To 2024 ήταν μια χρονιά πολύ σημαντική για τις υποδομές της χώρας καθώς ζήσαμε την παράδοση πολύ μεγάλων έργων όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης και την εκκίνηση άλλων αρκετά σημαντικών όπως το Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά.
Για το 2025 υπάρχει επίσης μια σημαντική λίστα έργων που θα δούμε να τελειώνουν και να αποδίδονται στην κοινωνία αλλά και νέων έργων των οποίων η κατασκευή θα ξεκινήσει.
Για κάποια από αυτά τα έργα έχει χυθεί πολύ μελάνι καθώς πρόκειται για έργα με μεγάλη προστιθέμενη αξία αλλά και έργα τοπικής εμβέλειας τα οποία όμως έχουν μεγάλο αποτύπωμα στην κοινωνία.
Τα έργα προς ολοκλήρωση
Στην ενδιαφέρουσα λίστα με τα έργα προς ολοκλήρωση, περιλαμβάνονται εξαιρετική σημασίας έργα. Το σημαντικότερο ίσως εξ` αυτών είναι ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος. Αφορά σε ένα πολύ ταλαιπωρημένο project που πέρασε από πολλές δυσκολίες μέχρι να το δούμε τελικά να ξεκινήσει να υλοποιείται το 2022. Η ολοκλήρωση του τοποθετείται στο τελευταίο τρίμηνο του έτους. Το κατασκευάζουν για λογαριασμό του υπουργείου Υποδομών, οι AVAX, AKTOR, ΤΕΡΝΑ.
Πολύ μεγάλο έργο που επιτέλους ολοκληρώνεται, είναι και η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά. Το έργο ξεκίνησε το 2013 και πλέον είναι -μετα την λειτουργία της βασικής γραμμής- στην τελική ευθεία για να λειτουργήσει. Περιλαμβάνει 5 νέους σταθμούς και δημιουργεί το πρώτο μικρό δίκτυο στο μετρό της πόλης. Προβλέπεται να λειτουργήσει στο τέλος του έτους. Το κατασκευάζει για λογαριασμό της Ελληνικό Μετρό, η AKTOR.
Τις τελευταίες ημέρες του 2024 ολοκληρώθηκε κατασκευαστικά η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025 θα δούμε να λειτουργεί. Παράλληλα ολοκληρώνεται και η κατασκευή της Δ` φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων που θα συνδέσει με το εθνικό σύστημα την Σαντορίνη, την Μήλο και την Φολέγανδρο. Τα έργα υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ με τη συμμετοχή πολλών εταιρειών όπως η Ελληνικά Καλώδια και η ΤΕΡΝΑ.
Πολύ σημαντικό έργο που οδεύει προς ολοκλήρωση είναι και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Τα έργα ξεκινούν εκ νέου και η παράδοση στην κυκλοφορία προβλέπεται εντός του 2025. Τα έργα εκτελεί για λογαριασμό της Εγνατία Οδός Α.Ε. η AKTOR.
Μέσα στο 2025 αναμένουμε και την ολοκλήρωση των έργων υποδομής στο Ελληνικό. Είναι η πρώτη μεγάλη εργολαβία που έβαλε μπρος η Lamda Development και πλέον έχει τεθεί σε φάση ολοκλήρωσης στα τέλη της τρέχουσας χρονιάς. Τα έργα εκτελεί η AVAX.
Πέρα από αυτά τα πολύ μεγάλα έργα μέσα στη φετινή χρονιά θα δούμε μεγάλα έργα να ολοκληρώνονται όπως η αποκατάσταση και ανάδειξη σε Μουσείο των πρώην βασιλικών ανακτόρων στο Τατόι, η αποκατάσταση της Μπενακείου Βιβλιοθήκης, το Ιωνικό Κέντρο, την ολοκλήρωση του Περιφερειακού Αλεξανδρούπολης, τα έργα στα αεροδρόμια Χίου, Πάρου και Νάξου κ.α
Τα έργα που ξεκινούν
Μέσα στο 2025 θα δούμε επίσης την εκκίνηση σημαντικών έργων υποδομής. Το σημαντικότερο είναι αδιαμφισβήτητα το οδικό έργο Χανιά-Χερσόνησος με το οποίο μπαίνει σε φάση υλοποίησης το σημαντικότερο τμήμα του ΒΟΑΚ με κόστος που αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ. Το έργο αναλαμβάνει από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Πολύ μεγάλα έργα ξεκινούν για την επέκταση του αεροδρομίου Ελ.Βενιζέλος της Αθήνας ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ. Ήδη σε διαγωνισμό είναι τα έργα για νέο πολυώροφο πάρκινγκ και νέα πίστα ελιγμών και ξεκινά και ο διαγωνισμός για την επέκταση του αεροσταθμού. Τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν σταδιακά μέσα στο έτος.
Ένα από αυτά είναι η υπογραφή της σύμβασης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Νέα Καρβάλη-Τοξότες. Το έργο θα εκτελέσει για την ΕΡΓΟΣΕ η ΤΕΡΝΑ.
Πολύ μεγάλης σημασίας είναι και η έναρξη των οδικών και σιδηροδρομικών έργων αποκατάστασης ύψους 1,35 δισ. ευρώ στην Κεντρική Ελλάδα. Οι πολλαπλοί διαγωνισμοί είναι σε εξέλιξη και αναμένεται η ολοκλήρωση τους. Προς το παρόν δεν έχουν ανακοινωθεί οι προσωρινοί ανάδοχοι από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.
Τεράστιας σημασίας έργο είναι και η έναρξη υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Δωδεκανήσων από τον ΑΔΜΗΕ. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε και αναμένουμε να ολοκληρωθεί εντός του 2025 με τα έργα να παίρνουν τη σκυτάλη.
Εντός του έτους περιμένουμε επίσης την εκκίνηση των έργων-ΣΔΙΤ για τις φοιτητικές εστίες σε Κρήτη και Θεσσαλία, τα Δικαστικά Μέγαρα στην Κεντρική Μακεδονία, τα 5 αστυνομικά μέγαρα, το εμπορευματικό κέντρο Γκόνου και το επιχειρηματικό πάρκο Φυλής.
Μέσα στο έτος αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα για την μονάδα απορριμμάτων στην Κέρκυρα, έργο που θα λύσει το πρόβλημα που έχει το νησί εδώ και χρόνια. Σημαντική είναι και η έναρξη των έργων για το ΚΕΛ Ραφήνας που θα αποτελέσει το δεύτερο του είδους στην Ανατολική Αττική.
Το ίδιο ισχύει για τις δύο μονάδες απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία με ύψος περίπου 500 εκατ. ευρώ. Τα έργα αναλαμβάνουν τα σχήματα ΤΕΡΝΑ-ΤΙΤΑΝ και ΤΕΡΝΑ-ΗΛΙΟΧΩΡΑ.
Πολύ μεγάλο είναι και το έργο ολοκλήρωσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ που πιθανολογείται πως θα ξεκινήσει μέχρι το καλοκαίρι. Θα διπλασιάσει την ικανότητα διακίνησης εμπορευμάτων του λιμένα και θα κατασκευαστεί από το σχήμα ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ.
Σε τροχιά υλοποίησης επίσης αναμένεται να τεθούν τα έργα για το Θριάσιο Ι και Θριάσιο ΙΙ, για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, για τα φράγματα Κελεφίνας, Μιναγιώτικου, Χοχλακίων και τα αρδευτικά δίκτυα Ταυρωπού, Υπέρειας-Ορφανών, Νέστου κ.α.
Πηγή: ypodomes.gr