Με πολλά προβλήματα ξεκινά σε μια βδομάδα το νέο σχολικό έτος στο Ρέθυμνο, με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να βρίσκονται σε κινητοποιήσεις λίγα εικοσιτετράωρα πριν το πρώτο κουδούνι, διεκδικώντας δημόσια και ποιοτική παιδεία.
Ειδικότερα, οι ελλείψεις εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με τις επικείμενες συγχωνεύσεις τμημάτων σχολείων σύμφωνα με τη νέα εγκύκλιο του Γ.Γ. του υπουργείου Παιδείας Γιάννη Κατσαρού, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα που υποβαθμίζει τη διδασκαλία.
Πρόκειται για μια τάση της κυβέρνησης για περικοπές θέσεων εργασίας και εξοικονόμηση πόρων όπως αναφέρουν οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί.
Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν εχθές, Τετάρτη, εκπαιδευτικοί και γονείς στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, στο πλαίσιο των πανελλαδικών κινητοποιήσεων για τη διεκδίκηση της μη εφαρμογής της εγκυκλίου του Γ.Γ. του υπουργείου Παιδείας Γιάννη Κατσαρού, η οποία προβλέπει τη συγχώνευση τμημάτων στα σχολεία και τη μεταφορά ενός αριθμού μαθητών σε όμορα σχολεία.
Στο κάλεσμα του συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, της ΕΛΜΕΡ και της Ένωσης Γονέων Μαθητών δήμου Ρεθύμνου, ανταποκρίθηκαν εκπαιδευτικοί και γονείς προκειμένου να σταματήσουν την εφαρμογή των συγχωνεύσεων, καθώς και να τονίσουν τα πρωτεύοντα ζητήματα που απασχολούν τη δημόσια εκπαίδευση στο Ρέθυμνο.
Μεγάλα τα κενά εκπαιδευτικών στο Ρέθυμνο – Ζητούν άμεσα δεύτερη φάση προσλήψεων
Για τις κενές θέσεις εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια, αλλά και για τις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών από σχολείο σε σχολείο προκειμένου να καλυφτούν τα κενά, έκαναν λόγω στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας οι εκπαιδευτικοί.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γιάννης Μαρινάτος, ο οποίος παρευρισκόταν στις κινητοποιήσεις, μιλώντας στα «Ρ.Ν.»: «Ο προϊστάμενος της διεύθυνσης αναγνώρισε τα κενά που υπάρχουν. Ανέφερε ότι ενδεχομένως να προχωρήσει σε αναγκαστικές μετακινήσεις προκειμένου να μπορέσουν να ανοίξουν κάποια σχολεία. Αυτό σημαίνει ότι θα μετακινηθούν κάποιοι εκπαιδευτικοί από κάποια σχολεία που είναι στελεχωμένα και θα πάνε σε κάποια άλλα που είναι υποστελεχωμένα για να μετατραπούν τα στελεχωμένα σε υποστελεχωμένα Τα κενά είναι πολλά και θα γίνει μια τέτοια μετακίνηση πληθυσμού κάτι για το οποίο εμείς εκφράζαμε τις αντιρρήσεις μας. Είμαστε εντελώς αντίθετοι σε μια τέτοια λογική γιατί ουσιαστικά θα πρόκειται για μια βίαιη μετακίνηση εκπαιδευτικών προκειμένου για άλλη μια φορά να φανεί ότι κάποια σχολεία λειτουργούν ενώ στην ουσία θα υπολειτουργούν και δεν θα υπάρχει το απαιτούμενο εκπαιδευτικό προσωπικό».
Παράλληλα περιέγραψε τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της συνάντησης με τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης όσον αφορά στους υποβιβασμούς σχολείων και τις ελλείψεις εκπαιδευτικών: «Μιλήσαμε αρχικά για τους δύο λειτουργικούς υποβιβασμούς στο δημοτικό σχολείο των Ανωγείων και στο δημοτικό σχολείο των Αγκουσελιανών. Τα δημοτικό στα Ανώγεια λειτουργούσε ως δεκαθέσιο ενώ τώρα θα λειτουργήσει ως εξαθέσιο και στα Αγκουσελιανά λειτουργούσε ως εξαθέσιο και τώρα θα λειτουργήσει ως πενταθέσιο. Αυτοί είναι κάποιοι λειτουργικοί υποβιβασμοί που γίνονται. Είπαμε μετά για όλα τα τμήματα για τα οποία δεν θέλουμε να ισχύσει η εγκύκλιος Κατσαρού, αλλά να αναγνωρίσει το υπουργείο όλα τα κενά και να προχωρήσει σε χωρισμό τμημάτων. Όπου υπάρχουν παράλληλες στηρίξεις να είναι ολιγομελή τα τμήματα όπως γινόταν μέχρι και πέρυσι και όπως καλύπτονται από το νομικό πλαίσιο. Έχουμε πληθώρα τμημάτων των 25 μαθητών και ζητάμε να μην γίνουν βίαια μετακινήσεις μαθητών στα σχολεία που δεν έχουνε γίνει κατατμήσεις τμημάτων, όπως στον Σταυρωμένο και στο 8ο Δημοτικό. Εκεί δεν υπάρχει λύση αυτή τη στιγμή. Δεσμεύτηκε ο προϊστάμενος ότι έχει ενημερώσει και θα ενημερώσει εκ νέου το υπουργείο για την κατάσταση που υπάρχει. Ε, εμείς του ζητήσαμε, να αναγνωρίσει τα αιτήματα – που τα αναγνωρίζει από ό,τι μας είπε – να τα προωθήσει στους ιεραρχικά ανώτερούς του και όλοι μαζί να διεκδικήσουμε απάντηση εδώ και τώρα. Το υπουργείο να κάνει μια φάση πρόσληψης τώρα, τουλάχιστον στο Ρέθυμνο. Είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση στο Ρέθυμνο, κυρίως με δασκάλους, νηπιαγωγούς και σε εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Δεν θα μπορεί να προχωρήσει ούτε καν να ξεκινήσει καλά η χρονιά. Πάρα πολλά τμήματα δεν θα έχουν δάσκαλο. Δεν νομίζω καν να μπορούν να πηγαίνουν σχολείο».
Αντιδράσεις για τις συγχωνεύσεις τμημάτων σχολείων
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Γ.Γ. του υπουργείου, στα τμήματα σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που ο αριθμός των μαθητών ξεπερνάει τους 25, οι μαθητές που βρίσκονται πλησιέστερα σε όμορες σχολικές μονάδες προβλέπεται να μεταφερθούν σε αυτές, αντί να δημιουργηθεί ένα δεύτερο τμήματα στη σχολική μονάδα που βρίσκονται. Ενώ στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης το όριο των μαθητών στο τμήμα είναι στους 28.
Σε ό,τι αφορά την περιφερειακή ενότητα Ρεθύμνου, με την εφαρμογή της εγκυκλίου πρόκειται να συγχωνευτούν τμήματα σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ στα γυμνάσια και στα λύκεια – όπως διαβεβαίωσε ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μανούσος Μαραγκάκης -, τα ολιγομελή τμήματα θα διατηρηθούν ως έχουν και δεν θα μεταφερθούν οι μαθητές σε όμορες σχολικές μονάδες.
Όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου Χρήστος Σουρουλής, ο οποίος βρισκόταν στη συνάντηση με τη Δ.Δ.Ε., ενημερώθηκαν από τον διευθυντή ότι όλα τα ολιγομελή τμήματα του Ρεθύμνου εγκρίθηκαν από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευση Κρήτης, ενώ τόνισε: «Θεωρούμε ότι η μη εφαρμογή των συγχωνεύσεων στη δευτεροβάθμια έχει να κάνει με τον αγώνα που ξεκινήσαμε από τον Αύγουστο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, κάτι το οποίο έλαβε υπόψη η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης και δεν προχώρησαν σε περικοπές και στη δευτεροβάθμια. Αυτήν την ενημέρωση έχουμε, συνεχίζουμε τον αγώνα σε όλα τα επίπεδα».
Από τη μεριά της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης όσον αφορά στις συγχωνεύσεις τμημάτων ανέφερε ο κ. Μαρινάτος: «Πρόκειται να γίνουν σε τμήματα σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ανέφερε ο προϊστάμενος της διεύθυνσης. Ανέφερε ότι έχει κάνει προσπάθειες και ο ίδιος όσο μπορούσε για αυτά τα σχολεία αλλά ότι έχει βρει αντίδραση, αντίσταση από τους ιεραρχικά πιο πάνω από αυτόν».
Στο επίκεντρο της συζήτησης το ζήτημα του τμήματος Πληροφορικής -Τεχνολογίας στο 1ο Γυμνάσιο
Για μια γενικότερη τάση της κυβέρνησης για περικοπές θέσεων εργασίας κάνουν λόγο οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας, στο πλαίσιο της οποίας εντάσσεται και το ζήτημα που προκύπτει με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και αφορά στο τμήμα Πληροφορικής -τεχνολογίας του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, το 1ο Γυμνάσιο πρόκειται για ένα σχολείο που έχει μικρές αίθουσες, όπως και η αίθουσα της Πληροφορικής, κάτι το οποίο οδηγούσε τα προηγούμενα χρόνια στη διάσπαση του τμήματος.
Φέτος προβλέπεται οι 20 μαθητές ενός τμήματος να μην χωριστούν, καθώς δεν φτάνουν το όριο που προβλέπει για να διασπαστεί το οποίο είναι οι 22 μαθητές. Στην αίθουσα υπάρχουν 10 υπολογιστές, κάτι το οποίο πρόκειται να εμποδίσει την εκπαιδευτική διαδικασία.
Όπως ανέφερε ο κ. Σουρουλής: «Εξακολουθεί να υπάρχει το ζήτημα του 1ου Γυμνασίου, καθώς ο κ. Μαραγκάκης θεωρεί ότι δεν πρέπει να διχοτομηθεί το εν λόγω τμήματα, ενώ εμείς από την πλευρά μας και οι εκπρόσωποι των διδασκόντων του γυμνασίου, είπαμε ότι θα αντιστοιχεί ένας υπολογιστής σε δύο μαθητές και έτσι δεν μπορεί να γίνει το μάθημα. Κανονικά το τμήμα Πληροφορικής – Τεχνολογίας χωρίζεται στα δύο όταν το τμήμα φτάσει τους 22 μαθητές. Τότε σπάνε στα δύο και γίνονται 11. Στο 1ο Γυμνάσιο οι μαθητές είναι 20, που δεν φτάνουν αυτό το όριο ώστε να χωριστούν σε δύο τμήματα. Το ζήτημα στο 1ο Γυμνάσιο όμως είναι ότι οι χώροι είναι μικροί. Όλα του τα τμήματα έχουν λιγότερους μαθητές σε σχέση με το πανελλήνιο αριθμό, διότι δεν τους χωράει. Κάθε χρόνο έσπαγαν τα τμήματα χωρίς να υπάρχει κανέναν πρόβλημα, ούτε από την περιφέρεια Κρήτης, ούτε από το υπουργείο. Ενώ δεν έχουν αλλάξει τα δεδομένα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, αυτήν τη φορά ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείχνει μια άρνηση να το κάνει. Η αίθουσα έχει 10 υπολογιστές και οι μαθητές είναι 20, πως θα διδάξει ο καθηγητής της πληροφορικής;»
Κυρ. Πιερρακάκης: Προχωράμε σε εξορθολογισμό τμημάτων για καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα
Απάντηση στους εκπαιδευτικούς που διαμαρτυρήθηκαν νωρίτερα σήμερα έξω από το υπουργείο Παιδείας, έδωσε ο υπουργός, Κυριάκος Πιερρακάκης.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε α στην τηλεόραση του Alpha, ανέφερε ότι το υπουργείο προχωρά σε έναν εξορθολογισμό του αριθμού τμημάτων, τον οποίο χαρακτήρισε «απολύτως αναγκαίο», ενώ σημείωσε ότι αφορά το 2% περίπου του συνόλου των τμημάτων της επικράτειας.
«Προχωρούμε σε εξορθολογισμό τμημάτων για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα», τόνισε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι ο ελληνικός μέσος όρος μαθητών ανά εκπαιδευτικό είναι πιο χαμηλός από τον ευρωπαϊκό (8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό στην Ελλάδα).
«Κοιτάμε εκπαιδευτικά το ζήτημα, για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα», επανέλαβε.
Ο κ. Πιερρακάκης υπενθύμισε ότι ήδη είναι σε εφαρμογή οι 10.000 διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών και εξέφρασε την αισιοδοξία από εδώ και στο εξής οι προσλήψεις αναπληρωτών να είναι όλο και λιγότερες.