Τις καθυστερήσεις του χρονοδιαγράμματος κατασκευής του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης, αναδεικνύουν με την υπ’ αρ. 2438/118/5-1-2024 Ερώτηση που κατέθεσαν ο Βουλευτής Ν. Ρεθύμνης και Υπεύθυνος ΚΤΕ Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Μανόλης Χνάρης από κοινού με το Βουλευτή Ν. Χαλκιδικής και υπεύθυνο ΚΤΕ Υποδομών και Μεταφορών, Απόστολο Πάνα και τους Βουλευτές του Ν. Ηρακλείου Ελένη Βατσινά και Φραγκίσκο Παρασύρη και του Ν. Λασιθίου Αικατερίνη Σπυριδάκη, η οποία απευθύνεται προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα.
Με την εν λόγω Ερώτηση, οι Βουλευτές τονίζουν κατ’ αρχάς τη σπουδαιότητα της κατασκευής του ΒΟΑΚ τόσο για την οδική ασφάλεια των πολιτών όσο και για τη γενικότερη ανάπτυξη του νησιού μας, για τη χρηματοδότηση μάλιστα του οποίου έχει αποφασιστεί «… ένα συνδυαστικό χρηματοδοτικό μοντέλο από το ταμείο ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και τα χρηματοδοτικά εργαλεία των συμβάσεων παραχώρησης».
Πιο συγκεκριμένα, για το πρώτο εκ των τεσσάρων τμημάτων κατασκευής του ΒΟΑΚ, το «Κίσσαμος – Χανιά – Χερσόνησος» στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο ν. Ρεθύμνης, επικρίνουν και επιρρίπτουν ευθύνες στην Κυβέρνηση, για έλλειψη σωστού σχεδιασμού, καθώς περαιτέρω καθυστερήσεις και αναβολές του έργου, θα μπορούσαν δυνητικά να θέσουν σε κίνδυνο τη συνολική τύχη του.
Ειδικότερα επισημαίνουν ότι αν και το εν λόγω τμήμα βρίσκεται στο στάδιο των οικονομικών προσφορών του διαγωνισμού παραχώρησης, εγείρονται ερωτηματικά αναφορικά με την πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη χορήγηση νέας παράτασης στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, υπογραμμίζοντας ότι η «… 7η Μαρτίου 2024 που ορίστηκε ως καταληκτική ημερομηνία, αποτελεί τη δεύτερη κατά σειρά παράταση της διαδικασίας, εξέλιξη που εκ των πραγμάτων μετακυλύει χρονικά τη συνολική ωρίμανση του έργου» ενώ «τα τρία εταιρικά σχήματα που έχουν φθάσει σε αυτή τη φάση, τηρούν στάση αναμονής, καθώς στο μεσοδιάστημα μέχρι την 7η Μαρτίου θα πρέπει να ληφθούν και οι αποφάσεις επί των προσφυγών των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου».
Επιπλέον, αναφέρουν και τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τη μη υλοποίηση του έργου, σε περίπτωση ικανοποίησης των αιτημάτων των παραπάνω Δήμων, σε συνάρτηση με τις καθυστερήσεις και τις παρατάσεις από πλευράς Υπουργείου αλλά και λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών που θα επακολουθήσουν μετά την ανακήρυξη του μειοδότη και την εξέταση τυχόν προσφυγών.
Τέλος, ασκούν οξεία κριτική στη Νέα Δημοκρατία για την επικοινωνιακή διαχείριση της δήθεν προόδου του εν λόγω έργου, υπογραμμίζοντας συγκεκριμένα ότι: «Η επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργείου με δηλώσεις ενθουσιασμού για την πρόοδο του έργου, επισκιάζονται από την σημερινή πραγματικότητα των υπερβάσεων των χρονοδιαγραμμάτων, των καθυστερήσεων στην έναρξη των εργοταξίων, των αβλεψιών ως προς την κοστολόγηση των έργων και των σημαντικών ζητημάτων σχετικά με το θέμα των απαλλοτριώσεων και του τρόπου υπολογισμού τους γεγονός που εγείρει πρόσθετες καθυστερήσεις στο έργο».
Οι Βουλευτές ζητούν ενημέρωση από τον αρμόδιο Υπουργό και τον καλούν να δώσει απάντηση στα παρακάτω ερωτήματα:
-Για το μεγαλύτερο Τμήμα «Κίσσαμος – Χανιά – Χερσόνησος» οι Βουλευτές ζητούν ενημέρωση για το εάν η παράταση που δόθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, μεταβάλλει τα χρονοδιαγράμματα του έργου, για το κυριότερο τμήμα του Χανιά – Ηράκλειο, καθώς επίσης και για το εάν είναι τελικά, υπαρκτός ο κίνδυνος για τη πορεία εξέλιξης του έργου στο μεγαλύτερο τμήμα του και ποιο είναι το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του.
Ειδικότερα, ερωτούν:
«Με δεδομένα τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα απορρόφησης των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης (2026) και ύστερα από τις τελευταίες εξελίξεις, υπάρχει σχεδιασμός και αν ναι ποιος είναι αυτός για την έγκαιρη απορρόφηση των πόρων του Ταμείου; Ποια είναι η θέση του Υπουργείου για την αμφισβητούμενη από τους φορείς (Περιφερειακό Συμβούλιο, Δήμοι Μαλεβιζίου & Ηρακλείου, ΤΕΕ ΤΑΚ, ΟΑΚ) λύση αναβάθμισης του ΒΟΑΚ στην περιοχή παράκαμψης Ηρακλείου; Σε περίπτωση ικανοποίησης των αιτημάτων των δύο Δήμων, πόσο θα επηρεαστεί ο διαγωνισμός και πόσο θα μεταβάλλει τόσο τη χρηματοδότηση του έργου, όσο και τα χρονοδιαγράμματά του; Σύμφωνα με την προτεινόμενη από την ΜΠΕ λύση, για το τμήμα της «παράκαμψης Ηρακλείου» στο αντικείμενο της σύμβασης δεν είναι η κατασκευή συνοδών έργων παράπλευρου οδικού δικτύου και ευρύτερης προσαρμογής των υφιστάμενων υδραυλικών έργων και τεχνικών. Ως εκ τούτου, ποιος φορέας προβλέπεται να τα μελετήσει-κατασκευάσει, και με ποιό χρονικό και οικονομικό προγραμματισμό; Πως προγραμματίζεται να εκτελεστεί η «μεταγενέστερη του κεντρικού τμήματος» κατασκευής τους, δίχως την όχληση της απρόσκοπτης λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου».
-Για το Τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη», ζητούνται απαντήσεις για την πρόοδο των εργασιών στο τμήμα σε όρους απορρόφησης της χρηματοδότησης του έργου, μετά από έξι μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, τι σκοπεύουν να κάνουν για τον καταργούμενο παλαιό ανισόπεδο κόμβο Νεάπολης και αν υπάρχει βούληση της διατήρησης και του παλαιού κόμβου ή αν εμμένουν στη δημιουργία καινούργιου ακυρώνοντας των παλαιό και πότε, με ποιο τρόπο και σε ποιες συμβάσεις εντάσσονται και προβλέπεται να κατασκευαστούν οι οδικές συνδέσεις του νέου αερολιμένα Καστελλίου με τον ΒΟΑΚ.
-Για το Τμήμα «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», τίθεται το ζήτημα της καθυστέρησης στην έναρξη των εργασιών, αν υπάρχει οικονομική επιβάρυνση του Δημοσίου από την καθυστέρηση αυτή και πόση είναι η απορρόφηση της χρηματοδότησης του έργου μέχρι σήμερα και ποιο το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του.
-Για το Τμήμα «Άγιος Νικόλαος – Σητεία», οι ερωτώντες Βουλευτές ζητούν απαντήσεις για τη χρηματοδότηση του έργου, για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των μελετών, για επιμέρους τμήματα του έργου, αλλά και για την πρόθεση του Υπουργείου να επανεξεταστεί η διαδικασία υλοποίησής του και να καταστεί η Περιφέρεια Κρήτης Προϊσταμένη Αρχή και Διευθύνουσα Υπηρεσία. Κλείνοντας τονίζουν και την ανάγκη διασύνδεσης της Ιεράπετρας με το ΒΟΑΚ.