Από τη φύση τους οι λιμένες αποτελούν ασφαλή καταφύγια για τα πλοία καθώς και κρίσιμες υποδομές για τη θαλάσσια διακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών. Η διασύνδεση των λιμενικών υποδομών, η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά και η χάραξη στρατηγικής στα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής Ρεθύμνου, Μυλοποτάμου και Αγίου Βασιλείου καθώς και η διασύνδεση μεταξύ τους θα έπρεπε να αποτελεί πρωτεύουσας σημασία προτεραιότητα για την εξέλιξη του τόπου μας, μιας και θα επαυξήσει την υφιστάμενη δυναμική που μας δίνει η θάλασσα που μας περιβάλει ως συγκριτικό πλεονέκτημα. Η βελτίωση και αναβάθμιση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, αλλά και ο σχεδιασμός για υποστήριξη και διεκδίκηση νέων είναι ζωτικής σημασίας για τον τόπο και τους ανθρώπους του. Καθιστώντας στρατηγικής σημασίας πυλώνα τη διαχείριση της ευθύνης που ως αρμοδιότητα ανήκει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνης με τη διοίκηση, τους εργαζομένους του, τη συνεργασία με το Λιμεναρχείο και τους κατά τόπους λιμενικούς σταθμούς.
Περιμετρικά του λιμένα Ρεθύμνης για χρόνια υπήρχαν λιμενίσκοι που δεν αξιοποιούνταν σαν χαρτογραφημένα και χαρακτηρισμένα λιμάνια με αποτέλεσμα να χάνουν αναπτυξιακές ευκαιρίες, δυνατότητες χρηματοδότησης και ένα οριοθετημένο πλαίσιο ασφαλούς λειτουργίας. Μεταξύ άλλων, αναφερόμαστε στους γραφικούς λιμενίσκους Μπαλίου, Πανόρμου, Σισσών που συγκεντρώνουν τουριστικό, φυσιολατρικό ενδιαφέρον. Αυτονόητο αλλά και ζητούμενο ήταν και παραμένει η ορθή και σύννομη διαχείριση πόρων και εργαλείων για τις δράσεις, το έργο και τον σχεδιασμό του Ταμείου. Κομβικός στόχος του ΔΛΤΡ της περιόδου 2014-2023, στο οποίο είχα την τιμή και την ευθύνη του συντονισμού του έργου του, ήταν η διασύνδεση αυτή όπως ρητά παρουσιάζεται στο απολογιστικό έντυπο Πεπραγμένων «Λιμενικό Ταμείο 2014-2023: Η πορεία των λιμενικών υποδομών και η διασύνδεσή τους με την ανάπτυξη του Ρεθύμνου». Ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση με κόπο και συνεχή διαβούλευση προχώρησε η ολοκλήρωση των διαδικασιών νομιμοποίησης λιμενίσκων περιμετρικά του λιμένα Ρεθύμνης και η επικύρωση μελετών χερσαίων ζωνών στους λιμενίσκους Μπαλίου, Πανόρμου, Σισσών.
Η χαρτογράφηση και θέσπιση χερσαίων ζωνών θα καταστήσουν τους μέχρι τώρα λιμενίσκους σε λιμάνια αναγνωρισμένης σημασίας που θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν με ευρωπαϊκά προγράμματα για βελτίωση υποδομών. Παράλληλα, η διασύνδεση τους με τον λιμένα Ρεθύμνης θα συμβάλει καθοριστικά στη μετατροπή του θαλάσσιου τουρισμού σε θεματικό άξονα ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής. Η διαδικασία νομιμοποίησης τους αποτέλεσε και αποτελεί πρωτεύουσα σημασία για το ΔΛΤΡ και την ανάπτυξη του τόπου όπως όλες οι λιμενικές υποδομές και χερσαίες ζώνες του, την ώρα που πολλά δημόσια-δημοτικά κτίρια στερούνται νόμιμης υπόστασης ή τουλάχιστον νομιμοποιημένης.
Ακολούθως ολοκληρώσαμε με επιτυχία την διεκδίκηση και λήψη πιστώσεων ύψους 2.500.000 ευρώ από το πρόγραμμα Φιλόδημος ΙΙ για τη χρηματοδότηση μελετών που αναδεικνύουν τα σημαντικά σημεία της χερσαίας ζώνης λιμένων και ταυτόχρονα εκσυγχρονίζουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς όφελος όλων. Συγκεκριμένα, εκπονούνται οι εξής μελέτες, κάποιες από τις οποίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο εγκρίσεων:
– Λιμάνι Αγίας Γαλήνης. Χρηματοδοτήθηκε η μελέτη:
Χωροταξικός σχεδιασμός και ανάπτυξης του λιμένα Αγίας Γαλήνης, προϋπολογισμού 294.429,79€ για την: Προκαταρκτική μελέτη των λιμενικών Τεχνικών έργων, Χωροταξικός Σχεδιασμός, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
– Εκσυγχρονισμός Λιμένων δήμου Μυλοποτάμου.
Αναφορικά με τα λιμάνια Πανόρμου, Μπαλί και Σισσών του δήμου Μυλοποτάμου χρηματοδοτήθηκαν οι εξής μελέτες:
(Α) Λιμένας Πανόρμου: Προϋπολογισμού 176.677,98€. Οι επιμέρους οριστικές μελέτες που θα εκπονηθούν, είναι:Οριστική μελέτη λιμενικών έργων & ΣΑΥ -ΦΑΥ,Οριστική μελέτη Η/Μ έργων,Μελέτη ειδικών αρχιτεκτονικών,Γεωτεχνική μελέτη- έρευνα για τη θεμελίωση των έργων,Τεύχη δημοπράτησης.
(Β) Λιμένας Μπαλί: Προϋπολογισμού 148.526,57€. Οι επιμέρους οριστικές μελέτες που χρηματοδοτήθηκαν, είναι:Μελέτη Λιμενικών έργων,Μελέτη Η/Μ έργων,Μελέτη ειδικών αρχιτεκτονικών,Γεωτεχνική μελέτη- έρευνα,Τροποποίηση περιβαλλοντικής μελέτης.
(Γ) Λιμένας Σισσών: Προϋπολογισμού 24.430,15€. Οι επιμέρους οριστικές μελέτες που χρηματοδοτήθηκαν είναι: Μελέτη λιμενικών έργων, Η/Μ μελέτη, Περιβαλλοντική μελέτη, Τεύχη δημοπράτησης, ΣΑΥ-ΦΑΥ.
Με βάση τα παραπάνω, με ικανοποίηση διαπιστώνω ότι όσες ενέργειες και σχεδιασμός είχε γίνει από το 2014, συνεχίζει να υποστηρίζεται και από τη νυν διοίκηση του ΔΛΤΡ και την υπηρεσία. Ειδικότερα, προοδεύουν οι διαδικασίες καθορισμού των χερσαίων ζωνών των λιμένων Πανόρμου, Μπαλί και Σισσών. Σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία του δήμου Μυλοποτάμου και την Κτηματική Υπηρεσία Ρεθύμνου, ολοκληρώθηκαν οι γραμμές χερσαίας ζώνης και απεστάλησαν στα αρμόδια όργανα προς έκφραση γνώμης. Η έκδοση της απόφασης καθορισμού θα δημοσιευτεί σε Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Βήμα απαραίτητο ως προϋπόθεση για την έναρξη των διαδικασιών ανάθεσης των μελετών ανάπτυξης των λιμανιών, οι οποίες όπως προανέφερα έχουν ήδη ενταχθεί σε χρηματοδοτικό εργαλείο.
Η οικονομία, η τουριστική ανάπτυξη αλλά και η αλιεία τονώνεται από τέτοιες υποδομές που μπορεί να θεωρούνται σύνθετες σε αδειοδοτήσεις, χρηματοδοτήσεις και συντήρηση όμως την ίδια στιγμή αποτελούν και κομβικής σημασίας πυλώνες για την ανάπτυξη και της εξέλιξη ενός τόπου. Η ενεργειακή αναβάθμιση και η συμμόρφωση με βάσει τα κλιματολογικά δεδομένα είναι ζητούμενο των καιρών μας ενταγμένη σε ένα οριοθετημένο πλαίσιο ελεγχόμενης ανάπτυξης με σεβασμό στην ιστορία, το ανάγλυφο και τη νομοθεσία που προστατεύει τον άνθρωπο, και την ποιότητα ζωής του. Άλλωστε η βιωσιμότητα αποτελεί πρόκληση για τους λιμένες, με έμφαση στην επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα στην οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική διάσταση της απόδοσής τους.