Διαψεύδονται πλήρως – μέχρι στιγμής – οι «Κασσάνδρες» που ήθελαν τη βενζίνη να «καλπάζει» πιο πάνω κι απ’ τα 2,8 ευρώ, στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν, προς τέρψιν καταναλωτών και πρατηριούχων. Ακόμη και ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, κατά την επίσκεψή του στο Ρέθυμνο στις αρχές του καλοκαιριού, παρότι λαλίστατος, σε ερώτηση για το εάν η αμόλυβδη θα φτάσει έως και τα τρία ευρώ τον Αύγουστο, δεν σήκωσε το… γάντι, αλλά τα χέρια ψηλά: Απλούστατα ήθελε να αποφεύγει τις όποιες προβλέψεις, καθότι ως άνθρωπος της αγοράς και ο ίδιος (λόγω και της επαγγελματικής του ιδιότητας) γνωρίζει το πόσο δυναμικό είναι το υπάρχον κοινωνικοοικονομικό πεδίο, σε ένα ούτως ή άλλως διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον.
Προϊόντος του χρόνου και σε αντίθεση με τις γενικότερες οικονομικές συνθήκες, ο κανόνας πως «ό,τι ανεβαίνει δύσκολα κατεβαίνει» καταρρίφθηκε: στο «ράλι» ανόδου των καυσίμων μπήκε… φρένο – προσωρινό ή όχι, ουδείς το γνωρίζει. Πάντως, η κατηφόρα – αποσυμπίεση στις τιμές άρχισε κι εξελίσσεται αργά και σταθερά.
Στα πρατήρια του νομού, η αμόλυβδη κυμαίνεται από 2,15 έως 2,20 ευρώ το λίτρο, ενώ το πετρέλαιο είναι στο 1,87 με 1,90 ευρώ.
Πριν ακριβώς από δύο εβδομάδες, σε αντίστοιχο ρεπορτάζ των «Ρ.Ν.» αποτυπωνόταν ότι η βενζίνη ήταν 20 λεπτά ακριβότερη: Πωλούνταν στα 2,36 με 2,39 ευρώ. Το πετρέλαιο αντίστοιχα ήταν από πέντε έως επτά λεπτά πιο ανεβασμένο (1,95-1,98).
Ένα μήνα πιο πίσω, η αμόλυβδη «άγγιζε» μέχρι και τα 2,6 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο «φλέρταρε» με τα δύο ευρώ.
Οι καταλυτικοί παράγοντες
Η πτωτική τάση της βενζίνης ξεκίνησε από τα τέλη Ιουνίου και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Οι ειδικοί εκτιμούν πως ο κυρίαρχος λόγος που αυτή έχει συμβεί, είναι η καθοδική πορεία στις τιμές του αργού πετρελαίου της παγκόσμιας αγοράς. Επιπλέον, η ισοτιμία δολαρίου – ευρώ επιδρά καταλυτικά.
Το τελευταίο διάστημα η τιμή του Μπρεντ, η οποία χρησιμοποιείται ως βάση για τον ορισμό της τιμής των 2/3 του παγκοσμίου πετρελαίου, έχει πέσει κάτω από το όριο των 100 ευρώ ανά βαρέλι: Κατά μέσο όρο είναι στα 95-97 δολάρια.
Όπως είναι φυσικό, η διαρκής μείωση της τιμής του βαρελιού πετρελαίου έχει οδηγήσει και σε φθηνότερη βενζίνη στα πρατήρια της χώρας. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, σήμερα βρισκόμαστε στα επίπεδα του περασμένου Μαΐου και η πτωτική τάση δείχνει πως ίσως επιστρέψουμε σταδιακά και στις τιμές του περασμένου Απριλίου. Σύμφωνα, ωστόσο, με τους ειδικούς, είναι ακόμη πολύ νωρίς να μιλάμε για μέση τιμή της βενζίνης κάτω των δύο ευρώ ανά λίτρο, καθώς το παγκόσμιο εμπόριο ακόμη είναι εύθραυστο από τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και τον καλπάζοντα πληθωρισμό (12% στην Ελλάδα).
Υποτονική κίνηση, μετρημένη κατανάλωση
Μολονότι οι τιμές έχουν πάρει την κατιούσα, η κίνηση στα πρατήρια του νομού Ρεθύμνου παραμένει χαμηλή και υποτονική – ούτε ο τουρισμός έχει μπορέσει να την αναθερμάνει. Οι οδηγοί, ντόπιοι και ξένοι, διατηρούν την επιφυλακτικότητα που τους χαρακτηρίζει (ειδικά τους γηγενείς, μήνες τώρα) στην κατανάλωση. Ξοδεύουν λίγα, για τις απολύτως απαραίτητες μετακινήσεις τους. Οι περιττές βόλτες θεωρούνται πια πολυτέλεια κι έχουν κοπεί… μαχαίρι! Το «ταβάνι» τους, στα χρήματα που θα βγάλουν από το πορτοφόλι τους για τον ανεφοδιασμό των αυτοκινήτων τους, είναι τα 25 με 30 ευρώ.
Δεν μπορούμε να πούμε ότι έχει γίνει κάποια σοβαρή μεταβολή (προς το καλύτερο) στην κατανάλωση, διαπιστώνει μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης, Ηρακλής Ξυδάκης. «Οι τιμές όμως μειώνονται καθημερινά – πάνε προς τα κάτω» σημειώνει.
«Είχαμε μία σταθεροποίηση στην τιμή της αμόλυβδης. Το ίδιο και στο πετρέλαιο. Σήμερα αναμένεται μία αύξηση, πάλι στη χονδρική (και στη βενζίνη και στο πετρέλαιο). Κάπου εκεί θα παίζουν οι τιμές» παρατηρεί, ευχόμενος: «Μακάρι, να συνεχιστεί αυτή η πτωτική πορεία».
Υπενθυμίζεται ότι όλο το προηγούμενο διάστημα οι βενζινοπώλες εξέπεμπαν sos για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους. Τους τελευταίους μήνες, εξάλλου, οι ιδιοκτήτες των πρατηρίων υγρών καυσίμων σε ολόκληρη τη χώρα έχουν δει τεράστια μείωση του τζίρου τους, τη μεγαλύτερη τα τελευταία οκτώ χρόνια, που όπως λένε ξεπερνά το 20%.
«Η κίνηση στα πρατήρια δεν είναι η αναμενόμενη – αυτή που θα μπορούσε να έχουμε λόγω καλοκαιριού και τουρισμού. Είναι οι τιμές που δεν αφήνουν να φανεί η αύξηση στην κίνηση. Με τόσο κόσμο που έχει το Ρέθυμνο, θα μπορούσαμε να έχουμε μεγαλύτερη και περισσότερη κατανάλωση. Αλλά δυστυχώς, δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Έχουμε και τουρίστες έχουμε και Έλληνες πελάτες, αλλά όλοι είναι φειδωλοί στις καταναλώσεις τους. Δεν είναι ότι θα βάλουν πολύ καύσιμο» σχολιάζει ο κ. Ξυδάκης.
Τι συμβαίνει στους άλλους νομούς της Κρήτης
Σύμφωνα με τα (μέχρι και χθες) επικαιροποιημένα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, στο Ρέθυμνο η ανώτερη τιμή της αμόλυβδης ήταν σχεδόν στα 2,3 ευρώ το λίτρο, ενώ αντίστοιχα του πετρελαίου κίνησης στα 2,1, σε συγκεκριμένα πρατήρια στην ενδοχώρα.
Μικρές αυξομειώσεις παρατηρούνται και στους άλλους νομούς της Κρήτης. Σύμφωνα τα ίδια στοιχεία του Παρατηρητηρίου, αυτές τις μέρες στα Χανιά το «ταβάνι» της αμόλυβδης έπιανε τα 2,5 ευρώ και του πετρελαίου προσέγγιζε τα δύο ευρώ.
Στον νομό Ηρακλείου, η πιο ακριβή βενζίνη ήταν στα 2,2 ευρώ και το diesel λίγο πιο πάνω από τα δύο ευρώ. Είκοσι λεπτά ακριβότερη ήταν η αμόλυβδη στο Λασίθι, φθάνοντας τα 2,4 ευρώ, με το πετρέλαιο κίνησης να τερματίζει στα 2,1 ευρώ το λίτρο στο ξεκίνημα της εβδομάδας.
Ανοίγει η πλατφόρμα για την επιδότηση στη βενζίνη
Στο μεταξύ, μέσα στο Σαββατοκύριακο αναμένεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για το Fuel Pass 2 και την επιδότηση των καυσίμων.
Η διαδικασία θα επαναληφθεί με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή ανάλογα με τον λήγοντα του ΑΦΜ. Πρώτοι θα κάνουν αίτηση οι αριθμοί που λήγουν σε 1 και 2. Στο χρονικό διάστημα περίπου 4-5 ημερών θα έχει ανοίξει για όλους η ηλεκτρονική πλατφόρμα, ενώ τα χρήματα θα μπουν σε τρεις εργάσιμες από τη στιγμή που θα κάνετε την αίτηση.
Διευρύνονται τα εισοδηματικά κριτήρια
Στο πρώτο επίδομα καυσίμων, δικαιούχοι ήταν μόνο όσοι είχαν ετήσιο εισόδημα μέχρι 30.000 ευρώ, στο νέο Fuel Pass αναμένεται να διευρυνθούν τα εισοδηματικά κριτήρια μέχρι τα 45.000 ευρώ. Ο δεύτερος κύκλος θα αφορά το τρίμηνο για Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Από την επιδότηση θα επωφεληθούν συνολικά 3,1 εκατ. δυνητικοί δικαιούχοι, οι οποίοι πρέπει να είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας, ενώ κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα και μοτοσυκλέτα – μοτοποδήλατο.
Η αποζημίωση αναμένεται να δοθεί στις αρχές Αυγούστου, ενώ οι πλέον κερδισμένοι θα είναι όσοι επιλέξουν το smartphone για την έκδοση της ψηφιακής κάρτας, καθώς θα κερδίσουν μπόνους 15 ευρώ και έτσι ανάλογα με το είδος του οχήματος (αυτοκίνητο ή μοτοσυκλέτα) και την περιοχή που βρίσκεται η κύρια κατοικία τους (ηπειρωτική χώρα ή νησιά), θα λάβουν οικονομική ενίσχυση από 60 έως 100 ευρώ. Για όσους επιλέξουν την πίστωση των χρημάτων στον τραπεζικό τους λογαριασμό τα ποσά περιορίζονται σε 45-80 ευρώ. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι, να έχει υποβληθεί η φετινή φορολογική δήλωση, καθώς για την επιδότηση λαμβάνονται υπόψη τα εισοδήματα του 2021 με το όριο να διαμορφώνεται στα 30.000 ευρώ για ένα άτομο, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε μέλος της οικογένειας. Έτσι για ζευγάρι ανέρχεται σε 33.000 ευρώ, με ένα παιδί σε 36.000 ευρώ, με δύο παιδιά σε 39.000 ευρώ, με τρία παιδιά σε 43.000 ευρώ και με ανώτατο όριο τα 45.000 ευρώ ανεξάρτητα από τον αριθμό των παιδιών.
Βήμα-βήμα η αίτηση
Η διαδικασία για την αίτηση είναι απλή: Μπαίνετε στην πλατφόρμα vouchers.gov.gr με τους κωδικούς Taxisnet και επιλέγετε το Fuel Pass. Συμπληρώνετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας: Το email και τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου. Εφόσον επιλέξετε ως μέθοδο χορήγησης την «Κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό», απαιτείται και η συμπλήρωση του IBAN του προσωπικού τραπεζικού λογαριασμού ή λογαριασμού που ο δικαιούχος είναι συνδικαιούχος.