Αντιμέτωποι με τις τραγικές συνέπειες της ενεργειακής κρίσης και των συνεχόμενων αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων έχουν βρεθεί οι ιδιοκτήτες των τουριστικών λεωφορείων στην Κρήτη, οι οποίοι επέστρεψαν στην εργασία τους μετά από μια δύσκολη διετία, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση, η οποία αγγίζει τα επίπεδα του 2019, πολλοί ιδιοκτήτες σκέφτονται να «τραβήξουν χειρόφρενο», μιας και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο «ράλι» της ακρίβειας των καυσίμων.
Παράλληλα, οι τουρίστες που επισκέπτονται την Κρήτη, επιλέγουν κατά κύριο λόγο να παραμένουν στα ξενοδοχεία και να αποφεύγουν εκδρομές και εξορμήσεις εκτός αυτών. Το αποτέλεσμα είναι να έχει χαθεί ένας μεγάλος όγκος από το έργο των τουριστικών λεωφορείων, τα οποία εξακολουθούν να κινούνται καθημερινά, αλλά με μόλις 50% πληρότητα.
Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος των Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης Στράτος Μαγκουσάκης, κόσμος υπάρχει, όμως αυτό δεν αντικατοπτρίζεται στην κίνηση και στα ταμεία. «Ο κόσμος είναι φειδωλός, αφού περνάει και αυτός οικονομική κρίση και αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της ακρίβειας. Τα λεωφορεία κινούνται μεν κανονικά, αλλά ο κόσμος που είναι μέσα είναι στο μείον 50% σε σχέση με το 2019. Έχουμε δηλαδή μεγάλο θέμα με τις πληρότητες, γιατί οι περισσότεροι τουρίστες παραμένουν στα ξενοδοχεία τους που είναι συνήθως all inclusive και με τον τρόπο αυτό περιορίζουν τα έξοδά τους».
Σύμφωνα με τον ίδιο, αν η πορεία της ενεργειακής κρίσης δε βελτιωθεί, και οι υπόλοιποι μήνες της φετινής τουριστικής σεζόν θα κινηθούν στα ίδια επίπεδα. «Θα βλέπουμε κόσμο να έρχεται, γιατί πρέπει να είμαστε πραγματιστές, και κόσμος έρχεται και αφίξεις υπάρχουν αρκετές, όμως το 70% του έργου των τουριστικών λεωφορείων περιορίζεται στο να τους πάμε στα ξενοδοχεία κατά την άφιξή τους και στα αεροδρόμια κατά την αναχώρησή τους. Στο ενδιάμεσο όσα κινούνται για εκδρομές, είτε σε αρχαιολογικούς χώρους είτε σε παραλίες για αναψυχή».
Όπως εξήγησε ο κ. Μαγκουσάκης, όλα αυτά και σε συνάθροιση με την ακριβή ενέργεια και τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, έχουν ως αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων να κάνουν «κόκκινα» ταμεία στο τέλος του κάθε μήνα, με δεδομένο κιόλας ότι τα πακέτα με τα οποία δουλεύουν είναι ήδη κλεισμένα από το 2019 και δεν επιδέχονται αυξήσεις, οι οποίες θα εξισορροπούσαν ως ένα βαθμό τα έξοδά τους. «Από τη μια βλέπουμε τα λεωφορεία μας να κινούνται με μειωμένο κόσμο και από την άλλη όσες ελπίδες είχαμε για να ανακεφαλαιοποιήσουμε ή να ανακάμψουμε από τις προηγούμενες χρονιές, δυστυχώς εξανεμίζονται από την αύξηση του πετρελαίου. Επιπλέον, πρέπει να θυμόμαστε ότι το έργο των τουριστικών λεωφορείων εξαρτάται άμεσα από τους τουριστικούς πράκτορες, οι οποίοι έχουν κλείσει τα πακέτα τους πέρυσι ή ακόμα και από το 2019 και έχουν συμφωνήσει σε άλλες τιμές, προ ενεργειακής κρίσης. Άρα εμείς δουλεύουμε με τις ίδιες τιμές που σημαίνει ότι οποιαδήποτε αύξηση ενδεχομένως να πάρουμε θα είναι από την επόμενη χρονιά. Φέτος δυστυχώς, το 90% του κλάδου δεν έχει πάρει αύξηση».
Ανάλογη εικόνα περιέγραψε και ο Ιάκωβος Παττακός, ιδιοκτήτης γραφείου γενικού τουρισμού, ο οποίος συμφώνησε με τα τεράστια προβλήματα που έχει επιφέρει η αύξηση στις τιμές των καυσίμων και οι «παγωμένες» τιμές των πακέτων εκδρομών. «Όλα είναι αυξημένα και οι τιμές είναι αναγκαστικά παγωμένες στα ίδια επίπεδα με το ’19. Εγώ είμαι πολύ ευχαριστημένος από την κίνηση που έχω, αφού κάθε μέρα πουλάω πάνω από το 80%. Το θέμα όμως είναι ότι αν αυτό το έκανα το ’19 θα έβγαζα την ημέρα 100 ευρώ, ενώ τώρα βγάζω 10 ευρώ», εξήγησε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος μάλιστα ανέδειξε ένα ακόμη πρόβλημα του κλάδου, το οποίο αφορά σε ερασιτέχνες οδηγούς που αναλαμβάνουν εκδρομές, «υποκλέπτοντας» το έργο τους. «Η ντόπια αγορά η δική μας στο Ρέθυμνο έχει κατακλυστεί από ανθρώπους που είναι «αλεξιπτωτιστές», ερασιτέχνες. Αυτή τη στιγμή στην πόλη κυκλοφορούν πάνω από 20 minibus, τα οποία κανείς δε ξέρει από που προέρχονται και τι είναι, αν έχουν άδεια κ.λπ. Παρόλα αυτά αναλαμβάνουν κανονικά εκδρομές, κλείνοντας, για παράδειγμα, πακέτα με 10 ευρώ και βέβαια εμείς που ζητάμε 20 ευρώ δε μπορούμε να δουλέψουμε. Είναι μια άλλη κατηγορία από εμάς, αλλά υποκλέπτουν το έργο μας. Και βέβαια υπάρχει και ο ανταγωνισμός που έχουμε μεταξύ μας, που αντί να κάνουμε μια συμφωνία και να έχουμε ένα ενιαίο τιμοκατάλογο, ο καθένας προσπαθεί να πάρει τη δουλειά του άλλου».
Δυσανάλογη και απρόβλεπτη χαρακτηρίζεται η αύξηση του πετρελαίου
Με τα περσινά επίπεδα, όπως μας είπε ο κ. Μαγκουσάκης, ένα τουριστικό λεωφορείο 50 θέσεων ήθελε περί τα 1.000 ευρώ πετρέλαιο, προκειμένου να γεμίσει το ντεπόζιτό του. «Με τις τιμές που έχουμε τώρα και με τις διαρκείς ανόδους τους, έχουμε παρατηρήσει αύξηση έως και 50%, αφού πλέον χρειαζόμαστε από 1.400 έως 1.500 ευρώ για να γεμίσουμε τα λεωφορεία μας».
Από την πλευρά του ο κ. Παττακός εξήγησε ότι ενώ πέρυσι η τιμή ήταν στο 1,30 ευρώ το λίτρο, φέτος έχει πάει στο 2,20 ευρώ. «Είχαμε υπολογίσει ότι το πετρέλαιο άντε να πάει στο 1,50 ευρώ το λίτρο, αλλά που να φανταστούμε ότι θα ξεπερνούσε τα 2 ευρώ. Ήταν τελείως δυσανάλογη η αύξηση και τελείως απρόβλεπτη και μας έχει δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα, γιατί για εμάς όλα είναι παράγωγα του πετρελαίου, ακόμα και τα λάστιχα. Φανταστείτε ότι εγώ παίρνω κάθε βδομάδα, Τρίτη και Παρασκευή πετρέλαιο και από την αρχή της σεζόν δεν έχω πάρει ούτε μια παραγγελία που να έχει την ίδια τιμή με την προηγούμενη».
Ιερά Μονή Αρκαδίου, Αρχαία Ελεύθερνα και Λίμνη Πρέβελη οι βασικοί προορισμοί εκδρομών στο Ρέθυμνο
Οι Γερμανοί επιλέγουν να κάνουν εκδρομές στην Κρήτη με τουριστικά λεωφορεία, με τους προορισμούς που επιλέγουν παραδοσιακά να είναι οι αρχαιολογικοί χώροι και οι απομακρυσμένες παραλίες. Μικρότερο ποσοστό επισκεπτών προέρχεται από τη Γαλλία, την Αγγλία και την Ολλανδία.
Στο Ρέθυμνο επιλέγουν σχεδόν πάντα να επισκεφθούν την Ιερά Μονή Αρκαδίου, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που επιθυμούν να ξεναγηθούν και στα γύρω χωριά, όπως είναι οι Μαργαρίτες και η Αρχαία Ελεύθερνα. Παράλληλα, πολύ συχνά θέλουν να κάνουν βόλτα στην Παλιά Πόλη Ρεθύμνου, ενώ αναφορικά με τις παραλίες προτιμούν τη λίμνη Πρέβελη και τον Πλακιά.
Κλείνοντας, όσον αφορά την υπόλοιπη Κρήτη, τα περισσότερα τουριστικά λεωφορεία κάνουν επισκέψεις προς τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, το Ελαφονήσι, τον Μπάλο και τη Γραμβούσα.