26 °C Rethymno, GR
18/08/2022

ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΘΑ ΔΙΑΡΚΕΣΟΥΝ ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Προσδοκίες ενίσχυσης της αγοραστικής κίνησης από τις θερινές εκπτώσεις

Ξεκινούν την επόμενη Δευτέρα 11 Ιουλίου οι θερινές εκπτώσεις και θα διαρκέσουν έως τις 31 Αυγούστου. Οι προσφορές έχουν ήδη ξεκινήσει σε κάποια καταστήματα του Ρεθύμνου, ενώ όπως ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου η επίσημη πρεμιέρα των εκπτώσεων την επόμενη Δευτέρα θα γίνει με υψηλά ποσοστά στις περισσότερες επιχειρήσεις και αυτό γιατί όπως εξηγεί υπάρχει μεγάλη ανάγκη ρευστότητας στον Εμπορικό κόσμο.

Η αγοραστική κίνηση σίγουρα τον τελευταίο μήνα έχει ενισχυθεί με δεδομένη και την αυξημένη τουριστική κίνηση που καταγράφεται στην πόλη. Παρότι όπως λένε οι επιχειρηματίες οι τουρίστες δεν ψωνίζουν γενναιόδωρα, εν τούτοις η συμβολή τους στην ενίσχυση των εισπράξεων είναι σημαντική και αδιαμφισβήτητη.

Οι καταστηματάρχες εκτιμούν ότι τις εκπτώσεις στα τοπικά καταστήματα θα τις εκμεταλλευτούν και οι ντόπιοι καταναλωτές για να καλύψουν ανάγκες σε είδη ένδυσης και υπόδησης, επισημαίνοντας πως δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας, των συνεχών ανατιμήσεων στα τρόφιμα αλλά και τις αυξήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, οι καταναλωτές θα επιλέξουν να αγοράσουν προϊόντα που έχουν ανάγκη σε χαμηλές τιμές.

Ειδικότερα, η πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνης Αθηνά Τσικιντίκου ανέφερε:

«Η εικόνα που έχω μέχρι τώρα είναι ότι κάποια καταστήματα έχουν ήδη ξεκινήσει με προσφορές και θεωρώ ότι οι εκπτώσεις από Δευτέρα θα είναι αρκετά υψηλές. Υπάρχουν ήδη καταστήματα, που προφανώς σε κάποια είδη που είναι προς άμεση κατανάλωση, ειδικά από ρούχα, που είτε ήταν σε υψηλές τιμές τώρα έχουν προβεί σε εκπτώσεις από 25% έως και 40% και θεωρώ ότι από τις 11 του μήνα οι εκπτώσεις θα μπουν κανονικά, δηλαδή θα αγγίξουν το 40%. Βέβαια αυτό εξαρτάται από το είδος, δηλαδή καταστήματα με ακριβά είδη και λόγω γάμων και βαφτίσεων, έχουν πιο μεγάλη κατανάλωση, από τι το καθημερινό. Καταστήματα που δεν έχουν ρούχα για τέτοιες εκδηλώσεις έχουν χαμηλότερη κίνηση. Οι τουρίστες ωστόσο φαίνεται ότι είναι φειδωλοί, δεν είναι ο τουρίστας που είχαμε πριν 10 χρόνια, ειδικά ο Ρώσος που θα έμπαινε και θα έκανε υψηλή κατανάλωση. Εκτός από αυτό όμως η πόλη δεν παύει να έχει κόσμο, τα καταστήματα είναι ανοιχτά και να ελπίζουμε κάθε μέρα για καλύτερο ταμείο» τόνισε και πρόσθεσε ότι: «Όταν αγοράζεις κάτι που έκανε 100 ευρώ, στα 60, εννοείται ότι είναι ένα συν 40 ευρώ που μπορείς να το δώσεις σε οτιδήποτε άλλη ανάγκη έχει να καλύψει ο καταναλωτής, είτε σε λογαριασμούς, είτε σε σούπερ μάρκετ. Όλο αυτό που έχει συμβεί, η αύξηση της ενέργειας και η αύξηση των τροφίμων έχει αφαιρέσει τη δυνατότητα στο να μπει κάποιος σε ένα κατάστημα και να αγοράσει κάτι έξτρα».

Σύμφωνα με τον εμπορικό κόσμο του Ρεθύμνου το μεγάλο ζητούμενο για τα εμπορικά καταστήματα είναι η ρευστότητα. Όπως λένε είναι και οι ίδιοι αντιμέτωποι με το ενεργειακό κόστος που έχει εκτινάξει στα ύψη συνολικά το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεών τους και έχουν να καλύψουν μια σειρά από άλλες οικονομικές υποχρεώσεις χωρίς να υπάρχει σχετική στήριξη από το τραπεζικό σύστημα: «Το ζήτημα είναι ότι όταν έχεις κάνει παραλαβή εμπορευμάτων τον Μάρτιο και το ενεργειακό σου σκάσει τον Απρίλιο, οι επιταγές έχουν ήδη κοπεί, οπότε με κάποιο τρόπο πρέπει αυτό να πληρωθεί. Και πρέπει να πληρωθεί για να έχεις τη δυνατότητα να βάλεις εμπόρευμα τον χειμώνα. Δηλαδή οι δικές μας επιταγές ξεκινάνε τέλη Ιουνίου μέχρι τέλη Αυγούστου. Από τις τράπεζες δεν έχουμε καμία βοήθεια, ακόμα και το μηχάνημα των πιστωτικών καρτών που έχουμε πλέον είναι με δάνειο, δηλαδή είναι με ένα κόστος 17-20 ευρώ τον χρόνο.

Ο έμπορας πάντα χρειάζεται ρευστότητα, χωρίς αυτήν δε μπορεί να κινηθεί. Η αγορά θα κινηθεί με εκπτώσεις και τουρισμό. Ο μεγάλος μου φόβος είναι από τον Οκτώβριο και μετά. Ξέρω ότι δε θα μας κλείσουν, λόγω κορονοϊού, απλά θα μας βάλει σε μια κατάσταση να φυτοζωούμε. Αυτός ο χειμώνας με φοβίζει πολύ» κατέληξε η κυρία Τσικιντίκου.

 

Συμβουλές από την ΕΣΕΕ εν όψει των θερινών εκπτώσεων

Η ΕΣΕΕ υπενθυμίζει ότι, κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται συμπληρωματικά, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).

Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να είναι ακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Κατά τη διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο της παρ. 1 άρθρου 3 της Υπουργικής Απόφασης 56885/10-11-2014 «κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης». Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες, ενώ το ποσοστό έκπτωσης έρχεται συμπληρωματικά και όχι μόνο του. Έχει παρατηρηθεί ότι, επιχειρηματίες μέλη, καλοπροαίρετα και στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τον σχετικό φόρτο εργασίας, δεν αναγράφουν στα υπό έκπτωση προϊόντα διπλές τιμές αλλά καταφεύγουν στην χρήση γενικευμένου ποσοστού μείωσης. Ωστόσο, η συγκεκριμένη πρακτική είναι παράνομη και επισύρει αυστηρές κυρώσεις.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 21 ν. 4177/2013, σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται από φέτος αυξημένο πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ. Επιβάλλεται λοιπόν προσοχή από τους καταστηματάρχες, ώστε να αποφεύγουν τα λάθη αναγράφουν πρώτα απ’ όλα την παλιά και νέα τιμή των προϊόντων και κατόπιν γενικευμένο ποσοστό έκπτωσης. Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη των εκπτώσεων, ήτοι στις 17 Ιουλίου 2022. Υπενθυμίζεται ότι, το πλαίσιο ωραρίου για την Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00.