παράταξη «Ρέθυμνο αξίζεις» συμπορεύεται στις διεκδικήσεις του Ρεθύμνου. Είμαστε πολύ χαρούμενοι για ένα έργο που το έχουμε ονειρευτεί πολλάκις και μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης και πραγματικά ελπίζω το υπουργείο να ανταποκριθεί σε επίπεδο χρηματοδότησης του έργου και όχι μόνο των μελετών».
Οι θέσεις της αντιπολίτευσης
Ο Θωμάς Κρεβετζάκης, επικεφαλής της παράταξης «Οι πολίτες μπροστά ένας δήμος για όλους» επισήμανε πως η ολοκλήρωση του έργου του περιφερειακού δρόμου αποτελεί προϋπόθεση για το Ρέθυμνο προκειμένου να προχωρήσει ο σχεδιασμός του έργου του ΒΟΑΚ. Μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση του ανέφερε: «Αυτή τη στιγμή αυτό που προκύπτει είναι ότι οι δυο μεγάλες παρεμβάσεις που αφορούν στην πρόσβαση προς το αεροδρόμιο των Χανίων και το έργο του ΒΟΑΚ αποκόπτουν το Ρέθυμνο. Έχω εμπιστοσύνη στον τεχνικό κόσμο του Ρεθύμνου και στις παρατηρήσεις του ΤΕΕ. Οι παρεμβάσεις και οι προτάσεις που έγιναν τόσο στη χάραξη του ΒΟΑΚ όσο και της παρακαμπτηρίου οδού μας βρίσκουν σύμφωνους, όμως φοβάμαι ότι το κράτος άφησε την τοπική κοινωνία να διαβουλεύεται μόνη της. Δεν μπορούμε να αρκεστούμε στο κομμάτι χρηματοδότησης των μελετών του περιφερειακού δρόμου, αλλά θα πρέπει να θεωρούμε ως απαραίτητη προϋπόθεση την ολοκλήρωση του περιφερειακού δρόμου, προκειμένου να αποδεχτούμε τη χάραξη του ΒΟΑΚ σε διαφορετική περίπτωσή μιλάμε για ένα μεσοδιάστημα αβέβαιης χρηματοδότησης κατά το οποίο το Ρέθυμνο θα υποβαθμιστεί κυκλοφοριακά και αναπτυξιακά».
Aπό την πλευρά του ο Σταύρος Βουρβαχάκης επικεφαλής της παράταξης Ρέθυμνο ενεργοί πολίτες ανάφερε:
«Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου περιφερειακού δρόμου που θα εξυπηρετεί τις καθημερινές ανάγκες της πόλης του Ρεθύμνου είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Έτσι ταυτόχρονα με την κατασκευή του σύγχρονου ΒΟΑΚ θα πρέπει να κατασκευαστεί παράλληλα και ένας σύγχρονος περιφερειακός δρόμος με τις απαραίτητες επεκτάσεις του. Δυστυχώς δεν έγινε δεκτή η πρόταση του ΤΕΕ για νοτιότερη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ περιμετρικά της πόλης του Ρεθύμνου ώστε το υφιστάμενο τμήμα του ΒΟΑΚ μήκους 6,9 χιλιομέτρων να λειτουργήσει ως περιφερειακός της πόλης. Αυτό θα έλυνε πολλά κυκλοφορικά προβλήματα .
Η τεχνική έκθεση για τον ΒΟΑΚ που δημοσιεύθηκε από το υπουργείο Υποδομών προβλέπει μόνο τη χρηματοδότηση των μελετών για τον περιφερειακό δρόμο, όχι όμως και την κατασκευή του. Επιπλέον δεν έγινε δεκτή η πρόταση του ΤΕΕ για ουσιαστική αναβάθμιση των τριών κόμβων περιμετρικά της πόλης (Ατσιποπούλου, Αμαρίου και Αγίου Βασιλείου) ούτε η προσθήκη ενός νέου ημικόμβου στη Θεοτοκοπούλου με τη δικαιολογία ότι είναι εκτός αντικειμένου της μελέτης του ΒΟΑΚ. Έτσι υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος να φτιάξουμε στο μέλλον έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο, έναν κλειστό ΒΟΑΚ που θα εγκλωβίσει το Ρέθυμνο και η πόλη δεν θα έχει εξόδους σε αυτόν.
Κανείς δε μπορεί να είναι ικανοποιημένος από μία τέτοια εξέλιξη γιατί θα υπάρξει μεγάλη συγκοινωνιακή επιβάρυνση και η πόλη μας θα οδηγηθεί σε κυκλοφοριακό έμφραγμα.
Επιβάλλεται η συστράτευση όλων μας, έστω και τώρα, για να αποτραπεί αυτή η δυσμενής για την πόλη μας εξέλιξη και να καταλάβει επιτέλους το υπουργείο Υποδομών τι πρόκειται να συμβεί».
Ο ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης τόνισε:
«Η Λαϊκή Συσπείρωση απορρίπτει και την Τεχνική Έκθεση της κυβέρνησης όπως απέρριψε και τους σχεδιασμούς για τα υφιστάμενα τμήματα των παρακάμψεων των πόλεων.
Επιμένουμε στη επιδίωξη τους να διοχετεύσουν και να εγκλωβίσουν όσο γίνεται περισσότερες μετακινήσεις στον ιδιωτικό ΒΟΑΚ, με κριτήριο τον εγκλωβισμό των κατοίκων στα διόδια. Η επιδίωξη αυτή θα καταστήσει πραγματικό Γολγοθά την μετακίνηση μέσα στη πόλη ενώ θα δημιουργήσει τεράστιους κινδύνους πολιτικής προστασίας σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Καταγγέλλει τις αμφισημίες και τους ελιγμούς της δημοτικής αρχής που διευκολύνει τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και προσπαθεί αν εξασφαλίσει άλλοθι για τις συνέπειες που θα ακολουθήσουν. Η θέση μας είναι καθαρή:
Πριν τη λειτουργία του κλειστού ΒΟΑΚ με ευθύνη του κράτους να μελετηθεί, κατασκευαστεί και λειτουργήσει ο περιφερειακός δρόμος της πόλης από τον κόμβο Αμαρίου ως τον κόμβο Ατσιποπούλου. Ούτε μέτρο λιγότερο από αυτό».
Στο δημοτικό συμβούλιο τοποθετήθηκε και ο αντιπεριφερειάχης περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης ο οποίος αναφέρθηκε στις εξελίξεις μετά την τεχνική έκθεση του υπουργείου Υποδομών για την παράκαμψη της πόλης του Ρεθύμνου.
Επανέλαβε τη δέσμευση το υπουργείου για χρηματοδότηση της μελέτης και ανάφερε ότι η εκτίμησή του είναι πως με την αναγκαία τεκμηρίωση το υπουργείο ενδέχεται να κάνει δεκτές τις προτάσεις για τις αναβαθμίσεις των κόμβων.