Της ΛΙΤΣΑΣ ΔΕΡΜΙΤΖΑΚΗ-ΟΥΡΑΝΟΥ*
«Η Κρήτη μας Αλλιώς» με επικεφαλής τον Σπύρο Δανέλλη είναι η περιφερειακή παράταξη που βγήκε 2η στις αυτοδιοικητικές εκλογές εκλέγοντας πέντε συμβούλους. Σκοπεύουμε να ενημερώνουμε τους συμπολίτες μας κατά τακτά χρονικά διαστήματα με θέματα που έχουν τεθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο, να καταθέτουμε δημόσια τις προτάσεις μας.
Πολύ συνοπτικά θεωρούμε ότι η περιφέρεια διαχειρίζεται σημαντικά κονδύλια τόσο από εθνικούς πόρους όσο και από ευρωπαϊκά προγράμματα και δράσεις. Τα ποσά αυτά θα πρέπει να αποτελέσουν την ατμομηχανή, τη βάση για να ένα διαφορετικό μοντέλο παραγωγικής ανάπτυξης της Κρήτης. Είμαστε εδώ για να προνοούμε, να σκεφτόμαστε όχι μόνο το σήμερα και το πώς θα κατανείμουμε τους ευρωπαϊκούς πόρους που διεκδικούμε από ότι πρόγραμμα προκύψει, αλλά κυρίως να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε μόνο έργα που ταιριάζουν στον σχεδιασμό μας στο όραμα μας για την Κρήτη μας.
Πρέπει να δούμε αντίστοιχες περιφέρειες της ΕΕ πως αξιοποιούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια για να διαμορφώσουμε και εμείς το νέο μοντέλο γεωργίας – τουρισμού – πολιτιστικών διαδρομών – κτηνοτροφίας με προϊόντα ονομασία προέλευσης – σύνδεση πανεπιστημίων με παραγωγή.
Θέματα που συζητήθηκαν αυτό το διάστημα στο Περιφερειακό Συμβούλιο είναι:
1ο. Βελτίωση πολιτικών για την προαγωγή των Έξυπνων Χωριών και του ψηφιακού μετασχηματισμού των αγροτικών περιοχών».
Σύμφωνα με το φυλλάδιο του ευρωπαϊκού αυτού προγράμματος: «Παρέχεται ένα φάσμα ψηφιακών υπηρεσιών και αναπτύσσονται ικανότητες ώστε να μπορέσουν πιο απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές να φιλοξενήσουν και να ευνοήσουν εταιρείες υψηλής τεχνολογίας και να προσφέρουν ευκαιρίες εξαιρετικά ειδικευμένης ψηφιακής απασχόλησης σε όλα τα σημεία.
Η επόμενη φιλοδοξία αυτού του δικτύου είναι να αντιστοιχίσει την παροχή ψηφιακών δεξιοτήτων με αναδυόμενες θέσεις εργασίας στην περιοχή.
Τέλος, οι κατά τόπους χώροι συνεργασίας και τα εργαστήρια ψηφιακών τεχνολογιών που έχουν συσταθεί στις αγροτικές κοινότητες μπορούν να λειτουργούν ως τοπικές πύλες ή διευκολυντές που διασφαλίζουν την ύπαρξη αμφίδρομης ροής ανάμεσα στις τοπικές κοινότητες και περιφερειακές και εθνικές δομές όπως οι κόμβοι ψηφιακής καινοτομίας».
Στη δική μας τοποθέτηση αναφερθήκαμε στα παρακάτω: Έχουμε πολύ πικρή πείρα από τέτοια προγράμματα που σπαταλήθηκαν χρήματα χωρίς να μείνει τίποτα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πριν 15 χρόνια τοποθετήθηκαν σε δημόσια κτήρια της περιοχής του Ρεθύμνου κεραίες για δωρεάν Wi Fi. Οι κεραίες τοποθετήθηκαν, ποτέ όμως δεν συνδέθηκαν με δίκτυο και έτσι δεν λειτούργησε ποτέ το έργο.
Συνεπώς προτείνουμε τη σύμπραξη με το τμήμα επιστήμης υπολογιστών και με το οικονομικό (πρόταση σε διδακτορικούς φοιτητές και καθηγητές), ώστε να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο δράσεων που θα αφήσει έργο και ακόμα καλύτερα θα οδηγήσει σε νέες δραστηριότητες, π.χ. θα ήταν λειτουργικό η διαμόρφωση μια ψηφιακής πλατφόρμας που θα συνδέει τους πωλητές αγροτικών προϊόντων με τους καταναλωτές της κοντινής πόλης.
Να επιλέξουμε περιοχές που είναι κοντά σε πόλη, που δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμα, να τους δώσουμε τη δυνατότητα με κατασκευές υποδομών να αποτελέσουν πόλους έλξης επαγγελματιών. Nα κάνουμε ότι και η Φιλανδία επιλέγοντας λύκειο αγροτικής περιοχής που θα λειτουργεί το απόγευμα ως πάροχο ψηφιακών υπηρεσιών και υποδομών.
2ο: «Έγκριση προγράμματος δράσεων προβολής και προώθησης αγροτικών προϊόντων της Περιφέρειας Κρήτης έτους 2024». Στη δική μας τοποθέτηση αναφέρθηκαν τα εξής:
Οι πάσης μορφής εκθέσεις (τοπικές, εθνικές ή διεθνείς, γενικές ή κλαδικές) είναι πολύ χρήσιμες για τη συλλογή πληροφοριών από την αγορά, για ενημέρωση πάνω στις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και για την είσοδο σε νέες αγορές.
Οι βασικές ενέργειες που πρέπει να κάνουν οι συμμετέχοντες για να διεκδικήσουν δείκτες αποδοτικότητας αφορούν την διαμόρφωση μιας αποτελεσματικής στρατηγικής με εφικτούς και μετρήσιμους στόχους η οποία θα περιλαμβάνει.
- Σχεδιασμό προωθητικού υλικού, φυλλάδια, ψηφιακές διαφάνειες κ.λπ.
- Προπαρασκευαστικές προωθητικές ενέργειες για να εντοπιστούν.
Οι εταιρίες που είναι πιθανό να ενδιαφέρονται για τα εκτιθέμενα προϊόντα και να ξεκινήσουν οι επαφές μαζί τους πριν την έναρξη της έκθεσης. Μια καλή πηγή τέτοιων πληροφοριών είναι οι ενώσεις εξαγωγέων, τα εμπορικά επιμελητήρια αλλά και τα διεθνή, διμερή επιμελητήρια της χώρας μας με τα αντίστοιχα των χωρών που φιλοξενούν εκθέσεις, π.χ. ελληνογερμανικό, ελληνοβρετανικό, ελληνορωσικό, κ.λπ.
- Ισχυρή εκπροσώπηση στον εκθεσιακό χώρο για υποδοχή επισκεπτών δημιουργία επαφών η διατήρηση των οποίων πρέπει να είναι ενεργή και μετά τη λήξη της έκθεσης.
- Χρήση του εντύπου στοιχείων επισκέπτη στο οποίο αποτυπώνεται το ενδιαφέρον του επισκέπτη.
Επειδή αναφέρεται στην εισήγηση ότι η επιλογή των συγκεκριμένων δράσεων έγινε, μετά από ουσιαστική ανάλυση και αξιολόγηση όλων των προτάσεων καθώς και προσεκτική μελέτη των αποτελεσμάτων των μέχρι σήμερα ενεργειών, θα θέλαμε να έχουμε μια σχετική πληροφόρηση για την αποτελεσματικότητα των δράσεων αυτών έως σήμερα εφόσον είναι καταγεγραμμένη ήτοι:
– Πόσες συμφωνίες κλείστηκαν στη διάρκεια της προβολής
– Από τις πωλήσεις και τις εξαγωγές προϊόντων πριν και μετά την έκθεση φαίνεται διαφορά.
– Αν φαίνεται διαφορά πώς συνδέεται με την έκθεση (σε ποια προϊόντα) αν όχι τι πρέπει να αλλάξει στην μορφή της προβολής.
– Ποιες ήταν οι πιο επιτυχημένες χώρες στην έκθεση ποιες ήταν αυτές που έκλεισαν τα περισσότερα συμβόλαια και τι διαφορετικό έκαναν.
Η προώθηση των κρητικών προϊόντων εκτός από ταξιδιωτική εμπειρία θα πρέπει να αποφέρει μετρήσιμα αποτελέσματα στις συμμετέχοντες εταιρείες. Και για να εξευρεθεί αυτό θα πρέπει σε ορισμένα χρονικά διαστήματα να γίνεται αξιολόγηση των οικονομικών δεδομένων των εταιρειών πού έλαβαν μέρος στα εκάστοτε project.
3ο: Έγκριση της Υποβολής Πρότασης στην πρόσκληση με τίτλο: «Υλοποίηση Πλέγματος Δράσεων για την αντιμετώπιση της Υλικής Στέρησης με παροχή Τροφίμων ή/και Βασικής Υλικής Συνδρομής (ΒΥΣ) προς τους απόρους, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών, με παράλληλη στοχευμένη παροχή. Σύμφωνα με το εισηγητικό κείμενο για τη δράση αυτή: Η προτεραιότητα εξειδικεύεται στην παροχή επισιτιστικής βοήθειας μέσω διανομής τροφίμων στην ομάδα στόχο, δηλαδή σε άτομα που υποφέρουν από υλική στέρηση, καθώς και διανομής ειδών βασικής υλικής συνδρομής, δηλαδή ειδών που ικανοποιούν καθημερινές ανάγκες αξιοπρεπούς διαβίωσης.
Θα δοθεί έμφαση στην στήριξη των παιδιών τόσο μέσω διανομής ειδικών ειδών όπως βρεφικών τροφών, γάλακτος για βρέφη και παιδιά, καθώς και ειδών προσωπικής υγιεινής και καθαριότητας, όσο και με τη διαφοροποίηση του διανεμόμενου πακέτου ανάλογα με τη σύνθεση της οικογένειας και την ύπαρξη παιδιών σε αυτήν. Η υλοποίηση των διανομών ειδών και αγαθών θα γίνεται άμεσα στους ωφελούμενους, με διανομή προϊόντων σε «πακέτα». Πλέον των ανωτέρω, θα είναι δυνατή και η παροχή επισιτιστικής και βασικής υλικής συνδρομής σε απόρους μέσω της προώθησης προϊόντων σε δομές συσσιτίων ή άλλες κοινωνικές δομές.
Στη δική μας τοποθέτηση αναφερθήκαμε στην κατάσταση των υποδομών για ευπαθείς ομάδες όπως τα κακοποιημένα παιδιά που ζουν σε άθλιες συνθήκες. Ειδική αναφορά στην έκθεση αξιολόγησης της λειτουργίας του παραρτήματος προστασίας παιδιού Ηρακλείου. Κ.Κ.Π.Π.Κ. (ΠΟΡΟΣ) που προέκυψε μετά από επίσκεψη κοινωνικών συμβούλων της διεύθυνσης δημόσιας υγείας και κοινωνικής μέριμνας στη Π.Ε. Ηρακλείου στις 14/12/2023.
Θεωρείται αναγκαίος ο εξορθολογισμός των διαθεσίμων κονδυλίων αν είναι εφικτό έχοντας υπόψη το σχεδιασμό και τη δημιουργία υποδομών για πληθυσμιακές ομάδες που έχουν ανάγκη και η ιδιωτική πρωτοβουλία εκλείπει σαν μια μη προσοδοφόρα επένδυση. Επίσης κρίνεται σκόπιμο να κατατεθεί σαν θέμα και να συζητηθεί σε προσεχή συνεδρίαση η υποστήριξη δομών που αφορούν τις κάθε είδους ευπαθείς ομάδες.
4ο. Ψήφισμα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ψηφίστηκε κείμενο εναντίον των ιδιωτικών πανεπιστημίων που κατατέθηκε από τον πρύτανη του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. Το κείμενο υπερψηφίστηκε με μεγάλη πλειοψηφία (πέντε σύμβουλοι δεν το ψήφισαν από την παράταξη του κ. Αρναουτάκη). Θεωρούμε αναγκαίο να κατατεθεί το κείμενο αυτό σε όλα τα δημοτικά συμβούλια της Κρήτης.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω προγράμματα και δράσεις μπορούν να ενταχτούν σε ένα συνολικότερο master plan για την ενίσχυση της τοπικής παραγωγής, για τη δημιουργία υποδομών (ψηφιακών και άλλων) ώστε να τα χρήματα αυτά να αφήνουν αναπτυξιακό αποτύπωμα.
Όπως ακριβώς η Βαρκελώνη σε αντίθεση από μας χρησιμοποίησε τα χρήματα των ολυμπιακών αγώνων για να επανασχεδιάσει και να ανασυγκροτήσει τον πολεοδομικό ιστό ώστε να είναι μία από τις πιο ελκυστικές τουριστικές πόλεις στον κόσμο.
Τα προγράμματα και οι δράσεις δεν είναι ένα ακόμα pass για να ενισχυθεί η καταναλωτική δυνατότητα αλλά πρέπει να είναι κομμάτι ενός προγράμματος δημοσίων επενδύσεων που θα προετοιμάζει την επόμενη μέρα μετά τη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού.
Θεωρούμε καθοριστικό να συνεργάζεται η περιφέρεια στον σχεδιασμό τέτοιων προγραμμάτων με τα δύο πανεπιστημιακά τμήματα (Οικονομικό Τμήμα, Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού). Όχι απλά ευχολόγια αλλά σχέδια με άμεσους και μεσοπρόθεσμους στόχους και δείκτες υλοποίησής τους.
* Η Λίτσα Δερμιτζάκη-Ουρανού είναι περιφερειακή σύμβουλος της παράταξης «Η Κρήτη μας αλλιώς»