Μετά από 17 χρόνια στο «τιμόνι» του τομέα τουριστικής ανάπτυξης και προβολής του Δήμου Ρεθύμνου, η έως πρότινος Αντιδήμαρχος κ. Πέπη Μπιρλιράκη, «παρέδωσε τη σκυτάλη» στον νέο Εντεταλμένο Δημοτικό Σύμβουλο Τουρισμού κ. Κωνσταντίνο Γασπαράκη, ο οποίος ορίστηκε πρόσφατα από τον Δήμαρχο Ρεθύμνου κ. Γιώργη Μαρινάκη.
Η απερχόμενη Αντιδήμαρχος συναντήθηκε με τον νέο Εντεταλμένο Δημοτικό Σύμβουλο και μετά από την ενημέρωση που του παρείχε για τις εξελίξεις στον συγκεκριμένο τομέα, του παρέδωσε και επίσημα το «χαρτοφυλάκιο» των ευθυνών που αναλαμβάνει στο εξής.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας παράδοσης – παραλαβής η κ. Μπιρλιράκη ενημέρωσε τον κ. Γασπαράκη σχετικά με τον τρόπο εργασίας της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας από το 2007 μέχρι σήμερα, καθώς και τις συνεργασίες του Δήμου που έχουν εξελιχθεί με φορείς σε τοπικό, πανελλήνιο και διεθνές επίπεδο. Ο νέος υπεύθυνος τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης ενημερώθηκε διεξοδικά για την πολυσχιδή δράση του συγκεκριμένου γραφείου, για την λειτουργία του οποίου αναφέρθηκε λεπτομερώς και η Διευθύντρια του κ. Γιούλη Μπάκα καθώς επίσης η Προϊσταμένη κ. Μαρία Δαμιανάκη.
Με την ανάληψη των καθηκόντων του ο κ. Γασπαράκης ξεκίνησε σειρά επαφών με συναρμόδιες υπηρεσίες και φορείς ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα θα συσταθεί η νέα Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνης.
Η κ. Μπιρλιράκη ευχήθηκε στον κ. Γασπαράκη καλή δύναμη και καλή επιτυχία στα νέα του καθήκοντα, διαβεβαιώνοντας τον ότι θα είναι στη διάθεσή του για ό,τι χρειαστεί. Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Είμαι σίγουρη, ότι ο κ. Γασπαράκης, ως εκπρόσωπος της νέας γενιάς ανθρώπων που θα διαχειριστούν τον Τουρισμό ως μέσο βιώσιμης και ισόρροπης ανάπτυξης στην κοινωνία μας, συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά που χρειάζονται για την μετάβαση αυτή.
Είναι ξενοδόχος νέας γενιάς, με άριστες γνώσεις στην τεχνολογία και το διαδίκτυο και με την κουλτούρα της κρητικής φιλοξενίας που διακρίνει τους ξενοδόχους του Ρεθύμνου. Είμαι σίγουρη ότι θα φέρει τον αέρα της σύγχρονης εργασίας για να βρίσκεται το Ρέθυμνο συνεχώς στις καλύτερες θέσεις τουριστικών προορισμών παγκοσμίως».
Απολογισμός έργου από την κ. Μπιρλιράκη στο Δημοτικό Συμβούλιο
Η κ. Μπιρλιράκη,στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την τετραετία που πέρασε στις 28 Δεκεμβρίου, έκανε απολογισμό έργου, των πεπραγμένων συνολικά τεσσάρων θητειών που ως Αντιδήμαρχος υπηρέτησε τον τομέα Τουρισμού, αναφέροντας:
«Ολοκληρώνοντας την 4η θητεία μου ως Πρόεδρος των Επιτροπών Τουριστικής Ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνης, σας παραδίδω σήμερα τα αποτελέσματα των εργασιών των εργαζομένων και των μελών της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας, της τελευταίας 4ετίας στον τομέα του Τουρισμού, τα οποία είναι η συνέχεια των στόχων μας από το 2007 μέχρι σήμερα.
Είναι αλήθεια ότι ζούμε μέσα σε μια πρωτόγνωρη συγκυρία, η οποία έχει διαμορφωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού και των πολέμων στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, που έχουν επιφέρει μια κοινωνική και οικονομική κρίση σε όλα τα επίπεδα, μεταξύ αυτών και στον Τουρισμό. Έχει δημιουργηθεί ένα αβέβαιο τουριστικό περιβάλλον που επηρεάζει παγκοσμίως ολόκληρη την τουριστική βιομηχανία, ενώ εμφανίζονται συνεχώς νέες προκλήσεις, τις οποίες είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία, ώστε να επιτευχθεί μία βιώσιμη ανάπτυξη για την κοινωνία.
Η κρίση αυτή, από την άλλη μεριά, αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για ουσιαστικές και βιώσιμες αλλαγές στις πολιτικές Τουρισμού, τόσο από την πλευρά των θεσμών όσο και από την πλευρά των επιχειρήσεων. Οφείλουμε να μελετάμε και να παρακολουθούμε γύρω μας για να δούμε ποια είναι η νέα επιχειρηματική πραγματικότητα, η νέα εποχή στη Φιλοξενία και τι κάνουν οι ανταγωνιστές μας.
Όταν κάποιος σήμερα επιθυμεί και σχεδιάζει τις διακοπές του, είτε βρίσκεται στην Κίνα είτε στον Καναδά, μπαίνει σε ένα κεντρικό διαδικτυακό σύστημα ενημέρωσης που χρησιμοποιεί, και ψάχνει, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά του, ποιος θα ήταν ο καλύτερος τουριστικός προορισμός που θα συνδύαζε αυτά που επιθυμεί, ώστε να αξιοποιήσει όσο καλύτερα γίνεται τον πολύτιμο χρόνο των διακοπών του.
Ο ενδιαφερόμενος ξεκινά με έρευνες που εστιάζουν στην ασφάλεια, τις καιρικές συνθήκες, τον τρόπο μεταφοράς, τα καταλύματα διαμονής κάθε κατηγορίας, την τοπική γαστρονομία, την αγορά, την ποικιλία επισκέψιμων χώρων και τις κάθε είδους δράσεις, και κατόπιν, χρησιμοποιεί τα συστήματα σύγκρισης οικονομικών διαφορών. Να είστε σίγουροι ότι σ’ αυτό το σημείο θα συναντήσει και το όνομα Ρέθυμνο-Κρήτη.
Συγκρινόμαστε, λοιπόν, με τους μεγαλύτερους παγκόσμιους προορισμούς, καθώς, χρόνια τώρα, το Γραφείο Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης, σε συνεργασία με τα μέλη της Επιτροπής Τουρισμού, δουλεύει ακατάπαυστα πάνω στη δημιουργία και τη συνεχή ενημέρωση όλων των ταξιδιωτικών οδηγών και συστημάτων για τον προορισμό μας. Μπορεί να μην έχουμε αεροδρόμιο, αλλά αξιοποιούμε τη μεγαλύτερη όλων πύλη εισόδου, το Διαδίκτυο, για να επικοινωνήσουμε με την υφήλιο μέσω του www.rethymno.guide.
Γνωρίζαμε ότι ο Δήμος έπρεπε να αναπτύξει την ίδια ταχύτητα με τους ιδιώτες επιχειρηματίες του τόπου μας, που έφεραν την οικονομική ευρωστία στον τόπο μέσω του Τουρισμού. Γι’ αυτό και αξιοποιήσαμε το δυναμικό των επαγγελματιών του Τουρισμού, φέρνοντάς τους κοντά και κάνοντάς τους το κύριο συμβουλευτικό όργανο του Δημοτικού Συμβουλίου πάνω στην τουριστική και επιχειρηματική ανάπτυξη.
Η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας θεσμοθετήθηκε το 2007 στο Ρέθυμνο και δεν έχει σταματήσει να δουλεύει από τότε. Αξιοποιήσαμε τη συνεργασία με τις υπηρεσίες και τα Νομικά Πρόσωπα του Δήμου, ιδιαίτερα τον Πολιτισμό, τον Αθλητισμό, την Καθαριότητα και Περιβάλλον, τη Βιώσιμη Κινητικότητα-Κυκλική Οικονομία-Πράσινη Ανάπτυξη για να παρουσιάσουμε ένα πρόσωπο του Δήμου που, στον σύγχρονο εν δυνάμει επισκέπτη, αποκτά προτεραιότητα λόγω κύρους και σοβαρότητας απέναντι στις σύγχρονες τάσεις της εποχής μας.
Για 17 συνεχόμενα χρόνια εργαστήκαμε, όλα τα μέλη των 4 Επιτροπών Τουρισμού και οι εργαζόμενοι του Γραφείου Τουρισμού, για να χτίσουμε το Ρεθυμνιώτικο brand – δηλαδή την τουριστική ταυτότητά μας, που μας ξεχώριζε από τους ανταγωνιστές τουριστικούς προορισμούς και μας εισήγαγε ως αναγνωρίσιμο και σοβαρό προορισμό σε πανελλήνιους και παγκόσμιους χάρτες και στην υψηλότερη βαθμίδα προτίμησης των περιηγητών του κόσμου και των επισκεπτών-πελατών μας.
Δουλέψαμε ασταμάτητα, αξιοποιώντας κάθε γνωριμία, κάθε πρόοδο των υπηρεσιών του Ιδιωτικού Τομέα, κάθε υποδομή και δράση του κεντρικού Δήμου μας και κάθε ευρώ που οι Ρεθυμνιώτες μάς εμπιστεύτηκαν, ώστε να έχουμε ουσιαστικό αποτέλεσμα στην τουριστική ανάπτυξη του Δήμου μας και στη συνολική οικονομική αλυσίδα του.
Επιπλέον, του προσφέραμε και το σημείο επικοινωνίας μέσω τεχνολογίας με την επίσημη ιστοσελίδα μας rethynno.guide, ένα δυναμικό εργαλείο, το οποίο λειτουργεί ως συλλέκτης πληροφοριών και στατιστικών και, συγχρόνως, προβάλλει όλα όσα κάνει το Ρέθυμνο σε όλο τον κόσμο.
Δημιουργήσαμε και αναδείξαμε πολλές από τις ατελείωτες δυνατότητες του τόπου σε πρότυπες εμπειρίες, πχ Wines at Fortezza, Amalthia Route, Bike Festival, αυτά που όλοι ζητούν σήμερα και που μπορεί να μας δώσει και τον 12μηνο Τουρισμό.
Η Δημοτική αρχή, σε πλήρη συμφωνία με τους ιδιώτες επαγγελματικούς φορείς και τους θεσμικούς συνεργάτες, έχει προχωρήσει σε διαβήματα συμπόρευσης με τους υπόλοιπους δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, αλλά και με την υπόλοιπη Κρήτη. Συνεργαζόμαστε επίσης με άλλους Δήμους της Ελλάδας, ανταλλάσσοντας καλές πρακτικές και συμμετέχοντας σε δίκτυα και προγράμματα, όπως το Bike Friendly Destination κα., έχοντας συνεχώς το Ρέθυμνο στο προσκήνιο και αποσπώντας διακρίσεις και βραβεία από Υπουργεία και Ιδρύματα.
Το Ρέθυμνο τα τελευταία χρόνια, δεν έχει λείψει από αεροδρόμια, πλοία και λεωφορεία, με ζωντανές παρουσίες : καταχωρήσεις σε οδηγούς, γιγαντοοθόνες και διαδικτυακές εφημερίδες σε πανελλήνιο και παγκόσμιο επίπεδο, αξιοποιημένες με το μικρότερο δυνατό κόστος, μας φέρνουν κοντά στο παγκόσμιο κοινό .
Επίσης, οι αποστολές των δημοσιογράφων και πρακτόρων που υποδεχόμαστε στη διάρκεια του χρόνου, μας μεταφέρουν σε έντυπες και ηλεκτρονικές παρουσιάσεις δωρεάν, αλλά και σε τηλεοπτικές εκπομπές και realities σε πολλές χώρες.
Δεν θα σας πω αριθμούς. Ένα βασικό στοιχείο του μετασχηματισμού που επιβάλλεται για τον κλάδο είναι σίγουρα το να μην εξετάζουμε μόνο τoυς αριθμούς αφίξεων, αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες και, ειδικότερα, την ποιότητα με προσέγγιση προσανατολισμένη στην ποιοτική αναβάθμιση του προορισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Η δουλειά μας για την προβολή του τόπου μας ως Δήμος, είναι αθόρυβη και άυλη. Μπορεί να κατανοήσει κανείς, παρατηρώντας ,με βάση τα παραπάνω, ένα κομμάτι ορατό, που είναι το αποτέλεσμα των στόχων που είχαμε θέσει ως Δήμος όσον αφορά τις Αγορές που θέλαμε να προσελκύσουμε:
Σίγουρα, όσοι έχουν μια επαγγελματική επαφή με Τουρισμό, καταλαβαίνουν το αποτέλεσμα των προσπαθειών μας, με βάση την πελατειακή τους ροή.
Τέλος, οι στόχοι και προτάσεις μας για το 2024, για μια ομαλή και δυναμική συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας του προορισμού μας:
- Άμεση ίδρυση Οργανισμού Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού Ρεθύμνης-DMOR, ο οποίος, με ομάδα εργαζομένων ειδικών του Τουρισμού, αντανακλά την προσήλωση του Δήμου Ρεθύμνης προς τον συντονισμένο σχεδιασμό, καθώς έχει τη δυνατότητα να:
- Ανταποκρίνεται στις ανάγκες των σύγχρονων ταξιδιωτών, μέσω της παροχής εξειδικευμένων πληροφοριών για διαφορετικούς τύπους επισκεπτών και εμπειριών.
- Αξιοποιεί πλήρως τις εφαρμογές του διαδικτύου (π.χ. επίσημες ιστοσελίδες προορισμών, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κινητές συσκευές, κ.λπ.),ενδυναμώνοντας τη σχέση του επισκέπτη με τον προορισμό σε όλα τα στάδια της τουριστικής εμπειρίας.
- Ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στην τουριστική ανάπτυξη και συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη τουριστικής συνείδησης.
- Ενισχύει τη συνεργασία των τοπικών επιχειρήσεων με τα διεθνή δίκτυα διακίνησης επισκεπτών, τόσο από τις αναπτυγμένες όσο και από τις αναπτυσσόμενες αγορές.
- Αναβαθμίζει την θεματολογία της τουριστικής πολιτικής σε όλα τα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης, τονίζοντας τα ευρύτερα οφέλη που συνεπάγεται η τουριστική ανάπτυξη για την τοπική οικονομία και κοινωνία.
- Να εντείνουμε τις προσπάθειες για Εκπαίδευση επαγγελματιών Φιλοξενίας, με Τμήμα Τουρισμού στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, αλλά και σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
- Πλήρης αξιοποίηση του Open Μall και των ευκαιριών που θα προκύψουν από τη λειτουργία του.
- Ενίσχυση διαπραγματευτικής ισχύος στις επαφές με αεροπορικές/ακτοπλοϊκές εταιρείες.
- Ακόμα μεγαλύτερη ετοιμότητα στη διαχείριση νέων κρίσεων, προσαρμοστικότητα, ευελιξία.
- Εδραίωση του προορισμού στην αγορά των digital nomads. Επισήμανση προτεραιοτήτων για έργα υποδομών που θα καταστήσουν το Ρέθυμνο ελκυστικό και κατάλληλο προορισμό για ψηφιακούς νομάδες.
- Σχεδιασμός ψηφιακών ή υβριδικών events, όπως webinars.
- Διαμόρφωση πολυθεματικών εμπειριών σε συνεργασία με οργανωτές περιηγήσεων και προώθηση αυτών σε online πλατφόρμες (π.χ. Airbnb, Viator, GetyourGuide).
- Διεξαγωγή ανοιχτού διαλόγου ανάμεσα στον τουριστικό τομέα και την τοπική κοινωνία για πρακτικές που θα διασφαλίσουν τη διατήρηση των φυσικών, πολιτιστικών και κοινωνικών πόρων του προορισμού σε βάθος χρόνου.
- Σταδιακή ενδυνάμωση συγκεκριμένων αρχών που έχουμε θέσει ήδη και εφαρμογή συγκεκριμένων κριτηρίων σε τομείς όπως η προϊοντική ανάπτυξη, η υποστήριξη επενδυτικών σχεδίων και η υλοποίηση δράσεων προώθησης και προβολής του Ρεθύμνου.
- Συνεχής συνεργασία με τους αδελφούς Δήμους του Ρεθύμνου αλλά και τους τουριστικούς Δήμους της Περιφέρειας Κρήτης
Σας παραδίδουμε σήμερα πλήρη απολογισμό των δράσεων του 2023 που ακολουθούν ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πλάνο της Επιτροπής, αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα από την παρακολούθηση των αγορών από το rethymno.guide και από τις ενημερώσεις από τα συνέδρια, τα σεμινάρια και τις επαφές που έχουμε με όλες τις Αγορές του κόσμου.
Πάνω απ’ όλα : Οι απαντήσεις στις έρευνες και τα στατιστικά στοιχεία που προκύπτουν δίνουν συντριπτικά αποτελέσματα υπεροχής του Ρεθύμνου σε ένα συγκριτικό πλεονέκτημά του, ακόμα και ανάμεσα στους υπόλοιπους κρητικούς προορισμούς: την Υποδοχή και Φιλοξενία που πηγάζει μέσα από τους Ανθρώπους που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Πρόκειται για μια ζεστή και αρχοντική αυθεντική Φιλοξενία που αγγίζει τα όρια της προσωπικής φιλίας.
Προσοχή ! Αυτό πρέπει να κρατήσουμε. Αυτό δεν πρέπει να χάσουμε. Αυτό συναντάμε σε όποιο μέρος του κόσμου κι αν πάμε, αυτό έχει μείνει στο θυμικό κάθε ενός επισκέπτη που περνά από τον τόπο μας. Και ναι, διαθέτουμε όλα τα καλά του Θεού, όμως αυτό είναι το ξεχωριστό δώρο που θα μας διαφημίσει, θα μας στείλει τους επόμενους και θα πληρωθεί απλόχερα, γιατί είναι ανεκτίμητο.
Ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου όλα τα μέλη των 4 θητειών των Επιτροπών, για την ανιδιοτελή προσφορά τη συνέπεια και τη ενεργή συμμετοχή τους στην προσπάθειά μας.
Ευχαριστώ και όλους όσοι έχουν εργαστεί μαζί μου για τη μεγάλη εικόνα και την υλοποίηση του Οράματος :Δήμος Ρεθύμνης- Παγκόσμιος Τουριστικός Προορισμός 12 Μήνες.
Εύχομαι ολόψυχα καλή και επιτυχημένη συνέχεια στους νέους συνάδελφους και όσους θα συνεχίσουν να εργάζονται για την ισόρροπη ανάπτυξη του τόπου μας».