Προσωρινό «φρένο» στο ράλι ανόδου των καυσίμων μπήκε τις τελευταίες ημέρες (και) στο Ρέθυμνο: Σε διάφορα σημεία του νομού, η τιμή της αμόλυβδης παρατηρήθηκε να βρίσκεται κάτω από το – αποκαλούμενο – «ψυχολογικό όριο» των δύο ευρώ το λίτρο, μετά από πολύ καιρό. Άμεσα σχηματίστηκαν ουρές οχημάτων, στα εν λόγω πρατήρια, από ντόπιους και ξένους οδηγούς που δεν έχασαν την ευκαιρία για έναν πιο οικονομικό ανεφοδιασμό.
Αν και οι βενζινοπώλες περίμεναν ότι το τρέχον διήμερο η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης θα ανέβαιναν ξανά προς τα πάνω, κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Έως και την Κυριακή προβλέπεται να υπάρχει μία σταθεροποίηση. Για την επόμενη εβδομάδα, ουδείς τολμάει να προχωρήσει σε εκτιμήσεις, καθότι η κατάσταση στο παγκόσμιο ενεργειακό πεδίο είναι ρευστή. Ιδίως, από τη στιγμή που εξελίσσεται ένα σκληρό «πόκερ» μεταξύ Κομισιόν και Ρωσίας, με τη μεν Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει ανώτατο όριο στην τιμή του ρωσικού φυσικού αερίου και τη δε Μόσχα να απειλεί ευθέως με διακοπή του ενεργειακού εφοδιασμού της Δύσης. Προσωπικά, ο Βλαντιμίρ Πούτιν προειδοποίησε πώς η χώρα του θα σταματήσει να διοχετεύει φυσικό αέριο και πετρέλαιο αν επιβληθεί πλαφόν στις τιμές των ρωσικών πηγών ενέργειας.
Σε τοπικό επίπεδο, ο τουρισμός εξακολουθεί και διατηρεί «ζωντανή» την κίνηση (και) στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Όσο παραμένουν ξένοι επισκέπτες, για φθινοπωρινές διακοπές, στο Ρέθυμνο τόσο θα «ζεσταίνονται» τα ταμεία επιχειρήσεων, μηδέ των βενζινάδικων εξαιρουμένων.
Η πτώση της θερμοκρασίας, εύλογα εντάσσει στη συζήτηση και το πετρέλαιο θέρμανσης. Απέχοντας περίπου ένα μήνα, πριν από την έναρξη της περιόδου διάθεσής του, παραμένει ζητούμενο το πόσες οικογένειες θα έχουν τη δυνατότητα να ζεσταθούν με το παχύρρευστο υγρό. Οι πρώιμες προσεγγίσεις, προαναγγέλλουν διατήρηση των περσινών επιπέδων στο κόστος του. Όλα όμως μπορούν ν’ αλλάξουν, συνήθως προς το χειρότερο, εν ριπή οφθαλμού!
Οι κρατικές επιδοτήσεις θα μπορούσαν να προσφέρουν, κι εδώ, μία προσωρινή οικονομική ανακούφιση στα νοικοκυριά. Αποτελούν, ωστόσο, ημίμετρο για αρκετούς ανθρώπους και γνώστες της αγοράς που επιμένουν ότι η οριστική λύση βρίσκεται στη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και της φορολογίας των καυσίμων.
Η αμόλυβδη και το πετρέλαιο (κίνησης και θέρμανσης) στο Ρέθυμνο
Αμετάβλητες παραμένουν οι τιμές της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης στον νομό Ρεθύμνου.
Οι μεν κυμαίνονται από 2,00 έως 2,07 ευρώ το λίτρο, (σε σπάνιες περιπτώσεις είναι στο 1,98 ευρώ), οι δε ξεκινούν από το 1,92 και φθάνουν το 1,97 ευρώ το λίτρο.
«Είχαμε πτώση στις τιμές των καυσίμων. Παρόλο που έλεγαν ότι α υπάρξει μία σημαντική αύξηση το τελευταίο διήμερο, αυτό δεν συνέβη, επειδή έγινε μία διόρθωση. Οι τιμές θα μείνουν σταθερές: Ούτε αύξηση θα σημειωθεί, ούτε μείωση. Για την επόμενη εβδομάδα, όμως δεν ξέρουμε τι θα γίνει» λέει στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης, Ηρακλής Ξυδάκης, διαπιστώνοντας πως «Υπάρχει ακόμα κίνηση λόγω του τουρισμού».
Για το πετρέλαιο θέρμανσης, ο κ. Ξυδάκης θα ξεκαθαρίσει: «Είναι νωρίς ακόμα. Θα ξεκινήσουμε στις 15 Οκτωβρίου. Αν πάντως ξεκινούσε τώρα η διάθεσή του, θα το υπολογίζαμε από 1,60 με 1,80 ευρώ το λίτρο. Πέρσι ήταν περίπου στα ίδια επίπεδα – με αυτές τις τιμές έκλεισε η χρονιά».
Το εάν θα περιοριστεί ο αριθμός των ανθρώπων που θα επιλέξει να αντιπαλέψει το κρύο με πετρέλαιο θέρμανσης, ο πρόεδρος των βενζινοπωλών ούτε το γνωρίζει, ούτε μπορεί να δώσει σαφή απάντηση.
Όλα εξαρτώνται από την εκάστοτε «οικονομική συγκυρία», δηλώνει διαβλέποντας πώς το πιο πιθανό είναι να μην αυξηθούν και τα νοικοκυριά που θα επιλέξουν να ζεσταθούν με το συγκεκριμένο τρόπο.
«Αν δεν υπάρξει μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ, δεν προβλέπουμε ότι θα υπάρξει κατανάλωση παραπάνω από πέρυσι» είναι η άποψη που διατυπώνει για πολλοστή φορά ο κ. Ξυδάκης.
Το πετρέλαιο θέρμανσης
Την ίδια ώρα η κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει την αύξηση κατά 20% του σχετικού επιδόματος και τη χορήγησή του σε περισσότερους, στη λογική της χορήγησης κινήτρων για την υποκατάσταση της χρήσης φυσικού αερίου για θέρμανση με πετρέλαιο. Επιπλέον, το κυβερνητικό επιτελείο φαίνεται πώς κλίνει στην παροχή κινήτρων για τη χρήση πετρελαίου θέρμανσης αντί ηλεκτρικού ρεύματος, επίσης για τις ανάγκες της θέρμανσης των σπιτιών, ως μέτρο ανακούφισης στα ελληνικά νοικοκυριά που πλήττονται από την ενεργειακή ακρίβεια. Λέγεται επίσης ότι η πλατφόρμα myΘέρμανση της ΑΑΔΕ για την υποβολή των αιτήσεων από τους δικαιούχους, θα ανοίξει νωρίτερα ώστε το επίδομα να έχει καταβληθεί προκαταβολικά στα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου.
Τα παραπάνω ενδεχόμενα δεν συγκινούν ιδιαίτερα τους πρατηριούχους. «Τα βλέπουμε σαν σταγόνα στον ωκεανό για να μπορέσουν να αποδώσουν ως μέτρα» σχολιάζει ο κ. Ξυδάκης. «Το πιο λογικό είναι πιο λογικό η μείωση των φόρων και μετά να βγουν να ελέγξουν πλήρως το πού πηγαίνει το πετρέλαιο θέρμανσης» αντιπροτείνει.
Όπως μάλιστα θα πει, «Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι για τη θέρμανση ανθρώπων, οικογενειών και οικιών. Δεν είναι ούτε για αγροτικά αυτοκίνητα, ούτε για επαγγελματίες». Διόλου τυχαίες οι αιχμές που θα αφήσει ο πρόεδρος των βενζινοπωλών, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο «Παρατηρούνται και τέτοια φαινόμενα, γι’ αυτό δεν μειώνουν και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Αλλά στις μέρες μας με έναν εξονυχιστικό έλεγχο – γιατί το κράτος έχει τη δυνατότητα να βλέπει που πηγαίνει το πετρέλαιο θέρμανσης, θα μπορέσει να υπάρξει η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Διαφορετικά, δεν θα συμβεί τίποτα. Κι εμείς οι πρατηριούχοι έχουμε ένα μερίδιο ευθύνης, για το που διοχετεύεται. Θα πρέπει κι εμείς να ελέγχουμε το πού πηγαίνει το πετρέλαιο».
«Βουτιά»
Μέσα σε όλα, ήρθε η απόφαση του OPEC και των συμμάχων του (OPEC+) να μειώσουν την παραγωγή τους κατά 100.000 βαρέλια την ημέρα από τον Οκτώβριο.
«Θα δούμε να ξεφεύγουν κατά πολύ οι τιμές. Και οι εξελίξεις με τη Ρωσία επηρεάζουν άμεσα. » είναι η ανησυχία που εκφράζει ο κ. Ξυδάκης, συνυπολογίζοντας και το ενεργειακό μπρα ντε φερ Δύσης και Μόσχας.
Παρ’ όλα αυτά, χθες οι τιμές του πετρελαίου κινούνταν κάτω από τα 90 δολάρια το βαρέλι, σε συνέχεια της προχθεσινής «βουτιάς» τους. Η τιμή του μπρεντ υποχώρησε 40 σεντς ή 0,4% στα 87,60 δολάρια το βαρέλι στα 13.02, κοντά στα επίπεδα που είχαν καταγραφεί στα τέλη Ιανουαρίου. Ακολούθως, η τιμή αυξήθηκε και διαμορφωνόταν στα 88,48 δολάρια στις 14.15, με άνοδο 0,5% σε σχέση με το προχθεσινό κλείσιμο. Σύμφωνα με αναλυτές, η επέκταση των lockdown στην Κίνα για την ανάσχεση του κορονοϊού ενίσχυσαν τις ανησυχίες για επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας που θα μειώσει τη ζήτηση καυσίμων.